Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Runningidiot (VM 130km 2020)


Recommended Posts

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mitään romaania en ala teille väsäämään mutta tässä jotain pieniä muistijälkiä:   Startissa olin päättänyt jättäytyä viimeiseksi ja näin teinkin. Oli tarkoitus varmistaa ettei tule vedettyä

Raporttia Nuts Ylläs Pallas 105km 2019.   Päätös tälle matkalle lähtemistä tuli aikanaan tehtyä vähän ex tempporee karhunkierroksen satamailisen krapuloissa. Treeniaikaa kisojen välissä oli

Tiukka puristus.   Suunnitelman ykkösosa toteutui vain osittain, mutta ehdimme vaimon kanssa alkulämpöä hakiessamme nähdä Forrestin luikahtavan mulkkuineen lähipusikkoon oletettavasti vettä

Posted Images

Jos Cliftonit on normimallit, älä tee virhettä, että ostat widet alennuksesta! Mulla hajos ensin normimalli tismalleen noin, sitten ostin puolinumeroa liian pienet widet ja ne hajosi myös juuri samalla tavalla. Nyt on menossa puolinumeroa liian isot widet ja ne tuntuu kestävän. Mutta nyt kun on ehkä 4-5 paria noita harjoitellut, niin saa riittää. Pitää löytää joku jalkaan sopivampi lesti. Itse kenkä on omasta mielestä vallan mainio, että jos olisi yhteensopiva oman räpylän kanssa, niin kyllä tykkäisin. 

 

Epäilen, että tuon ulkopuolisen puristuksen takia nilkka menee helposti huonoon asentoon. Mutta välillä kipeytyy nilkka etenkin alamäkiä kovemmin juostessa ja aina se tapahtuu cliftoneilla. Ei varmaan saa tukevaa askelta, kun päkiä puristuu kasaan?

Link to post
Share on other sites
8 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Pitää löytää joku jalkaan sopivampi lesti. Itse kenkä on omasta mielestä vallan mainio, että jos olisi yhteensopiva oman räpylän kanssa, niin kyllä tykkäisin. 

 

Saucony Kinvara kilpailee samoilla markkinoilla (kevyt, vaimennettu, 5mm droppi) mutta on lestiltään enemmän suomalainen lättäräpylä. 

 

Link to post
Share on other sites
10 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Jos Cliftonit on normimallit, älä tee virhettä, että ostat widet alennuksesta! Mulla hajos ensin normimalli tismalleen noin, sitten ostin puolinumeroa liian pienet widet ja ne hajosi myös juuri samalla tavalla. Nyt on menossa puolinumeroa liian isot widet ja ne tuntuu kestävän. Mutta nyt kun on ehkä 4-5 paria noita harjoitellut, niin saa riittää. Pitää löytää joku jalkaan sopivampi lesti. Itse kenkä on omasta mielestä vallan mainio, että jos olisi yhteensopiva oman räpylän kanssa, niin kyllä tykkäisin. 

 

Epäilen, että tuon ulkopuolisen puristuksen takia nilkka menee helposti huonoon asentoon. Mutta välillä kipeytyy nilkka etenkin alamäkiä kovemmin juostessa ja aina se tapahtuu cliftoneilla. Ei varmaan saa tukevaa askelta, kun päkiä puristuu kasaan?

Nämä on nimenomaan widet ja puntaroin juuri että ostaisin normaalit tilalle jos ne kestäisi paremmin. Taidan sitten jättää ostamatta.

 

Pahoin pelkään että tässä joutuu sitten ostamaan vielä yhdet ATR:t ja pidellä niitä kuin kukkaa kämmenellä vaaroille saakka. Speedgoatiin olen joutunut leikkaamaan reiän että mahtuu jalkaan. En usko että pystyn pitämään niitä 130km matkaa jos niin pitkälle satun pääsemään.

Link to post
Share on other sites

Viikko takana, keskimääräisen elinajanodotteen mukaan 1872 edessä.

 

MA: Paloheinän nyppylän hinkkaamista ylä-pk sykkeellä: 1h22min, nousua 765m, keskisyke 134. Hiostava ilma purkautui lopulta pisaroina taivaalta ja treeni jäi vähän kesken kun loput perheestä seisoskelivat kuusen alla enkä hennonut heitä sillä lailla seisottaa.

Illalla penkki ja kulmasoutu, tällä kertaa molemmat 4x8x100 /2,5min. Fysio päälle.

 

TI: Keskeytetty pitkis Sipoonkorvessa. Reitti oli tallennettu Garminiin mutta tästäkin huolimatta havahduin siihen, että jo kahden tunnin kohdalla olin taas sen uuden hienon sillan kupeessa ja lenkistä oli jäänyt kolmannes kiertämättä. Vedin sitten sakkolenkkiä suuntaan X, mistä palasin samaa reittiä takaisin kun saavutin jonkin asteisen sivistyksen teineen ja taloineen. Pari kierrosta vielä Kuusijärven ympäri ja sitten alkoi touhu riittää. 3h16min, 25km, syke jotakin.

 

KE: Juoksumaton piiskausta 80min: 30min lämpöä + 9x3min ylämäkivedot 7% mäkeen 2min palautteluilla. Tahdit kiihtyen 5:30 -> 5:18. Poltin kantapäähäni rakon joten viimeinen veto piti paukuttaa sukkasillaan. 

 

TO: Fysiojumppa + ilmeisesti leukaa koska muistilapussa lukee 5x4x35?

 

PE: Iltavuoroon menomatka 20,2km reipasta pk:ta josta suurin osa polulla. Keskitahti 5:56, keskisyke 133. Kotiin 42min palauttelevaa aika herkällä tunnelmalla.

 

LA: Fysiojumpalla lämmöt, kyykky 2x10x90 + 2x8x120, jonkin verran dippiä ja vatsaa päälle.

 

SU: Matto seuranani: 1% kulmaan 30min lämpöä, päälle 3x15min vedot kynnyksellä / 2min palautteluhölkät. Vetojen tahdit 4:30, 4:24, 4:20. Rannesykemittauksen tekemä käyrä on melkoista huttua mutta sykehuiput näyttää liidelleen siellä 157 lyönnissä. 

 

Viikon tulos 10h10min, polvi 9/10.

 

Löysin tällaisen videon liittyen tuohon polven ja siten myös perseen jumppaamiseen. Jos tuohon on uskominen niin omat jumpat on kohdistuneet ehkä liikaa vain lonkan ojentajiin, kun pitäisi tässäkin asiassa mennä enemmän perseen puolelle. Tehokkaan tuntuisia liikkeitä IT-jänteen hoitoon:

 

Loppuun vielä polku-perteille tehtävä. Etsi tämä Sipoonkorven metsästä:

 

IMG_20200714_132350.jpg

  • Like 9
Link to post
Share on other sites
41 minuuttia sitten, Runningidiot kirjoitti:

Löysin tällaisen videon liittyen tuohon polven ja siten myös perseen jumppaamiseen. Jos tuohon on uskominen niin omat jumpat on kohdistuneet ehkä liikaa vain lonkan ojentajiin, kun pitäisi tässäkin asiassa mennä enemmän perseen puolelle. Tehokkaan tuntuisia liikkeitä IT-jänteen hoitoon:

Hyviä ohjeita, ei kannata runnoa p**ksi niitä kireitä paikkoja kun syy on lähes aina muualla ja kireä paikka on vain ylikuormituksella kun muut lihakset eivät toimi. Useimmiten juuri pakarassa jossa on sekä lonkkaa ojentavia (iso pl), loitontavia ja kiertäviä (ts. juoksuasentoa ja jalan linjaa stabiloivia) lihaksia (keskimmäinen ja pieni pl, piriformis yms.) jotka ovat istuvalla nykyihmisellä epäkunnossa ja aiheuttavat näitä lonkka, selkä ja polvivaivoja.  

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Nyt saa ravistaa aika lailla hihasta nämä koska Garmin on syväkyykyssä. Onneksi on lyijykynälläkin tullut aina tuhrittua tekemiset ylös, vaikkakaan kovin tarkkaa datanpaskaa ei paperille ole tarttunut.

 

MA: 1h40min Paloheinässä verttiä. Muistelen että pk-sykkeellä vedin ja alku oli todella tahmeaa. Illalla penkki ja fysiojumppa.

 

TI: 40min kevyttä, lopussa X-määrä ruskoja. Illalla leukaa pyramidina ja keskivartaloa lisukkeeksi.

 

KE: 4h20min pitkis, 39km, josta 14km siirtymiä ja loput polkua. Nyt bongasin todella kookkaan täysin ruskean haukan aivan lähietäisyydeltä ihan Keskuspuiston eteläpäässä. Räpiköi puussa noin kolmen metrin etäisyydellä minusta ja karkasi juuri kun kaivoin kännykkää esille. Vaatisi Pirkka-Pekan paikalle jotta osaisin lajikkeen yksilöidä. 

 

TO: 2h40min pitkis töihin, 24km josta 7km tasaista ja loput polkua. Illalla 30min kevyttä kotiin.

 

PE: Kunnon fysiojumppa alle, minkä jälkeen kyykkyä. Helvetin heikkoa oli.

 

LA: Aamupäivällä asioiden hoitelua juosten, 11km tahdilla 5:03. Pk-syke. Iltapäivällä kykkiessäni tubeless-hommia polkupyörän kimpussa alkoi polvea yllättäen juilimaan. Kipu eteni sitten ihan tuntuvaksi leposäryksi mikä tuntui sohvallakin istuessa. Järkytykseen ja kipuun nautin olutta ja buranaa.

 

SU: Raaka reeni matolla. 30min lämpöä, minkä jälkeen vetoja 7% (ylä)mäkeen. 400m - 600m- 800m - 1000m - 800m - 600m kilometrivauhdeilla 12,5 - 12 - 11,5 - 11, 11,5 - 12. Palauttelut 200-400m hölkkää. Viimeinen nelisatanen jäi vetämättä kun piti polvillaan valuttaa limaa leuan päästä lattialle. Illalla alataljaa ja dippiä.

 

Yhteensä 11h57min, polvi 8/10.

 

Polvi kesti muuten hyvin, mutta tuo kyykky ilmeisesti vetää lihat sen verran tiukaksi, että sitä seuraavana päivänä on aina jotain kremppaa. Tämän kertainen yllättävän kova kipu saattaa johtua siitäkin, että perjantaina sain tehtyä kunnollisen fysiojumpan mikä kohdistui nyt enemmän sinne perseen puolelle, ja sitä kautta kroppa otti nokkiinsa kun menin rääkkäämään uutta lihasta. Ehkäpä pitäisi hieman keventää tuota kyykkäyspuoltakin, ja tehdä ennemmin kaksi kevyempää treeniä per viikko. 

 

Piti taas käydä ostamassa uudet tossut. Näillä toivottavasti läpäistään Vaarojen maraton. Kokoa piti kasvattaa jo 47 ja 1/3:aan jotta varpaille on riittävästi tilaa, eikä tarvitse puukottaa reikiä kengän kärkiin. Melkoiset kanootit.

IMG_20200726_203023.jpg

  • Like 9
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   1 member




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy