Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Väitös kestävyysjuoksijan harjoittelusta


KaisaO
 Share

Recommended Posts

Olipas hyvä linkki. Pääasia esitettiin lyhyesti ymmärrettävällä kielellä.

Tämähän helpotti mietteitäni harjoitteusta paljon, minulle kun tasainen pitkä junnaaminen on aina ollut hankalaa. Taidanpa vetää vielä 1-2 kk hidasta perusjunnausta jotta jalat tottuisivat pitkäkestoisempaan juoksuun (lupasin puolikkaan vetää tänä vuonna). Sitten saakin hyvillä mielin siirtyä paljon mukavampaan intervallien vetämiseen.

Luulisi olevan väittelijällä käytännönkin kokemusta aiheesta.

Link to comment
Share on other sites

Pika-analyysin perusteella voisi sanoa, että juoksija pystyy tehokkaimmin harjoittelemaan sillä alueella, joka on hänelle muutenkin vahva. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että omat heikkoudet paranisivat parhaiten omia vahvuuksia kehittämällä. Se on varmaan hyvin monelle urheilijalle tyypillinen umpikuja, kun halutaan enimmäkseen harjoitella sillä alueella, joka on jo muutenkin vahva, vaikka se harjoittelu ei paljon tulostasoa parannakaan, koska heikkoudet rajoittavat tulostasoa. Olen lenkkeillyt henkilöiden kanssa, joille 5 min/km vauhti oli melkein yhtä helppoa/rankkaa kuin minulle. Mutta miksi sitten he jäävät kisassa kauas taakse johtuu pääosin siitä, että paljon tuon kovempaa ei sitten harjoitellakaan.

Link to comment
Share on other sites

Tämähän helpotti mietteitäni harjoitteusta paljon, minulle kun tasainen pitkä junnaaminen on aina ollut hankalaa. Taidanpa vetää vielä 1-2 kk hidasta perusjunnausta jotta jalat tottuisivat pitkäkestoisempaan juoksuun (lupasin puolikkaan vetää tänä vuonna). Sitten saakin hyvillä mielin siirtyä paljon mukavampaan intervallien vetämiseen.

Kannattaa kuitenkin huomata, että tässä on tutkittu Suomen parhaita kestävyysjuoksijoita, eikä ole mitenkään sanottua, että samat havainnot yleistyisivät kuntoilijoihin. Huippujuoksijan heikoimmat ominaisuudet ovat kuitenkin kovemmalla tasolla kuin normaalin kuntoilijan vahvimmat puolet, joten tämä heikkouksiin/vahvuuksiin keskittyminen treenatessakin voi hyvinkin näkyä lopputuloksessa eri tavoin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy