Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Runningidiot (Everesting)

Arvostele ketju:

Recommended Posts

Olen tätä asiaa märehtinyt nyt pari päivää.

Faktat:

- 2017 Vantaan mara n. 3:30.

- 2018 Kevät KK 83km 12:48.

- 2018 Vantaan mara 3:20.

- 2019 KK ensimmäiset 83km 13:50, rajoittimena ei ollut nokkela vauhdinjakosuunnitelma vaan kunto.

- Treenimäärä kasvanut käytännössä koko ajan. 2019 KK:lle treeniä oli viikottain noin 25% enemmän kuin 2018 KK:lle.

Miksi helvetissä mulla oli niin raskasta tuo meno KK:lla? En ole keksinyt muuta kuin että tuo alkumatkan tahti oli liian kovaa. Alkuosa sisältää paljon jyrkkiä nousuja, mitkä on itselleni selkeä heikkous, ja niissä oli varmaankin liikaa vauhtia kun puuskutus oli aika voimakasta. Lisäksi nyt hengitin raskaasti loivemmissakin nousuissa, juuri sellaisissa mitä olen Paloheinän portaissa tampannut samalla tahdilla mutta kevyesti hengitellen. Nyt kun vielä katselen Garminin datoja, niin kaikissa kisaviikon kevyissä lenkeissä sykkeet on noin 10 lyöntiä korkeammat kuin normaalisti. Kipeä en ole ollut enkä oikein keksi mistä tämäkin johtuu. Noteerasin tämän kyllä jo niillä lenkeillä mutta en antanut asialle painoarvoa tai ottanut niistä paineita.

Eli asia mitä yritän tässä mussuttaa on se, että miksi vitussa ei kulkenut paremmin? Mahtoiko keventely mennä liiallisen lepsuilun puolelle vai sattuiko vain huonompi päivä. Nyt kisaa edeltävät viikot oli: kevyt viikko -> 7-tuntinen viikko -> 4,5-tuntinen viikko -> kisaviikko.

Toinen asia:

Jos päätän vielä lähteä ylläkselle nutsaamaan 105/160 kilsaiselle, miten tämä välissä oleva aika kannattaisi parhaiten hyödyntää? Ensi viikosta laskien kisaan on 6 viikkoa aikaa.

viikko 1. kevyttä vaikka fillarilla

viikot 2-4. treeniä

viikko 5. keventelyä

viikko 6. kisaviikko

Jos viikoilla 2 ja 3 tempaisisi vaikka nelituntiset pitkikset ja lisäksi pistäisi panoksia kiipeämisharjoituksiin🙄

Pitäisi melkein valmentaja palkata ettei tarttisi ihan arvalla näitä touhuja vetää, mutta jos jollakin olisi näistä mielipidettä antaa niin kovasti arvostaisin.

Mielestäni suurin virhe, mikä KKn ja Ylläksen välillä tehdään, on se että treenataan liian lujaa kun ei olla palautuneita. Tutustuin aiheeseen 2017. Itselläni Ylläs meni selkeästi paremmin kuin KK ja osasyynä oli mielestäni tämä.

Tein yhden kovemman treeniviikon siinä keskellä mutta en yhtään yli 3h treeniä.

Ottaen huomioon, että varsinaista ultrakokemusta sinulle ei ole vielä ehtinyt kertyä kovinkaan paljon, niin suorituksesi on vähintäänkin älyttömän kova! Minulle on jatkuvasti sanottu, että ei satamailiselle ennen kuin on alla 5 maratonia pitempää kisastarttia alla. En tiedä mihin tuo perustuu, mutta lähes jokainen startti on ollut helpompi edellistä ja tuntuu, että vähän valmiimpi olen joka kerralla ollut ja kunto on ollut kovempi joka kisassa. 

Vähän vaikuttaisi siltä, että odotukseni suorituksen jälkeisestä maailmanjärjestyksestä ei nyt kohtaa odotuksiasi 🤔 Toki ymmärrän, että on ollut odotuksia ja fantasioita siitä, että suoritus menisi nappiin ja vieläpä jopa kovaan aikaan silleen, että tuntuisi vielä ihan kevyeltä kulku koko matkan. Mutta harvalla se taitaa niin mennä. 

Matkahan oli nyt puolet pitempi, kuin aikaisempi ultramatkasi, olit siis yli puolet matkasta täysin tuntemattomalle alueella suorituksessasi. Edelleen olen sitä mieltä, että käsittämätön kova veto. 

Voihan myös olla, että kevään kuorma on ollut liian kova ja nyt alkoi sitten kroppa ja hermosto ilmoittelemaan, että olisi hetki levolle, kun koko viikon sykkeet ovat treeneissä olleet koholla. Itselläni kohonnut lämpötila vaikuttaa kanssa ja sykkeet nousevat joten pitää tiputella treenivauhteja tai muutoin keventää treenejä. 

Valmentajaa voin lämpimästi suositella. Jopa meikäläisen kaltainen soijapallo hyötyy valmentajan opeista 🙂

jatka vain tänne kirjoittelua ja ”ääneen pohdintaa” tämä ketju alkaa olemaan foorumin parasta antia mun mielestä! 

Tsemppiä treeneihin. 

Jotenkin ajattelisin, että eka ultra on aina eka ultra ja vaikka kuinka ois treenannu yhtä hyvin kuin sinäkin olit ennen KK:ta, niin kyllähän ekalla kerralla mitä tahansa tehtäessä sekä keho että mieli on vähän ihmeissään että mitäs helvettiä tässä nyt oikein tapahtuu, millä on oma osuutensa suoritukseen. Kun kokemusta tulee lisää niin kroppakin alkaa tottua tuohon hommaan. Ite oon ainakin huomannut että oma palautuminen päälle 100km kisoista menee jo kohtuu kevyesti, kun seuraavana päivänäkin kävely on kohtalaisen normaalia, kun taas ekojen kertojen jälkeen olin aivan romuna joka suhteessa ainakin viikon. Toki mun kisahommat on enemmänkin maisemankatselureissuja lenkkarit jalassa, kuin mitään oikeeta ultrajuoksua, mutta sitä ne on aina ollutkin joten vertaan varmaan aika samanlaiselta treenipohjalta suoritettuna kisoja keskenään. 

Mitä treenaamiseen KK:n ja Ylläksen välille niin komppaisin Kiljanderia, että ei tuossa ajassa ihmeitä tehdä kondiksen suhteen muuta kuin ylläpitoa, eikä kannata itteään vetää piippuun. Ja sen verran mitä muistan sun KK:ta edeltävien viikkojen treenimäärästä niin mulle se kuulosti todella paljolta keventelyviikkojen määriksi, mutta kaikki on suhteellista, kun oma treenaaminen on niin olematonta niin muiden tekemiset näyttää aina hurjalta. Tosin jos annan vertailuksi niin puolisko joka treenaa valmentajan alaisuudessa n. 10-15h, yleensä yli 5 000m+ viikossa teki Ultra Trail Mt. Fujia edeltävällä viikolla kaksi vai kolme 30-45min kevyttä lenkkiä, eikä mitään muuta. Ei musta keventelyviikon tekemisillä ole enää mitään muuta virkaa kuin pitää jalat suurin piirtein virkeinä, ettei nyt viikkoa makaa vaan sohvalla, mutta esim. jotain salihommia en enää lähtisi tekemään kisaviikolla. 

Tai sitten oli tosiaan vaan paska päivä, onhan niitäkin 😅 

Tuo KK160 on semmoinen pommi kropalle, että sen mittasuhteet todennäköisesti selviävät vasta tulevina viikkoina.  Jos Ylläksen kisaa ajattelet, niin kaikesta hyväntahtoisesta tsemppaamisesta ja mukamas tervehenkisestä hulluudesta huolimatta ei idiootti kannata kuitenkaan olla.  Eräskin kaverini kävi viime vuonna suoriutumassa KK:sta ihan kunnialla, mutta palautuminen meni niin pitkäksi, että YPH:lla ei ollut vielä läheskään valmista ja leikki taisi jäädä jo jossain 30km kohdalla kesken.  Suosittelen siis olemaan tekemättä mitään päätöksiä nyt vielä ainakaan pariin viikkoon. En siis todellakaan sano, että "älä mene", mutta nyt KK-krapuloissa sitä ei todellakaan kannata vielä ratkaista.  Itse olin 2017 KK:n jälkeen nelisen viikkoa ihan pois pelistä, enkä siitä suosta lopulta kunnolla noussut koko loppukauden aikana.

Mitä valmentajan hankkimiseen tulee, niin nähdäkseni sulla on harjoittelun perusideat ihan hallussa ja tekemisessä logiikkaa ja progressiota.  Valmentajan otin itse, kun tulin siihen pisteeseen, että panos/tulos-suhde ei mielestäni enää kohdannut ja omat keinot loppuivat.  Jos koet, että kehitystä tulee ominkin voimin, niin ilman valmentajaakin pärjää.  Jos taas ajattelet, että valmentaja osaisi jo nyt jeesata tässä väliviikkojen harjoittelussa, niin tuskinpa.  Tämä väli pitää mennä ihan omia tuntemuksia kuunnellen, eikä missään nimessä valmiin suunnitelman mukaan.

6 tuntia sitten, Runningidiot kirjoitti:

Jos päätän vielä lähteä ylläkselle nutsaamaan 105/160 kilsaiselle

Hei...eeii...  pakkohan sinun on mennä koko matka.

Sentään sen verran menoasi olen seurannut, että melkein kuin ihan kuin itse juoksisi.

Hyttysmyrkyt mukaan ja päätyyn asti.
Maisemat on oikeasti hienot. Ruuhkaa ei ole tai ainakin ohitukset onnistuu. Ja lisäksi jos kyykkytarpeilla täytyy käydä, tiedän sinulta onnistuvan (sen verran karsikilta kirjoitukset vaikuttavat). Itse vähän ujostelin, kun puuttomassa tunturissa näkyi puolen kilometrin päähän. Seuraan netin välityksellä ja Sandels laatikon kanssa etenemistäsi (105 km ei taida olla edes seurannassa).

6 tuntia sitten, kiljander kirjoitti:

Mielestäni suurin virhe, mikä KKn ja Ylläksen välillä tehdään, on se että treenataan liian lujaa kun ei olla palautuneita. 

5 tuntia sitten, Snoerf kirjoitti:

Mitä treenaamiseen KK:n ja Ylläksen välille niin komppaisin Kiljanderia, että ei tuossa ajassa ihmeitä tehdä kondiksen suhteen muuta kuin ylläpitoa, eikä kannata itteään vetää piippuun.

4 tuntia sitten, Teemu S kirjoitti:

Tuo KK160 on semmoinen pommi kropalle, että sen mittasuhteet todennäköisesti selviävät vasta tulevina viikkoina.  Jos Ylläksen kisaa ajattelet, niin kaikesta hyväntahtoisesta tsemppaamisesta ja mukamas tervehenkisestä hulluudesta huolimatta ei idiootti kannata kuitenkaan olla.  

Kiitos kommenteista, juuri tällaista järjen ääntä tässä varmaan tarvitaan. Aika lailla selkeä konsensus taitaa olla siitä että mahdollista yph:ta ajatellen vähemmän on nyt enemmän. Sitä jotenkin aina välillä suuruudenhulluudessaan ja erinomaisuudessaan erehtyy vertaamaan tekemistään oikeiden urheilijoiden tekemisiin ja homma saattaa lähteä hivenen laukalle. Sikäli olen erinomainen ehdokas pohjaanpalamiselle että olen helvetin huono olemaan vaan. Vähintään sitten salaa itseltänikin teen narsismipäissäni staattisia vatsoja sohvalla telkkaria katsoessa. Äsken piti jo vähän leukoja rimpuilla.

Tehdäänpä nyt niin, että tällä ja ensi viikolla ainoa jalkojen rasitus aiheutuu pakollisesta työmatkapyöräilystä. Siinähän sen sitten huomaa jos alkaa palautumaan kun tekee mieli runnoa ylämäet putkelta. Katsotaan tätä yph - asiaa uudestaan 10.6. Täytyisi pitää varmaan foorumitauko ettei ala pää turpoamaan näiden touhujen kanssa.

49 minuuttia sitten, Citius kirjoitti:

Hyttysmyrkyt mukaan ja päätyyn asti.

Toisaalta taas sitten näinkin...😁

Ja turha tuota KK:n tahmeaa kulkua on tietenkin murehtia, maaliin asti kuitenkin. Paljon se on sekin.

Jossain synkässä elämänvaiheessa harrastelin alasarjoissa futailua. Siellä tuli tutuiksi nuo varpaiden kynsien menetykset. Joku 2-3 krt kesässä lähti 2-5 kynttä. Ei se mun mielestä kauhean kuvottava näky ole. Enemmän kuvottava on se haju, mikä siitä mätäisestä nesteestä irtoaa kun ne lopulta pääsee pois pesästään. Ja kynnethän nimenomaan kannattaa repiä heti pois, kun ne vaan lähtee - sen jälkeen ei oikeastaan satu enää yhtään ja voi jatkaa kipittelyä normaalisti. Tuohon on yleensä auttanut sekin, että tarkoituksella "tekeytymässä olevia" kynsiä on sitten vähän avittanut esim. potkimalla tietyntahtoen kärkkäreitä tai muuten vaan seiniä. Kerran se kirpaisee, mutta sitten pääsee itse ongelmasta eroon...

13 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Jossain synkässä elämänvaiheessa harrastelin alasarjoissa futailua. Siellä tuli tutuiksi nuo varpaiden kynsien menetykset. Joku 2-3 krt kesässä lähti 2-5 kynttä. Ei se mun mielestä kauhean kuvottava näky ole. Enemmän kuvottava on se haju, mikä siitä mätäisestä nesteestä irtoaa kun ne lopulta pääsee pois pesästään. Ja kynnethän nimenomaan kannattaa repiä heti pois, kun ne vaan lähtee - sen jälkeen ei oikeastaan satu enää yhtään ja voi jatkaa kipittelyä normaalisti. Tuohon on yleensä auttanut sekin, että tarkoituksella "tekeytymässä olevia" kynsiä on sitten vähän avittanut esim. potkimalla tietyntahtoen kärkkäreitä tai muuten vaan seiniä. Kerran se kirpaisee, mutta sitten pääsee itse ongelmasta eroon...

Sä olet siinä tapauksessa jo noussut kovuuden kolmannelle portaalle. Vanhaa tekijää ei selvästi pikkuasiat kohauta.

Itselleni tämä oli ensimmäinen kerta joten kokemus piti sisällään tyttömäistä yököttelyä ja kertakaikkista päivittelyä.

Kansa on puhunut.

20190604_205208.jpg

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy