Jump to content
Juoksufoorumi.fi



AnttiSn (2020 Tahko IM sub 10h)


Recommended Posts

Eilen:

-juoksu 7km, 5.35/km, 124bpm, 249W

-"jooga" 25min

Tänään:

-uinti 2100m, 1.53/100m

 

Nonni, eilissä päivänä ei sitten ehtinyt uimaan, joka lisäsi painetta uida tänään tuo testi. Mutta aamusta kuitenkin kevyt hölkkä jalassa tällä kertaa Kinvarat, joista nyt en erityisemmin kyllä tykkää, mutta hitaasti juokseminen luonnistui ne jalassa kuin luonnostaan! Tuo olikin jo huomattavasti parempi suoritus hitaaseen peruslenkkiin kuin aiemmat. Olin toki yön jäljiltä vielä aika jäässä, kun pikkukaverilta loppui nyt yösyötöt ja isin kanssa ollaan vähän unikoulussa oltu möksis asian suhteen (hereillä ensin 1.5h, viime yönä enää 1h, ehkä ens yönä sitten 30min?). Iltasella vetäisin sitten voimailujumpan ja siihen päälle vielä vähän muita kromeluureja ja aikaan en lisännyt noin 40min pituista rullailua plus palloilua. 

 

Tänään aamusella kroppa tuntui pitkästä aikaa hyvälle, siis vähän treenatulle, muttei mitenkään löysälle. Joten jätin aamulenkin väliin ja menin uimaan. Tiedossa oli, että kovin kaksista tulosta tästä ei sovi odottaa. Ensinnäkin uintikunto on huono, toisekseen tekniikka on ihan levällään ja kolmannekseen en tiennyt yhtään millä vauhdinjaolla pitäisi lähteä. Niinpä eka 400m olikin taattua perusvarmaa tupeksintaan: eka 100m 1.35/100m, kolmas 1.50/100m. Lopulta kokonaisuus 6.56 eli 1.44/100m. Lähdin turhan rivakasti, sitten tekniikka hajosi ihan käsiin kolmannella satkulla enkä saanut enää itsestäni juuri mitään irti siitä eteenpäin. Puolestaan 200m meni huomattavasti paremmin, tai sanotaanko tasaisemmin. Eli se oli 3.21 ja 1.40/100m. Sen sijaan en kyllä saanut ihan kaikkea irti, mutta tuota kovempaa jos olisi yrittänyt niin olisi taas tekniikka hajonnut. Eli aika vaikeata on uiminen juuri nyt, kuten olettaa sopii. Varmaan pariin kolmeen viikkoon ehkä 2-3 uintia takana, joka kyllä näkyi ja tuntui. Näistä sitten CSS-vauhdiksi kertyy 1.48/100m, joka on suorastaan surkea tulos. Olin jo 1.38/100m vauhdissa alkutalvesta ja altaalle paluun jälkeenkin loppukesästä sellaisessa 1.40/100m vauhdissa. Noh, tästä on hyvä nyt ponnistaa eteenpäin. Tosi jännä nähdä, millaisen parannuksen saa aikaan ihan pelkästään tekniikkaan panostamalla ja uimalla satunnaisia kovempia pätkiä. Tuon testin jälkeen uin vielä osion 1 hengitysuinteja eli 4x50m jotka meni joka 5. 6. 7. ja joka 5. veto hengittäen. Tuntui suorastaan helpolle tuo viimeinen joka 5. hengitys. 

 

Ensi viikolla lähdetään sitten katsomaan saadaanko miehen ruoto suoraksi, jämäkäksi ja oppisiko sitä myös vihdoin ja viimein edes vähän alusta potkimaan! Sitä ennen kuitenkin tänään kevyt lenkki, huomenna kevyt ja vähän pidempi lenkki ja sunnuntaina 10x1min/3min. Uusilla kengillä su "vedot", kun sulovileninä tarttui NB tempot hintaan 79€. 

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
  • Replies 1,6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Huh huh! Olipahan reissu. Mutta päällimmäisenä mielessä ilo ja onni onnistumisesta, ja tietysti myös tavoitteeseen pääsemisestä. Ja kontrolloidusta suorituksesta. Keli ei ihan helpoin ollut, uinnissa

Noniin. Tässä pikaraportti. Homma oli ihan hauskaa, kunto on kova vs. viime vuosi ja suoritus oli teknisesti tosi hyvä ja vahva. Sen sijaan vaikka viime kesänä niin kovasti uhittelin vetäväni harjoitu

Kiitokset kaikille! Nyt ei pysty mitään syväanaalista lyysiä harrastamaan.    Päivä ei tietenkään menny siten, kuten suunnitelmaan kirjoittelin. Kaikkea pientä ja joskus isompaa näissä aina

Posted Images

-juoksu 7km, 5.17/km, 126bpm, 266W

 

Laitetaan nyt vielä lenkin data ylös, kun tuli kinvaroja haukuttua, niin ilmeisesti ei kuitenkaan niistä kiinni - kulki nimittäin yllättävän kevyesti näin illanratoksi. Täytyy nyt noita vähän jyystää, että saa paremmin kuvan ja näyttää ne ihan kivasti toimivan kevyillä peruslenkeillä. 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

-uinti 2300m, 1.48/100m

-juoksu 16.4km, 5.22/km, 134bpm, "259W"

 

Viikonloppu pärähti käyntiin uimahalliin marssilla. Siellä oli edessä aika perussettiä näin talveen eli kevyttä uintia ja muutamia mausteita sekaan. Jos eilen uin CSS-testiksi 1.48/100m ja tänään uin 2300m sitä vauhtia niin jokainen tietää, ettei ihan osu kutiinsa. Eli varmaan se eka 400m tuli uitua huonosti ja tokakin astetta huonommin ja toisaalta myöskin tuo vauhti on sellainen, jota vielä läpsyttää kevyesti, mutta sitten kaikki alle 1.40 alkaa tuntua pahalle. Eli joku siinä vielä pahasti vastustaa virtausta. Yksi asia ainaskin oli sellainen, että vaihdoin housut, jotka alkoi jo ratkailemaan. Oisko sitten köli päässyt sen verran raahaamaan, että vauhdit tippui? Jaa-a, sen näkee viimeistään seuraavassa testissä sitten. 

 

Kotosalla tankkaus ja sitten koko konkkaronkka juoksemaan ja kotona sillä aikaa viikkosiivous. Valitettavasti jouduin siis jättämään siivoushommat väliin ja sen sijaan juoksentelemaan. Mutta minkä sitä mahtaa, kun kerran tämmöinen oli hallituksen toive. Juoksin siis rattaiden kanssa vajaat 90min, joista eka 45min tosi rauhallista köpöttelyä ja sitten käännöksen jälkeen noin 6km tuli mentyä vitosen pintaan alakynnyksen alla. Näköjään kärryjen kanssa noin vitosta pääsee vielä PKna. Täytyy tässä joku kerta kokeilla, mitä se olisi ilman kärryjä. Sitten loput pari kilsaa taas verrytellen kotiin. Juoksuohjelmassa on pitkät lenkit aina pk2 tehoin ja sisältää aina loppupuolella jotain teho-osioita kuten 10k tehoin vauhtileikittelyä. 

 

Tästähän yllättäen kehkeytyi ihan treenipäivä, ensimmäinen sorttiaan sitten ties milloin!

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

-juoksu 12.8km, 4.50/km, 141bpm, 297W

 

Tänään taas valmistavia kynnysjuoksuja, tällä kertaa 10x1min. Suoritus oli sellainen, että aluksi ~350W, mutta kun sykkeet ei noussut likimainkaan kynnystä, niin lisäsin hieman watteja ensin 360W tienoille ja pari vikaa vetoa sitten reilusti yliwateilla viimeinen 386W. Tässä maksimi nousi kynnykselle, mutta onhan se tietysti yli kynnyksen. Uskoisin sen pyörivän nyt noin 355W tienoilla, voi olla rahtusen ylikin. Jotain 360W kun saisi pidettyä yllä, niin pääsisi jo sen 3.50/km tahi rahtusen alle. Ensi viikko menee vielä valmistellen ja sitä seuraavalla alkaa sitten testailut ja siitä suoraan treeniohjelma. Saatan poistaa ensimmäiset ~2-3 viikkoa ohjelmasta, kun pitäisi jossain vaiheessa pyöräilyynkin iskeä kiinni eli ehkei ihan 14 viikkoa kestä persus ottaa juoksua isommalla painolla. Joka tapauksessa tuntuu nyt juoksu tarttuvan hyvin kroppaan ja varmaan 3-4 viikon treenin jälkeen ollaan ns. uusilla leveleillä, sen verran tuntuu kyllä hyvälle jo nyt! 

 

Tässä mietin yhtä isoa liikkua eli uuden pyörän hankintaa. Kihelmöi kyllä, mutta esteenä on vaan valuuttatekniset ongelmat. Pitäisi ihan aluksi myydä vanha pois. Jos sen saisi tehtyä, olisi pieni tsäänssi olemassa. Ostaisin speedmax cf slx mallin. 

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, jt train kirjoitti:

Nythän nuo näyttäisi olevan Canyonilla hyvässä alennuksessa, eli äkkiä tilaukseen!

Silläpä tuota on mietittykin. Laitoin nyt pyörän myyntiin, että josko joku sen hakisi poikkeen. Kait se pitää laittaa ostohousut kohta jalkaan ja ostaa tuo, vaikka rahaa ei oiskaan. Miettii sitten ostopäivänä, millä sen oikeasti maksaa (pyörä tilataan ja vasta toimituksen yhteydessä suoritetaan maksu, viive vajaa 2kk)...

Link to post
Share on other sites

-juoksu 7.3km, 5.43/km, 119bpm, 248W

-uinti ~1800m, 1.51/100m

 

Aamulenkkinä perinteinen pienellä susilenkillä lisättynä. Satoi räntää ja oli kohtuu vilponen eli erittäin hyvä juoksukeli (vuodessa sattuu minun mielestä noin 5 huonoa juoksukeliä, joten kovin nuuka en kyllä ole). Kerrankin oli sellainen fiilis heti aamusta, ettei tehnyt mieli painaa kaasua edes tyhjäkäynnille. Mentiin sitten kerrassaan hissukseen ja hyvä niin! Noita pitäisi oppia nyt tekemään ja vaikka pari kilsaa lisää matkaa sitten. 

 

Päivä oli muuten sitten jokseenkin sekava, eikä vähiten pyöränmyyntijärjestelyiden. Hyvällä tsäkällä pyörä on huomenna sitten kaupattu. Saatoin laittaa hinnan vähän alakanttiin, kun kyselyitä tuli sen verran runsaasti. Noh, sattumalta koeajo sovittiin uimahallille, joten sitä ennen ehdin käydä vetämässä tekniikkaa osiosta #2. Epistolana oli ryhdikäs asento ja hivenen ehdin myös siirtyä sopivan jäntevyyden hakemiseen. Drilleinä ensimmäiseen kohtaan: uinti yksi käsi seläntakana, uinti yksi käsi toisen "lätsin" kohdalla ja sitten osiosta ruoto jäykäksi ehdin ottaa ensimmäisen drillin eli potkut rotaatiolla (kädet sivuilla). Noita meni noin 200m osiksi ripoteltuina per drilli. Perään uin vielä vähän aerobista ja sitten sellaisen, joka on tarkoitus uida jokaisen näiden tekniikkatreenin perään eli nousevat 200m, 3x200m siten, että kevyt+"CSS"+reipas. Tänään sain omasta mielestäni heti alkuun hyvän tatsin veteen ja drillit avitti taas pikkaisen saamaan palasia kohdilleen. Joten tuo viimeinen reipas, siis reipas, ei täysiä, meni sitten aikaan 3.17 eli 4s nopeammin kuin pari päivää sitten all-in. On tämä uinti vain ihmeellistä, vähän lisää tekniikkaa ja kohta uin tavoitteen mukaisesti tuon 200m alle 3min aikaan! 

 

Huomenna tuplahölkkä, aamusta ajattelin ensin käydä 10x1min, mutta korvaan tuon 10xmäkiveto~1min. Pääsee samalla kokeilemaan miten se irtoaa ennen aamupalaa. Sitä varten otan tässä kohta vielä viimeisen illallisen, ettei pitäisi kyllä olla probleemia. Toisena hölkkänä erittäin perinteinen tiistain kimppahölkkä, joka nyt ensimmäistä kertaa järjestetään. Toivottavasti ei viimeistä sentään!

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

-juoksu 11.2km, 5.26/km, 131bpm, 265W

 

Tein suunnitellusti het aamusta viikon toisen juoksuharjoitteen. Yllättävän fressi oli olo sängystä noustessa eikä ollut mitään vaikeuksia suorittaa vähän räväkämpi lenkki ennen aamiaista. Toki kun pimeässä lähti ja lenkin aikana aamuaurinko nousi ja lopussa oli jo selvästi kaunis kirkas taivas auki, niin kait tuota ihaillessa reaktionomaisesti onnistuu kovempikin juoksu. Suoritin lenkin siten, että yhteensä 10x1min/3min ja näistä kaksi ensimmäistä tasaisella, sitten kuusi ylämäessä ja kaksi viimeistä mäkisessä maastossa juosten (ylä ja alamäki osui minutteihin). Aika kiva setti, yllättävän hitaasti saa juosta tuollaista 350W tehoa, kun menee riittävään kulmaan. Vauhti tasaisella about 3.50/km ja mäessä about 5.30/km. Samat numerothan noissa toki on, mutta onhan se aika iso ero samalla teholla suoritettuna. Toki tuo mäki onkin sitä jyrkempää sorttia, joka on ihan hyvä tämmöisiin voimaa tuoviin valmistaviin juttuihin. Tuntui kyllä aika hurjalle tuon jälkeen vetää tasaisella, kun vauhtia kertyi jälkimmäiseen loivaan alamäkeen 3.20/km! Nyt aiemmasta poiketen vedin ne kolmen minsan välit tosi rauhassa, todellakin hölkkävauhtia reilusti alle 240W tehoin alamäkeen. Se kyllä vaikutti sen verran, että kokonaisrasitus jäi pieneksi. Tarkoituksellisesti juoksin aiemmin jopa lähelle 280W nuo "palautukset" eli kovempaa kuin peruslenkit, mutta kuitenkin pk-alueella. Silloin tuollainen harjoitus oli jo selvästi rasittavampi! Iltasella toinen kevyt hölkkä ja perään jonkin sortin keskivartaloa...

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

-juoksu 14.2km, 5.59/km, 123bpm, 250W

 

Eipä sitä ehtinyt sitten lenkin jälkeen enää venytellä, kun ilta-askareet vei voiton agendassa. Onneksi päivä on huomennakin. Lenkki oli 2km reilumpaa pkta alkuun (nafti lähtö, ettei joudu kylmässä odottelemaan) ja sitten myös loppuun (kauhea nälkä ja jano). Välissä mäkistä purtsia pari kiekkaa hyvää rauhallista vauhtia. 

 

Huomenna jatketaan aamulla tekniikkaa hioen uinnin parissa ja illasta kevyttä hölkkää. Aika toistoahan tämä on. Sen verran on alkanut kihelmöimään tuo pyöräasia, että taidan kotiuttaa sen munamankelin, vaikkei edellinen toistaiseksi sitten mennytkään vielä kaupaksi. Kyllä se siitä ajan myötä menee. Ja toisaalta Canyonilla näytti olevan joku 0-koron diili, jossa voi pyörän kotiuttaa parissa osassa, niin riittää rahnukin. On sitä tultu, pitää osamaksulla ostaa pyörä himon tyydyttääkseen!

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy