Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
X66

20. Kaukopartiohiihto

Recommended Posts

Tavoitteeni hiihtoon on 300 km. Harjoittelumäärät ovat aika tarkkaan kahden edellisen vuoden tasolla, eli vanhoilla pohjilla mennään suunnitelmien suhteen. Onnistuminen vaatii siis päätä eikä keli saisi olla kauhean huono (en ole niin kovassa kunnossa). Auto jää tällä kertaa kotiin ettei tarvitse ajokunnon takia lopettaa.

Nyt sitten odotellaan lunta. Rullahiihtokausi oli ihan hyvä lokakuun loppuun. Nyt on menossa vuoden paras juoksukausi, mutta aloitin jo sauvojen ottamisen mukaan lenkille kerran viikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinkahan paljon hiihtoharjoitusta olisi riittävästi jos haaveilee vaikkapa 150 km hiihtovaelluksesta, pohjana on muutama juostu maraton mutta ei lainkaan pitkän matkan hiihtoa. Viime talvena hiihtelin ehkä tuon 150 kilometriä koko talvena yhteensä :S

Onko hullua edes haaveilla moisesta? Toisaalta kun miettii, niin tulihan sitä PV:ssä käveltyä melkein vuorokausi enemmän tai vähemmän putkeen ilman kummempaa liikuntataustaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä voi sanoa olevani rutinoitunut hiihtäjä, sillä vähän kyselin, miten paljon harjoitusta olisi hyvä olla pohjalla. Ilmeisesti vuosia aktiivista hiihtoa? Kuntopohja on kohtalainen mutta lähes pelkkää juoksua, maraton taittunee 3.50 tuntumaan, ja lihaskuntoakin on, mutta ultrista ei kokemusta. Ehkäpä tyydyn johonkin lyhyempään koitokseen nähdäkseni millaista tämä touhu on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tuo kestävyyspohja riittää. Suosittelen 150 km vaihtoehtoa kyllä jos ehdit harjoittelemaan hiihtoa ennen koitosta.

Mulla oli 2013 aika huono kestävyyspohja, hiihtoa tuli alle noin 250 km ennen tapahtumaa josta vajaat 200 km eräsuksilla.

Hiihdin 150 km nukkumatta ja reissu oli rankka ja ikimuistoinen (haasteita suunnistuksen ja syömisen/juomisen kanssa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos mielii 150 km hiihtää, niin kannattaa tehdä vähintään yksi pitempi treenilenkki noilla vehkeillä etukäteen, vaikka noin 8 h. Suksi ja etenkin saapas ovat niin painavia, että siinä rasitus on kuitenkin erilainen kuin normaaleilla pertsan tai luistelusuksilla. Ei se huimaa hapenottokykyä vaadi, mutta lihaskestävyys saattaa muodostus ongelmaksi. Eli käytännössä joku paikka alkaa kipeytymään, koska ei ole tottunut tuollaiseen rasitukseen. Joensuussa pitäisi lunta riittää, mutta jos lumen kanssa on ongelmia Etelä-Suomessa asuvilla, niin pitkä sauvakävely huopakumisaappaiden kanssa on myös hyvää treeniä KPH:ta varten. Esim. reiden yläosan lihakset joutuvat varsin koville, kun painavaa kenkää nostellaan. Samat lihakset tekevät työtä myös hiihtäessä, mutta tuolloin rasitus on pienempi, paitsi jos keli on hankala, niin silloin suksen työntäminen eteenpäin vaatii voimaa, etenkin etureiden yläosassa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos sulla @birre on mahdollisuus käyttää kaksi päivää paikan päällä, ota vain 150 km tavoitteeksi ja aloita hiihtoharjoittelu nyt. Lajinomainen harjoitus on tärkeintä, mikä tosiaan tarkoittaa myös välinepuolta tässä tapauksessa. Hiihtoa saisi tulla etenkin kokemattomalle alle niin paljon kuin mahdollista. Jokaisen urheilutausta, motivaatio suorittaa tavoiteltu matka ja taipumus saada vammoja eri paikkoihin on tietysti yksilöllinen, minkä lisäksi keli vaikuttaa valtavasti. 

 

On 11/21/2017 at 10.02, 226 kirjoitti:

Esim. reiden yläosan lihakset joutuvat varsin koville

 

Jeps, arvelen, että itselläni pullonkaulaksi pitkällä matkalla muodostuisi lonkankoukistajien lihaskestävyys. Myös pohkeissa ja pakaroissa 150 km tuntui melkoisen erilaiselta kuin tavan hiihtolenkit. Nilkat turposivat ja jalkapohjien tuntemuksista tuli mielikuva hehkuvista hiilistä. Mikään nautiskelumatka tuo 150 km ei missään nimessä hiihtoon tottumattomalle ole, mutta vielä on hyvin aikaa harjoitella. 

 

On 11/20/2017 at 16.32, X66 kirjoitti:

Tavoitteeni hiihtoon on 300 km. Harjoittelumäärät ovat aika tarkkaan kahden edellisen vuoden tasolla, eli vanhoilla pohjilla mennään suunnitelmien suhteen. Onnistuminen vaatii siis päätä eikä keli saisi olla kauhean huono

 

Lähden tavoittelemaan samaa hullua matkaa, vaikka käytännössä realistisempi tavoitteeni on käyttää koko 48 h ja katsoa, mihin asti se riittää. Nyt kun pluskelit ovat lisääntyneet, on suuri riski tarpoa sohjossa, ja vaikeassa kelissä 300 km olisi täysin epärealistinen tavoite kohdallani. Luulen silti, että ainakin pakkaskelillä pystyisin siihen jonakin vuonna. Tuskahan tuossa tullee saavuttamaan aivan toisen tason kuin keskimatkalla, ja halun suorittaa koko matka on oltava vahva.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, San kirjoitti:

Jeps, arvelen, että itselläni pullonkaulaksi pitkällä matkalla muodostuisi lonkankoukistajien lihaskestävyys. Myös pohkeissa ja pakaroissa 150 km tuntui melkoisen erilaiselta kuin tavan hiihtolenkit. Nilkat turposivat ja jalkapohjien tuntemuksista tuli mielikuva hehkuvista hiilistä. Mikään nautiskelumatka tuo 150 km ei missään nimessä hiihtoon tottumattomalle ole, mutta vielä on hyvin aikaa harjoitella. 

 

Lähden tavoittelemaan samaa hullua matkaa, vaikka käytännössä realistisempi tavoitteeni on käyttää koko 48 h ja katsoa, mihin asti se riittää. Nyt kun pluskelit ovat lisääntyneet, on suuri riski tarpoa sohjossa, ja vaikeassa kelissä 300 km olisi täysin epärealistinen tavoite kohdallani. Luulen silti, että ainakin pakkaskelillä pystyisin siihen jonakin vuonna. Tuskahan tuossa tullee saavuttamaan aivan toisen tason kuin keskimatkalla, ja halun suorittaa koko matka on oltava vahva.

 

Nyt on aika laittaa jo lihaksistoa kuntoon tulevaa koitosta varten. Kesän rullahiihtokausi oli hyvä ylä- ja keskivartalolle, mutta nyt haen rasitusta jalkoihin ja samalla lonkkiin. Kunhan lumi tulee niin heti eräsukset alle.

 

Mulle kyllä 48h on suurempi peikko kuin 300 km, mutta samaa asiaahan se suunnilleen tarkoittaa..

Viime reissussa tuli tosin vastaan joku entinen 300 km hiihtäjä, joka kuulemma oli nukkunut puolivälissä muistaakseni viiden tunnin unet. Plussakelit ovat ihan normimeininkiä harjoittelussakin, mutta reilumpi uuden lumen tulo syö kyllä energiaa.

 

Mukavaa kun lähdet myös pitkälle matkalla ja varmasti jossain kohdassa tavataan.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin, pitäisiköhän alkaa tehdä jotakin lonkankoukistajaspesifiä voimatreeniä. Tällä hetkellä käyn lihaskuntojumpissa, joiden pitäisi edes jokseenkin auttaa asiaan. Tärkeintä olisi tietysti, että hiihtoa metsäsuksilla tulisi mahdollisimman paljon, ja ainakin yksi yön yli hiihto olisi hyvä suorittaa ennen tapahtumaa.

 

Muutoksena aiempiin vuosiin repun on oltava suht pakattuna jo keskiviikkoiltana ennen tapahtumaa, jottei nukkuminen ennen tapahtumaa jää vähiin sen takia, että vielä lähtöiltana arvon, mitä otan mukaan. Lisäksi taukojen on oltava 300 km yrityksessä lyhyitä ja tapahduttava pitkälti ladun varressa, viimeksihän lähinnä hiihdimme hirveää kyytiä sisätilasta toiseen istuskelemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 tuntia sitten, San kirjoitti:

Mietin, pitäisiköhän alkaa tehdä jotakin lonkankoukistajaspesifiä voimatreeniä. Tällä hetkellä käyn lihaskuntojumpissa, joiden pitäisi edes jokseenkin auttaa asiaan. Tärkeintä olisi tietysti, että hiihtoa metsäsuksilla tulisi mahdollisimman paljon, ja ainakin yksi yön yli hiihto olisi hyvä suorittaa ennen tapahtumaa.

 

Muutoksena aiempiin vuosiin repun on oltava suht pakattuna jo keskiviikkoiltana ennen tapahtumaa, jottei nukkuminen ennen tapahtumaa jää vähiin sen takia, että vielä lähtöiltana arvon, mitä otan mukaan. Lisäksi taukojen on oltava 300 km yrityksessä lyhyitä ja tapahduttava pitkälti ladun varressa, viimeksihän lähinnä hiihdimme hirveää kyytiä sisätilasta toiseen istuskelemaan.

 

Mulla ei ole ollut lonkankoukistajien kanssa ongelmaa. Voi olla osin tekniikkakysymys, hiihtotyyli kumpparisuksilla kannattaa hioa niin ettei suksi paljoa nouse. Harjoittelen jalkoja lähinnä juoksemalla mäkiseen maastoon lisäpainoilla ja ilman. Ylipitkiä harjoituksia ei ole suunnitelmissa, lasken ympärivuotisen peruskuntokauden varaan.

Olemme edelliset hiihdot tankanneet säännöllisellä rytmillä; viimeksikin hiihdettiin useampi kerta Anhavan ohi kun ei sattunut sopivalle hetkelle.  Nyt pohdiskelen hiukan nestemäisten hiilarien käyttöä joidenkin minuuttien säästämiseksi. Täytynee testata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain vinkkiä että näin mentiin KPH juhlahiihdossa vuonna 2007:

http://arkisto.teres.fi/toiminta/maasto/2007/kaukopartiohiihto/KUTS07.pdf

 

Lainaus tekstistä (siis vuodelta 2007):

"Erityisohjeet 10-vuotisjuhlahiihtoon
Kaukopartiohiihto alkoi 1998 Hämeenlinna-Utti hiihtomarssista. 10-vuotisjuhlan kunniaksi tarjotaan mahdollisuutta hiihtää marssi alkuperäisellä reitillä. Vuoden 1998 hiihtäjät ovat luonnollisesti kutsuttuina mukana hiihtämässä. Juhlahiihto on vaativampi hiihto, kuin mitä muut tarjolla olevat matkat. Hämeenlinna-Pajulahti väli hiihdetään umpihankeen ja marssijoiden on kannettava huoltoon tarvitsemansa varusteet (majoitusvälineet ja ruoka) mukanaan.

 

Perustietoa
Kokoontuminen Uttiin 1.2. illan ja 2.2. klo 06.00 aikana. Yhteiskuljetus Utista Hämeenlinnaan lähtee klo 06.15.
Lammin tasalla (35 km lähdöstä) on tarjolla ruokailumahdollisuus.
Hälvälässä (60 km) on tarjolla sisätila lattiamajoitukseen."

 

Olishan tälläinen hieno reissu, vielä tosin aika epävarmaa sääolosuhteiden puolesta.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos infosta! Arvelin tapahtumasivuilta, että 300 km suoritus tarkoittaisi tänäkin talvena neljästi Anhavan lenkin hiihtämistä, mutta eipä nyt hiihdetä ennen kuin lumi tulee. Joka tapauksessa tuntuisi vähän turhalta siirtyä ensin Uttiin ja siitä takaisin Hämeenlinnaan, joten juhlahiihdon tapauksessa joutuisin varmaan majoittumaan tapahtuman hengen mukaisesti ulkona Hämeenlinnassa, kun julkisilla sinne ei aamulla kerkeä.

 

Sääennuste näyttää siltä, että täällä rullahiihdetään vielä tammikuussakin. Onneksi saanen hyvin kilometrejä kasaan aina muualla käydessäni, mutta vähän kyllä kauhistuttaa, millaiseksi talvi on muotoutumassa. Tarkoitus oli hiihtää ennätykselliset viikkokilometrit tänä talvena, mihin ei ole mitään mahdollisuutta ilman paikallisia latuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä oli siis tapa järjestää perinteinen hiihto 1998 ja 2007, tämän vuoden tapahtumasta ei ole vielä tarkempaa päivitystä, vaikka alustavaa 2018 infoa sivuilla jo onkin. Juhlahiihdon tapauksessa kätevintä lienee majoittua Uttiin, ottaa aamulla bussikyyti ja yrittää nukkua vielä bussissa. Lunta ei tosiaan ole liikaa, ja jos mennään vanhaa Hämeenlinna-Lahti FInlandia-reittiä niin vesistöjenkin pitäisi jäätyä riittävästi.

Eilen hiihtelin paikallisella pellolla; lunta oli juuri riittävästi ja hankikanto kohtuullinen eräsuksille.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy