Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Ikääntymisen vaikutus juoksussa


Recommended Posts

Ainakin minulla vauhti tuntuu vielä kiihtyvän kun ikää tulee lisää. No alle kuuskymppisenä ei ole ollut mitattuja ja tilastokelpoisia tuloksia ja vielä olen kuitenkin aloittelija, joten se selittää kehitystä tulevan toistaiseksi. Ikäluokan huippuihin on kuitenkin vielä matkaa ja terveyden niin salliessa tavoiteltavaa riittää. Nykyinen kunto on tullut aika kohtuullisella harjoittelulla noin kolmessa ja puolessa vuodessa. Pikamatkoilla hapenottokyky rajoittaa eniten, mutta sitäkin voi jonkun verran parantaa. Pidemmillä tarvittavaa kestävyyttä voi treenata enemmänkin.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Olen harrastanut koko ikäni jossain määrin liikuntaa (hiihtoa, juoksua, ampumahiihtoa, hirvenhiihtoa, pyöräilyä, suunnistusta jne). Säännöllisen juoksuharjoittelun (ja yleensäkin säännöllisen harjoittelun) aloitin vasta vähän alle viisikymppisenä. Selvä käänne vauhdeissa huonompaan alkoi arviolta  pari vuotta kuudenkympin jälkeen. Vielä n. kuusikymppisenä puolikas meni n. 1.26. Nyt 65 -vuotiaana 1.30 on maksimi. Muistaakseni n. 54 -vuotiaana hieman alle 1.24. Eli 54 -60 aikaan n. 2 min lisää ja 61 -65 n. 4 min. Mikään varsinainen juoksijatyyppi en ole, koska painoa on pituuteen nähden aivan liikaa (vaikka rasvaprosentti on aika kohdillaan). Kaikkein selkeimmin tuon vauhdin putoamisen  huomaa suunnistuksessa.

Link to post
Share on other sites

Ikääntymisen vaikutus riippuu aika paljon urheilutaustasta, myös tietenkin yksilöstä. Hapenottokyvyn lasku ja sitä kautta hidastuminen on aika selvää. Jos joku on aloittanut kuntourheilemisen 40 -vuotiaana ja juoksee 1. maratonista vaikka 4 tuntiin, niin 45 -vuotiaana hän saattaa juosta vaikka 2.50. Kehitys on huimaa, mutta voidaan olettaa, että jos hän olisi aloittanut 20 vuotta aikaisemmin, niin olisi voinut olla vaikka 2.30  juoksija kolmekymppisenä, joten samalla tavalla ikääntyminen on vaikuttanut kuin muillakin. Tilastojen mukaan ikääntymisessä ei ole mitään selkeitä hyppäyksiä alaspäin, mutta kyllä käytännössä tuntuu sitä, että esim. 42 -vuotias voi vielä yhtä kova pitkällä matkalla (maraton tai 100 km) kuin 32 vuotias, mutta 47-vuotias ei enää maailman kärkeen mahdu, paitsi ehkä vielä pitemmällä matkalla (24-48 h).

Monesti paasataan sen puolesta, että ikääntyminen hidastaa palautumista ja on harjoiteltava aikaisempaa vähemmän ja kevyemmin. Omalta kohdalta olen havainnut, että nimenomaan harjoittelun vähentäminen hidastaa palautumista ja se on helppo mieltää ikääntymisen syyksi. Tehopuolella on kyllä näin, että ei voi harjoitella niin kovaa kuin ennen, eikä oikeastaan ole edes kykyä tehdä niin kovia harjoituksia kuin ennen, mutta määräpuolella tein kyllä 49-vuotiaana suunnilleen samoja määriä kuin 30 -vuotiaana.

Punttisalin voimatasot minulla on vielä melkein samat kuin aikaisemmin, mutta silti esim. pyöräilyn maksimivauhti on kaukana 15-25 vuoden takaisesta. Uinnissa on hidastusta tullut noin 2 min/km, sekä maksimi, että pk vauhtiin. Ennen pystyin tekemään ihan tehokkaita uintitreenejä punttitreenin perään. Nykyisin hiihto ja punttitreeni tappaa uinnin ihan kokonaan, myös seuraavan päivän uinnissa puntti painaa. Juoksussa tonnin tai cooperin vauhti ei merkittävästi kehittyneet 25 vuotiaan ajoista, mutta kymppi ja maraton oli parhaimmillaan 32-35 vuotiaana. 6 h ja 100 km meni vielä ennätysvauhtia 45 -vuotiaana. 12 ja 24 h vielä 47-50 -vuotiaana. Näissä pitkissäkin matkoissa kehityspotentiaali oli syöty loppuun sen takia, että vauhdit eivät riittäneet parempaan. Viikatemies tekee koko ajan työtä, mutta sitä vastaan olen yrittänyt rimpuilla matkaa pidentämällä. Mutta matkojen pidentämisessä on puolestaan tulleet rajat vastaan sen suhteen, että tuntuu olevan entistä vaikeampi pysyä vammoitta noissa pitkissä suorituksissa. 

 

On tuossa tutkimuksessa ihan sellaisia kohtia, jotka voin allekirjoittaa. Esim. se, että kovat treenit eivät vanhempana tuo enää niin paljon tulosta kuin nuorempana ja se, että joskus hankittu huippukunto ei ole mikään suoja taukoa vastaan. Etenkin ikääntyessä tuntuu, että kunto häviää kohtuuttoman nopeasti. ÖtillÖ:n jälkeen sairastin keuhkoputken tulehdusta noin kolme viikkoa ja sen jälkeen uintikunto oli niin paska, että aikaisemmin vastaava lasku olisi vaatinut noin puolen vuoden uintitauon.

 

Link to post
Share on other sites

Saman sivuston Laskuria  olikin hauska naputella. Laitoin omat maratontulokseni 44v, 45v ja tuoreen 48v. Vaikka mielestäni tuloksissa on selvästi eroa (6 min), mutta ajallisesti vähän (4v), ne ovat hyvinkin samassa linjassa. Kaikista tulee ennuste, että viimeinen 3h alitus tapahtuu 54v. 55v tulos alkaa vielä 3:00, mutta kiusallisesti hiukan päälle. Olen haaveillut 60v alle 3 tunnista ja eiköhän se haave pysy tästäkin huolimatta vielä hengissä.

 

Voi laskurilla hekumoida myös mihin olisi muka nuorempana pystynyt.

 

Omakohtainen taitekokemus oli maratonin osalta 44v. "Uran" aloitus 39v. Puolikkaan huippu 46v. Tuossa oli maratonin osalta ylikuntoa ja ennätyspuolikkaan jälkeen loukkaantumista osaltaan selittämässä. Voi olla, että maratonin huippukin olisi ilman niitä ollut 46v - kenties 47v (se vuosi meni koko lailla telakalla). Joka tapauksessa nyt 48v havahduin, että suunta taitaa olla vääjäämättä alas. Suht hyvin reeniä pystyin tekemään ja kisatkin onnistuivat päivän kunnon mukaan, mutta tuloksia ei vaan tullut huippuvuosien tasolle. En ole kokenut mitään motivaation laskua vielä. Ihan samaan tapaan paahdan edelleen - kropan signaaleja täytyy hieman tarkemmin kuunnella&reagoida. Omaa maksimia kylmän viileästi ja tietysti nuoremmille kiusaa tehden.

Link to post
Share on other sites

Tosiaan, tuo alamäen alkaminen 35 vuodesta koskettaa varmasti niitä, jotka on treenanneet aktiivisesti ennenkin sitä. Itellä on aika satunnainen liikuntatausta. Jotain pientä olen tehnyt melkein aina mutta oikeastaan vain taekwondon harjoittelun aikana (n. 4 vuotta) yhtään enemmän niin että jotain oikeaa kehittymistä oli havaittavissa. Kun alotin juoksemisen, olin jo yli tuon 35 ja tietenkin tulokset vaan paranee koko ajan. Hapenottokyky oli vissiin aika onneton (päätellen vauhdeista ja kehittymisen hitaudesta vs. harjoittelumäärä), joten se toivottavasti tässä vielä paranee, vaikkei edistyminen oliskaan niin nopeaa mitä se olis ollut 20 vuotta sitten.

 

Todennäköisesti tämä nyt saavutettu 40 vuoden ikä harjoitteluun vaikuttaa, mutta kun ei ole tietoa paremmasta niin eihän sitä huomaa :) Toiveena on lähinnä, että se seuraavakin vuosikymmen saavutetaan jos ei paremmassa, niin ainakin samassa kunnossa kuin nyt.

Link to post
Share on other sites
  • Vieras

Minusta M-52 ja 226 kirjoittavat fiksusti tässä ketjussa. On tutkittua tietoa siitä, että maailman huipulla ikääntyminen alkaa vaikuttaa siinä 39-40 vuotiaana ja oikeasti harva esim. maratonilla on pärjännyt nelikymppisenä. Carlos Lopes juoksi 38-vuotiaana maratonin maailmanennätyksen ja 37-vuotiaana kympillä 27.13. Meb Keflezighi juoksi 39-vuotiaana Boston marathonin voittoon ja nyt vielä 42,5-vuotiaana New Yorkin marathonilla kuudenneksi. 

 

Se, että ikääntyminen alkaa huipulla vaikuttaa nelikymppisenä ei tarkoita mitään, että se alkaisi alemmalla tasolla vaikuttamaan, jos ei ole koskaan laittanut itseensä kestävyysurheilussa täysin likoon muutenkaan. Naisilla se ikääntyminen alkaa nopeammin kuin miehillä. Jotkut viiskymppiset naiset ovat tämän kanssa ihan eri tavalla tekemisissä kuin miehet, mutta siitä huolimatta esimerkiksi 59-vuotias nainen on juossut maratonin alle kolmeen tuntiin. Minusta Jack Daniels sanoi joskus, että kuuskymppisen miehen fysiikka on maratonille vielä parempi kuin 19-vuotiaan. Eli siinä missä 18-vuotiaasta voi kehittyä kolmekymppiseksi kovalla työllä paljon, niin se hidastuminen on loppujen lopuksi aika hidasta. Joskus viiskymppisenä voi tehdä oikeasti aika kovia tuloksia, jos haluaa.

 

Toki täytyy ymmärtää, ettei keski-ikäisenä juoksun aloittanut voi haaveilla mistään Suomen mestaruusmitaleista yleisessä sarjassa. Sehän on nyt ihan selvä, mutta se on höpöjuttua, etteikö voisi saada silti hyviä suorituksia aikaiseksi. Meillä on täällä foorumillakin esimerkkejä siitä, että viiskymppisenä on juostu joku 2.40 maraton. Nämä puheet, että nelikymppisenä alkaa ikääntyä, eikä jalka nouse, tulevat henkilöiltä, jotka eivät viitsi harjoitella. Itse esim. siirryn ensi vuoden alusta M45 sarjaan ja olen vasta pääsemässä vauhtiin. Tuossa 45-50 vuoden iässä tulen tekemään parhaat suoritukseni ja se johtuu siitä, kun en nuorena koko lajia harrastanut tai muutenkaan ollut aikaa liikunnalle. Kyllä nyt ainakin jonkun 2.4x maratonin pystyy juoksemaan, jos oikeasti haluaa. Kysykää vaikka PasiP:ltä, mies juoksi alle 2.50 M50 sarjassa. Toki hän olisi voinut juosta 2.30 nuorena jannuna tai jotain niin kuin 226:kin tuossa viittasi, mutta meidän pitää pelata niillä korteilla, jotka ovat käytettävissä. On sitten vähän enemmän ikää tai joku muu ominaisuus, mikä vaikuttaa, niin on pelattava sen mukaan. Jos ei maailmanhuipulle tähtää, niin silloin kaikki ei tarvitse olla optimaalista. Kun otetaan esim. kevyempi tavoite vaikkapa alle 2.50, niin siihen on mahdollista, eikä silloin tarvitse selitellä mitään höpöjuttuja ikääntymisestä. Kysymyshän on lopulta kuitenkin siitä, treenaako henkilö kunnolla vai ei. Paljon suurempi ongelma monella on siinä omassa harjoittelussa kuin iässä. 

Link to post
Share on other sites

Allekirjoitan Peuran näkemykset. Itse huomasin vähän yli nelikymppisenä, että elimistö ei ota vauhtikestävyysharjoittelua enää yhtä hyvin vastaan kuin aiemmin. Nyt viisikymppisenä jo lenkille lähtökin tuottaa ajoittain ylitsepääsemättömiä ongelmia. Nuorempana oikein himoitsi lähteä kevyelle 10-15 km:n lenkille päätä tuulettamaan henkisesti kuormittavan työpäivän jälkeen. Nykyään energia ei enää oikein riitä urheiluun tuollaisen päivän jälkeen.

Link to post
Share on other sites

Kait se ikääntyminen hidastaa palatumista ? Tosin 2v sitten kesäl vedin 100m epä virallisen ennätykseni ..13 s .. nuorena en tainnu koskaan vetää alle 14.. .. Mutta muuten vauhtien ja kestävyyden kannalta ollaan tietty huonommassa kondiksessa...Ja toisessa lonkassa kulumaa- mikä tekee reenauksesta vieläkin haasteellisempaa...Täytyy hommata rasva nippa et saa lisää voiteluu..

Link to post
Share on other sites

Vaikuttaahan se kaikkeen tekemiseen, kun ei se fysiikka toimi kuten aiemmin. Muutokset alkavat jo 30 vuotiaalla.

 

Solut eivät enää uudistu samalla tavalla kuin nuorempana. Jokainen uusi kopio on hieman edellistä heikompi. Aikanaan se uudistuminen loppuu sitten kokonaan ja seuraa vääjäämätön, eli kuolema. 

 

Sydämen eli koneen pumpun maksimisyke laskee yhden napsun verran vuodessa, leposykkeessä ei samanlaista muutosta näytä tapahtuneen, mutta kynnyssykkeet ( Aeb ja Anrb ) kuitenkin pysyvät suurinpiirtein ennallaan, tällöin myös vastaavasti sydämen tehoreservi heikkenee t. kapenee. Karvosen kaavalla kun laskeskelee, niin tuon huomaa. 

 

20 vuotiaalla yli 200 maximisyke ei kai ole mitenkään poikkeavaa, mutta yli 50 vuotias harvemmin pääsee yli 180 maksimin. Ymmärrykseni ja omien kokemusteni mukaan tämä vaikuttaa osaltaan myös maksimivauhdin hidastumiseen ja myös siihen vauhtikestävyyteen. 

 

 

Wiki kertoo

Link to post
Share on other sites
tunti sitten, joukor kirjoitti:

Sydämen eli koneen pumpun maksimisyke laskee yhden napsun verran vuodessa, leposykkeessä ei samanlaista muutosta näytä tapahtuneen, mutta kynnyssykkeet ( Aeb ja Anrb ) kuitenkin pysyvät suurinpiirtein ennallaan, tällöin myös vastaavasti sydämen tehoreservi heikkenee t. kapenee. Karvosen kaavalla kun laskeskelee, niin tuon huomaa. 

 

20 vuotiaalla yli 200 maximisyke ei kai ole mitenkään poikkeavaa, mutta yli 50 vuotias harvemmin pääsee yli 180 maksimin. Ymmärrykseni ja omien kokemusteni mukaan tämä vaikuttaa osaltaan myös maksimivauhdin hidastumiseen ja myös siihen vauhtikestävyyteen.

 

Kävin kellottamassa 194 maksimit ja tehoreserviä tuli kymmenen pykälää lisää siihen mitä olin vielä vuosi sitten laskenut. Maksimi on ihan samoissa kuin kymmenen vuotta sitten nelikymppisenä. Hidastumista on kuitenkin tapahtunut, eli juoksen nykyisin myös yleensä alemmilla sykkeillä.

Lääkärit eivät varmaan suosittele maksimisykkeitä yli 50-vuotiaille..

Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, joukor kirjoitti:

20 vuotiaalla yli 200 maximisyke ei kai ole mitenkään poikkeavaa, mutta yli 50 vuotias harvemmin pääsee yli 180 maksimin. Ymmärrykseni ja omien kokemusteni mukaan tämä vaikuttaa osaltaan myös maksimivauhdin hidastumiseen ja myös siihen vauhtikestävyyteen

Viime vuonna 55 vuotiaana treeneissä taisi käydä syke 185:ssä. Max syke on ollut 40 vuotiaana joku 190.

Säännöllisemmän juoksun treenaamisen aloitin joskus 2010 ja 2016 tein omia ennätyksiä. Toki jos olisi aktiivisesti juossut 30 vuotiaana, niin varmaan olisi silloin ennätykset syntyneet. 

Vielä ei ole tullut tunne, että vauhti hidastuu. sen olen huomannut, että lihaksisto ei palaudu niin helposti ja kramppaa helpommin

Link to post
Share on other sites
tunti sitten, X66 kirjoitti:

 

Lääkärit eivät varmaan suosittele maksimisykkeitä yli 50-vuotiaille..

 

Viimeisimmässä mattotestissä, 13minuutin rasituskokeessa, 59 vuotiaana napsahti maximi. 177. Lääkäri oli vieressä kirjurina ja kannustajana. :)

(  maximi -2006 oli 189 )

 

Nuo maximisykkeethän ovat tosiaan kovin yksilöllisiä, olennaistahan on verrata nykytasoa siihen omaan aiemmin saatuun lähtöarvoon. Maximisykkeen muutokseen toki vaikuttaa myös sydänlihaksen voimistuminen säännöllisen aerobisen harjoittelun johdosta eli sydämen tehon kasvu. 

 

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy