Jump to content
Juoksufoorumi.fi

AnttiSn (2020 Tahko IM sub 10h)

Recommended Posts

Tässä tullut jo pidemmän aikaa seurattua sivusta foorumia ja hyviä neuvoja täältä on tarttunutkin moneenkin juttuun! Ajattelin nyt lyödä kerralla faktat pöytään ja laittaa tänne oman harjoituspöytäkirjan pystyyn. Tuleepahan vähän kirjoiteltua jonnekin reenejä ylös. Kirjoittelen tarkemmin taustasta ja tämän hetkisestä menosta, mutta justiinsa nyt ei kyllä ehdi. Joten jätetään aloitusviesti siihen, että lyhyen ajan tavoitteena on saavuttaa sellainen uintitaito, että pystyn uimaan täysmatkan triathlonin uintiosuuden kohtuuajassa ja etenkin kohtuu voimin. Sitä kautta ensi vuodelle on tarkoitus suorittaa puolimatkan triathlon testinä. Pitkän aikavälin tavoitteena on läpäistä (pienenä haaveena vielä päättyen itse vuorelle) Norseman extreme triathlon Norjassa: 

Näistä lähtökohdista on projekti lyöty käyntiin tuossa joskus elokuun korvilla ja pikku hiljaa osapalasia yhdistelty. Viime viikolla mittariin kertyi 17h30min rekisteröityä harjoitusta ja jotain pientä siihen päälle. Tuo ei ole ihan normiviikko, mutta 15+h viikkoja on säännöllisesti nakuteltu tässä. Tällä viikolla olisi tarkoitus yrittää pitkästä aikaa itse asiassa päästä tuon alle...

• Like 2
  • Replies 1,6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Huh huh! Olipahan reissu. Mutta päällimmäisenä mielessä ilo ja onni onnistumisesta, ja tietysti myös tavoitteeseen pääsemisestä. Ja kontrolloidusta suorituksesta. Keli ei ihan helpoin ollut, uinnissa

Noniin. Tässä pikaraportti. Homma oli ihan hauskaa, kunto on kova vs. viime vuosi ja suoritus oli teknisesti tosi hyvä ja vahva. Sen sijaan vaikka viime kesänä niin kovasti uhittelin vetäväni harjoitu

Kiitokset kaikille! Nyt ei pysty mitään syväanaalista lyysiä harrastamaan.    Päivä ei tietenkään menny siten, kuten suunnitelmaan kirjoittelin. Kaikkea pientä ja joskus isompaa näissä aina

Posted Images

Tosiaan historiasta sen verran, että ikää on karttunut jo vähän alkua yli 30 vuotta. Nuoruudessa urheilu kuului integroidusti elämään, jopa kilpaurheilua tuli tehtyä tuonne 20 vuoden tienoille eräässä nimeltä mainitsemattomassa joukkuepalloilulajissa, ihan kaikki juniori sm-tasot kahlaten ja osittain melko hyvin pärjätenkin. Sitten aloitin korkeakouluopinnot ja lopetin kilpaurheilun yhdessä päivässä. Sen jälkeen tuli tehtyä jonkin verran salia, kaikkea sekalaista ja vähitellen vuosien saatossa aloin tykkäämään eniten pitkäkestoisista ja matalatempoisista jutuista. Juoksua olen aina inhonnut, ehkä siksi, että pienenä kasvuvaiheessa meillä oli paljon loikkia ja hyppyjä ja ne saivat penikat kipeiksi ja siihen päälle juoksu oli aina selviytymistaistelua. Kuitenkin sitä on tullut tehtyä nuorempana enemmän ja noissa välivuosissa melko vähän oikeastaan. Muutamia vuosia kilpaurheilun lopettamisen jälkeen erään kaverin kanssa tultiin jutuille ja totesin, että en minä nyt hyvä juoksemaan ole, mutta aina nyt maratonin pystyn vetämään. Ja niinhän se vedettiin. Numerolappu toi vähän ylimääräistä vauhtia ja harjoittelematta lopussa sitten vähän kyykättiin. Ei ollut yhtään mitään suunnitelmallista harjoittelua taustalla, puhumattakaan mistään sykealueista. Kunto olisi ehkä riittänyt jonnekin 3.45-4.00 aikaan, mutta liian kova alkuvauhti vei sitten muistaakseni 4.2x aikaan. Eipä siinä ajasta muutenkaan ollut kyse. Tämä tapahtui muistaakseni herran vuonna 2004. Sen jälkeen tuli jokunen muu juoksutapahtuma juostua "ihan vain seurana". Se juoksutaustasta. 

Hiihtoa aloin harrastamaan talvisin jo kilpaurheillessa. Silloin lähinnä palauttavana ja vain silloin, kun oli taukoa muista reeneistä. Se onkin ehdoton oma suosikki urheilulaji, mutta valitettavasti täällä etelässä lumiolosuhteet ovat mitä ovat, joten jotain muuta on keksittävä. Tuossa muutamia vuosia takaperin oli mahdollisuus käydä viikonloppuisin hiihtelemässä pitkiä pätkiä, sen verran kun koirat jaksaa olla yksin kotosalla eli noin 10h ehdoton max. Siihen aikaan luin paljon eri energianpoltto mekanismeista ja kiinnostuin tuosta rasva-aineenvaihdunnasta ja sen boostaamisesta. Nimenomaan siksi, että minun keho oli rakennettu toimimaan hiilareilla, alle tunti ja olin likipitäen valmis, ellei ollut syömistä ja juomista. Päätin siis systemaattisesti alkamaan hiihtää niin pitkään kuin jaksoin ilman, että söin mitään. Aluksi käytin mukana pientä pulloa. Ensimmäiset lenkit oli jotain 40km ja olihan se pitkä matka ilman energiaa. Siitä se kuitenkin viikonloppu toisen perään alkoi pidentymään ja viimeisin kerta, kun kokeilin niin hiihdin 85km ilman syömistä ja tuolla kertaa vettä kului noin litra. Kovasti en mennyt, mutta menin kuitenkin. Lopussa toki oli varastot aivan tyhjät eikä ylämäissä pystynyt paljon sprinttaamaan, mutta eteenpäin hitaasti kyllä pääsi. Taskussa oli toki vararavintoa, jonka söin autolla eikä se olo mitenkään huono ollut. Hyvä ja onnistunut ihmiskoe omalla keholla. 

Pyöräily on ollut mukana elämässä aina tapana liikkua paikasta toiseen. Nuorena junnuna treeneihin mentiin kesäisin aina pyörällä, samoin tenniskentälle. Itse asiassa nuoren junnun elämä kesäisin oli sellaista, että aamulla syötiin aamupala ja pakattiin reppuun eväät. Sitten pyörällä tenniskentälle, jossa kavereiden kanssa turnee eli joku 4h tennistä. Sitten kotiin syömään ja pienet levot, jonka jälkeen pyörällä 15km suuntaansa joukkueharjoituksiin ja sieltä illalla takas. Kotona nopea syönti ja takaisin pariksi tunniksi tenniskentille ennen kuin joku sammutti valot. Sitten unta. Myös kesäharjoitteluun omalla kohdalla kuului pyöräily. Kohtuu pienenä jo ajoin muutamia kertoja kotoa mökille eli noin 130km. Matka ei ole koskaan ollut itselle ongelma, nopeus tappaa ei matka. Pyöräily tuli isosti kuvaan pari vuotta sitten, kun työkaverina oli entinen jos nyt ei pro niin vakavasti maantiepyöräilyyn ja harjoitteluun suhtautuva tyyppi. Sen ohessa sitten aloin ajamaan vähän alppien juurella mäkeä ylösalas ja siinä samalla matkaakin. Viimeisinä parina kesänä on tullut säännöllisesti ajettua 100+km ajoja, jotka on pituudeltaan rajoittuneet lähinnä koirien takia tuohon. Pisin taitaa olla München-Augsburg-München jotain 150km. 

Sitten tuleekin se uinti. Uida olen toki aina tykännyt, joskin nuorena ehkä enemmän sukellella rannassa ja sitten se jotenkin varhaisteininä jäi kokonaan muiden urheilulajien tieltä. Toki osasin projektin startatessa uida mummorintaa ja selkää ja noin pääsin etenemään ns. niin pitkälle kuin tarve, mutta vauhti ei päätä pakottanut. Eli ensimmäinen askel oli oppia uimaan vaparia. Aloitin youtubella ja omilla harjoituksilla viime elokuun lopussa. Silloin lähtökohta oli, että pääsin ehkä noin 5m eteenpäin kunnes olin tukehtua nenän kautta hengittämääni veteen. Ostin uintilasit ja uin pääasiassa rintaa, ilman ongelmia, ja annoin itselleni rauhan tutustua uudestaan vesielementtiin. Uitua ei tullut kovin paljon, mutta kuitenkin jotain. Sitten kun vedet kylmeni uinti jäi. Uimahallissa en ollut käynyt sitten yläastevuosien, mutta päätin osallistua marraskuussa uintikurssille. Ensimmäisen tunnin jälkeen ajattelin, että se oli sitten tässä. Ei minusta ole ikinä uimaan edes 1500m vaparia, ei vaan ole. Vettä menee henkeen ja en pysty tekemään edes alkeellisia harjoitteita ensimmäisellä tunnilla! Sitten ohjaaja sanoi, että käypä ostamassa ens kertaa varten nenäklipsi, jos muu ei auta. Silloin tajusin, että minullahan on nuorempana tehty poskionteloleikkaus, jossa röörit on lavennettu kolminkertaisiksi, ehkä siksi minun nenästä vaan menee vettä sisään aina, kun päätä kallistaa! Jokatapauksessa tuon ostoksen jälkeen olen ainaskin pystynyt keskittymään harjoitteluun. Ensimmäisen kurssin jälkeen pystyin jo uimaan sen kurssin tavoitteen mukaisesti 25m vapaauintia muistuttavaa juttua. Sen jälkeen olen nyt uinut login mukaan reilu 25km ja juuri aloitin jatkokurssin. Tällä hetkellä uintitaito on 100-200m kohtuu hyvällä tekniikalla kohtuu hyvällä tuntemuksella. Ongelmia on vielä paljon, mutta lähtökohtiin nähden uskoisin olevani ns. aikataulussa. Uintia tulee nyt vedettyä 3 kertaa viikkoon ja ihan ilman suunnitelmaa toistaiseksi. Yleensä teen jotain drillejä muutaman välin ja sitten vain kelailen keskittyen johonkin osaan tekniikkaa. Selvää on se, että jalat laahaa pahasti ja tuosta pitäisi päästä eroon. Kun olen sen reilun tonnin kelaillut niin olen nyt viimeisinä kertoina ottanut pari väliä tuhdimpaa vetoa ja tuossa hyvin huomaa, että vauhdin lisääntyessä jalat nousee itsestään pintaan ja meno muuttuu helpommaksi. Valittettavasti tuota "nopeaa" vauhtia ei vaan jaksa kelailla kuin sen yhden 50m ja siihen kuluu tällä hetkellä aikaa 56 sekuntia. Eli olen siis edelleen hidas kuin etana!

Juoksukunto on nyt kohtalainen. Joskin juoksemista on hidastanut turhankin pitkittynyt polven kipeytyminen juoksusta. Välillä se on OK ja välillä estää kokonaan juoksentelun. Aloitin nyt kuntosaliharjoittelun ja yritän vahvistaa niitä lihaksia, joista ongelma voisi olla peräisin. Kipu syntyy keskelle sentti pari polven alapuolelle. Sen jänteen kohdalle. Jos tekee kyykkyä yhdellä jalalla, niin kipu esiintyy vain silloin, kun jalka on melkein suora ja kipu häviää kun menee syvemmälle kyykkyyn. Helpottuu kun rullailee ja venyttää etureittä, mutta ilmaantuu kuitenkin takaisin. Jos joku tietää mistä kyse, saa ilmoittaa! Tuossa aiemmin ehdin tehdä 10km lähtötestin, juoksin sen 5cm sohjossa, joka nyt ei optimaalinen alusta ollut, mutta kuitenkin. Loppuaika oli muistaakseni 46.40. Uskoisin olleeni sub 45min kunnossa, mutta tuossa olosuhteessa tuo oli maksimi. Eilen tein piiiitkästä aikaa muuta kuin pk1 juoksun ja se oli tasavauhtinen 5km lenkin välissä ja tuo meni 4.31-4.36 kilometrein aikaan 22.40, ja siis soralla ja ei tasaisella juostu plus yksi 180 asteen käännöskin, jossa muutama sekunti varmaan tuhraantui. Plus juoksin <160 ka sykkeellä, kun yläkynnys lienee noin 161-164 eli ruuvia olisi voinut kiristää jonkun verrankin. Kyllä uskoin olevani pienellä hienosäädöllä noin 3.30 maratonikunnossa ellei allekin. Tällä hetkellä juoksua tulee erittäin vaihtelevasti. Jotain nollaviikkojakin on kertynyt, mutta parhaillaan mennyt 50km. Just nyt yritän juosta 20-30km viikkoon, mutta välillä ei vaan polvi kestä tai innosta kelin puolesta lähteä juoksemaan. 

Pyöräilyä tulee tehtyä suhteellisen paljon. Omistan cyclocrossarin ja teen työmatkat pyörällä ja siitä tulee jo kättelyssä 100km viikkoon. Lisäksi olen ajanut aina keskiviikkoisin töihin, sieltä spinningiä ajamaan tunniksi ja sieltä takaisin kotiin. Tuosta tulee noin 2.5h pyöritystä. En omista tehomittaria enkä oikeastaan ole vauhdeista muutenkaan ottanut ohtahikeä. Cyclocrossarilla ja "ei-niin-ohuilla" näppyläkiekoilla tein 90km pyörälenkkejä 28km/h keskarilla pysytellen alakynnyksen korvilla (joskin juoksun mukaan sykerajat tässä). Kuitenkin siten, etten ollut likimainkaan poikki lopussa. Uskoisin, että nyt pyöräkunto on huomattavasti parempi. Tarkoitus on nyt joku spinning-tunti perehtyä siihen kuinka saan siellä käytetystä wattbikesta tehot omiin softiin ladattua ja sitten on tarkoitus joku kerta ajaa ftp testi. Sen verran kun noita 2.5h pyöräpäivien keskimmäisiä tunteja on watteja tarkkaillut, niin ftp lienee jossain 200W tienoilla. Ihan puhdas arvio! Siinäpä ne on lähtökohdat aika PITKÄSTI kirjattu. Huonommatkin varmaan voisi olla, mutta etenkin uinnissa ollaan kyllä ihan newbie-tasolla. 

Niin ja sen verran vielä omasta kirjauksesta, että olosuhteiden pakosta käytän perheen oikeasti lahjakkaita juoksijoita 1-3 krt päivässä ulkona. Yritän toki tehdä joko juosten tai kevyesti pyörällä noita lenkkejä, mutta aina ei vaan pysty muuhun kuin kävelyyn. Koska kävelyä tulee siis tehtyä kohtuu paljon, niin olen sen logannut myös kokonaisrasitusta arvioidessa. Tällä viikolla 17.5h oli esim. vajaa 6h kävelyä, joka jättää sen 12h lajitreeniä. 

Tänään tuli kirjattua ns. normaali kevyen viikon kevyt päivä eli

aamu: 25min kävely, 11km pyörää, 45min kuntosalia 

ilta: 1h kävelyä plus lihashuolto 30min

Huomenna jatketaan 13km juoksulla töihin ja takaisin pyörällä 11km. Koko viikko tarkoitus pysyä visusti pk1-tasolla ja joka päivä tehdä ainaskin 20min lihashuoltoa. 

• Like 2

Muistinkin väärin tai oikeastaan olin löytänyt pienen oikoreitin tuohon työmatkaan. Pyrin maksimoimaan sorapätkät ja minimoimaan matkan. Asvaltilla en mielellään juokse kuin pakon edessä. Lenkki oli ensimmäisen kilsan jälkeen OK. Polvi ei nyt vaivannut kivuillaan, jotain tuntemuksia siellä oli ensimmäiset pari km, mutta sen jälkeen pystyi rennosti juoksemaan. Näkee hyvin sykkeessä, kadenssissa ja myös askeltasapainossa, että kipuja ei ole. Pysyin lyhyitä mäkiä lukuunottamatta pk1 alueella, mäissä varovasti pk2. 

10.8km @6.09min/km, 137bpm

Tervetuloa kirjoittelemaan ja onnea matkalla tavoitteisiin! Näin sivusta katsottuna nuo viikottaiset harjoittelumäärät kuulostavat aika julman kovilta, kun vaikka omaan tekemiseen vertaa =) Toki kolme lajia tuo väistämättä sitä määrää lisää, mutta näytät onneksi pitävän tehot sopivan maltillisina.

Uskoisin vuosien saatossa luoneeni jonkin sortin kuntopohjan, jolta uskaltaa kovemminkin nyt ponnistaa. Todellinen harjoitusohjelma alkaa vasta helmikuussa ja siihen olen sunnitellut tälle vuodelle maksimitunnit 18h viikossa. Nyt olen tässä kokeillut kepillä jäätä ja todennut, että ihan realistisia lukuja ovat itselle, muutaman kerran olen käynyt jo ylikin. Tehoja olen vältellyt tosiaan kuin ruttoa, joitamia pikkutestejä lukuunottamatta. Kun katsoo mitä reenit pitää sisällään, niin nehän on sitä kuuluisaa ulkoilua. Ja tosiaan juosten pystyisin tällä hetkellä keräilemään ehkä kolmanneksen noista tunneista! 

Jotta tässä saadaan kaikki puhtaaksi pöytälaatikosta, niin mainittakoon nämä omat sivuprojektit vielä tähän liittyen:

- Uintikunnosta tulikin mainittua, samoin kuin polven saamisesta 100% juoksukuntoon (joka lienee melko lähellä jo)

- Elopainon tiputtaminen jonnekin 75kg tienoille on yksi haaste. Nyt aamupaino 82kg ja pituutta on 184cm eli pullukka olen

- Kaluston puolelta suurimmat edut on ehdottomasti pyörästä otettavissa. Kevään mittaan edessä onkin TT-pyörän osto.

- Samalla tässä tulee testattua omia rajoja monella mittarilla: Kuinka paljon tarvitsen unta? Mitkä asiat elämässä aiheuttavat (turhaa) stressiä, jonka voin eliminoida? Miten palaudun optimaalisesti? Missä on ne omat suorituskyvyn rajat tällä rintamalla? Miten yhdistää projekti harrastuksiin, työhön ja omaan arkeen yleensä? Siinäpä vähän pohtimista riittää.

Nyt kun parikin on onnea toivotellut, niin pitää siteerata hieman kieli poskella erästä nuoruusajan valmentajista. "En toivota teille onnea vaan vain ja ainoastaan sen mitä olette ansainneet." Tämän uskon itsellekin riittävän ja sen takia tässä "räkäposkella" mennään päivästä toiseen...

Kovia tunteja tosiaan. Itellä olis maksimit siinä 12-15h tunneissa, mut oonki vaan tällänen sattumanvarainen harrastelija. :) 

Mä jo suosiolla siirsin Tallinnan IM:in vuodella eteenpäin. Ei riitä tällä hetkellä oma vapaa-aika sellaisiin tuntimääriin mitä se ehkä vaatisi ollakseen itse tyytyväinen. 

Tsemppiä sinulle minunkin puolesta treenailuun. Tuntuu olevan kyllä pohjat kunnossa ja luulen et kovaa tulet vielä menemään!  Mielenkiinnolla jään seurailemaan projektia. 

Korostettakoon, että itsehän olen todellakin sattumanvarainen harrastelija myös! Ehkä hivenen enemmän harrastelen kuin keskiverto harrastelija, mutta mitään muuta tämä ei ole kuin harrastelua. Itseä ei oikein edes motivoi tällä hetkellä mitkään aikatavoitteet tai kisat. Uskoisin, että on paljon muitakin, joita matka motivoi enemmän kuin se itse päämääärä. Toki matkasta tekee matkan juuri se, että ollaan menossa jotain kohden. Ehkä tässä vielä kehittelee itselle sopivia aikatavoitteita ja niistä sitten innostuu. Nyt ei jaksa edes miettiä moisia.

Tänään oli tämä meikäläisen super-keskiviikko eli:

-aamu 30min kävelyä, 30min pyöräilyä jäätävän kovassa VASTAtuulessa töihin

-iltapäivä/ilta 15min pyörällä salille, vaatteiden vaihto ja 1h spinning, vaatteiden vaihto ja 1h takaisin kotiin lumisateessa ja yllättäen VASTAtuulessa

-40min kävelyä

-Putkirullailut ja ruokaa, illemmalla vielä reisien pitkät venytykset

Näissä keskiviikon pyöräilyissä tulee sellainen logistinen haaste tuon ruokailun suhteen. Nyt menin yhden banaanin taktiikalla, mutta melkein kaipaisi jotain vähän tuhdimpaa välipalaa. Tahtoo muuten jäädä väkisinkin liikaa miinuskaloreille ja se näkyy seuraavana päivänä sitten. Kulutus on kuitenkin näissä ollut luokkaa 4500-4900kcal. 

Tämän siis piti oleman kevyt viikko, mutta toistaiseksi se ei ole oikein näkynyt ohjelmassa kuin ehkä ma osalta. Huomenna uintikurssi ja pe "pakollinen" sali, töihin on pyörällä mentävä periaatteen vuoksi ja vähintään kerran olisi vielä juostava ja uitava. Eli jos nuo pakolliset ujuttaa toiselle vkl päivälle molemmat, niin vkl voisi olla niinkin hurja, että pitää lepopäivän (=ei uintia, pyörää, juoksua eikä salia). Edellinen onkin näköjään login mukaan ollut tasan kolme viikkoa sitten... 

• Like 1
On 15.1.2018 at 22.08, AnttiSn kirjoitti:

Kipu syntyy keskelle sentti pari polven alapuolelle. Sen jänteen kohdalle. Jos tekee kyykkyä yhdellä jalalla, niin kipu esiintyy vain silloin, kun jalka on melkein suora ja kipu häviää kun menee syvemmälle kyykkyyn. Helpottuu kun rullailee ja venyttää etureittä, mutta ilmaantuu kuitenkin takaisin

Voisko tuo olla hyppääjän polvi? Mulla oli vähän vastaavaa vaivaa joka meni ohi levolla ja etureiden venyttämisellä/rullailulla. Mulla vaiva tuli selkeesti kovasta alamäkijuoksusta Helsinkicitytrailissa..  

Hyppääjän polvi

Mulla on ollut diagnosoitu hyppääjän polvi, mutta toisessa jalassa. Se oli huomattavasti kivuliaampi (esti mm kävelyn kokonaan). Se tuli ja meni, mutta pysyi aina kurissa helpostikin linkistä löytyvillä ohjeilla (etureisien rullailu ja venyttely). Tämä nyt jostain syystä ei ole ihan yhtä hyvin pysynyt kurissa. Toki voi olla, että tuota liikuntaakin on nyt astetta enemmän. Ja tuon pohjalta olen juurikin aloittanut etureisien salijumpan (ja samassa toki pakaroiden ja takareisien) ja näiden plus edellä mainittujen kanssa olen toivottavasti pääsemässä eroon tuosta. Eli voinee hyvinkin olla hyppääjän polvi.

To

-aamukävely 27min

-pyöräilyt umpihangessa töihin 38min ja vähemmän umpihangessa kotiin 34min

-uinti 1h, 15min kelailua ja 45min tekniikkakurssi

-iltakävely 42min

Jotain tuli ehkä opittua tekniikasta taas. Ainaskin jos ei mitään muuta niin "kun pakotettiin" hengittelemään joka 3., 5. ja 7. vedolla niin vahingossa taisin oppia hengittämään molemmilta puolilta. Vähän on vielä päänasento oikealta vinossa ja "vauhti" töksähtää, mutta ens kerran kyllä aion kelailla joka 3. vedolla vettä ryystäen! Ens kerralla saatan ihan rohkaistua kokeilemaan kuinka pitkälle vaparia jaksaa tällä nykyuintikunnolla ilman taukoa...

Pe

-aamukävely 28min

-aamupyöräily salille 38min (tiet jopa aurattu nyt!)

-pikasali 30min (yhden jalan maastaveto, yhden jalan reidenojennus pidolla ja hitaalla laskulla, ylätalja nämä 3x15 ja sitten keskivartalolle viitisen eri liikettä)

-Myöhemmin tänään hieronta ja KEVYT pyöräily kotiin plus rauhallinen iltalenkki kävellen

Tämmöistä nyhertämistähän tämä nyt on ollu. Huomenna aamulla aion kokeilla pitkästä aikaa ennen aamupalaa kevyttä pk-lenkkiä. Olen ollut aina noissa TODELLA surkea, mutta syystä tahi toisesta viime kokeilu oli jopa etäisesti nautinnollinen ja Garminkin sanoi, ettei suoritustaso ollut 10-15 pykälää pakkasella kuten normaalisti aamulenkillä! Iltaseksi sitten kelailemaan uimahallille ja su aattelin näillä näkymin pitää rokulina.

La:

-ennen aamupalaa 12.8km, 6.28min/km, ks 126. Kevyttä hölkkää, joka tuntui taas ihmeellisen hyvälle. Söin ennen lähtöä banaanin ja join 3dl high5 zeroa. Pidemmällekin ois pötkinyt ilman juomisia, mutta otin rauhassa, että jaksaa illalla varmuudella vielä uida.

-Alkuillasta ensin 200m lämpöä ja sitten yritin uida pitkiä settejä. Valitettavasti oli älytön ruuhka ja jokainen setti katkesi siihen, että edessä on about 6 uimaria, joista ei pääse enää mitenkään ohi. Uin kuitenkin 300m+300m+400m+400m. Tästä tuli myös 1000m otettua ensimmäistä kertaa aika, tuossa oli aivan lyhyitä taukoja päädyssä ja ne poistettuna aika oli 27min. Paljon joutui hidastelemaan ruuhkan takia, että realistinen tämän hetken kelausvauhti olisi varmaankin jotain 25-26min/km. Lienee paras tuntuma ikinä koskaan vaparia uidessa, oli sellainen fiilis, että menisi vaikka se 2k nyt kertalinttuulla. Ehkä alan oppia uimaan! Hengityksessä vielä pahasti ongelmia etenkin oikealta. Heti kun herpaantuu niin ei rollaa riittävästi ja sitten ryystetään vettä! Enää ei kuitenkaan aiheudu mitään paniikkia tuosta, vaan hengitellään sitten seuraavalla kerralla enemmän H2Ota. Loppuun otin vielä about 90% tehoilla 100m vedon ja ajaksi tuli 2.03. Ehdottomasti kehitystä tapahtunut tuossakin! Olisi tehnyt mieli uida vielä toinen tonni, mutta jätin varastoon ensi kertaa varten...

-Heti kotiin tultua kävelyä 54min

Huomenna käyn korkeintaan kävelemässä (tai tarkemmin ottaen olen koko aamupäivän harventamassa valkohäntä- ja metsäkauris kantoja), joten viikkotunnit alkaa olla keräilty. Tällä hetkellä Garmin näyttää 17h15min, josta kävelyä 6h43min. Eli noin 11h lajireeniä mahtui tähän viikkoon. Aivan kohtuullinen viikko, etenkin kun fiilis on keskiviikkoa lukuunottamatta ollut, että voisi tehdä enemmän, pidempään ja nopeammin.

Su tuli pidettyä lepopäivä, ei lajireeniä siis. Tosin tuli siinä käytyä sitten 55min iltakävely koirien kanssa ja sitten päivällä oltua jahdissa. Olin osan aikaa koiranvirkaa toimittamassa ja pari tuntia tuli kahlailtua polven syvyisessä lumessa. Kai tuonkin harjoitukseksi voisi laskea.

Ma:

-Aamukävely 30min

-Pyörällä salille 40min, salilla 40min (1 jk maastaveto 3x15, 1 jk reidenojennus hitaalla pidolla 3x15, ylätalja 3x15, olkapään stabiloinnit 4x3x15, keskivartaloliikkeitä päälle)

-Pyörällä takaisin kotiin 35min

-Iltakävely 35min

Viikko jatkuu normaaleilla malleilla. Sen verran aattelin keventää, että ke pyöräilyt jätän väliin. Sen sijaan ke juoksen töihin ja takas. Loppuviikosta voisi yrittää päästä hiihtämään! Joku 30km lenkki ois kyllä erittäin mahtava tähän väliin. Nyt on tuo polvikin siinä kunnossa, ettei ole mitään tuntemuksia. Saas nähdä tuleeko niitä juoksusta...

Ti:

-aamukävely 25min

-35min pyörää töihin

-40min pyörää mutkan kautta töistä

-45min kävelyä

Ke:

-aamukävely 25min

-juosten töihin 11.2km @6.30min/km ks. 134 Oli tarpomista lumessa, joten yllättävänkin hyvää vauhtia siihen nähden!

-juosten töistä kotiin, lyhyt tauko ja nestetankkaus ja suoraan iltalenkille koirien kanssa yhteensä 16,3km @6.30min/km ks 135. Lopussa alkoi jo jalka painamaan, eipä ollut riittävästi energiaa nautittuna eikä nestetankkaustakaan oikein. Yhteensä juoksua siis noin 28km tänään. Mikä parasta, ensimmäisen 500m jälkeen ei oikeastaan mitään tuntemuksia polvessa! Senpä takia tämän vähän turhankin kovan juoksupäivän tähän väliin otin ja testi läpäisty nyt. 

Piti ottamani kevyempi viikko, mutta tämä päivä nyt ei kovinkaan kevyt ollut. Huomenna tilanteen mukaan pyörällä töihin tai sitten menen autolla. Illalla kuitenkin uintikurssille!