Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo

Ruokaostokset verkkokaupasta

Recommended Posts

Nyt kun tässä on nuhassa aikaa niin tutustuin ruokaostosten tekoon verkkokaupasta. Otin nyt ne todennäköisesti halvimmat, eli S-ryhmän foodie.fi ja K-ryhmän k-ruoka.fi. Otin nyt nuo koska ne perustuu Prisman ja Citymarketin hintoihin. Esimerkiksi Alepan hinnat on hieman korkeammat kuin isompien kauppojen joten niissä maksat heti lähtökohtasesti enemmän. Kokosin noin 25 tuotetta ostoslistalle. Foodie antoi hinnaksi 68e ja k-ruoka 79e. Foodie veloittaa keräilystä n. 6e ja K-ruoka tuo ostokset kympillä kotiin. Vielä tuli vertailtua omia kuitteja noihin foodien hintoihin ja samoja näytti olevan. 

Nyt kun on sairas niin vois koitella miten tuo toimii käytännössä. Tuo näytti ihan hyvältä, että valitset vain jonkun reseptin ja kaikki ainekset menee suoraan ostoslistaan. Kun vaan muistais mitä reseptejä on listaan lisäillyt. 

• Like 2

Hesassa aikanaan foodiesta oli kyllä paljonkin hyötyä. 6-7 muovikassillista taisi parhaimmilaan olla ostoksia kerralla. Enimmäkseen semmoisia mitkä säilyy: vichyt, makaronit, hiutaleet, myslit, säilykkeet jne. Autottomalle isoja marketteja välttävälle oli helpompaa ja ylimääräisen maksun melkein säästi, kun tuotteet olivat Alepaa halvempia, puhumattakaan ajansäästöstä. Joskus oli lohifile vaihtunut kilohinnaltaan moninkertaiseen, mutta samanlaiseen joka vain oli useammassa pienessä paketissa, tuon tietysti hyvittivät. Tilausvaiheessa oli mahdollista valita voiko tuotteen tarvittaessa vaihtaa samanlaiseen vastaavanhintaiseen. Reilusti kalliimmaksi siis ei voinut tilauksen jälkeen muuttua.

Jos on edes joskus himassa, tuotteita vastassa, niin toiminee. Muistan kun jotkut perheelliset työkaverit kertoivat miten paljon elämä voikaan helpottua vähäisellä summalla, eikä tarvitse edes lapsien mieltä pahoittaa, kun jättää karkit ostamatta.

Varkaat eivät ilmeisesti pyöri ruoan verkkokaupassa tai sitten se on cyberrikollisuutta. Huvittava uutinen se, että Lidlistä on alettu varastaa paljon parmesaanijuustoa. Roihupellon ja Itä-Pasilan myymälöissä tilanne on sen uutisen mukaan se, että ne ovat ns. tiskin alta saatavilla nykyään, kun ei voi laittaa hyllyyn, kun niitä pöllitään niin paljon. Tämä on todellinen yllätys. En olisi millään uskonut varkaiden olevan kulinaristeja. Vaikka itsekin syön paljon esimerkiksi pastaa ja näin ollen käytän usein parmesaania, niin oikeasti se kuluu sen verran vähän, ettei sellaista palaa tarvitse ostaa läheskään viikoittain. Niinpä sitä miettii, että miten suuret nuo pimeän juuston markkinat nyt sitten ovat. Jos varkaat eivät raasta juustoa yötäpäivää, heidän täytyy se myydä, mutta kun tuota kuluu niin vähän niin kuka ostaa pimeän juuston sen takia, että säästää pari euroa  ja toisaalta kannattaako niitä varastaa, jos niistä saa jälleenmyydessä huonon hinnan? Ei mene jakeluun ei.

Olen jo useamman vuoden käyttänyt pelkästään Prisman keräilyä ruokaostoksiin. Tilaan kerran viikossa koko viikon ruuat. Helppoa, kun kaikki lapsiperheen perusruuat, kuten sata litraa maitoa, on valmiiksi siellä ostoslistassa 😛

• Like 3

näin vanhan miehen mieleen tää ruoan nettikauppa on hauska retro ilmiö, 60 luvun lopulla ja 70 luvun alussa oli pikkukaupungin kaupoilla kanssa kotiinkuljetus palvelu, tilaus toki tehtiin puhelimella mutta kun meidän viiden hengen perheen vanhemmat oli molemmat töissä ja oli puhelin niin näin tehtiin, kaupathan oli auki vain viiteen, puhelimet oli yleisempiä kun autot . . . 

• Like 2

tunti sitten, kari.t kirjoitti:

näin vanhan miehen mieleen tää ruoan nettikauppa on hauska retro ilmiö, 60 luvun lopulla ja 70 luvun alussa oli pikkukaupungin kaupoilla kanssa kotiinkuljetus palvelu, tilaus toki tehtiin puhelimella mutta kun meidän viiden hengen perheen vanhemmat oli molemmat töissä ja oli puhelin niin näin tehtiin, kaupathan oli auki vain viiteen, puhelimet oli yleisempiä kun autot . . . 

Mä käytin Ruoka.nettiä pari kertaa joskus vuosituhannen vaihteessa. Sieltä sain mm. Battery-lippiksen kun tilasin energiajuomia. Käytin sitä lippistä jossain juoksukisassakin heittäen kuitenkin sen loppumatkasta reitinvarteen. Alkuaikoina tilanne oli se, että tykkäsin startata lippis päässä, mutta luopua päähineestä kesken kisaa. Verkko-ostaminen oli kuitenkin jo tuolloin hankalaa. Ei saa tilata, jos juomassa on alkoholia ja ruoasta ei ikinä osaa sanoa, onko se juuri saatavilla, mitä haluaa vai laittavatko ne jotain muuta. Tulee mieleen Rukan Alkon tilauspalvelu joskus viime vuosituhannen vaihteessa. Merkkailin sinne jotain mielioluitani ja kun lähettivät ne Kuusamosta sinne noutopisteeseen seuraavaksi päiväksi, niin jokainen oli vaihdettu "vastaavaan", mikä tarkoitti sellaisia merkkejä, mistä en pidä tai joista en ole kuullutkaan ja kaiken lisäksi lähettivät oluita, joista useissa oli päiväykset menneet vanhaksi. Vähän sama fiilis oli ruoan tilaamisessa. Mä en oikein tajua koko juttua silloin, jos ei ole rullatuolissa tai 40 asteen kuumeessa. Ainakin itse haluan nähdä, mitä ruokaa ostan ja valitsen sen, mikä näyttää laadukkaalta. Sitä paitsi väitän, että säästän aikaa käymällä kaupassa ja ostamalla ne tuotteet itse ripeästi verrattuna siihen, että pelaisin noiden verkkojuttujen kanssa. Prismaa en kyllä käyttäisikään, koska se on pellervolainen osuuskauppa. En kannata osuustoiminta-aatetta, koska se on kuin Leninin pelikirjassa ja lisäksi kaikki kepulainen on syvältä, ei sovi meille kaupunkilaisille. Tosin löivät jossain vaiheessa hynttyyt yhteen Elannon kanssa, joten onhan siinä työväenkin osuuskauppa samassa, mutta en kuulu myöskään sosialisteihin. Olen kyllä joskus käynyt lenkilläni Olarin Prismassa ostamassa vesipullon, mutta en ole asiakasomistaja ja lenkillä menen mihin hyvänsä kauppaan, joka osuu juoksureittini varrelle. Ei siinä ole varaa jäädä lumihankeen itkemään, jos ei ole mieluisaa kauppaa oikeassa paikassa. Ai niin käytiin myös kerran Kuopiossa Prismassa joskus tyyliin 2005, kun mentiin Tahkolle, kun Citymarketin yhteydessä ei olisi ollut Alkoa. Siellä oli aika resupekan näköistä jengiä pukeutumisen suhteen ja yksi merkillepantava seikka oli se, että he jättivät siellä ostoskärrynsä käytävälle tukkien koko kulkureitin. Siellä oli mahdotonta ajaa kärryllä ns. kaasu pohjassa, kun tiet olivat tukittu koko ajan. Tuon resupekka-ilmiön huomasin siellä Olarinkin Prismassa. Porukka oli hyvin omituisen näköistä eli näyttöä on eri puolilta Suomea.

17 minuuttia sitten, riopentti kirjoitti:

Ja lähikaupassa oli ostostili, johon alle kymmenvuotiaanakin pystyi ostamaan vanhempien lukuun, siis normiruokaostokset. Ja tosiaan ilmainen lähijakelu. Oli luottamusyhteiskunta.

mun vanhemmat maksoivat lapsuudessani ruokaostokset shekeillä. Muistatteko se sellaista aikaa, että lauantaina mentiin kauppaan ja ostettiin kerralla tyyliin viikon ruoat ja maksettiin shekillä? Itse en tollaista touhua edes jaksaisi, että kerralla pitää ostaa ihan hemmetisti ja sitten kirjoitellaan jotain shekkejä. Silloin ei tainnut vielä olla kortteja, joten ne shekit korvasivat sen, ettei tarttenut pitää käteistä paljoa lompakossa.

Itse olen käyttänyt noita palveluja lähinnä harvinaisempien tuotteiden paikannukseen eli mistä kaupasta löytyy mitä. Esimerkkinä mainittakoon lehtikaali- ja avokadokuutio-pakasteet. K-ruoka sovelluksessa saa hyvin seurattua plussapisteiden kiertymistä ja omia etujaan. Tuotehaku ei tosin ole läheskään yhtä hyvä kuin foodiessa. Yhden hengen taloudessa ei tule mieleenkään käyttää noita keräys/toimituspalveluita varsinkaan kun viikon-puolentoista ostokset tekee normaalisti kerralla. Sovelluksista löytyvää ostoslistan tekoa tulee kyllä käytettyä aktiivisesti.

Samassa ketjussa voinee puhua matsmartista ja fiksuruuasta?

Kummastakin tullut tilattua tuotteita monia kertoja, etenkin fiksuruoka-palvelussa on välillä ollut kuntoilijalle hyvin terveys -teppo ja urheilutuotteita perin huokeaan hintaan. Tuon 29€ ilmaisten postikulujenkin toivossa saa suhteellisen helposti täyteen kun täydentää ruokakomeroaan tai jos esim. pähkinöitä saa edullisesti.

1 tunti sitten, riopentti kirjoitti:

Ja lähikaupassa oli ostostili, johon alle kymmenvuotiaanakin pystyi ostamaan vanhempien lukuun, siis normiruokaostokset. Ja tosiaan ilmainen lähijakelu. Oli luottamusyhteiskunta.

Kyllähän lähikaupassa piti tili olla ja avaimet myös. Varmaan satoja kertoja tuli mentyä avainkätkön kautta kauppaan, sekä otettua sieltä mitä tarvitsi. Kirjotin lapulle pöydälle mitä olin ottanut, jos kauppias ei ollut paikalla. Itse kauppias sitten kirjasi ostokset tilikirjaan. Pitkiksillä mm ei pankkikorttia tai rahaa tarvinnut mukana kannella, eikä miettiä kauppojen aukioloaikoja.

• Like 2

On 7.2.2019 at 14.15, ForrestG kirjoitti:

Kyllähän lähikaupassa piti tili olla ja avaimet myös. Varmaan satoja kertoja tuli mentyä avainkätkön kautta kauppaan, sekä otettua sieltä mitä tarvitsi. Kirjotin lapulle pöydälle mitä olin ottanut, jos kauppias ei ollut paikalla. Itse kauppias sitten kirjasi ostokset tilikirjaan. Pitkiksillä mm ei pankkikorttia tai rahaa tarvinnut mukana kannella, eikä miettiä kauppojen aukioloaikoja.

Kaljaa sai 24/7/365. Ei kaupungissa tällästä palvelua saa