Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Runningidiot (Everesting)

Arvostele ketju:


Recommended Posts

TO: Maastoveto, kyykky, pohkeet, olkapäät.

PE: 90min verttiä Paloheinässä. Jalat oli aivan jumissa jo lähtiessä. Koko treenin ajan tuntui raskaalta ja lopuksi liikkeen lakatessa iski heikotus. Välillä on tällaisia päiviä että pitää minuutteja laskien väkisin runnoa eteenpäin. Onneksi ei liian usein.

LA: Leukaa, keskivartaloa ja kevyesti rintaakin.

SU: Pitkälle ja rauhallisesti 42km, 4h12min, keskari 6:01. Pakila - Pukinmäki - Pihlajamäki - Viikki - Roihuvuori - Herttoniemi - Kulosaari - Kalasatama - Merihaka - Kaivopuisto - Ruoholahti - Lauttasaari - Lehtisaari - Kuusisaari - Munkkiniemi - Huopalahti - Haaga - Pakila. Nyt oli muutama geelikin jo liivissä mukana. Olisi voinut varmaan ottaa vieläkin rauhallisemmin koska aika väsynyt olo oli lenkin jälkeen.

 

Ensi viikko taas kevyesti. Onkin ollut välillä raskaan tuntuista vaikkei tässä nyt suoranaisesti ihmeitä olla kuitenkaan tehty. Salinkin jälkeen tuntuu tulevan nyt jostain syystä jumeja mitä ei yleensä tapahdu. Ajattelin pitää huomenna ihan täyden lepopäivän. 🚷

 

Älkää muuten ostako tällaista litkua. Järkyttävä darran tunne tulee jo kahdesta lasista ja tuntuu että yksikin muki nousee päähän vaikka 13,5 volttista pitäisi olla. Kahdesti olen nyt jo ajanut tähän miinaan kun tuli eilenkin illalla pari lasia otettua ja aivan paska olo aamulla. Ne unen pätkätkin mitä päänsäryltäni sain lähenteli hallusinaatioita. Näin unta että ostettiin pupu joka sitten hyppi koko ajan syliini. Sairasta.

 

https://viinilehti.fi/viinit/2u-duas-uvas-hanapakkaus-2015/

IMG_20190217_183032~2.jpg

Link to post
Share on other sites

MA: Lepo. Lasten kanssa ensin Mäkelänrinteessä polskimassa ja illalla hoplopissa.

TI: Penkki, dippi, kulmasoutu, vatsat.

KE: Matolla kevyt 9km @5:43, keskisyke 118. Päälle 10min ruskoja @20km/h. Otin huiput juoksumatosta. Olinpa macho.

Illalla leukoja ja pystypunnerrusta.

 

Nokka alkanut tiputtamaan hiukkasen räkää ja kurkussakin kutittelee satunnaisesti limanperkele. Alkuviikon onkin ollut aika sippi olo enkä tänään jaksanut edes juosta töihin alkuperäissuunnitelman mukaisesti vaan matkustin polkupyörän kyydissä. 

 

Siksi olikin yllätys kun matolla jalat tuntuivat ponnekkailta ja kevyt oli oikeasti kevyttä. Sydänkään ei katsonut tarpeelliseksi kovin tiuhasti hakata.

Kroppa on kyllä jännä kone. Ennakkotunnelmat voi heittää melko raakastikin siitä, kuinka se tossu sitten liikkuu kun vauhtiin pääsee. Suuntaan jos toiseenkin.

Link to post
Share on other sites

TO: Maastaveto, kyykky, pohkeet. Lisäksi tissilihasten pullistelua. Oli hyvin voimaa tänä siunattuna päivänä.

PE: Matolla 60min kevyttä. Tuntui niin kevyeltä hömpältä että jälkimmäisen puolituntisen tein kevyesti kiihtyvänä huiputtaen 4:30 tahdissa. 

 

Viikonloppuna vielä yksi kevyt lenkki ja ensi viikon alkuun ajattelin vetää hyvin levänneenä tuplapitkiksen ma+ti 3,5h+2,5h.

 

Tänään oli taas krapula. Tällä kertaa yhdestä pienestä lasista punaviiniä. Kyllä on Jeesuksen paskaa punkkua. Tai sitten olen kehittänyt yliherkkyyden punaviinille.

 

Olen oikein joutunut pohtimaan että mites tämän pahan tavan kanssa tekisi noin niinkuin pidemmällä tähtäimellä. Ennen käytin nuuskaa ja sitä oli mukava napostella illalla telkkaria katsellessa kun lapset olivat menneet sänkyyn. Pari vuotta sitten kun sen lopetin niin tilalle tuli karkit ja alkoholi. Aina pitää olla jotain napostelemassa kun on se oma pieni rauhallinen hetki klo 21-23 välissä. Miettinyt jopa että aloittaisin nuuskaamisen uudelleen. Silloin pysyi rasvat paljon paremmin kurissa kun ei tullut karkkia tai kaljaa naposteltua. En nyt varsinaisesti alkoholismia pelkää kun yhden pienen oluen/lasin viiniä iltaisin juon mutta vuosikymmeniä kestävänä tapana ehkä kuitenkin huono suunnitelma.

Link to post
Share on other sites

LA: Leukaa ja keskivartaloa.

SU: Matolla 60min pk, keskisyke 132, keskitahti 5:23. Illalla taas limaa kurkussa ja snadisti heikko olo. 

MA: 3h35min polku, keskisyke 127.

 

Pitkän lenkin jälkeen veto liian poissa ja ryhdyin oikein miettimään mistä johtuu. Katselin pitkien lenkkien sykedatoja ja tulin siihen lopputulokseen että olen juossut pitkikset liian lujaa. Polulla se syke elää tietenkin maaston mukaan väkisinkin mutta sen lisäksi vauhti on turhaan noussut aina lenkin loppua kohti. Kun kotiovi häämöttää niin vauhti kiihtyy. Toki se syke nousee pitkiksien lopussa muutenkin. Tänään kiipesin lenkin lopuksi vajaa kymmenkunta kertaa Paloheinän mäen ja syke näyttää pyörineen keskimäärin tuolla 140 lyönnissä. Perkele. Tällaisella keulimisella en karhunkierroksella pääse edes reitin toiseen päähän.

 

Ohjeiden mukaan pitkiksien sykkeiden pitäisi olla noin 60-70 rossaa maksimista eli jos maksimini on noin 175 niin syke pitäisi olla alle 122.

Aikoinaan muistin mennä rauhassa mutta tämä trendi on päässyt nyt muodostumaan kahdesta syystä:

1) Syksyn maratonharjoittelun pitkiksien tuntuma on jäänyt päälle. Niissä ei hiljaa juostu vaan loppu usein kisatahdilla.

2) En ole pitänyt sykevyötä koska vyö hankaa rintalastan kohdalta ihon rikki kun juomaliivi pomppii juostessa. Olen mitannut sykkeen ranteesta jolloin kello on näin talvisin tiiviisti takin hihan alla piilossa eikä sykettä tule sitten seurattua.

 

Rupesi oikein kyrpimään huolella. Olenko mä nyt ryssinyt nämä kaikkein tärkeimmät lenkit?

 

On tässä onneksi vielä paljon pitkiksiä juoksematta. Täytyy pitää huoli ettei tule enää keulittua.

Huomenna aamupäivästä 2,5h Paloheinän mäkeä ja sitä seuraava pitkis onkin viisituntinen. Satavarmasti pidän sykkeet kurissa.

Link to post
Share on other sites

TI: 2h44min Paloheinän mäkeä, josta 45min siirtymiä. Keskisyke 122. Nyt meni kevyesti ja olo olikin lenkin jälkeen aivan erilainen kuin maanantaina. Lenkkiä olisi voinut helposti jatkaakin.

KE: Rinta ja olkaa. Nylkyttäminen oli vienyt voimat.

TO: 16km pk, josta viimeiset 6km kiihtyvänä 5:00 - 4:10.

Illalla leukaa ja alataljaa, josta lähtee viimeinen sarja liikkeelle just nyt.

Link to post
Share on other sites

PE: Maastaveto, kyykky, pohkeet, vatsat.

LA: Palautteleva 8km matolla, keskisyke 119, tahti 5:43.

SU: 20min lämpö, 20min tempo @3:56, 20min lämpö. Sykehuippu 169.

 

Viikon päätti ankea antikliimaksi.

Tuumailin nimittäin että koska olen nykypäivänä vähän vitun kova juoksijapoika ja olen tänä vuonna tehnyt pari vetoharjoitustakin, niin kiskaisen tähän viikon päätteeksi kympin enkan teidän rakkaiden lukijoiden äimistykseksi. Mattoon kulmaa 1%, tahti 3:55 ja hyppäsin selkään. 3km kohdalla tuli ekan kerran mieleen että voi tulla vähän saatanan hapokas reissu. 4km kohdalla mietin jo nyt menee reisille, mitä teen; jatkanko 10km loppuun vauhtia hidastaen vai runnonko tätä tahtia kunnes oksennan. Kevensin tahtia neloseen mutta liian vähän liian myöhään. 5km kohdalla iski JyriKjäll - efekti eikä mitään ollut tehtävissä.

 

Lauantaina oikein keventelin ja valmistelin temppeliäni tähän näytökseen. Tuntia ennen matolle menoa söin vielä viimeiset suupalat kanasta ja ranskalaisista kuten todellinen pikakiituri. Ihan aina ei silti vaan pysty.

 

 

Link to post
Share on other sites

MA: Penkkiä, dippiä, kulmasoutua ynnä muuta. Välillä taas isommilla painoilla. Ei meinannut tulla mittään kun on totuttanut itsensä viime aikoina kympin sarjoihin.

TI: Kevyttä polkua 2h32min, keskisyke 121. Oli krapula.:viheltely:

KE: Verttitonni Paloheinässä 1h30min, pk-sykkeellä 133. Pluikasta. Lunta ja jäätä.

TO: Aamupäivällä raaka leuanvetoharjoitus. Käsi kestää vihdoinkin täydet lisäpainot! Päälle keskivartalo.

Illalla matolla 3km lämpö - 10 x 2min vetoja @ 3:40, 2min pal. - 10min jäähdyttely.

 

Maanantaina kävin kauppareissulla ja mukaan tarttui rypäleitä, tummaa suklaata ja litra jotain luomupunkkua. Olinhan taas ansainnut pari lasia koska olen niin mukava kaveri. Aamulla sitten pieni paskan maku suussa ja lenkillä ei oikein ollut menohaluja. Varsinainen yllätys tuli lenkin jälkeen kun  olo muuttui vieläkin paskemmaksi. Kusipäiset luomuviljelijät olivat virittäneet punkkuunsa jonkinlaisen jälkijättöisen krapulan. Tämä siis kahdesta lasillisesta. Päivällisaikaan kokeilin vielä yhdellä Sandelsilla josko olo virkistyisi mutta ei. Se maksaa joka nauttii.

 

Alan hiljalleen olla sen verran täynnä tuolla pakkasessa pitkiksien vääntämistä, että ajattelin paukutella sen tulevan 5 tuntisen pitkiksen matolla joko sunnuntaina tai maanantaina. Jännä nähdä miten siinä käy kun matolla on niin helvetin helppo luovuttaa. Ei tartte kuin nappia painaa ja astua alas. Tuolla pakkasessa taas mulla jäätyy juomapullot ja tulee kolmen tunnin jälkeen aina kylmä kun paidat alkaa olla märkänä. Molempi pahempi, lopullisen valinnan määrää Pekka Pouta.

 

Tiistaina onkin lähtö Teneriffalle ool inklusiiv rezorttiin perheen kanssa. Pari teneriffalaista vuoristoreittiä olen jo tallentanut garminiin ja ne käyn kyllä heittämässä, mutta muutoin reissu menee varmaan maksimikaloreilla palautellessa. Ainakin tuon los-gigantes polkureitin käyn heittämässä kun pitäisi olla aika komeat paikat.

Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Citius kirjoitti:

Ei helkutti - respect. No sitten ei mitään hätää pään pettämisestä KK166'lla.

No sehän kai nähdään sitten kun matto nytkähtää käyntiin. Tarkoituksella otan suorituspaineita kertomalla aikeista ensin, niin on vaikeampi luovuttaa ja pukea virtuaalimekko päälle.

Link to post
Share on other sites

PE: Olkapää / hartia

LA: Matolla 15km @5:28, syke 126

 

SU: Mattopitkis:

1. tunti 10,01km, syke 122.

2. tunti 10,13km, syke 124. Pää ja jalat vielä virkeät.

3. tunti 10,12km, syke 125.  Välillä hienoa F1 ohjelmaa netflixistä. Vähän puuduttavaa.

4. tunti 10,04km, syke 134. Hieman vituttaa jo. Syke nousee, hidastanko vai annanko nousta...? Bill Burr stand uppia edellinen tunti, nyt väkivaltaista musiikkia loppuun. Banaani syöty, energiajuoma korkattu.

5. tunti 9,76km. Koitin vähän hidastaa ja syke putosi 130:een mutta lopussa piti nostaa sen verran että sain 50km täyteen. 

 

Yhteensä siis 50,06km, 5h, keskisyke 126.

Ei kiinnosta ihan heti lätkytellä uudestaan matolla. Toivottavasti seuraavan pitkiksen aikaan on kevät jo pitkällä. 

 

Nyt pari tuntia lenkin jälkeen olo on aika lailla hyvä. Ei tullut sellaista uupumusta kuin parin viikon takaisen liian kovan pitkiksen jälkeen. Sellainen huomio tuli että nykyiset hokat ovat puoli numeroa liian pienet noin pitkille lenkeille, ainakin tämän päiväisillä paksuilla sukilla. Pikkuvarpaat taittuu alle ja siitä tulee kyllä ongelmia Kuusamossa. Täytyy vielä koittaa ohkaisilla sukilla seuraava pitkis ja sitten harkita uuden parin ostoa.

 

Nyt alkaa lomaviikko joten käynpä ostamassa pari kaljaa.

20190310_130230.jpg

Link to post
Share on other sites

MA: Penkkiä, kulmasoutua ja vähän vattaa.

TI: 🤪

KE: 1h46min polkua.

TO: 😵

PE: 😜

LA: ---

SU: 50min kevyttä totuttelua ja sydämen testausta räntäsateessa sekä päälle leuanvetoa.

 

Tiistai - lauantai väli meni Teneriffalla enemmän tai vähemmän märkää repiessä. Poika oli reissun kaksi ensimmäistä päivää noroviruksessa ja emäntä paskansi läpi viimeisen yön, joten perhevelvoitteet meni ohi lenkkitavoitteista. Ne velvoitteet meni ihan kivutta pikku sumussakin, uima-allas oli lämmin ja matala.

 

Tuon yhden ainoan pätkän ehdin käydä vetämässä ja sekin oli reitin suhteen ihan vikatikki. Pystysuoraa saatanan seinää vuoren harjanteella. Pelotti helvetisti. 40min kun oli takana niin olin edennyt 2km enkä lopulta ehtinyt kiivetä kuin 700 metriin niin piti (onneksi) kääntyä takaisin kun kävi selväksi, että reitille budjetoitu aika ja mukana ollut vesimäärä olivat riittämättömät. Garminkin surisi jatkuvasti ranteessa ilmoittaen että en ole polulla, koska en monessakaan paikassa sitä erottanut. Usein joutui menemään nelivedolla ja horjahdus olisi voinut olla ihan oikeasti kohtalokas. En suosittele kenellekään yksin könyämään noita vuoria ylös. 

 

Viikko menikin muuten sitten tasaisessa hönössä altaassa kelluen. Lähinnä tiputtelin tasaisesti sangriaa ja kuohuviiniä, välillä kaljaa, vinkkua tai jotain drinkkejä. Siihen päälle ähky buffetpöydässä kolme kertaa päivässä. Raaka reissu, en suosittele kokemattomille tai sydänvikaisille. Olisi ihan hauska tietää paljonko tuli vedettyä kaloreita. Viimeisenä päivänä päästiin vielä Norwegianin lahjoittamalla pakollisella lisäajalla paikalliseen korkeasaareen, missä pingviini puraisi poikaa sormesta ja jokin perkeleen matkijalintu nauroi minulle päin naamaa. Hurjaa menoa.

 

Ensi viikolla pitäisi kaivaa jostain ryhtiä taas polkea räntäsateessa hymy poskilla aamuvarhaisella töihin ja alkaa lenkkeilemään. EVVK sanois joku.

 

Huomiona että kunnon kännissä en ollut nimeksikään, onhan kyseessä lasten hyvinvointi.

2.jpg

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy