Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Enkelman (Vieläkö viitonen alle 20 minuutin?)


Recommended Posts

  • Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Viikon 50 tavoitteena oli Aktia Cupin 5 km, toiveena 21 minuutin alitus.   ma: saliharjoitus, kuntopyörällä 30 minuuttia ja 20,35 km, syke 107 ti: Areenalla 10 km aikaan 49.46 (4.58/km)

Kirjoittelin muutama vuosi sitten blogeja foorumille. Se kuitenkin jäi, kun lähinnä olisi ollut kerrottavana, mikä vamma oli viimeksi tullut. Nyt kuitenkin viimeisin vamma, elokuussa sattunut nilkan n

Viikko 53 oli 2 päivän mittainen, keskiviikosta alkaa vuoden 2020 1. viikko.   ma: juoksua 16,99 km aikaan 1.36.45 (5.41/km), syke 116 ti: saliharjoitus, kuntopyörällä 30 minuuttia ja 2

Viikolla 44 pyöräilin useaan treeniin kaatumatta!

 

ma: Saliharjoitus, menin sinne pyörällä.

ti: 12,83 km aikaan 1.11.50 (5.35/km), syke 126. Alkumatka hiljaa kipeän takareiden takia, loppumatkalla oli jo hieman parempi.

ke: Saliharjoitus, ajoin sinne pyörällä. Illalla kävin vielä hieronnassa (sinne menin kyllä autolla).

to: Poljin pyörällä Otaniemen kentälle. Siellä 9,83 km aikaan 50.11 (5.06/km), syke 123. Tähän sisältyi 2x2.000m kierroksen hölkkäpalautuksella. Tavoitteeni oli 8.40 per veto, menivät 8.46,6 ja 8.38,4. Verryttelyt pääosin nurmella.

pe: Saliharjoitus, poljin sinne pyörällä.

la: 12,83 km aikaan 1.12.41 (5.39/km), syke = 121. Takareisi taas alkumatkan kipeä.

su: Poljin pyörällä Otaniemen kentälle. Verryttelin alkuun pari kilometriä nurmikolla. Sitten Koronajuoksua varten juoksin 5.000 m radalla. Lähdin tavoittelemaan 4.30 kilometrivauhtia. Alkuun meno oli jäykkää ja vauhti jäi hitaaksi, sitten lihakset lämpenivät ja lopulta pääsin tavoitevauhtiin, aika 22.23 (4.28/km). Kilometrit 4.34,5 - 4.33,3 - 4.29,6 - 4.27,0 - 4.19,0. Keskisyke oli 142. Loppuun reilu kiometri hölkkää nurmikolla ja pyörällä kotiin.

 

Ensi viikolla ehkä vähän lyhyempiä vetoja, muuten samaa treeniä.

Link to post
Share on other sites

Viikon 45 treenit jäivät vähäisiksi, kun viimeksi puolitoista vuotta sitten tullut takareisivamma uusiutui.

 

ma: Saliharjoitus, kuljin pyörällä.

ti: 12,91 km aikaan 1.10.01 (5.25/km), syke = 127

ke: Saliharjoitus, kuljin pyörällä

to: Ajelin pyörällä Otaniemen kentälle. Aloitin verryttelyn nurmikolla, mutta se loppui noin 10 minuutin jälkeen, kun takareidessä tuntui viiltävä kipu. Juoksusta ei tullut enää mitään sen jälkeen. Pieni ongelma tuli, kun en voinut nostaa jalkaa pyörän tangon yli. Nousin kuitenkin lavan päälle, minkä avulla pääsin ujuttautumaan pyörän selkään ja ajoin kotiin. Kotona laitoin kylmäpussin kipeään kohtaan. Sen verran kipeä oli, että torstaina ja perjantaina kuljin vain kepin kanssa sen vähän, mitä liikuin. Viikonloppuna en enää keppiä tarvinnut.

 

Silloin puolitoista vuotta sitten aloitin varmaan juoksemisen liian aikaisin, koska takareisi ei koskaan täysin parantunut, vaan oli koko ajan hieman kipeä. Nyt yritän malttaa ja pitää ainakin kuukauden mittaisen juoksutauon. Kuntopyörää saatan kokeilla jo ensi viikolla.

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Pidin kuukauden mittaisen tauon juoksusta. Salilla, tosin hieman keveämmällä ohjelmalla, ja kävelemässä kuitenkin kävin.

 

vko 46

Takareisi oli sen verran kipeä, etten pystynyt kuntopyörällä ajamaan.

to: saliharjoitus, mukana sisäsoutua 2.000 m aikaan 8.37,2 kuntopyörän sijasta

su: saliharjoitus, mukana sisäsoutua 2.000 m aikaan 8.11,2.

Muut päivät lepoa.

vko 47:

ti: saliharjoitus, sisäsoutua 2.000 m aikaan 8.00,3.

pe: saliharjoitus. sisäsoutua 2.000 m aikaan 7.53,0.

Muut päivät lepoa.

vko 48:

ma: saliharjoitus, sisäsoutua 2.000 m aikaan 7.46,0, kuntopyörällä 5 km.

ti: lepo

ke: saliharjoitus, sisäsoutua 2.000 m aikaan 7.52,8, syke 145

to: kävely 7,78 km aikaan 1.16.18 (9.49/km), syke 71. Takareidessä ei tuntemuksia.

pe: saliharjoitus, sisäsoutua 500 m aikaan 1.53,0.

la: kävely 8,13 km aikaan 1.17.22 (9.32/km), syke 73

su: lepo

vko 49:

ma: saliharjoitus, sisäsoutua 2x1.000 m aikoihin 3.50,8 ja 3.48,4

ti: kävely 8,13 km aikaan 1.16.35 (9.25/km), syke 74

ke: saliharjoitus, sisäsoutua 1.000 m aikaan 3.49,6

to: sauvakävely 8,24 km aikaan 1.16.21 (9.17/km), syke 84

pe: saliharjoitus

la: juoksukävelyä 8,16 km aikaan 57.05 (7.00/km), syke 105. Alkuun kävellen, sitten vähän juoksupätkiä kävelyn lomaan ja viimeiset kilometrit pelkkää (hiljaista) juoksua.

su: kävely 6,83 km aikaan 1.05.12 (9.33/km), syke 74.

 

Seuraavaksi aion pikkuhiljaa pidentää juoksulenkkejä. Jos jalkaan sattuu, niin siirryn kävelyyn. Salilla pyrin käymään pari-kolme kertaa viikossa.

Link to post
Share on other sites

Viikolla 50 pidentelin juoksulenkkejä niin, että sunnuntaina tuli jo lenkille tavallinen mitta.

 

ma: 8,19 km aikaan 48.28 (5.55/km)

ti: saliharjoitus, sisäsoutua 500 m aikaan 1.46,3, syke 127

ke: 11,19 km aikaan 1.04.30 (5.46/km), syke 123

to: lepo

pe: 11,42 km aikaan 1.04.22 (5.38/km), syke 132 (tosin välillä mittari mittasi selvästi kadenssia eikä sykettä)

la: lepo (kävin kyllä kävelemässä 5,93 km rauhallista vauhtia)

su: 12,80 km aikaan 1.11.35 (5.35/km), syke 125

 

Ensi viikolla enemmän salilla, ehkä myös joku vauhdikkaampi lenkki.

Link to post
Share on other sites

Viikko 51 meni aivan arvioidulla tavalla.

 

ma: saliharjoitus

ti: 12,67 km aikaan 1.13.33 (5.48/km), syke = 131. Paikka paikoin oli liukasta ja piti juosta varovasti.

ke: saliharjoitus

to: 12,75 km aikaan 1.10.11 (5.30/km), syke 127. Pyrin juoksemaan kilometrit 3, 5, 7 ja 10 reipasta vauhtia, tavoite alle 5 min/km. Vain kílometrit 3 ja 10 menivät alle 5 minuutin. Sen verran arka takareisi oli, että kilometrien 5 ja 7 alamäet piti juosta hiljaa ja siten keskivauhti putosi päälle 5 minuutin.

pe: saliharjoitus

la: 12,74 km aikaan 1.11.56 (5.39/km), syke 125.

su: lepo

 

Takareisi ei ole siis täysin kunnossa, ei ole ollut viimeiseen 1,5 vuoteen. Arka on, mutta juoksemaan jollain lailla pystyy. Ensi viikko jää hieman kevyemmäksi pyhien takia. Ehkä vähempi rasitus ja takareisien venytys ja rullaus hieman parantavat tilannetta.

Link to post
Share on other sites

Viikolla 52 tuli pari lepopäivää. Hieman myös kokeilin vauhdikkaampaa juoksua.

 

ma: 12,8 km aikaan 1.12.50 (5.41/km), syke 124.

ti: saliharjoitus

ke: Areenalla 10 km aikaan 56.56 (5.41/km), syke 119. Yksi kilometri 4.42, muut päälle 5.40.

to-pe: lepo

la: Areenalla 10 km aikaan 52.58 (5.18/km), syke 129. Tässä kolmas, viides, seitsemäs sekä yhdeksäs kilometri reippaasti eli kolmas 4.33, muut 4.31. Tätä treeniä juostiin porukalla 50 vuotta sitten, tosin silloin juostiin 10 kovavauhtista alle 3.30 ja hitaat alle 4.30. Viimeinen sitten meni aina kisailuksi ja selvästi alle 3 minuutin.

su: saliharjoitus

 

Ensi viikko varmaan pääosin areenalla.

 

Link to post
Share on other sites

Vuoden viimeisen viikon treenit olivat kaikki Areenalla.

 

ma: 12 km aikaan 1.03.52 (5.19/km), syke 126. Alkuun ajoin viisi minuuttia kuntopyörällä, sitten pikku hiljaa nousevalla vauhdilla radalla 30 kierrosta toisen radan ulkoreunaa. Loppuun taas viisi minuuttia kuntopyörällä.

ti: saliharjoitus, tässä oli mukana kyykkyjä 50 kilon painoilla 2x15 kpl.

ke: 8,8 km aikaan 47.49. Alun perin piti juoksemani kymppi reipasta eli 47 - 48 minuuttiin, mutta kun radalla oli Downtown 65 pojat juoksemassa 4 minuutin vetoja, sai Snakster houkuteltua minutkin mukaan. Ensimmäinen veto oli kilometri aikaan 3.56,8, mikä oli minulle liki maksimivauhtista. Minuutin palautuksen jälkeen yritin lähteä mukaan toiseen, mutta jäin heti ja kun takareisi oli kipeän tuntuinen, jätin vedon kesken parin sadan metrin jälkeen. Hölkkäilin sen jälkeen hiljakseen reilut pari kilometriä ja vedin sitten yksin toisen tuhatmetrisen, mikä vei sitten jo 4.13,5. Lopuksi hölkkäsin vielä jonkin matkaa ja ajoin viisi minuuttia kuntopyörällä.

to: saliharjoitus kuten tiistaina.

 

Tämän vuoden kisat jäivät vammojen ja koronan takia muutamaan maantieviitoseen sekä kolmeen cooperiin. Suhteessa paras tulos oli helmikuun Aktia Cup, jossa jäin kolme sekuntia ikäluokan SE:stä, nettoaika oli sekunnin SE:n alle.

 

Vuoden 2021 tavoitteena on juosta Mikkelissä SAUL:n mestaruuskisoissa 5.000 m. Mikkelin Urskissa olen aikoinaan juossut ensimmäisen kisani vuonna 1964. Kyseessä oli Mikkelin Oppikoulujen alle 16 vuotiaitten 1.000 m juoksu. Aikaa meni tuolloin harjoittelematta ja paljain jaloin hiilimurskalla 3.06. Nyt hyvä tavoite olisi juosta tuo 5.000 m minuutin hitaammalla kilometrivauhdilla.

Link to post
Share on other sites

Vuoden 2021 ensimmäisinä päivinä kävin pari kertaa Areenalla.

 

pe: lepo

La: 8,4 km aikaan 43.46 (5.13/km). Tarkoitus oli vain hölkätä 12 km, mutta taas Downtown 65 kaverit oli juoksemassa '4.20 - 4.30' kilometrivauhtia ja Snakster houkutteli mukaan letkaan ohi mennessään. Lähdinkin mukaan, jolloin ensimmäinen kilometri meni 4.40, tosin vain osan olin letkan mukana. Seuraavat kilometrit menivät sitten 4.21,2 - 4.17,9 - 4.18,9 eli 3 km 12.58. Tässä vaiheesssa alkoi oikea pohje hieman kramppaamaan, minkä takia piti jättäytyä letkasta. Juoksin loppuun vielä muutaman kilometrin hiljakseen. Sykemittari näytti keskilukemaa 114, mikä tuskin pitää paikkaansa.

su: Kun lauantain lenkki jäi hieman vajaaksi suunnitelmastani, ajattelin hölkätä sunnuntaina vielä 8 km. Kuitenkin kun noin 4,62 km oli juostu, rupesi oikea pohje taas kramppaamaan, minkä takia lopetin juoksun siihen. Aikaa meni 26.44 eli 5.47/km. Sykemittari näytti tällä kertaa 159, mutta taisi pääosin näyttää kadenssia.

 

Ensi viikolla käyn ainakin hierojalla.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Viikko 1 meni kramppia varoessa. Soutulaitetta pari kertaa kokeilin.

 

ma: saliharjoitus

ti: Sisäsoutua 5 km aikaan 20.40, syke 144. Lopussa oli jo aika tiukkaa. Alkuun ja loppuun 5 minuuttia kuntopyörällä.

ke: juoksua Areenalla 4 km aikaan 23.06 (5.46/km), syke 113. Aikomus oli juosta pitempään, mutta kun pohje alkoi taas krampata, lopetin. Tälläkin kertaa 5 minuuttia alkuun ja loppuun kuntopyörällä.

to: Saliharjoitus. Lisäsin ohjelmaani kuuden nousun verran kyykkyjä noin 70 kg painoilla (60 kg painoja + nostolaite).

pe: Sisäsoutua noin 5 km. Alkuun 12.17 minuuttia ja noin 3 km, laite näytti 5 km, mutta taisi olla viallinen. Sitten toisella laitteella 2.000 m aikaan 7.57,8, syke 149. Tämän jälkeen olin aika lailla puhki. Treenin alkuun ja loppuun kuntopyörällä 5 minuuttia.

la ja su: lepo, varoin pohjetta ja sen takia jätin juoksut väliin, salin sijasta tein sunnuntaina hieman lumitöitä.

 

Viikolla 2 juoksen Areenalla pikku hiljaa piteneviä lyhyitä lenkkejä, jos pohje sallii.

Link to post
Share on other sites

Viikko 2 meni lumitöissä ja kipeää pohjetta varoessa.

 

ma: Areenalla 6 km aikaan 33.33 (5.35/km). Enempää en yrittänyt, pohkeessa ei tuntemuksia. Sykemittari näytti keskisykkeeksi 188, mistä lie lukeman ottanut.

ti ja ke: Lumitöitä kolme tuntia kumpanakin päivänä. En jaksanut muuta tehdä.

to: Areenalla 8 km aikaan 43.01 (5.22/km). Lopussa innostuin juoksemaan turhan kovaa ja pohkeessa alkoi kiristää. Juoksin kuitenkin aikomani matkan.

pe: saliharjoitus

la: Areenalla 6 km aikaan 32.16 (5.22/km), syke 123. Aioin juosta kympin, mutta kun pohkeessa alkoi kiristää, lopetin heti.

su: lepo

 

Ensi viikolla käyn hierojalla ja saatan käydä jonain päivänä hiihtämässäkin. Muu treeni Areenalla kuten tälläkin viikolla.

Link to post
Share on other sites

Viikon 3 harjoitukset kaatuivat pohjekramppeihin.

 

ma: salihaarjoitus ja hieronta

ti: Areenalla 5,2 km aikaan 28.33(5.29/km), syke 121. Lopetin, kun pohkeessa oli pientä kiristystä.

ke: hiihtoa 6,32 km aikaan 43.18, syke = 100

to: lepo; tosin oli lumitöitäkin

pe: Areenalla 5,25 km aikaan 28.41 (5.28/km). Pohje kramppasi yllättäen ja jouduin lopettamaan, tarkoitus oli hölkätä vain 6 km.

la ja su: lepo, parantelin pohjetta.

 

Ensi viikolla käyn muutaman kerran salilla ja mahdollisesti loppuviikosta käyn kokeilemassa Areenalla pohkeen kuntoa.

 

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy