Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mratoneja ei-asvaltilla?


Guest jojo

Recommended Posts

Olen lenkkeillyt nyt n. vuoden enemmän tai vähemmän säännöllisesti, ja nyt on herännyt haave maratonista, mahdollisesti ensi syksynä. Mutta, mutta.. Suurin osa harjoittelustani tapahtuu maastossa, koska A) en tykkää erityisemmin juosta asvaltilla B) koirat useimmiten mukana ja maastossa ne voi juoksennella ilman hihnaa (jos ei lueta liian tarkkaan lakeja ;) ).

Eli olis kiva jos löytyis maraton, josta ainakin merkittävä osa (1/3?) juostais muulla alustalla kuin asvaltilla. Vielä lisää tietysti asiaa vaikeuttaa se, että aloittelijalle reitti ei sais olla liian vaativa ja huolto sais toimia (+ odottaa maija myöhäistä..). Löytyykö näillä kriteereillä Suomesta mitään?

Jos ei löydy, paljonko pitäis harjoittelusta tehdä asvaltilla että jalat kestäis maratonin? Juoksen yleensä 3-4 lenkkiä /vko (täytynee keväällä lisätä..), riittääkö jos niistä yhden juoksee asvaltilla?

Link to comment
Share on other sites

Kokonaisista maroista en tiedä mutta syyskuussa juostava Pääkaupunkijuoksu on liki kokonaan hiekkateitä ja pururatoja ja on siitä syystä minun lemppari. Mutta matkahan on siis vain ½ mara vaan kukapa sitä estää kahta kertaa samaa reittiä kiertämästä toki huolto ei varmaan toisella keikalla enää kovin hyvin pelaa...

Itse nyt polvivaivojen kanssa taistelevana luulen että sikäli mikäli yleensäkään saan luvan juosta niin tuosta tulee minun "pääkisa" ja kenties ainoa vuosittainen kisa juuri yllämainitusta syystä.

Mielenkiinnolla odotan vastauksia tähän eli löytyykö kokomarakisaa jossa suurin osa reitistä olisis muuta kuin asfalttia.

Link to comment
Share on other sites

Eli olis kiva jos löytyis maraton, josta ainakin merkittävä osa (1/3?) juostais muulla alustalla kuin asvaltilla.

Esimerkiksi Tamperemaraton 4.8.2007, jossa juostaan vähintään kolmannes Pyhäjärven rannassa puistossa hiekka-alustalla. Tapahtuman sivuja ei vielä ole päivitetty, mutta ymmärtääkseni faktat reitistä yms. pätevät myös tänä vuonna http://www.tamperemaraton.fi/. Viimekesän jälkeen oli myös puhetta, että kääntöpaikalle lisätään yksi vesipiste, joten huollonkin pitäisi vamuudella toimia myös helteessä.

Link to comment
Share on other sites

Kivimäki -maraton Saarijärven Mahlun kylällä juostaan lähes kokonaan hiekkatiellä, mutta reitti on profiililtaan yksi vaativimmista (tai kaikkein vaativin?) Suomessa. Tosin sopii se aloittelijallekin, sillä itse juoksin siellä ekan maratonini vuonna 2004.

http://www.saarijarvenpullistus.fi/kivimakikr.htm

Itse olin juossut koko elämäni aikana asfaltilla yhteensä noin 100 km ennen ensimmäistä (ja toistaiseksi ainoaa) asfalttimaratonia eikä ollut mitään ongelmia jalkojen kanssa. Juoksen lähes poikkeuksetta pururadalla.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia tähän astisista vastauksista, alkaahan noita joku löytyä, mutta tietysti lisääkin sopii.. Onko kellä kokemusta tuosta Kolin maastomaratonista, miten rankka on sen reitti? Ajankohtana kuulostais sopivalta..

Link to comment
Share on other sites

Mun raportti Kolilta löytyy tuolta Maratonit/Vaarojen Maraton Kolilla -viestiketjusta. Käy kurkkaamassa.

Kolin reittihän kulkee suurelta osin kapeita vaelluspolkuja (kiviä, kantoja jne.), korkeuseroakin tulee ihan mukavasti (noususumma 980 m) ja huoltokin on pääosin omassa varassa. Rankkaahan se tavallaan on, jos sitä yrittää verrata tavalliseen maratoniin. Mutta älä vertaa, tämä reitti on ihan omaa luokkaansa.

Ensimmäiseksi maratoniksi en kuitenkaan tätä uskalla suositella. Jos maastossa juoksu kiinnostaa ja siitä on kokemusta, niin tuonne ehdottomasti. Minä palaan tuonne taas ensi syksynä, jos vaan pitkä viikonloppuvapaa mitenkään järjestyy.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy