Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Runningidiot (VM 130km 2020)


Recommended Posts

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mitään romaania en ala teille väsäämään mutta tässä jotain pieniä muistijälkiä:   Startissa olin päättänyt jättäytyä viimeiseksi ja näin teinkin. Oli tarkoitus varmistaa ettei tule vedettyä

Raporttia Nuts Ylläs Pallas 105km 2019.   Päätös tälle matkalle lähtemistä tuli aikanaan tehtyä vähän ex tempporee karhunkierroksen satamailisen krapuloissa. Treeniaikaa kisojen välissä oli

Tiukka puristus.   Suunnitelman ykkösosa toteutui vain osittain, mutta ehdimme vaimon kanssa alkulämpöä hakiessamme nähdä Forrestin luikahtavan mulkkuineen lähipusikkoon oletettavasti vettä

Posted Images

40 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

 

Tämä kuulostaa siltä, että pääset kovempaa ulkona. Kuulutko siihen eriskummalliseen porukkaan jolle mattojuoksu on raskaampaa kuin ulkojuoksu?

 

Kyllä mä uskon että ne vauhdit kulkee aika samoissa. Melko helpolla työnteolla pääsee ulkonakin siinä vitosen pinnassa, mutta tulee niin harvoin juostua ulkona tasaisella varsinkaan tasavauhtista pidempää peekoota, ettei niistä oikein osaa totuuksia lausua. Matolla vakioiduissa olosuhteissa pystyy vetelemään rohkeampia johtopäätöksiä.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Ottia tuota...

 

Viime startissa karhunkierroksella ei ollut kovin freesi olo ja meno alkoi takkuamaan turhan aikaisin. Tuntui pahasti siltä, että kuntohuippu ei oikein osunut kohdalleen. Tuhersin nyt tuollaisen luonnoksen viimeisten viikkojen rytmityksestä, jota saa mielellään rakentavasti kommentoida, tai vaikka nauraa päin naamaakin.

 

Kalenterin kuvakaappausta edeltävä vkl menee kesälomaa lopetellessa enemmän tai vähemmän kännissä. Siitä ei voi tinkiä koska ykkösprioriteetti, mutta sen jälkeinen aika pitäisi hyödyntää mielellään suht järkevästi.

 

Punaisella merkitty treeniputket, sinisellä kevyt jakso ja lilalla varsinainen taper. Taper kun alkaa niin tarkoitus on pudottaa treenitunnit samantien puoleen ja siitä sitten hitaasti luisuen kohti kisaa. Harjoituskerrat ja vauhtipätkätkin pysyy mukana, mutta kestoltaan lyhyempinä.

 

Oiskohan tässä suunnitelmassa järkeä? Toki liian kovassa kunnossa ei lähtöviivallakaan tarvitse olla, koska kyllähän se tunnelma pitää viimeistään kakkoskierroksella olla suoraan Jouko Turkan seitsemästä veljeksestä.

Screenshot_20200817-120306.jpg

Link to post
Share on other sites
55 minuuttia sitten, Runningidiot kirjoitti:

Ottia tuota...

 

Viime startissa karhunkierroksella ei ollut kovin freesi olo ja meno alkoi takkuamaan turhan aikaisin. Tuntui pahasti siltä, että kuntohuippu ei oikein osunut kohdalleen. Tuhersin nyt tuollaisen luonnoksen viimeisten viikkojen rytmityksestä, jota saa mielellään rakentavasti kommentoida, tai vaikka nauraa päin naamaakin.

 

Kalenterin kuvakaappausta edeltävä vkl menee kesälomaa lopetellessa enemmän tai vähemmän kännissä. Siitä ei voi tinkiä koska ykkösprioriteetti, mutta sen jälkeinen aika pitäisi hyödyntää mielellään suht järkevästi.

 

Punaisella merkitty treeniputket, sinisellä kevyt jakso ja lilalla varsinainen taper. Taper kun alkaa niin tarkoitus on pudottaa treenitunnit samantien puoleen ja siitä sitten hitaasti luisuen kohti kisaa. Harjoituskerrat ja vauhtipätkätkin pysyy mukana, mutta kestoltaan lyhyempinä.

 

Oiskohan tässä suunnitelmassa järkeä? Toki liian kovassa kunnossa ei lähtöviivallakaan tarvitse olla, koska kyllähän se tunnelma pitää viimeistään kakkoskierroksella olla suoraan Jouko Turkan seitsemästä veljeksestä.

Screenshot_20200817-120306.jpg

 

Näyttää ihan loppuviikkojen osalta aika identtiseltä lähestymiseltä allekirjoittaneen kanssa. Itsellä tosin tuo 24.8.-30.8. viikko on kevyehkö ja sitten kovimmat treeniviikot olisivat noi 31.8.-13.9. Sitten seuraavalla viikolla pari terävämpää mutta lyhyttä treeniä ja varsinaista keventelyä 1,5-2 vko. Nekään ei toki täyslepoa. Kisaviikolla en tee kun pari 30-45 min kevyttä lenkkiä. 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
On 16.8.2020 at 20.51, Runningidiot kirjoitti:

PE: Aamupäivällä 29km polkua Sipoonkorvessa, 3h44min, syke 116, nousu 660m. Liivi oli täynnä glykoosisiirappituotteita ja juomia. Tahti rauhallinen. Olin piirtänyt Garminiin taas uusia tuntemattomia reittejä joten pari kertaa päädyinkin sellaiseen saatanaan ryteikköön ihmettelemään maan nielemää polkua.  @Seppotuli mieleen niin voimakkaasti että taitaa mennä imuri vaihtoon. Piti käydä hämmästelemässä niitä hiidenkirnujakin kun ei ole tullut aiemmin nähtyä.

 

Niitä saatanallisia ryteikköjä siellä kyllä riittää. Pääsee kivasti tunnelmaan 😂

Link to post
Share on other sites

MA: Kyykky, pohkeet, fysio, olkapäät.

 

TI: 3km peekoota Paloheinään, suht reippaita nousuja noin 50 minuuttia ympäri nyppylää, 3km kynnyksellä kotiin. Keskisyke 131. Olin ohjelmoinut tälle päivälle 90min normi pk-hommia ja keskiviikolle vasta vauhdikkaampaa, mutta alkoi laiskottamaan etupainotteisesti. Mietin sitten että koska en vitussa jaksa seuraavana päivänä revitellä, niin nostan nyt hieman sykettä ja keskiviikkona sitten kevyttä.

 

KE: Leukaa.

Illalla 11km / 60min kevyt lenkki. Vähän tuntui että ei mennyt tämäkään lenkki enää silkasta rakkaudesta lajiin. Pakkopullaa, mitä ikinä se sellainen pulla onkaan.

 

TO: Aamusta jäi mieleen se, että keräilin vähän kiviä maasta ja alkoi heikottamaan ynnä pyörryttämään. Kylmä hiki kasteli paidan. Piti oikein istua alas ja sen jälkeen lähteä ostamaan salmiakkia että saisi verenpainetta nostettua. Lasketaanko treeniksi jos vintti pimenee?

 

Illalla klo20 lähdin kolmeksi tunniksi ja 24 kilometriksi testailemaan lamppua märkään ja pimeään Keskuspuistoon. Otsassa painoi kolmivaiheinen Olight H17. Käyttökokemuksia kertyi sen verran että himmein valo on liian himmeä, keskimmäinen sopiva ja kirkkain valaisi koko metsän. Yleisesti voisin todeta että pimeässä näkee huonommin kuin valoisassa. Hihnan pituutta on helppo säätää vauhdissakin sitä myötä kun nuppi alkaa juurakossa turpoamaan. Akku ei keskitason kirkkaudella vaan taida riittää kuin noin 6:ksi tunniksi.

 

PE: Yritin tehdä penkkiä, en pystynyt. Ihan vitun heikko ja väsynyt olo. Laitoin tangon pois ja otin kolme lasia punaviiniä sekä puoli suklaalevyä.

 

LA: Yritin uudestaan penkkiä, nyt vähän paremmalla menestyksellä, vaikkei ne kiekot sen värisiä olleet vieläkään mitä haluaisin. Vähän selkää lisäksi.

 

SU: 40min kevyttä ja muutama rusko päälle. Nyt oli jo vähän parempi yleisolo.

 

Tässä on nyt riivanneet sellaiset olot, että ei oikein lenkki kiinnosta eikä myöskään kulje. Äidinvaistoni kertoo, että syystä tai toisesta tämä viikkojen aikana kerätty rasitus on alkanut jo hiljalleen kiehuttamaan mannapuuroa induktioliedelle. Tuossa ennen kuin ryhdyin taas pitelemään kevyttä pätkää perjantaina, olo oli jo niin vitun paska ja haluton etten tiennyt olenko tulossa kipeäksi vai eikö heikko ruumis enää vain kestä treeniä.

 

Tätä kirjoittaessa voin todeta etten tullut kipeäksi, eikä se lenkille lähtö enää niin mahdottomalta ajatukselta tunnu, vaikka olisin kyllä ihan valmis kahden viikon all-inclusive lomaan. Yksi yhdeksän päivän treeniputki pitäisi vielä jollakin teemalla tehdä läpi, mutta sen jälkeen voikin alkaa jo perseilemään ja makoilemaan.

 

Noiden lamppujen suhteen pitäisi kyllä tehdä joku suunnitelma. Käsillä on tuo Oligt sekä joku Suprabeamin patterivehe. Tarttee varmaan suorittaa kestotesti vehkeille, ja sen perusteella arpoa mitä pakkaa Vaaroille mukaan. Veikkaan että Suprabeamin varapattereilla on se millä pitää mennä.

 

Viikko 6h23min, polvi ok.

IMG_20200907_113620.jpg

  • Like 9
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   1 member




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy