Jump to content
Juoksufoorumi.fi



JJ87

JJ87 (2020: 10km alle 34, maraton alle 2.42)

Recommended Posts

Tiistaille 8 kilometrin tempojuoksu. Kiihdytellen maratonvauhdista (4.55) pikkuhiljaa kilometriksi 4.30 vauhtiin ja takaisin. Yhteensä 10km verryttelyineen. 

 

Tuli tuossa luettua kirja Juoksijan Sielu. Olipahan hämmentävä kirja. Kirjoittaja on innokas juoksija, joka treenasi paljon ja kuului juoksukouluunkin. Treenikaudella mentiin niin lujaa ja paljon, että jalat olivat niin kipeät että öisin asennon vaihtamiseenkin heräsi ja tuskanhiki valui. Lisäksi kirjoittaja treenasi monta kuukautta sapattivapaan aikana kaksi kertaa päivässä ja keskittyi pelkästään juoksuun. 

 

Silti lähes kaikki maratonit olivat täyttä tuskaa ja paras aika oli 3.41, muuten meni välillä yli viiden tunninkin. 

 

Joku tuossa ei täsmää, mutta enpä ole mikään asiantuntijakaan. Toki kaikki saavat treenata miten haluaa ja parhaaksi näkee. Silti vähän jäin miettimään, että mikähän tämä juttu oikein on. Vähän väärän kuvan saa tietämätön, jos ajattelee että noin paljon treenaa ja silti maratonit ovat karmeaa selviytymistaistelua heikoilla ajoilla. 

 

Muista juoksuaiheisista kirjoista voin suositella ainakin Aku Kopakkalan Juokse henkesi edestä. Kirja oli aivan loistava, vaikka toki enemmän ultrajuoksusta puhuttiin. 

 

Juoksijan järki- kirja oli myös hyvä. Alkoi vain jossain välin häiritsemään todella räikeä tuotesijoittelu ja tuntui välillä että onko tämä mainos, joka on naamioitu kirjaksi. Itse tarina ja kerronta kuitenkin hyvä ja mielekäs. Tässä oli helpompi uskoakin, että välillä treenattiin oikeasti kuntoilijan mittarille kovaa ja paljon kun ajat painuivat alle 2.50.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä kommentteja kirjoista! Meinasin tuon Juoksijan sielu -kirjan ostaa, ja taidankin käydä sen hakemassa, sen verran alkoi kärsimystarina kiinnostamaan.

 

Samaa mieltä Aku Kopakkalan kirjasta, hyviä ultratarinoita, suosittelen. Tuo Juoksijan järki oli minusta hiukan tylsä ja myös mainokset häiritsivät.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se on ihan lukemisen arvoinen kirja, eli kannattaa lukea.  Luku Keniasta oli ehkä parasta ja mielenkiintoisinta antia. Samalla jos huomaa, että se Kenian juoksukulttuuri ja elämänmeno kiinnostaa, niin suosittelen edesmenneen Aki Hintsan Voittamisen Anatomia kirjaa, jossa käydään aika paljon Kenian juoksukulttuuria ja Akin hyvän ystävän Haile Gebreselassien elämää ja harjoittelua  läpi. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lauantaina oli lepopäivä kuntoilusta ja kylläpä oli vaikea pysyä poissa lenkkipolulta. 

 

Tänään sunnuntaina peruskestävyyslenkkinä 28 kilometriä @5.48. Keskisyke noin 70% maksimista (142).

 

Viikolle kertyi juoksukilometrejä 69 ja pyöräilyä 20 kilometriä. 

 

Samalla päätin, että Terwamaratonilla juoksen puolikkaan ja siitä sitten kohti kesäkuun jotain sopivaa täysmatkaa. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa-a. En itse oikein tiedä, että mitä aikaa siellä lähtisi juoksemaan. Varmaan tuohon alle 1.35-vauhtiin olisi rahkeita. Kunhan pääsee asfaltille juoksemaan, niin pitää kokeilla mikä se sopiva puolikkaan vauhti voisi olla. 

 

Tänään palauttava 6km hieman yli 6.00 vauhdilla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei ole vieläkään oikein hajua siitä, mikä olisi realismia Terwalla. Kevääseen on kuulunut (ja kuuluu näillä näkymin tulevina viikkoinakin) paljon hiihtoa mistä johtuen juoksukilometrit on nyt hyvin vähissä. Juoksukilometrien vähyys näkyy varmasti minulla tuloksessa. Odottelen myös sulaa asfalttia jotta voisi paremmin arvailla sopivaa puolikkaan vauhtia. Noh, onneksi tämä ei ole osaltani niin vakavaa ja ihan mielelläni tarjoan teille oluet 😆

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ei tämä nyt niin vakavaa ole, että viimeisenä menisi päivä pilalle :) 

 

Hiihto on silti hyvää kestävyystreeniä ja ehdit kuitenkin hiihtokauden jälkeen vetäistä ihan kohtuullisen juoksupätkän, niin eihän sitä tiedä kuinka kovaa siellä mennään. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään 6x800 intervallitreeni. 

 

Ensimmäinen 800 hieman maratonvauhtia kovempaa ja loput 4.05-4.10 kilsavauhdeilla. Välissä 400 metrin palautukset, joista yleensä puolet kävelyä ja puolet hölkkää. 

 

Pakkasta oli 14-astetta, niin ei viitsinyt aivan täysillä painaa. Ihan mukavaa sykekäyrää kuitenkin. 

 

Alku- ja loppuverryttelyineen 10 km. 

 

IMG_20180320_200539.thumb.png.8e3713b397c7291d4884495068c81aca.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy