Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mäkiset lenkit

essu
 Share

Recommended Posts

Tulipa mieleen taas hölkötellessä ja isoimpia mäkiä kävellessä, ja kun tuolla ultrapuolella kuvailtiin Suomi-juoksun viime vuoden reittiä: "vuoristorata" = 100 km / 900 m nousua.

Eli, mitäs mieltä olette treenaamisen kannalta lenkkien mäkisyydestä?

- Mikä lasketaan mäkiseksi lenkiksi (esim. kokonaisnousuna / 10 km)

- Onko mäkisten lenkkien jatkuvasta juoksemisesta jotain haittaa? Kannattaako välillä vaikka lähteä muualle etsimään tasaisempi reitti?

- Miten yleensäkin lenkillä kannattaisi huomioida pitkät tai jyrkät mäet, ja onko eroa sillä, juokseeko pk:ta vai vk:ta?

Omilla vakiolenkeillä taas tuppaa olemaan väkisin pari-kolme isoa nousua, jotka nostavat keskisykkeitä aika lailla tai rikkovat hieman juoksurytmiä, jos vaihtaa kävelyyn. VK-lenkeillä niissä on taas hyvin helppo hapottaa itsensä, mutta vauhtiakaan ei hirveästi haluaisi pudottaa...

Mäkitreenit on sitten asia erikseen, ja niitä varten ei tarvitse mennä kotoa kuin puolen kilometrin päähän. :smiley

Tulipa mieleen taas hölkötellessä ja isoimpia mäkiä kävellessä, ja kun tuolla ultrapuolella kuvailtiin Suomi-juoksun viime vuoden reittiä: "vuoristorata" = 100 km / 900 m nousua.

Eli, mitäs mieltä olette treenaamisen kannalta lenkkien mäkisyydestä?

- Mikä lasketaan mäkiseksi lenkiksi (esim. kokonaisnousuna / 10 km)

- Onko mäkisten lenkkien jatkuvasta juoksemisesta jotain haittaa? Kannattaako välillä vaikka lähteä muualle etsimään tasaisempi reitti?

- Miten yleensäkin lenkillä kannattaisi huomioida pitkät tai jyrkät mäet, ja onko eroa sillä, juokseeko pk:ta vai vk:ta?

Omilla vakiolenkeillä taas tuppaa olemaan väkisin pari-kolme isoa nousua, jotka nostavat keskisykkeitä aika lailla tai rikkovat hieman juoksurytmiä, jos vaihtaa kävelyyn. VK-lenkeillä niissä on taas hyvin helppo hapottaa itsensä, mutta vauhtiakaan ei hirveästi haluaisi pudottaa...

Mäkitreenit on sitten asia erikseen, ja niitä varten ei tarvitse mennä kotoa kuin puolen kilometrin päähän. :smiley

Minä juoksen ainakin valtaosan lenkeistä mäkisessä maastossa, enkä usko siitä olevan varsinaista haittaa...

Omat lenkkini olen ainakin oppinut juoksemaan niin, että osaan jakaa voimiani tulevan maaston mukaan...

Joskus kun tuolla tasaisemmilla teillä juoksen niin kevyemmältä tuntuu, mutta kotiteillä mieluiten harjoittelen... :snoopy

Samoilla pituus ja leveysasteilla asun Shamaanin kanssa, ja tilanne on myös se että aivan tasaista ei löydy kuin olohuoneen lattiasta, jos siitäkään.

Yritän tehdä vauhtilenkit tasaisimmassa mahdollisessa maastossa. Muuten vaihtelen mielialan mukkaan niistä vaihoehdoista joita tuo kylänraitti tarjoaa, talvella tasan kaksi.

Luulisi kuitenkin olevan helpompaa sopeutua kilpailutilanteessa tasamaalla juoksuun, vaikkei siihen harjoitellessa olisi tottunutkaan, kuin päin vastoin.

Luulisi kuitenkin olevan helpompaa sopeutua kilpailutilanteessa tasamaalla juoksuun, vaikkei siihen harjoitellessa olisi tottunutkaan, kuin päin vastoin.

Tämän havaitsin itsekin sillä ekalla marallani Vantaalla. Tuo reitti ei taida niihin kaikkein tasaisimpiin kuulua, mutta jää normaalipoluistani reilusti jälkeen. Esim. tänään juoksin "tasaista" lenkkiä, ja noususumma oli 12 km:llä jo puolet Vantaan kokonaismäärästä.

Mutta nyt kun on ollut pieniä ongelmia jalkojen (etenkin pohkeet/sääret) kanssa, niin alkoi hieman mietityttämään, pitäisikö tosissaan etsiä tasaisepaa lenkkipätkää, vaikka sinne joutuisi menemään autolla.

Olen itse ottanut ohjelmistoon mäkijuoksentelua, en tiedä kuinka paljon näistä on hyötyä mutta ainakin ovat mukavaa vaihtelua tasavauhtiseen köpöttelyyn. Kovin suuria mäkiä ei täältä löydy, mutta olen kehitellyt ihan lähimaastoissa kiertelevän 10 km lenkin jolla kertyy korkeuseroa (Suunto T6:n mukaan) noin 200 metriä. Yksittäisillä nousuilla korkeuseroa on 10-20 metriä, ja tapanani on juosta nousut lujaa ja palautella sitten tasaisella ja alamäissä.

Kilpailukauden lähestyessä on varmaan syytä juosta enemmän tulevia kisaolosuhteita muistuttavassa maastossa, eli minun tapauksessani Bornholm-tyyppisessä tasamaastossa, mutta kilpailukauden alkuunhan on vielä aikaa lähes puoli vuotta. Jos jonain vuonna olisi Spartathloniin lähtö edessä, niin silloin pitäisi varmaan hakea vaihtelevampiakin harjoitusmaastoja!

Mä oon yrittäny hakee semmoset profiilit maastosta mitkä parhaiten sopii seuraavaan kisaan.

Ennen Pirkkaa juoksin etupäässä mäkisessä maastossa ja ennen Forssaa enemmän tasamaalla (kyllä Forssassakin mäkiä löytyy).

Nyt noudattelen tossu.comin ohjelmaa jossa on erikseen määritelty...

M = Mäkinen harjoitus. Oivallinen valinta mäkiselle reitille on pururata, metsäpolku tms. jossa on paljon nousuja ja laskuja, lyhyitä ja pitkiä. Kevytvauhtinen harjoitus mäkisessä maastossa on jo hyvin tehokasta, mutta voit tehostaa harjoitusta kiihdyttämällä nousuissa, etenkin jos mäet eivät ole suuria.

Suurimman osan harjoituksista (PK:oot) yritän kuitenkin juosta mahdollisimman alhaisilla sykkeillä eli mäet hiljennän vauhtia (Teskun testin yhteydessä mainittiin että on jopa pistettävä kävelyksi jos ei sykkeet pysy alle Aek:oon)

• 1 month later...

Pelkkä tasaisella ja vielä asfaltilla juoksu käy kyllä jalkojen päälle. Mäkisillä lenkeillä jalat saavat vähän vaihtelevampaa rasitusta, joten etsiydyn minäkin mäkisille maille aina kun on tilaisuus. Kotipuolessa on tarkoitukseen sopiva metsäinen lenkki, mutta näin talvisin se on hiihtolatuna. Korvaan mäkien puutetta tarpeen vaatiessa pienillä rentouttavilla pyrähdyksillä. Suosikkilenkit tosin alkavat muutamalla napakalla ylä- ja alamäellä ja päättyvät noin 250 m:n loivahkoon nousuun.

Hyväksi olis varmaan juosta mäkisiä reittejäkin, mutta täällä meillä päin on niin helppo löytää tasaisia, että niitä tulee enimmäkseen juostua kuitenkin :viheltely , ja kyllä sen sitten edestään löytää, jos kisassa on mäkinen reitti niin kyllä sitä on tosi lujilla, pakko on löysätä ylämäissä ja yrittää saada sitten alamäessä kiinni.

Maastoja tossa kyllä olis, sais vain miehestä irti että tulis lähdettyä mäkiä nousemaan.