Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Enkelman (Vieläkö viitonen alle 20 minuutin?)

Arvostele ketju:


 Share

Recommended Posts

Viikolla 10 olivat kaikki treenit Areenalla. Vähän vauhtikestävyystreeniäkin tuli.

 

ma: saliharjoitus

ti: Areenalla 12 km aikaan 1.04.31 (5.22/km). Tässä juoksin kilometrit viisi, seitsemän, yhdeksän ja yksitoista vähän vauhdikkaammin: 4.27,0 - 4.27,5 - 4.27,7 - 4.28,8. Tarkoitus oli juosta ne 4.20 pintaan, mutta jalat olivat sunnuntain lenkistä sen verran kipeät, että enempää vauhtia ei löytynyt.

ke: saliharjoitus

to: Areenalla 12 km aikaan 1.06.13 (5.31/km), syke 120

pe: saliharjoitus

la: Areenalla 9,2 km aikaan 44.27 (4.50/km). Areenalle tuli 55 minuutin aikarajoitus treeniä kohti, minkä takia päätin juosta reippaan kympin. Kierrosluku meni kuitenkin sekaisin ja niin jäi kymppi vajaaksi. Alkuun kilometrit 5.18 ja 5.01. Loput sitten noin 4.45/km vauhtia.

su: lepo

 

Ensi viikolla treenaan Areenalla, jos sinne pääsee. Lenkit ovat siis maksimissaan 55 minuuttia eli minulle 10 - 11 km. Mahdollisesti juoksen 500 metrin vetoja jonain kertana.

Link to comment
Share on other sites

Viikolla 10 pääsi vielä kymmenen henkeä kerrallaan Areenalle. Salia kuitenkin välttelin loppuviikosta.

 

ma: Areenalla 10 km aikaan 54.50 (5.29/km), syke 116. Pääsin juuri alle tuon 55 minuutin sallitun ajan ,kun juoksin viimeisen kilometrin 5.04, eka kilometri meni hieman yli 6 minuutin, muut noin 5.30.

ti: saliharjoitus, lisäksi oli hieronta ja puolitoista tuntia lumitöitä

ke: Areenalla 10 km aikaan 54.50 (5.29/km), syke 121. Tällä kertaa piti juosta neljännestä kilometristä alkaen joka kilometrin viimeiset 500 m reipasta. Tiistain lumitöiden ansiosta vasen nilkka ja selkä olivat niin kipeät, että alkuun tuo reipas pätkäkin meni yli viiden minuutin kilometrivauhtia. Lopussa vauhti hieman parani, mutta parhaimmillaan pääsin vain 4.20/km vauhtiin.

to: lepo

pe: Areenalla 10 km aikaan 54.53(5.29/km), syke 118. Tällä kertaa juoksin joka kilometrillä viimeiset 40 metriä kovaa, muuten tavallista hölkkää. Tuo kova nyt tarkoitti parhaimmillaan noin 3.30/km vauhtia. Takareisi oli sen verran kipeä, että en ihan täyttä uskaltanut juosta.

la: lepo

su: Ulkona 7,9 km aikaan 46.24 (5.52/km), syke 111. Pääosa oli sulaa asfalttia, mutta ehkä noin kilometrin verran oli jäätikköä, missä piti mennä todella hiljaa ja varovasti.

 

Ensi viikolla arkisin aamupäivällä Areenalle, jos sinne pääsee. Salille ainakin kerran.

Link to comment
Share on other sites

Viikolla 11 lenkit jäivät Areenalla 10,4 km mittaisiksi, kun harjoitteluaika tuli täyteen.

ma: Areena 10,4 km aikaan 54.52 (5.16/km), syke = 132. Muuten kevyttä hölkkää, mutta aina kilometrin lopussa 50 m reipasta juoksua.

ti: lepo

ke: Areena 10,4 km aikaan 55.41 (5.21/km). Oli mennä enemmänkin yli ajan, mutta kiihdytin viimeisen täyden kilometrin aikaan 4.22. Kun aloitin minuutin etuajassa, ehdin juuri ajoissa lopettamaan.

to: saliharjoitus (pidin maskia koko treenin ajan)

pe: Areena 10,4 km aikaan 51.07 (4.55/km), syke = 136. Tarkoitus oli juosta kilometrit 2 - 11 reipasta, mutta jaksoin vain 10 km asti, tuo väli meni 42.41 (4.44/km).

la: lepo

su: ulkona 7,83 km aikaan 45.19 (5.47/km), syke = 118. Muutamassa kohtaa oli liukasta,

piti juosta varovasti.

 

Ensi viikko samaan tapaan, jos Areenalle pääsee. Yritän käydä myös hierojalla.

 

Link to comment
Share on other sites

Viikolla 12 treenit olivat pääosin Areenalla 55 minuutin mittaisia. Jouduin hieman aina kiristämään lopussa vauhtia, jotta ehdin ajoissa pois radalta.

 

ma: Areenalla 10 km aikaan 54.20 (5.26/km), syke 127. Siinä kilometrit 4, 7 ja 9 muita reippaammin: 4.55,8 - 4.46,5 -4.33,5.

ti: saliharjoitus

ke: Areenalla 10 km aikaan 53.31 (5.21/km), syke 125.  Siinä juoksin 4 - 8 kilometrin jälkimmäisen 500 metrisen reipasta: 2.17,7 - 2.10,1 - 2.08,6 - 2.08,5 - 2.04,7.

to: lepo (hieronta)

pe: Areenalla 10 km aikaan 55.24 (5.32/km), syke 123. Tässä juoksin alun muutaman kilometrin kevyen hölkän jälkeen kunkin kilometrin viimeisen 200 m hieman reippaammin, alkaen noin hieman alle minuutista, lopun hieman alle 50 sekunnin. Silti meni aika hieman pitkäksi.

la: Ulkona 7,9 km aikaan 45.51 (5.48/km), syke 115. Vasen nilkka oli kipeänä perjantain vauhdikkaammasta juoksusta, minkä takia alku oli tosi vaikeaa. Muutaman kilometrin jälkeen pystyin kuitenkin juoksemaan normaalisti.

su: lepo

 

Ensi viikolla alkuun Areenalla, jos sinne pääsee. Pääsiäispyhinä sitten lenkkeilen ulkona. Torstain ohjelmassa taitaa olla pelkkä koronarokotus.

Link to comment
Share on other sites

Viikolla 13 meni Areena sitten kiinni. Ehdin kuitenkin pari kertaa siellä käydä.

 

ma: Areenalla 10,4 km aikaan 53.15 (5.07/km). Tarkoitus oli juosta kilometrit 2 - 10 reipasta, mutta jalkoihin alkoi sattua ja juoksin vain kilometrit 2 - 7, siihen meni aikaa 28.24 (4.44/km). Pari kilometrin hölkän jälkeen juoksin vielä yhden reippaan aikaan 4.32,9. Lenkin jälkeen oli vasen nilkka niin kipeä, että tuskin pääsin portaita alas pukusuojaan.

ti: Saliharjoitus Areenalla.

ke: Ulkona 10,37 km aikaan 59.03 (5.42/km), syke 119

to: lepo (kävin hakemassa koronapiikin, ajattelin varalta levätä, ei kylläkään mitään oireita mistään tullut)

pe: Ulkona 10,2 km aikaan 57.07 (5.36/km), syke 127 (oikeasti varmaan hieman alempi, kellon ranneke oli aluksi löysällä)

la: ulkona 9,56 km aikaan 55.02 (5.45/km), syke 118.

su: lepo

 

Ensi viikolla vain ulkona juoksua. Ehkä joku päivä kokeilen mäkivetoja, jotka on viimeisen kolmen vuoden aikana jääneet kevään jalkavammojen takia juoksematta. Ehkä juoksen jonkun minulle pitkän yli 15 km lenkin. Lisäksi käyn hierojalla.

Link to comment
Share on other sites

Viikon 14 treenit menivät lähes suunnitelman mukaan. Mäkivedot tosin jäivät aikomaani vähäisemmiksi.

 

ma: 3,65 km aikaan 22.43 (6.14/km), syke 106. Tarkoitus oli juosta mäkivetoja, mutta kun vasen nilkka kipeytyi heti ensimmäisestä, jäivät vedot kahteen yritykseen. Kun vielä satoi ja tuuli, en jäänyt pahemmin hölkkäämäänkään, vaan painelin suorinta tietä kotiin.

ti: 12,14 km aikaan 1.07.30 (5.34/km), syke 118. Lisäksi kävin hieronnassa.

ke: lepo

to: 12,95 km aikaan 1.12.00 (5.33/km), syke 124.

pe: 5,51 km aikaan 32.42 (5.56/km). Satoi ja tuuli niin paljon, että jätin lenkin lyhyeksi.

la: lepo

su: 17,08 km aikaan 1.38.18 (5.45/km), syke 119. Tuli vuoden ensimmäinen yli 15 km lenkki.

 

Ensi viikolla lenkit taas ulkona. Ehkä juoksen reippaan kympin radalla.

Link to comment
Share on other sites

Viikon 15 lenkit olivat ulkona ja radallakin yritin reipasta juosta. Ongelmana oli kuitenkin edellisen viikon renkaanvaihto, missä painavia renkaita nostellessani kipeytin oikean puolen ristiselän, pakaran ja takareiden. Kivut saattavat johtua vanhasta iskiasvaivastani, jossa siis joku hermo selässä säteilee kipua jalkoihin.

 

ma: lepo, sen verran oli jalat kipeät, myös sunnuntain pitkä lenkki tuntui (ja silloinkin jo sattui ristiselkään yms.)

ti: Otaniemen kentällä 10 km reipasta aikaan 48.37 (4.51/km). Juokseminen sattui enkä oikein päässyt vauhtiin. Ensimmäiset 9 km menivät välille 4.51 - 4.56/km. Viimeisen vedin sitten puoliväkisin 4.34. Juoksun jälkeen oli kävelykin jo hankalaa. - Ennen juoksua verryttelin 2,6 km hiljaisella vauhdilla, juoksun jälkeen en ollenkaan.

ke: Puuttuvan verryttelyn juoksin nyt päivää myöhemmin 6,18 km aikaan 38.06 (6.18/km), syke 116. Oli tosi vaikeaa. Iltapäivällä menin sitten hierontaan, mikä auttoi jonkin verran.

to: 9,49 km aikaan 56.05 (5.54/km), syke 123. Edelleen oli vaikeaa, kun sattui.

pe: lepo

la: 8,74 km aikaan 52.10 (5.58/km), syke 113. Oli tarkoitus juosta pitemmälti, mutta kipeän jalan takia oikaisin pois.

su: lepo

 

Ensi viikolla pitänen alkuun muutaman lepopäivän, jos tuo vaiva sillä helpottaisi. Saattaa kyllä tulla uusiakin vaivoja, kun käyn viikolla mökillä, missä on kaikenlaista tekemistä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Pari kuukautta sitten arvelemani pari lepopäivää juoksusta venyikin liki kahdeksi kuukaudeksi. Pari kertaa yritin juosta viikolla 16, mutta ei siitä mitään tullut. Ainoat treenit huhtikuussa olivat noin 5 km kävelylenkit, vauhtina 8 - 10 min/km. Toukokuussa pääsin jo salille, missä muutaman kerran kokeilin sisäsoutua, välillä 500, välillä 1.000 m tai 2.000 m. Parhaimmillaan viimeksi mainittu matka vei 7.52. Luulin takareiden parantuneen 13.5 ja lähdin juoksemaan, mutta kolmen kilometrin jälkeen sattui ja jouduin lopettamaan siihen. Seuraava juoksuyritys oli vasta 10.6, jolloin osittain juosten, osittain kävellen meni 5,3 km aikaan 37.44 (7.07/km), syke 99. Yhden salipäivän jälkeen seuraavat yritykset olivat 6,22 km aikaan 37.39 (6.03/km), syke 119 ja 6,45 km aikaan 37.40 (5.50/km). Pikkuisen vaikeata tuo juoksu edelleen on, aloitankin reilusti yli 6 minuutin km-vauhtia, lopussa menee sitten noin 5.30/km. Reilu kuukausi on vielä aikaa veteraanien sm-kisoihin, vielä on heikko toivo niihin kuntoutumisesta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Viikoilla 24 ja 25 olen totutellut hölkkäämään hiljakseen. Jalka ei vielä salli reipasta juoksua.

 

vko 24:

ti 6,94 km aikaan 41.00 (5.55/km), syke 120

ke: saliharjoitus

to: 4,98 km aikaan 29.03 (5.50/km), syke 115. Tarkoitus oli juosta sama lenkki kuin tiistaina, mutta kun jalkaan sattui, niin lopetin lenkin siihen kohtaan.

la: 6,07 km aikaan 35.39 (5.53/km), syke 126. Tämä lenkki oli mäkistä tietä pitkin.

vko 25

ti: kävelyä 4.39 km aikaan 42.58 (9.47/km), syke 75. Tarkoitus oli juosta, mutta jalka oli sen verran arka, että tyydyin kävelemään.

ke: saliharjoitus

to: 5,17 km aikiaan 31.04 (6.00/km)

su: 6,12 km aikaan 35.10 (5.45/km), syke 126. Lenkki oli mäkistä tietä pitkin, siinä nopein kilometri meni, toki lievään alamäkeen pääosin, 5.19.

 

Hidasta on tuo vamman paraneminen näillä ikävuosilla.

 

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy