Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Runningidiot (mara alle 3:10)

Arvostele ketju:

Recommended Posts

27 minuuttia sitten, Runningidiot kirjoitti:

No joo, en näköjään osannut juosta kovaa. Syke pyöri suurinpiirtein siinä 120:n tienoilla ja oli olevinaan raskasta, toki välillä oli oikeastikin. Tahti tuntui sellaiselta peruspitkistä vähän reippaammalta, tai ainakin napsun raskaammalta.

Ja onneksi olkoon hienosta juoksusta!

Itse tein tätä kilpailua varten sellaisia treenejä, joissa juoksin eri pituisia matkoja (hieman alle/päälle) aerobisella kynnyksellä. Talvella ja alkukesästä nämä treenit olivat vetotyyppisiä, esim. 4x15 min. Heinä- ja elokuussa  tein muutaman pidemmän treenin, esimerkiksi kuukausi sitten Nuuksion kisareitillä 23 kilometriä hieman tämän päiväistä kisavauhtia hitaammalla vauhdilla (n. 8 s).

Itse koin tämän päivän kilpailussa, että näistä harjoituksista oli hyötyä. Esimerkikiksi elimistöni oli tottunut ko. vauhtiin ja mentaalisesti oli helppo ylläpitää "rentoa ja rauhallista" vauhtia. Toki reissun loppu on sitten aivan oma juttunsa...😃

Rakkaat lukijat, kära läsare, osaisitteko heittää vinkkiä maratonharjoitteluohjelmasta / jonkintyyppisestä rungosta, mikä soveltuisi tällaisen nutipään ruotuun saattamiseen. Olen valmis ostamaan vaikka jonkin opuksen, tai muutoin hakeutumaan tiedon alkulähteelle, jos yhtään vaan tietäisin mihin suuntaan katsoa.

Toiveena olisi:

- keskimäärin noin 5 lenkkiä viikossa

- jalat kestänee noin 80-100km viikossa, toki ensin pitää totutella taas asfalttiin

- kolmijakoinen saliharjoittelu pitää mahtua ohjelmaan (onnistuu samana päivänä kevyempien lenkkien yhteydessä)

- harjoituspäivät viikon sisällä eivät kolmivuorotyöni vuoksi saa olla kiveen hakattuja

- tähtää noin 3:10 aikaan

Paljon sydän-emojeja ja etä-jaksuhaleja sille, joka osaisi pistää vinkkiä.

Hokan Mach4:t on tilattu ja seuraavaksi tarkoituksena olisi juosta testikymppi. Katsotaan sitten miten surkea tilanne on vauhdin suhteen, pk1 / pk2 puoli on varmaankin se "vahvuus" tällä hetkellä.

2 tuntia sitten, PaHa kirjoitti:

Löytyisikö siitä Sinkkosen vanhasta juoksukirjasta jotain osviittaa?

Sinkkosen kirjasta varmasti löytyy osviittaa. 160 km/viikko + aamulenkit. Peruskuntokaudella joka viikko 3/4 teholla TV-kova n. 15km, TV-reipas n. 15km, yksi 10-15km vauhtileikittely, yksi puolipitkä 25-30km ja 35km pitkä lenkki pyhänä. Eiköhän sillä kunto kasva 😄. Olen yrittänyt löytää tuota legendaarista kirjaa kaikkialta, mutta ei löydy. Lieneekö kielletty kirja ja tuhottu määränvihaajien toimesta?

Kyllä mulla on edelleen vahva luotto Bakkenin ohjelmaan.
Todella monipuolisia treenejä, 5krt/vko ja laaja tehovaihtelu ja maltilliset määrät.  Myös progressio ohjelmassa on erittäin selkeä.  Kevyet päivät ovat (enimmäkseen) todella kevyitä ja vauhdit juostaan aina lyhyempinä tai pidempinä intervalleina.  Tasavauhtista kovaa juoksua ohjelmassa ei ole käytännössä lainkaan.

Omasta suorituksestani on jo tovi, mutta silloin hilasin tuolla ohjelmalla itseni 3.11 ajasta 2.58:aan.  Maratonien välillä aikaa n. 5 kuukautta. Kolmosen alitus meni "helposti", eli mitään kammottavaa viimeisen vitosen loppukiriä ei tarvinnut edes ottaa. Myös moni tuttu on saanut ohjelmalla merkittävää tuloskehitystä aikaiseksi.  Itse juoksin sub3-ohjelman ja keskimääräiset viikkokilsat olivat 15 viikon ajalta 75km.  Yli satasen ei menty kertaakaan, vaikka juoksin kaikki pitkikset (ohjelmassa on paljon kävely/juoksupitkiksiä).  Tuo maksoi muistaakseni 50e ja sillä saa ikuisen käyttöoikeuden nettisivuihin ja eri ohjelmiin.  Sivuthan ovat suoraan 2000-luvun alusta, mutta sen ei kannata antaa hämätä. Sisältö on silkkaa rautaa.

http://www.marathontrainingschedule.com/

8 minuuttia sitten, Teemu S kirjoitti:

Kyllä mulla on edelleen vahva luotto Bakkenin ohjelmaan.
Todella monipuolisia treenejä, 5krt/vko ja laaja tehovaihtelu ja maltilliset määrät.  Myös progressio ohjelmassa on erittäin selkeä.  Kevyet päivät ovat (enimmäkseen) todella kevyitä ja vauhdit juostaan aina lyhyempinä tai pidempinä intervalleina.  Tasavauhtista kovaa juoksua ohjelmassa ei ole käytännössä lainkaan.

Omasta suorituksestani on jo tovi, mutta silloin hilasin tuolla ohjelmalla itseni 3.11 ajasta 2.58:aan.  Maratonien välillä aikaa n. 5 kuukautta. Kolmosen alitus meni "helposti", eli mitään kammottavaa viimeisen vitosen loppukiriä ei tarvinnut edes ottaa. Myös moni tuttu on saanut ohjelmalla merkittävää tuloskehitystä aikaiseksi.  Itse juoksin sub3-ohjelman ja keskimääräiset viikkokilsat olivat 15 viikon ajalta 75km.  Yli satasen ei menty kertaakaan, vaikka juoksin kaikki pitkikset (ohjelmassa on paljon kävely/juoksupitkiksiä).  Tuo maksoi muistaakseni 50e ja sillä saa ikuisen käyttöoikeuden nettisivuihin ja eri ohjelmiin.  Sivuthan ovat suoraan 2000-luvun alusta, mutta sen ei kannata antaa hämätä. Sisältö on silkkaa rautaa.

http://www.marathontrainingschedule.com/

Onko tässä kenialais-italialaisessa hybridi harjoitusohjelmassa sykepohjaiset vai tahtipohjaiset treenit?

Olisi hyvä pystyä tekemään osa lenkeistä sykepohjalta, niin voisin hyödyntää työmatkoja treeneissä ja juosta osan polulla.

tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Olen yrittänyt löytää tuota legendaarista kirjaa kaikkialta, mutta ei löydy. Lieneekö kielletty kirja ja tuhottu määränvihaajien toimesta?

Täältä löytyy kyllä ihan kirjastosta. Eikä ollut edes sivuja revitty tai muuten sensuroitu.

2 tuntia sitten, Runningidiot kirjoitti:

Onko tässä kenialais-italialaisessa hybridi harjoitusohjelmassa sykepohjaiset vai tahtipohjaiset treenit?

Olisi hyvä pystyä tekemään osa lenkeistä sykepohjalta, niin voisin hyödyntää työmatkoja treeneissä ja juosta osan polulla.

Molemmat löytyy. Itse olen tehnyt sykepohjaisena. Nyt viimeksi Nuuksioon otin tuolta voimakkaasti lyhentäen ja soveltaen treenirunkoa ja juoksin oikeastaan kaikki lenkit polulla tai mäkisellä kuntoradalla. 

3 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Sinkkosen kirjasta varmasti löytyy osviittaa. 160 km/viikko + aamulenkit. Peruskuntokaudella joka viikko 3/4 teholla TV-kova n. 15km, TV-reipas n. 15km, yksi 10-15km vauhtileikittely, yksi puolipitkä 25-30km ja 35km pitkä lenkki pyhänä. Eiköhän sillä kunto kasva 😄. Olen yrittänyt löytää tuota legendaarista kirjaa kaikkialta, mutta ei löydy. Lieneekö kielletty kirja ja tuhottu määränvihaajien toimesta?

Sinua on kuunneltu, kyseinen kirja laitettu juuri myyntiin. Kuulosti siltä että ihan minua varten tuo ei ole...

30 minuuttia sitten, villea kirjoitti:

Onnistuisiko yläkropan saliharjottelupäivinä vetotreenit juoksumatolla, jos salilta löytyy? Talvella voi olla hyvä tehdä kovempivauhtisia sisällä, ja saisi samalla suihkussa käymisellä kaksi treeniä.

Töissä olen tehnyt joskus yhdistelmäharjoituksia, missä löytyy matto sekä sali, mutta laatu kyllä kärsii. Ei riitä paukut molempiin, ellei sitten juoksu ole vain lyhyt palauttava. Yritän pitää juoksu ja saliharjoitusten välissä minimissään 5-6 tuntia.

10 minuuttia sitten, Runningidiot kirjoitti:

Sinua on kuunneltu, kyseinen kirja laitettu juuri myyntiin. Kuulosti siltä että ihan minua varten tuo ei ole...

Tämä ei ole SE kirja. Tarkoitan sitä legendaarista "punaista kirjaa" jostain 70-80 -luvuilta. Meniköhän tässä kirjat sekaisin? Luulen, että tuo tilaamasi kirja voi olla vähän järkevämpi noin niin kuin normaalin työssäkäyvän kuntoilijan vinkkelistä.

2 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Tämä ei ole SE kirja. Tarkoitan sitä legendaarista "punaista kirjaa" jostain 70-80 -luvuilta. Meniköhän tässä kirjat sekaisin? Luulen, että tuo tilaamasi kirja voi olla vähän järkevämpi noin niin kuin normaalin työssäkäyvän kuntoilijan vinkkelistä.

Ach! Pahoittelut väärästä hälytyksestä.

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy