Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Enkelman (Vieläkö viitonen alle 20 minuutin?)

Arvostele ketju:


 Share

Recommended Posts

Viikko 26 meni samaan tapaan kuin edellisetkin viikot juoksuun totutellessa.

 

ti: 7,00 km aikaan 41.29 (5.55/km), syke 121

ke: salitreeni

to: 7,04 km aikaan 40.02 (5.41/km), syke 123

pe: salitreeni

la: 6,98 km aikaan 39.40 (5.41/km)

 

Hieman gps heittelee, kaikki lenkit ovat samoja, lähtö voi muutaman metrin heittää.

Alkuun juoksu on hankalaa, mutta helpottuu hieman matkan edetessä. Esimerkiksi viimeisen lenkin kilometrivauhdit olivat 6.15 - 5.51 - 5.46 - 5.48 - 5.32 - 5.22 - 5.13. Ensimmäinen kilometri on vielä pääosin alamäkeä ja viimeinen ylämäkeä.

 

Ensi viikko kuluukin pääosin mökillä.

Link to comment
Share on other sites

Viikolla 27 etsin - turhaan - kadonnutta vauhtiani.

 

ma: 7,11 km aikaan 38.09 (5.22/km), syke 137. Oli 27 astetta lämmintä, mikä selittää osan sykkeestä. Yksi kilometri kulki jo aikaan 5.04, tosin pääosin alamäkeen.

ke: 7,21 km aikaan 40.02 (5.33/km), syke 131. Edelleen lämmintä 28 astetta.

pe: 8,55 km aikaan 47.36 (5.34/km), syke 127. Yritin juosta kahdeksannen kilometrin kovaa, mutta ei mennyt edes alle 5 minuutin vaan oli tasan tuo 5.00,0.

su. 6,1 km Otaniemen kentällä aikaan 34.43 (5.41/km), syke 122. Tässä oli mukana kaksi 1.000 m vetoa radalla, muuten hölkkää nurmikolla. Eka veto meni noin 4.46, toinen parin minuutin hölkkäpalautuksen jälkeen hieman alle 4.44. Tarkoitus oli juosta ne alle 4.30, mutta ei vain kulkenut.

 

Ensi viikolla kokeilen radalla 5.000 metristä. Jollei mene alle 23 minuutin, jätän veteraanien kisat väliin.

Link to comment
Share on other sites

Viikko 28 meni pääosin mökillä ja helteessä, minkä takia treenit jäi vähiin.

 

ti: 7,27 km aikaan 39.41 (5.27/km), syke 131

pe: 6,29 km aikaan 36.34 (5.49/km), syke 138. Pääosa treenistä oli kevyttä verryttelyä nurmikolla. Yritin myös juosta viitosen radalla, mutta oikea reisi ja pakara olivat niin kipeät, että juoksusta ei tullut mitään. Lopetin kahden kilometrin jälkeen, ensimmäinen kilometri kipeää takareittä varoen kulki 4.49,5, toinen taas kipeytyvän pakaralihaksen myötä meni 4.45,1. Tuskin olisin loppuun asti päässyt, sen verran jalkaan jo sattui. Veteraanien kisaan en siten lähde.

su: 7,06 km aikaan 43.05 (6.06/km), syke 121. Oikea jalka oli aika arka alkumatkasta,  juoksin sen todella hiljaa.

 

Ensi viikolla muutama lenkki ja kerran tai pari salilla.

Link to comment
Share on other sites

Viikolla 29 sain käytyä salilla ja muutaman kerran lenkilläkin. Puolet ajasta mökillä, missä sain selkäni kipeäksi moottorisahan ja raivaussahan kanssa pusikkoa raivatessa. Juoksua tuo selkäkipu ei kuitenkaan haitannut, toisin kuin kipeät takareisi ja pakara.

 

ma: saliharjoitus

ti: 8,34 km aikaan 47.15 (5.40/km), syke 128

ke: saliharjoitus

to: 7,12 km aikaan 40.24 (5.41/km), syke 128. Alku oli vaikeaa ylämäenkin takia, eka km 6.27, lopussa jo kilometrit alle 5.20 vauhtia.

la: 7,24 km aikaan 40.17 (5.34/km), syke 126

 

Nyt voi jo juosta tuollaista 5.10 - 5.20 kilometrivauhtia, kun jalat ovat muutaman kilometrin juoksun jälkeen lämmenneet. Juoksuun täytyy kuitenkin keskittyä, muuten helposti kulku muuttuu ontumiseksi kipeän oikean jalan takia.

 

Viikolla 30 kokeilen kerran ratavauhtia, tavoitteena juosta tonni alle 4.30. Viime vuonna meni vielä tonni aikaan 3.56, mutta nyt näyttää paljon heikommalta.

 

Link to comment
Share on other sites

Viikolla 30 jalat näyttivät olleen jo hieman paremmassa kunnossa. Sain pari tonnin vetoa juostuksi ja yli 10 km lenkin sitten huhtikuun.

 

ma: 8,47 km aikaan 48.08 (5.41/km), syke 122

ti: saliharjoitus

ke: Areenalla 7,6 km aikaan 42.34 (5.36/km). Sateen takia menin Otaniemen kentän sijasta Areenalle. Kolmen kilometrin hölkän jälkeen juoksin kaksi tuhannen metrin vetoa, palautuksena 800 m hölkkää. Vedot menivät liki suunnitelmani mukaan 4.29,6 ja 4.31,0. Jälkimmäiseen lähdin liian hiljaa, enkä saanut kirittyä tavoitteeseen.

to: saliharjoitus

pe: Areenalla 8,0 km aikaan 46.20(5.48/km), syke 125. Vasen polvi oli kipeytynyt ilmeisesti keskiviikon vedoista, minkä takia piti juosta hiljaa polvea varoen.

la: 10,03 km aikaan 55.14 (5.30/km)

 

Ensi viikko taas pääosin mökillä, mutta jossain välissä pyrin käymään Otaniemessä juoksemassa jonkin rataharjoituksen.

Link to comment
Share on other sites

Viikon 31 treenit jäi vähiin, kun satutin mökillä torstaina kantapääni. Sen verran arka oli, että en edes yrittänyt lenkkeillä loppuviikolla.

 

ma: 9,91 km aikaan 56.38 (5.43/km), syke 121

ti: saliharjoitus

ke: 7,3 km aikaan 39.24 (5.24/km), syke 127

 

 Kantapää näyttää kestävän hiljaista juoksua, joten niitä tulee muutama lenkki. Viikolle 32 jäi myös  rataharjoitus, ehkä 3 x 1.000 m.Salilla käynen myös pari kertaa.

Link to comment
Share on other sites

Viikko 32 meni aivan suunnitelman mukaan. Kantapää kestää juoksua ja jalkakivut helpottavat muutaman kilometrin hölkän jälkeen.

 

ma: 6,31 km 37.10 (5.53/km), syke 121. Juoksin hiljaa arkaa kantapäätä varoen.

ti: saliharjoitus

ke: Otaniemen kentällä 9,23 km aikaan 52.06 (5.39/km), syke 126. Alkuun vajaat neljä kilometriä hölkkää nurmikolla, sitten kolme tuhannen metrin vetoa radalla, palautuksena puolitoista kierrosta hölkkää. Vedot 4.22,5 - 4.19,9 - 4.17,6. Yritin pitää 4.20/km vauhtia, ekassa hiipui hieman lopussa, toinen meni aivan tasaista vauhtia, kolmannen alku meni hieman kovempaa, loppu juuri tavoitevauhtia. Loppuun taas hölkkää nurmikolla. Kentälle kuljin pyörällä.

to: saliharjoitus

pe: 11,54 km aikaan 1.06.07 (5.43/km), syke 127

su: 11,49 km aikaan 1.05.09 (5.39/km), syke 127

 

Ensi viikolla treenit varmaan samaan tapaan.

Link to comment
Share on other sites

Viikolla 33 oli vauhti hieman pudonnut, ehkä syynä oli se, etten edellisen viikon tapaan käynyt hierojalla.

 

ma: saliharjoitus

ti: Otaniemen kentällä 9,32 km aikaan 52.47 (5.40/km), syke 121. Alkuun hölkkää nurmikolla reilut kolme kilometriä, sitten kolme tuhannen metrin vetoa 600 metrin hölkkäpalautuksin. Vaikeaa oli, ajat 4.27,1 - 4.30,0 - 4.27,4. Yritin 4.20/km, en vain päässyt kovempaa, tuuli ehkä hieman haittasi.

ke: saliharjoitus

to: Areenalla 8,41 km aikaan 46.20 (5.31/km), syke 122. Alkuun hiljaa, sitten koko ajan kovempaa lihasten lämmetessä ja kipujen vähentyessä (kilometrit 6,05 - 5.38 - 5.36 - 5.29 - 5.25 - 5.22 - 5.20 - 5.16)

pe: saliharjoitus

la: Areenalla 8,41 km aikaan 44.44 (5.19/km). Siinä mukana oli kolme 500 m vetoa 500metrin hölkkäpalautuksin aikoihin 2.08 - 2.07 - 2.05. Kaarrejuoksu oli hankalaa edelleen kipeän oikean jalan takia.

 

Ensi viikko meneekin pääosin mökillä. Muutaman saunalenkin juoksen.

 

Link to comment
Share on other sites

Viikolla 34 mökin saunalenkit jäivät yhteen kertaan, osittain sateen, osittain laiskuuden takia.

 

ti: saunalenkki 7,49 km aikaan 39.15 (5.14/km), syke 133. Alkumatka pääosin ylämäkeen, takaisin sitten alamäkeen hieman alle viiden minuutin kilometrivauhtia.

to: Areenalla 8,81 km aikaan 47.27 (5.23/km), syke 124. Alkuun hiljaa, lopussa jo seitsemäs kilometri aikaan 4.26.

pe: saliharjoitus

la: 10,84 km aikaan 1.00.06 (5.33/km), syke 122. Alkuun päälle 6 min/km, lopussa alle 5 min/km.

 

Ensi viikolla käyn hierojalla ja juoksen coopertestin. Tavoite olisi cooperissa 2.800 m, mutta jäänee tässä kunnossa hieman alle. Salilla käyn pari kertaa ja jokusen noin kympin lenkin aion juosta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Viikko 36 oli hieman tavallista kevyempi. Tosin lisäksi kävelyä tuli Rantaviitosen ja Rantakympin kilometritolppien mittauksesta.

 

ma: saliharjoitus

ti: Rantakympin reitti 10,02 km aikaan 59.16 (5.55/km), syke 117. Piti muutaman kerran pysähtyä tien ylityksissä. Iltapäivällä reitti kävellen mittapyörän kanssa.

ke: saliharjoitus

to: 9,9 km aikaan 54.54 (5.33/km). (Sama lenkki, kuin viime viikon 10,05 km,; sen verran GPS-mitta näköjään heittelee)

pe: saliharjoitus

la: 7,17 km aikaan 39.23 (5.29/km), syke 123.

 

Ensi viikolla yritän käydä yhden ratatreenin juoksemassa. Ja viikonloppu menee Rantamaratonin toimitsijana (ja videokuvaajana).

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Viikko 37 meni kutakuinkin kuten arvelin.

 

ma: mökillä 7,71 km aikaan 40.44 (5.17/km), syke 128. Alkumatka pääosin ylämäkeen noin 5.35/km, takaisin hieman alle 5 min/km.

ti: pyöräilyä Rantamaran reitillä noin 21 km

ke: Areenalla 10 km aikaan 52.45 (5.17/km), syke 128. Tähän sisältyi kolme 1.000 m vetoa 800 metrin hölkkäpalautuksin, tavoitevauhtina 4.15/km. Eka vei 4.17,0, meno oli hieman jäykkää, olisi pitänyt hölkätä alkuun vähän pitempään. Toinen meni suunnitellusti 4.14,1. Kolmannella sattui heti alussa nilkkaan ja ensimmäinen kierros meni ontuessa noin 4 sekuntia tavoitevauhtia hitaammin. Loppumatka meni paremmin, aika 4.16,9. Loppuun taas muutama kilometri hölkkää.

to: saliharjoitus

pe: 11,77 km aikaan 1.09.50 (5.56/km). Jalat oli aika kipeät keskiviikon vedoista.

Lauantai ja sunnuntai menivät Rantamaratonin toimitsijana, en jaksanut lähteä lenkille.

 

Viikolla 38 on tarkoitukseni juosta Veikkolassa ratakolmonen. Tavoite on juosta 12 minuutissa yli 2.800 m, mikä tarkoittaisi noin 12.50 loppuaikaa. Edellinen kolmonen meni kolme vuotta sitten 11.54, liki 20 s/km on siis vauhti hidastunut.

Link to comment
Share on other sites

Noillakin tuloksilla nykyarmeijan cooperissa oltaisiin korkealla.

1986, kun intin kävin niin paljon juoksi porukkaa hiekkakentällä Parolassa yli 3000m, itekin 69kg.

Nyt paino 78kg.

Pitäsköhän ottaa inttipaino tavoitteeksi...?

Melko varma, että voisi 3000m mennä, kun punttia veivasin intin jälkeen 25v.

Onnistuisi se tällä iällä.

Nyt vaan juoksut jäissä vyöruusun takia.

Ensi kesänä cooperia.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy