Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Muru80

Reidet paleltuu, mikä avuksi

Recommended Posts

Guest parek

Tiedän tähän vastauksen jota voit soveltaa mihin tahansa alueeseen kropasssi millä on tapana kylmettyä:

kun käyt suihkussa, niin asteittain laita sille alueella jääkylmää vettä. Ekana päivänä vaikka 15 sekuntia, viikon päästä vaikka minuutin. Eikä aikaakaan kun huomaat ettei kyseinen alue kropasta enää kylmetykään. 

Mun akilleen kantapää on ollut rintakehä. Nollakelilläkin on pitänyt olla monta paitaa ja paksu takki windstoppereiden kera ja siltikin tuntui, että rintakehä jäätyi. Kolmen viikon ajan asteittain altistin itseäni kylmälle (suihkulla vettä lähinnä ylävartaloon) ja nyt kestän kylmää aivan erilailla. Pari päivää sitten kolasin -5C tuulisessa lumisateessa pihaa 45 min ajan ja yläkroppaa lämmitti vain tavallinen puuvillainen t-paita. Rintakehä, tuo entinen ongelmakohta, on nyt yksi vahvimpia alueita kestämään kylmää.

26 minuuttia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Itselläni reidet paleltuu ja olen harrastanut avantouintia toistakymmentä vuotta. Ei valitettavasti ole auttanut, vaikka olen pulikoinut nolla-asteisessa meressä minuutteja.

Jännää, paleltuuko reidet siellä avannossa?

Tämä kylmäaltistus mitä olen tehnyt on nimeltään Wim Hof -menetelmä. Siinä on oleellisena osana myös hengitysharjoitukset, jotka hapettaa kropan ja sitä myötä nostaa PH arvoa --> kylmä ei tunnu kropassa niin pahalta kuin ilman hengittämistä.

tunti sitten, parek kirjoitti:

Jännää, paleltuuko reidet siellä avannossa?

Tämä kylmäaltistus mitä olen tehnyt on nimeltään Wim Hof -menetelmä. Siinä on oleellisena osana myös hengitysharjoitukset, jotka hapettaa kropan ja sitä myötä nostaa PH arvoa --> kylmä ei tunnu kropassa niin pahalta kuin ilman hengittämistä.

Ei palele reidet avannossa, ranteet lähinnä. 😀

22 tuntia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Ei palele reidet avannossa, ranteet lähinnä. 😀

Erikoista. Ettei vaan olis reisien palelu psykologista? Olet jo tottunut siihen, että reisiä palelee juostessa ja nyt aina kun juokset niin alitajuntasi kertoo, että nyt on se aika jolloin reisien pitäisi palella. Kuulostaa ehkä tyhmältä ajatukselta, mutta itse olen Wim Hof menetelmään tutustumisen myötä huomannut, että iso osa omasta paleluistani johtui nimenomaan siitä mitä alitajuisesti olen ajatellut kylmettymisestä.

Toppashortsit. http://www.peakperformance.com/fi/bottoms/men's-alum-shorts-G54431021.html .

Ovat olleet käytössä jo toista kuukautta. Voin taata, että tutuilta on tullut kuittailua näistä kun kerron mitä on tullut vedettyä päälle, mutta en nyt luopuisi näistä miinuskeleillä mistään hinnasta. Munaskut ja reidet pysyvät lämpiminä eivätkä nuo purista tai estä liikeratoja pätkääkään. Alle voi laittaakin sitten ohkaiset trikoot.

Edit: Myös Craftilla on ollut samantyyppinen idea, mutten löytänyt sellaisia enää mistään myytävänä. Linkistä näkee vähän alas kelaamalla, millaisista olisi ollut kyse: https://www.sportamore.fi/tuote/114984-craft-cover-warm-shorts-m-svart

• Like 1

Aikaisemmin mainitsemani Wim Hof -menetelmä on tehnyt parissa kuukaudessa minulle sen, ettei enää tarvi pukeutua kuin Michelin ukko kun lämpötila lähenee nollaa. Eilen oli -14C astetta pakkasta ja suht kova viima: jalassa vain polven ylle ulottuvat kesäshortsit ja jalkoja ei palellut puolen tunnin lenkillä lainkaan... 

Guest Baltsu

Minusta trikoita ei pidä käyttää kylmällä. Itselläni on Daehlie-hiihtopuku juostessa viileällä ja ne housut ovat edestä tuulta pitävät ja takaa hengittävät. Ideana on juuri se, että kun ne eivät ole tiukat niin se välissä oleva ilma lämmittää. Jos on oikean viileä eli selvästi pakkasen puolella, niin laitan sinne alle Craftin urheilukerraston.

Minusta tuo karaiseminen ei ole hyvä ratkaisu. Esim. jänteille kylmä tekee huonoa. Sitä saa paljon herkemmin akillesjännevammoja, jos pääsee kylmää. Muutenkin routaisen maan iskutus laittaa paikat koville, mutta jos lihakset lämpiävät huonosti, niin tilanne vain pahenee. Lisäksi on sellainen juttu, että kun useimmiten kisat ovat lämpimällä kelillä, niin tärkeämpää, että kroppa kestää kuumaa kuin kylmää. Jos aina esiintyy vähän liian vähissä vaatteissa, niin ei oo oikein varaa vähentää sitten, kun mennään siellä kolmessakympissä mittarin osalta kesällä.

Edellisellä pitkiksellä reidet ja perse paleli. PK seudulla, ei paha pakkanen mutta tuuli kovaa. Tänään laitoin juoksuhousujen päälle (alla lämpökerrasto) juoksushortsit. Ei tullut yhtään kylmä. Parempi näin päin imho, ei se kiva oo pallit jäässä tuolla painella menemään. 

itselläkin nimenomaan peppu ja reidet jäätyvät lenkillä, kiva huomata että muillakin samoja ongelmia. 

ei varsinaista ratkasua löydy mutta olen pitkään ajatellut pistäväni sortsit alle niin ehkä se riittäisi.

31 minuuttia sitten, pökkelö kirjoitti:

Vähän off topic, mutta.... Pojallani on urheilu alusasu jossa edessä tuulisuojaus.

Vaimoni kyseli löytyykö naisille myös ? Kaipaisi edestä pitkiä tuulisuojattua alushousuja.

en kyllä varma ole mutta muistaakseni löytyy

Itte juoksin tossa -20 asteessa juoksutrikoilla, joiden ittensä "teho" riittää hieman yli -10 asteeseen pitämään kropan (siis koivet ja pakarat) lämpiminä. Nyt nykäsin alle puolitrikoot ja sukkina kompressiota polviin asti. Tarkeni ihan hyvin :) eikä tuntunu liian pökkelöltä olo vaikka ensin niin eppäilin.

Joku perushiihtopuku tuulensuojineen tuntuu toimivan. Talvijuoksuvaatteet saattavat olla tarkoitettu +7C olosuhteisiin eli Suomen kesään. Hiihdon voisi olettaa tapahtuvan pakkasessa. Sellainen juttu vielä, että kun ei hikoile edes liikkuessa, niin hengitys pakkasella kuin höyryveturi.