Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Minkä ikäisenä juoksit ensimmäisen ultran?

X-Caliber
 Share

Recommended Posts

Maratonharjoittelu-osiossa on jo muutamaan kertaan ollut tällainen kysely: Minkä ikäisenä juoksit ensimmäisen maratonin?

Kysytään nyt samaa täälläkin: minkä ikäisenä osallistuit ensimmäisen kerran ultrajuoksutapahtumaan?

Mulla oli ikää 38 v, ajankohta oli toukokuu 2004 ja tapahtumapaikka oli Hiekkaharjun 6h juoksu (reilua kuukautta aikaisemmin olin käynyt keskeyttämässä Ursvik ultran 45km kohdalla, mutta sitä ei lasketa edes harjoituslenkiksi...). Hiekkaharjun jälkeen ultria on kertynyt aika nopeassa tahdissa, tällä hetkellä oma tilasto osoittaa läpisuoritettujen ultrien määräksi 10 kpl (2 x n. 60km, 1 x 6h, 1 x 75km, 5 x n. 100km, 1 x 12h). Vertailun vuoksi: maratoneja olen juossut v. 1987-2006 yhteensä 7 kpl. :viheltely:

• Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

No minähän aloitin jo nuorena poikasena, eli 37 vuotiaana vuonna 2006...

Siinä tuli sitten ensin lämmittelyksi juostua ensimmäinen maraton ja jatkettua suoraan ensimmäiseen ultraan...

Tapahtuma oli Suomi-Juoksu ja samana vuonna tuli juostua MasUkin...

Heti kun kuulin ultrajuoksusta, tiesin että kyseessä on minun juttuni, enkä siinä välissä maratonille ehtinyt, enkä tuntenut enää suurta kiinnostustakaan...

Ensimmäinen ja tähän mennessä viimeinen ultrajuoksu MasU 100 km 2004, ikää 37 vuotta. Ensimmäinen maratonia pitempi ( ajallisesti pitempi, noin 42 km reppu+ase, muistaakseni aika oli 5.04 ) "kilpasuoritus" Jukajärven marssi syksyllä 1986, 19 -vuotiaana. Ensimmäinen täyden matkan triathlon kesällä 1987, 20 -vuotiaana.

Ennen armeijaa olin kaksi kertaa osallistunut 24 h uintiviestiin. Siinä uitiin 400 m pätkiä noin 2 h välein. Vaikka matkaa ei yhteensä tullut kuin 4,8 km, niin se oli yllättävän rankkaa, kun uin jokaisen niin kovaa kuin pääsi. 2 h tauon aikana palautui niin hyvin, että vauhti pystyi 10 sekunnin haarukassa koko ajan ( muistaakseni toisella kerralla nopein 4.42 ja hitain 4.51, eikä yhtään pystynyt nukkumaan, kun oli niin hapoilla.

Einsimmäinen varsinainen ultra oli 2003 Ponnenjärvi NonStop. Keräsin silloin 180 km. Ikä oli silloin 44. Silloin ymmärsin että 200 km on mahdollinen jos paneutu tosissa. Tavoitte juotui kavereiten kautta julkisuuteen ja viron ETV oli 2004 Ponnenjärvella tapahtuma seuramassa. Onneksi yritys ei mennut pilalle.

Mutta jälkikäten voi hyväksyä myös 1986 ja 1987 juostut 50 km maastojuoksut. Silloin en tietänut ultrasta viellä pätkäkaan.

Ensimmäinen maratonia pidempi hölköttely oli 44 -vuotiaana juostu Hiekkaharjun 6h juoksu toukokuussa 2005. Matkaa kertyi jonkin verran alle 65 km. Samana vuonna elokuussa oli eka satanen vuorossa MasUssa. Sen jälkeen ei ole ollut muuta ultraa kuin ultrapitkä juoksutauko selän takia.

Eiköhän taas tänä vuonna myös jukunen ultrajuoksu kerry.

No se 48 km:n Trail Uewersauer nyt oli just ja just teknisesti ultra, mutta aikaa multa tuhraantu siihen sen verran paljon, että lasketaan se nyt ekaksi ja toistaiseksi ainoaksi ultraksi.

Eli 38-vuotiaana syksyllä 2006 "juoksin" yllämainitun kilpailun. Tavoitteena olisi ehkä tänä vuonna juosta joku oikeakin ultra.