Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Anki5

Juoksu junnaa, missä vika?

Recommended Posts

Mistä voisi johtua juoksukunnon junnaaminen? Juoksen 3 krt/ vko, ohjelman mukaan (Polarin juoksuohjelma tällä hetkellä, erilaisia on kokeiltu!), yksi lyhempi 35-45 min pk, yksi intervalli tai vk 35-45 min, ja pitkä pk 1h-1h30. Lisäksi joko kävelen tai pyöräilen töihin 2,5 km/ suunta, joogaan, ja muuta pk-liikuntaa, kuten luistelua, mahtuu viikkoon. Treenistä siis 70-80% on pk-alueella (eli syke alle 140). Sykkeen vaihteluväli on melkoinen, leposyke 45 ja maksimi 200, tuli kesällä testattua. Kävellen saa mennä pitkään, jotta saan sykkeen edes nousemaan pk alarajalle 100. Juostessa taas; no tämä on se ongelmakin: Jotta syke pysyy matalalla eli alle 140, ”juoksu”vauhti on 10min/km. Kun sykkeestä ei murehdi, niin 10km menee 1h20 min eli ei lujaa siltikään. Olen juossut näillä vauhdeilla vuosia, eikä mitään kehitystä tapahdu; johan tässä meinaa masentua! Mikä tässä nyt menee metsään, mitä huomaatte? Niin ja olen siis normaalipainoinen nelikymppinen eli ei nämäkään pitäisi vaikuttaa siihen, että juoksukunto ei vaan nouse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä pointteja! Mut joo, nukun hyvin, eikä duuni tai muu stressaa (on kyllä aiemmin stressannut eli tuttua on), ja ruokalukin on aika hyvällä tolalla, suurimman osan ajasta. Hemoglobiini on ihan huippu, 150-160, kelpaa hyvin verenluovutukseen ;) Eikä flunssaakaan ole ollut aikoihin, vastustuskyky tuntuu olevan kunnossa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juoksun määrä juurikin noin, joogaa (+ lihaskunto) tulee n 2 h eli 15-30 min lähes päivittäin, ja kävely ja fillarointi ja muu aerobinen liikunta (luistelu, tennis, sulkapallo...) 2-5h. Eli kaikkiaan varmaan 6-9h, josta osa ei yllä edes peruskuntoalueen alarajalle. 

 

Tuo kuulostaa kyllä hyvälle idikselle, tuota vois kokeilla! Tuo työmatkaliikunta tulee kuitenkin lyhyissä pätkissä, niin jos laittais vielä yhden (tai kaks) pk-lenkin tai kävelyn (tai luistelun tms) niin, että yli 30 min aerobisten lenkkien määrä viikottain ois tuon 4-5 h. Tätä kai tarkoititkin? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snoerf, kiitos! Tuo on hyvä kysymys! Yritän aina vaihdella ohjelmia, mutta aika pitkälle kaikissa on sama rakenne eli yksi lyhempi, yksi intervalli / vk ja yksi pitkä pk. Ja kun kehitystä ei tapahdu, niin en tiedä, miten tuota peruskaava paljon pystyy muuttamaan? Tietysti viikkojen välillä lenkkien pituudet, reitit ja intervallien pituudet vaihtelee. Yritän pitää, ja ohjelmaa seuratessa tulee automaattisesti, 3 viikkoa nousujohteisesti ja sitten yksi kevyempi viikko. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuuttia sitten, Anki5 kirjoitti:

Karvosen kaavalla, kuulostaa mielenkiintoiselta, mistä siitä voisi lukea lisää? Olenkin miettinyt, että onko tuolla sykevälillä merkitystä, mikä pitäisi huomioida, kun tuo tuntuu olevan aika iso haitari, mikä elämän arpajaisissa annettiin.. 

 Vaikka täältä: http://www.fitlandia.fi/sykerajat-ja-harjoittelu/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuuttia sitten, Anki5 kirjoitti:

Karvosen kaavalla, kuulostaa mielenkiintoiselta, mistä siitä voisi lukea lisää? Olenkin miettinyt, että onko tuolla sykevälillä merkitystä, mikä pitäisi huomioida, kun tuo tuntuu olevan aika iso haitari, mikä elämän arpajaisissa annettiin.. 

Hakutoiminolla löytyy Karvosen kaavasta paljon keskustelua juoksufoorumiltakin. Googlettamalla myös. Lyhykäisyydessään esim. 70 % taso: sykereservi x 0.7 + leposyke (eli sinulla (200-45)x0.7+45) . Antaa mielestäni ainakin itselleni osuvammat sykerajat kuin suoraan maksimisykkeestä laskettuna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun hidasta juoksua on tehty niin kokeilisin välillä jotain muuta. Mainostan hölkkä-kävelyä, eli esim. 3 min hölkkää, 2 min kävelyä. Hölkät ei mitenkään hirmu kovaa, mutta kovempaa kuin tuo sun nykyinen PK-vauhti. Lenkin keskisykkeen pitää pysyä selvästi PK-alueella. Mulle tuo hölkkä-kävely on toiminut ihan hyvin. Paljon mielekkäämpääkin kuin tosi hidas hölkkä.

 

Kiljanderin kanssa siinä samalla linjalla, että nimenomaan juoksun määrää pitäs ehkä kokeilla lisätä. Lisäks jos sulla onkin tuo aerobinen kynnys korkeemmalla kuin luulet, niin sekin voi vaikuttaa. Vaikka "liian hlijaa" ei periaatteessa voikaan juosta niin jos tosi paljon kynnyksen alla juokset ja vielä melko vähän, niin ei siitä kovin helposti kehitystä tule. Mulla ainakin vaikutti kun sain selville missä kynnys on ja vähän kovempaa juoksin PK-lenkit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy