Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kestävyysjuoksua lähimpänä oleva laji?


Jugejukka
 Share

Recommended Posts

Moi!

 

Olen harrastanut juoksua pitkään, juossut pari maratonia, lukuisia puolimaratoneja ja kymppejä. En tietenkään ole haalinut yhtä paljon kilsoja kuin tämän sivun juoksuveteraanit, mutta kuitenkin juoksu on minulle ylivoimaisesti tutuin laji, se johon on helppo siirtyä tauonkin jälkeen. Jalat yksinkertaisesti muistavat juoksun.

 

Olen nyt siitä huolimatta luopumassa juoksusta. Pelkään hieman polvieni tulevaisuuden puolesta. Kuitenkin siirtyminen esim.kuntosaliharjoitteluun tai pyöräilyyn olisi aika erikoinen veto: onhan siinä ihan eri tekniikka, ja rutiinia samalla tavalla siihen ei vain ole. Olen toki fillaroinut työmatkoja ja lenkkejä, mutta tämä ei oman tuntumani mukaan tarkoita että juoksu --> pyöräily siirtymä olisi hyvä.

 

Mietin että mikä laji on LÄHEISIN kestävyysjuoksulle. Tietenkin ( ? ) kilpakävely, suunnistus, vaeltaminen, pikajuoksu (:D) ja aidat (:D) tulevat mieleen, mutta ne ovat omissa ajatuksissani käytännössä juoksua, joka tapauksessa niveliä rasittavaa liikuntaa. Tiedän ainakin uinnin olevan nivelille turvallinen laji, mutta eipä silläkään paljon ole juoksun kanssa tekemistä.

 

Mikä olisi laji johon juoksijataustaisen ihmisen olisi luontevinta siirtyä, mutta joka olisi nivelille vähemmän rankka? Ensimmäinen itselleni tulee mieleen hiihto, mutta koska tällä palstalla takuulla on asiantuntemusta aiheesta, niin voiko joku mainita jonkun vielä paremman vaihtoehdon? Vai onko hiihto edes sellainen (luonteva siirtymäkohde)? Olenko väärässä, jos sanon, että pyöräily EI ole sellainen?

 

Kiitos paljon vastauksista!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Salilla juoksun korvaavina lajeina olen käyttänyt crostrainer-harjoittelua sekä sisäsoutua, kun juoksemaan en ole vammojen takia päässyt. Näistä juoksuun siirtyminen on käynyt vaivattomasti sekä kuntokin on pysynyt hyvänä.

 

Perinteisen tyylin hiihto on erinomainen tapa pitää juoksukuntoa yllä myöskin. 

Link to comment
Share on other sites

Juoksua on vaikea korvata yhdellä lajilla. Hiihdossa lumikausi on lyhyt täällä Etelä-Suomessa. Tätä voi korvata rullahiihdolla, mutta väliin jää etenkin syksyllä rospuuttokausi jopa 2 kk. Perinteisen hiihtoon rullahiihto tarjoaa lähinnä tasatyöntöä (+potkullista) korvaavana. Ehkä luisteluhiihdolla saa pitemmän kauden, mutta se ottaa kiertoineen enemmän polviin. Jos ei juokse ollenkaan, niin pyöräily voi olla hyvä hiihtoa täydentävä jos viitsii pyöräillä näillä kurakeleillä.

Link to comment
Share on other sites

Jos yksi laji pitää valita, äänestän rullaluistelua. Toki kausi on lyhyt. Itse opettelin tuon nollasta pitkän telakan aikana, kun pyöräily alkoi nyppiä. Mulla pyöräilyssä tuntuu olevan vaikea paahtaa kovempaa ja menee helposti aika kevyeksi vätkyttelyksi: täytyisi kompensaatioksi pitää lenkit tosi pitkinä. Reidet rajoittaa tehokkaampaa pyöräilyä. Kai niitä voisi erikseen vahvistaa, jos viittis.

 

Myös kaiman mainitsemat crosstrainerin ja sisäsoudun olen hyväksi todennut, jos salille olen eksynyt. Yleensä en ole eksynyt.

 

En tiedä miksi suljet (nopean) kävelyn pois. Telakalla minä pystyin sitä tekemään, kun juoksu ei onnistunut. Vaihtelua hain painavalla repulla (hyötykäyttöä vanhoille tietosanakirjoille) ja pitkillä porrasnoususarjoilla.

Link to comment
Share on other sites

Jos minun pitäisi jokin laji valita juoksun sijasta, joka olisi yhtä tehokasta kuntoilua, niin ehdottomasti maastopyöräily. Harrastan sitä toki nytten jo mutta pääpaino on juoksussa. Maastopyäräilyä voi harrastaa ympärivuotisesti kun on oikeat välineet. Samalla saa nauttia luonnon rauhasta ja virkistävästä puolesta.

Link to comment
Share on other sites

Pakko nostaa hattua Riihimäen kaupungille, koska kuntoportaita on tehty uimahallin harjulle sekä Riutan harjulle. Vanhana voimailijana tuntuu mukavalta, kun alkaa kunnolla hapottaan ;).

Noitahan ne tampereen jääkiekkoilijatkin treenasivat Pispalan harjulla oikein tosissaan.

Mitä paremmat ja vahvemmat lihakset niin sen terveemmät nivelet.

Oikeastaan porrasjuoksu/kävely on täydentävää cross-treenausta juoksua varten, että ei se suoraan korvaa juoksua.

Vesijuoksu ainakin on juoksua lähellä ilman niveliä kuormittavaa täräystä.

 

edit.tuo Baltsun mainitsema ElliptiGohon olenkin tutustunut sivustolla. Hinta sillä on

vaan järjettömän ja järjettömän välissä.

Hyva laite joka tapauksessa.

 

Link to comment
Share on other sites

Vesijuoksu.

Juoksua, joka ei rasita niveliä.

Vastaa ajallisesti aika hyvin juoksua, matkaa ei ihan yhtä paljon kerry.

Vedot, vauhtijuoksut ja pitkät lenkit onnistuvat, veden vastus estää virheliikkeet.

Tasoa voi nostaa kevyemmällä juoksuliivillä tai voi koittaa ilman kellukettakin.

Lopuksi voi ihan uidakin- samaan hintaan ja samoissa pukineissa.

Hikisiä vaatteita ei roiku kotona- lisäetuna.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy