Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo

Lähes kuka vaan pääsee maratonin alle 2:30, miksei myös alle 2:20”

Recommended Posts

On 11.1.2018 at 09.43, enkelman kirjoitti:

Kahden ja puolen tunnin alle pääsee varmasti eri tavoin harjoittelemalla. Riippuen ominaisuuksista ja lahjakkuudesta. Ymmärtääkseni FG:llä on luontaisesti nopeutta, ainakin eri lailla kuin minulla (FG 800 m alle 2 min, itse 2.03,9.) Ehkä tästä syystä olemme juosseet kutakuinkin samat ajat täysin eri tavoin harjoittelemalla. Yleisesti ongelmia tulee siinä, miten paikat kestää treeniä. Joillakin hajoaa heti, jotkut kestää mitä vain.

Niin vissiin on luontaista nopeutta tai jotain. 1.11 puolikkaan jälkeen huilasin 3 vrk:tta ja jumisilla jaloilla 1.57 ja osia. Joskaan mulla ei maratonvauhti nojannut koskaan nopeuteen vaan pelkästään kestävyyteen. 

Tuohon paikkojen kestävyyteen tietysti voi vaikuttaa jokainen lihashuollolla ja treenien ryrmittämisellä sekä sopivalla nousujohteisuudella yms. Joillain vaatii tukitoiminnot enemmän huomiota kuin toisilla. Itse olen kestänyt nuorempana huolettomasti treenata mitä vain, mutta nykyisin pitää jo suurin piirtein wc-käyntiä suunnitellessa tehdä verryttelyt ja venyttelyt. 

• Like 4