Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Runningidiot

Runningidiot (NUTS YP 105km, Vantaa maraton alle 3:10)

Recommended Posts

On ‎12‎.‎7‎.‎2019 at 19.05, Elwood kirjoitti:

Missäänhän ei selviä ilman lisämaksua auton paluttamisesta eri paikkaan kuin lähtöpaikka, mutta mitäpä me faktoista.

valtaosassa Euroopan maista saa palauttaa täysin samaan hintaan auton samalla metropolialueella mihin tahansa toimipisteeseen. Yleensä se on hyvä merkata varausta tehdessä, mihin aikoo palauttaa, mutta itse olen saanut kyllä jätettyä ilmaiseksi niinkin, että olen noutanut lentokentältä ja jättänyt keskustaan, vaikka ei olisi ollut merkattu. Sitten jos jättää kauas toisistaan oleviin toimipisteisiin, niin varaus on kalliimpi, mutta ei se tuolla tavalla mitään 250 euron penaltia sisällä. Kun hakee hakukoneilla, mikä tsekkaa joka vuokraamon hinnat, saa erittäin halpoja tarjouksia. Toki se voi Suomessa maksaa maltaita, mutta monissa maissa ei. Isommilla vuokraamoilla on satoja toimipisteitä, se on heille ihan sama, missä se auto on kulloinkin. Joskus voi saada vuodenajan mukaan jopa hyötyä siitä, jos haluaa ajaa auton alueelta a alueelle b. Esimerkiksi Torinosta kuljetetaan valtavia määriä rekoilla vuokra-autoja kesäksi etelään. Ne ovat talvella hiihtokeskusasiakkaiden käytössä ja kun rantakausi alkaa, ne viedään Etelä-Italian kenttien toimipisteisiin. Yhden kerran hain Golfin kentältä vuokraamosta, niin katsoin siinä, kun purkivat kolme autorekkaa autoja ja siitä minunkin vuokra-autosta löytyi kuitti Torinon lentokentän parkista.

21 tuntia sitten, Runningidiot kirjoitti:

Yksikin ulkomaan elävä tunkkasi naama aivan hikisen punaisena aamuauringon paahteessa takki ja kuorihousut päällä sitä mäkeä ylös ja minä mietin että mitähän tuonkin ukon päässä liikkuu. Kai sitä helpommallakin saa itseltään tajun pois kuin tulemalla tänne tunturiin vetämään itsensä kuivaksi.

Jos nyt kirjoittaisin rapsani uusiksi, jättäisin tämän kohdan kirjaamatta. Kukas vittu minä olen muiden tekemisiä arvostelemaan.

Jättäisin myös pari ylimääräistä vittua kirjaamatta. #omatunto

• Like 2
  • Haha 5

Tässä palautuessa on taas hyvä suunnitella tulevia ja tasaisin väliajoin olen aina mietiskellyt myös useamman vuoden tähtäimiä.

Kuten oletetusti moni muukin meistä keski-ikäisistä wannabe-urheilijoista, minäkin olen pohtinut että olisi mukavaa päästä vielä vanhoilla päivillään (edes) ikäryhmänsä huipulle. Itse olen herännyt tähän kestävyysharrastustouhuun vasta myöhäisemmällä iällä, mutta tuntuu etten koskaan pääse irti jokseenkin urheilullisesta elämäntyylistä. Aiemmin lähinnä kolistelin puntteja ja siitäkään harrastuksesta tuskin koskaan kokonaan luovun, vaikka nykyään tuntuukin että salilla ei turpoa enää kuin pää.

Asia mitä tässä olen pohtinut on se, että mikähän se mahtaisi olla oikea laji, mihin keskittyä tarmokkaammin? Ikää on nyt 41 joten melko moneen ikäryhmään tässä vielä ehtii jos puhutaan esim 5-10 vuoden tavoite-ajasta. Tasaisen juoksu on yksistään liian tympäisevää ja todella kilpailtua, mutta ei se valitti laji mitään marginaalitouhuakaan voi olla missä osallistuminen riittää mitaleille.

Triathlon? Polkujuoksu? Seikkailu-urheilu taitaa olla ainoastaan tiimilajina? Crossfit? Mitä muita mahtaa olla? 

Tässä on kuitenkin viime vuodet käytetty noin 300-450 tuntia /vuosi kestävyystouhuihin ja keskimäärin kolme salitreeniä viikossa päälle. Nyt pitäisi vaan valita joku tietty kanava mihin tämän tarmon kohdistaa.

Sattuuko kellään olemaan samansuuntaisia ajatuksia / ideoita aiheeseen?

Ehkä tämä pitäisi kirjoittaa tuonne yleiselle puolelle mutta kokeillaan nyt tässä josko aihe kirvoittaisi keskustelua.

• Like 4
  • Thanks 1

En ole oikea henkilö tuohon kommentoimaan kun moisia tavoitteita ei ole mutta yritän kuitenkin. 

Minulle on riittänyt se, että tavoittelen yhä kovempia haasteita itseäni vastaan niissä asioissa joista tykkään. Pitkät ja vittumaiset matkat sopivat parhaiten.

Kun puhutaan kilpailusta ja huipun tavoittelusta ikäsarjoissa sanoisin että lajin pitäisi olla myös sellainen johon omaa edes hieman lahjakkuutta. Mielellään enemmän.

Toivon että löydät kohteesi!

• Like 1

tunti sitten, Runningidiot kirjoitti:

Asia mitä tässä olen pohtinut on se, että mikähän se mahtaisi olla oikea laji, mihin keskittyä tarmokkaammin? Ikää on nyt 41 joten melko moneen ikäryhmään tässä vielä ehtii jos puhutaan esim 5-10 vuoden tavoite-ajasta. Tasaisen juoksu on yksistään liian tympäisevää ja todella kilpailtua, mutta ei se valitti laji mitään marginaalitouhuakaan voi olla missä osallistuminen riittää mitaleille.

Triathlonin yksi kiva puoli on treenaamisen monipuolisuus. Jos ei huvita juosta, niin lähtee pyöräilemään tai uimaan. Vammojakin tulee vähemmän kuin yhtä lajia hinkkaamalla. Jotkut saavat kiksejä myös etenkin pyöräilyyn liittyvästä laite/datahifistelystä. Kilpailua on sopivasti täysmatkalla ja enemmän lyhyemmillä matkoilla. Tupla- ja triplamatkoilla voi sitten olla siinä tilanteessa, että maaliintulo riittää mitaleille. Pitempien matkojen kilpailuja on kotimaassa valitettavan vähän.

2 tuntia sitten, MikkoVe kirjoitti:

Triathlonin yksi kiva puoli on treenaamisen monipuolisuus. Jos ei huvita juosta, niin lähtee pyöräilemään tai uimaan. Vammojakin tulee vähemmän kuin yhtä lajia hinkkaamalla. Jotkut saavat kiksejä myös etenkin pyöräilyyn liittyvästä laite/datahifistelystä. Kilpailua on sopivasti täysmatkalla ja enemmän lyhyemmillä matkoilla. Tupla- ja triplamatkoilla voi sitten olla siinä tilanteessa, että maaliintulo riittää mitaleille. Pitempien matkojen kilpailuja on kotimaassa valitettavan vähän.

Triathlonia olen pääasiassa tässä aikojen saatossa miettinytkin. Täysmatkalla pärjääminen vaatii kyllä jo paljon vuositunteja monen vuoden ajan, kun esim pyöräpitkikset ovat todella aikaa vieviä. Eniten siinä touhussa vitutti hangata konkelilla jotain Vanhaa Lahdentietä 6 tuntia edestakaisin väliliha happamana. Toisaalta taas jotain tunnin trainer-tempoja ikenet veressä kaipaan kaiholla.

Karkeasti voisi heittää että pitäisi alkuun treenata vaikka 500 tuntia vuodessa 5 vuoden ajan ja katsoa sitten uudestaan missä mennään.

Treenit voisikin olla enemmän puolikkaalle tähtääviä, jolloin voisi vetää vähän enemmän tehoja ja pikkuisen vähemmän tunteja. 1,9km uintikin sopisi paremmin yläkroppaan jossa on hiukan lihaakin, niin voisi voimalla repiä kun tekniikka pettää. Triathlon sopisi juoksua paremmin senkin suhteen, kun lyhyt juoksuosuus ei veisi täysin mahdollisuuksia siltä kellä ikäsarjoissa sattuisi vielä hieman lihasta olemaan jäljellä.

Eipä siellä puolimatkalla kyllä ikäsarjoissakaan pelkkiä muniin puhaltelijoita ole, joten pilviin tässäkin saatetaan kurkotella. Kaikenlaisia ex-aktiiviurheilijoita sun muita.

2 tuntia sitten, kiljander kirjoitti:

Minulle on riittänyt se, että tavoittelen yhä kovempia haasteita itseäni vastaan niissä asioissa joista tykkään. Pitkät ja vittumaiset matkat sopivat parhaiten.

Näinhän se on itsellänikin ollut ja pitkät polkujuoksut on sillä tietyllä sairaalla tavalla aika tyydyttäviä, mutta nyt kun IM ja satamailinen on läpäisty, niin on ikään kuin pelattu tämä kestävyysurheilu läpi...😂

Yhdessä kaksipäiväisessä seikkailu-urheilu kisassakin olen aikoinaan ollut mukana ja se oli kyllä hienoa hommaa. Alkuun koskimelontaa jossa kanootti nurin, sitten maastopyöräilyä, yöpyminen teltassa jonka jälkeen polkujuoksua tuntureilla. Siihen oli sitten kuitenkin sotkettu mukaan jotain köysirataa, mikä vesitti hieman homman totisuuden. Muistan toimineeni kartturina merkkaamattomalla polkujuoksureitillä ja johdin tiimin noin 45min extralenkille...🙄

Tästä tulikin mieleen että juoksufoorumilta saisi varmaan kerättyä aika kovan tiimin tai pari tuollaiseen seikkailu-urheilukisaan. Seppo sponssaisi tiimille sellaiset tuubirätit niin avot, olisi yhtä mitalijuhlaa koko elämä. En vaan viitsi sellaista ehdottaa kun en itse mahdu joukkueeseen😂

• Like 1
  • Haha 1

2 tuntia sitten, MikkoVe kirjoitti:

Pitempien matkojen kilpailuja on kotimaassa valitettavan vähän.

Tarkoittaa käytännössä tasan yksi, eikö totta? 

Itse kysymykseen. Eipä varmaan kukaan osaa sun puolesta sanoa mikä on se sulle paras laji. Samansuuntaisia ajatuksia toki itelläkin, toistaiseksi tää tri-sekoilu on maistunut vielä, joten mennään toistaiseksi niissä piireissä itse. Varmaan sunkin kannattaa lähestyä asiaa siitä lähtökohdasta, että mikä kiinnostaa ja motivoi itseä eniten, mistä saa parhaat kiksit, mitä huvittaa tehdä riittävästi, että saa tavoitteet hoidettua? Ei ne tulokset sitten loppupeleissä kauheasti paina, jos koko homma on pakkopullaa useamman vuoden ajan. 

Mitä ikinä päätätkin, toivon mukaan raporttien taso ei laske yhtään. Sanoisin, että likipitäen foorumin parasta antia lukea noita raporttejas!

• Haha 1
  • Thanks 1

3 tuntia sitten, Runningidiot kirjoitti:

Täysmatkalla pärjääminen vaatii kyllä jo paljon vuositunteja monen vuoden ajan, kun esim pyöräpitkikset ovat todella aikaa vieviä. Eniten siinä touhussa vitutti hangata konkelilla jotain Vanhaa Lahdentietä 6 tuntia edestakaisin väliliha happamana. Toisaalta taas jotain tunnin trainer-tempoja ikenet veressä kaipaan kaiholla.

Hmm...vertailetko nyt ultrajuoksuun? Pitkistä pyörälenkeistä kyllä puhutaan, mutta jos tuumaa asiaa siltä kantilta, että nyt juoksentelet aika pitkiä siivuja, niin miksi sen pyörällä suoritettavan pitkiksen pitäisi olla pitempi kestoltaan kuin ne lenkit mitä nyt teet juosten? Moneen ultrajuoksuun verrattuna täysmatkakin näyttää vähän sprinttitapahtumalta.

Eikö lähiseudultasi oikeasti löydy vaihtoehtoja? Pyöräilypitkiksen hyvänä puolena juoksuun verrattuna on juuri lenkin pituus ja sen mahdollistamat eri reitit.

Ja joo @AnttiSn, jos täysmatkasta tykkää, niin toivottavasti tykkää myös Tahkon mäkisestä reitistä.

52 minuuttia sitten, MikkoVe kirjoitti:

Hmm...vertailetko nyt ultrajuoksuun? Pitkistä pyörälenkeistä kyllä puhutaan, mutta jos tuumaa asiaa siltä kantilta, että nyt juoksentelet aika pitkiä siivuja, niin miksi sen pyörällä suoritettavan pitkiksen pitäisi olla pitempi kestoltaan kuin ne lenkit mitä nyt teet juosten? Moneen ultrajuoksuun verrattuna täysmatkakin näyttää vähän sprinttitapahtumalta.

Eikö lähiseudultasi oikeasti löydy vaihtoehtoja? Pyöräilypitkiksen hyvänä puolena juoksuun verrattuna on juuri lenkin pituus ja sen mahdollistamat eri reitit.

Ja joo @AnttiSn, jos täysmatkasta tykkää, niin toivottavasti tykkää myös Tahkon mäkisestä reitistä.

Nyt asun Hki Pakilassa ja tästä nyt pääsee sentään inhimillisellä siirtymällä hki-vantaan lentokentän maisemiin missä pitkät pyörälenkit onnistuu ehkä vähän paremmin. Kun triathlonia harrastin aiemmin niin silloin piti siirtyä ensin autolla johonkin järkevämpään paikkaan missä ajella se pitkis. Se oli sitten melkein koko päivän operaatio aina. Silloin vedinkin parhaimmillaan 5h pitkiksen trainerissa kun en jaksanut sitä liikennevalo- ja katukivirumbaa pyöräteillä.

Tottahan se toki on että ei niitä 5h+ pyörälenkkejä tarvitse paljon enempää painaa kuin jotain 4-5h polkulenkkejä ultraa varten.

Ensi vuoden kalenteria kun tässä katselen niin tahkon täysmatkan IM on yhtenä vaihtoehtona. Tai sitten joku polku-ultra esim ulkomailla jos jatkan vaan tätä päätöntä poukkoilua erähengessä.

• Like 2

On 12.7.2019 at 13.16, Baltsu kirjoitti:

huhhuh, mitä koettelemuksia. Eikö Suomessa ole sama hinta, vaikka vuokra-auton palauttaisi eri kaupunkiin kuin mistä sen on ottanut? Ulkomailla teen usein niin, eikä siitä tule lisähintaa. 

Useimmilla vuokraamolla tulee lisähintaa, Suomessa ja ulkomailla.

Itse asiassa en vielä ole törmännyt vuokraamoon, joka ei lisähintaa velottaisi pl poikkeustapaukset.

18 tuntia sitten, MikkoVe kirjoitti:

Tupla- ja triplamatkoilla voi sitten olla siinä tilanteessa, että maaliintulo riittää mitaleille.

Puhumattakaan noista deca yms hulluuksista.

Pelkkä 10x mara olisi monelle koko elämän kovin saavutus, ja muut lajit päälle...

Kahden viikon löhöilyn ja tissuttelun jälkeen lähdin tänään kovin odotuksin pitkästä aikaa hölkälle, mutta polvi ei näköjään saatana kestä. Kuuden kilsan pk:n jälkeen alkoi vasenta polvitaivetta kiristää ja nopeasti sen jälkeen polveen sattumaan kunnolla. Siinä kohdassa kun oli tarkoitus kiristää ja ottaa vähän tuntumaa edes 4:40 tahdista niin menikin kävelyksi. Samat kivut kuin Ylläksellä siis. Yhden kilsan vedin kävelyn lomassa väkisin kovempaa.

Otin tämän melko raskaasti ja nyt on vituttanut koko päivän. Polveen sattuu nyt kävelykin. Menee jo muutenkin ylikova tavoite Vantaalle nyt ihan mahdottomaksi. Pyörällä ei mitään maratahtisia korvaavia treenejä pysty tekemään eikä oikein edes kiinnosta. Jotenkin ei kiinnosta tällä hetkellä oikein mikään.

Tekis mieli laittaa maksimit kyykkytankoon ja rankaista runkkarijalkoja. Toisaalta tekis mieli lähteä ostamaan tiukkaa alkosta mutta ikinä en ole osannut vitutukseenkaan dokata. Vittusaatana.

• Confused 1
  • Sad 8