Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Muru80

Reidet paleltuu, mikä avuksi

Recommended Posts

Mulla jostain syystä aina syksyllä heti viileiden kelien tullessa alkaa reidet (ja joskus takapuolikin) paleltua. Välillä iho menee ihan punaiseksi ja jos vielä erehtyy käymään suihkussa niin alkaa se viheliäinen kutina.  Nyt löysin Intersportista sellaiset trikoot joissa on ylimääräinen tuulta pitävä kangaskerros etureiden  kohdalla (hyvä idea) mutta ei takana (huono idea). Talvella oon asian ratkaissut sillä että vedän trikoiden päälle ohuemmat housut mutta näin syksyllä ei vielä oo niin kylmä että viitsisi topata itseään kauheasti. 

Onko muilla samoja ongelmia? Tietääkö kukaan sellaisia trikoita joissa reidet olisi jotenkin suojattu myös takaa ja lantiolta? 

Mä myös kävin katselemassa tarjoaisiko internet jotain polvipituisia shortseja jotka vois vetästä trikoiden päälle. Naisten shortsit tuppaa olemaan lyhyitä. Miesten korisshortseja löytyi mutta en tiedä suojaako sellainen kangas yhtään. Tai sitten jotkut naisten caprimalliset, kokoa isommat ja/tai tosi venyvää kangasta  jotta mahtuu tms. 

https://sporttori.fi/index.php?route=product/product&product_id=1401

Näissä Nike Shield housuissa on tuultapitävää osaa myös takana polvitaipeeseen asti. Tosin takana ja ylhäällä sivuilla pienet kaistaleet, johon toi tuulipaneeli ei tule, mutta ne taitaa olla ihan jo istuvuussyistä noin.  Nää on kyllä tosi lämpimän tuntuiset muutenkin tollasen harjatun sisäpinnan ansiosta, eli ehkä jo sitten enemmänkin talvi- kuin syyskeleille. Toisaalta näillä menee varmaan aika pitkään sit ennen kuin tarvii muita kerroksia lisätä. Nää on kyllä ainakin itellä normikoossa tosi löysän malliset, eli ei sinänsä kyllä trikoot.  Ite ostin jo syksyn alussa kun sattui sopivasti Intersportissa nämä tuleen vastaan tarjouksella, juurikin noiden takana olevien tuulipaneelien vuoksi. Vielä ei ole kylläkään päässyt testiin kun nyt ollut pari viikkoa juoksutaukoa ylimenokauden hengessä. 

• Like 1

18 minuuttia sitten, kari.t kirjoitti:

mää käytän hiihtohousuja ei ihan semmosia trikoita vaan hiukan paksumpia, hyvä juosta ja lämmin

Tää saattaski olla hyvä ratkasu! :)

Ittellä nääs samaa probleemaa etureisien kanssa kun pakkasella (-15 ja yli) juoksen - vaikkakin vasituilla talvitrikoilla.

2 tuntia sitten, oulaliina kirjoitti:

Itse olen ratkaissut ongelman pätkäisemällä paksut kuvioidut sukkikset tuosta polven yläpuolelta. Kun "sortsit" laittaa väärinpäin, niin kuviointi toimii eristeenä ja reidet ja takamus ei palele.

Tää kuulostaa nerokkaalta ratkaisulta. Mulla on nytkin tarpeettomana paksuja sukkiksia kaapissa. Laitan testiin. 

2 tuntia sitten, piukuu kirjoitti:

https://sporttori.fi/index.php?route=product/product&product_id=1401

Näissä Nike Shield housuissa on tuultapitävää osaa myös takana polvitaipeeseen asti. Tosin takana ja ylhäällä sivuilla pienet kaistaleet, johon toi tuulipaneeli ei tule, mutta ne taitaa olla ihan jo istuvuussyistä noin.  Nää on kyllä tosi lämpimän tuntuiset muutenkin tollasen harjatun sisäpinnan ansiosta, eli ehkä jo sitten enemmänkin talvi- kuin syyskeleille. Toisaalta näillä menee varmaan aika pitkään sit ennen kuin tarvii muita kerroksia lisätä. Nää on kyllä ainakin itellä normikoossa tosi löysän malliset, eli ei sinänsä kyllä trikoot.  Ite ostin jo syksyn alussa kun sattui sopivasti Intersportissa nämä tuleen vastaan tarjouksella, juurikin noiden takana olevien tuulipaneelien vuoksi. Vielä ei ole kylläkään päässyt testiin kun nyt ollut pari viikkoa juoksutaukoa ylimenokauden hengessä. 

Noi näyttää hyviltä, eikä oo ökykalliitkaan. Itsekin talvella suosin vähän löysempiä housuja että jää vähän ilmaakin väliin.  

2 tuntia sitten, Snoerf kirjoitti:

Näistä vanhoista ketjuista saattaisi löytyä myös näkemyksiä: 

Kiitos tsiigaan läpi nämä.

En siis kuitenkin ihan talvikamppeita kaipaa, vaan siis just tällaiseen tuuliseen syyskeliin, 0-5+ asteille. Tavistrikoot on säärien ja pohkeiden kohdalta vielä näillä keleille olleet ihan hyvät ja vaikka reidetkään ei varsinaisesti lenkkeillessä palele, niin silti toi iho jotenkin reagoi siihen kylmyyteen/viimaan. En ymmärrä miksi se ottaa pahemmin just reisiin,  ehkä mun kinkkurasva jotenkin jäätyy :D 

Minä olen jo vuosia käyttänyt pitkien trikoiden alla käytöstä poistettuja lyhyitä polvipituisia trikoita. Alunperin aloin noita käyttämään, kun pitkiät trikoot eivät suojanneeet sisäreisiä, vaan aina olivat reidet hiertymillä lenkin jälkeen. Tämä ongelma ratkesi em. tavalla ja samalla tuli osaratkaisu tuohon reisien ja beban kylmenemiseen. 

• Like 2

6 tuntia sitten, Muru80 kirjoitti:

Nyt löysin Intersportista sellaiset trikoot joissa on ylimääräinen tuulta pitävä kangaskerros etureiden  kohdalla (hyvä idea) mutta ei takana (huono idea).

Oletko jo kokeillut näitä käytännön toimissa? Se etureisien tuulisuoja nimittäin vaikuttaa hämmästyttävän paljon koko alakropan lämpöihin. Vaikka siis takaosat olisivat vain harjattua kangasta.

14 tuntia sitten, HelppoHeikki kirjoitti:

Oletko jo kokeillut näitä käytännön toimissa? Se etureisien tuulisuoja nimittäin vaikuttaa hämmästyttävän paljon koko alakropan lämpöihin. Vaikka siis takaosat olisivat vain harjattua kangasta.

Totta tuokin varmasti. En oo viel kokeillut mutta ehkäpä viikonloppuna pääsee testaamaan jos sää ei kovasti lauhdu. 

• Like 1

Guest Janipetteri

Itse käytän tympeillä keleillä näitä. Jollei windstopper sukkikset auta. Ohut merinokalsarikin toimii edellämainittujen alla mukavasti syksyn koleisiin iltoihin https://www.sportsshoes.com/product/gor1137/gore-essential-windstopper-overshorts/ 

Muiltakin valmistajilta löytyy. Ovat tosin enemmän tuonne mäenlaskupuolelle mutta toimivia hölkkäilyyn. Nämä eristetyt shortsit riittää kyllä kipakampaakin pakkaseen. Plussaa erityisesti kokopitkästä vetoketjusta jonka ansiosta shortsit saa puettua kenkien kanssa vaikka matkanvarrella.