Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Mike Tillerson

Plantaarifaskiitin kestosta

Recommended Posts

Moi

 

Pakko huolestuneena kysyä laajemmin, mikä teillä on ollut yleensä plantaarifaskiitin iskiessä toipumisaika siitä? Minulla on toinen kyseistä lajia menossa ja tuntuu, että tämä ei parane ikinä. Ensimmäinen meni muistaakseni 4 - 6 kk ohi, mutta tämä on kestänyt nyt kymmenisen kuukautta. Lääkäri, hyvä sellainen, sanoi sen kuitenkin paranevan itsekseen.

 

Juoksu  on käytännössä lopetettu kokonaan. Pystyn kyllä hyvin juoksemaan, mutta se rankaisee sitten jälkikäteen inhottavasti. Juoksu onkin vaihtunut pitkiin kävelylenkkeihin, jotka eivät juuri kipua tuota. Tosin välillä aamuisin on pientä arkuutta, mutta se häviää, eikä käytännössä enää sen päivän aikana pahemmin vaivaa.

 

Onko näin pitkä aika enää hyväksyttävissä? 

 

Nimim. Paranenko koskaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletko kokeillut muita juttuja kuin odottelua ja juoksuttomuutta? 10kk ei ole tavatonta mutta eihän se kohtuullista ole harrastuksen kannalta missään nimessä. Konsteina esimerkiksi jalkaterän ja erityisesti pohkeen lihasten vahvistamista ja kevyttä venyttelyä, hierontaa tai yöksi laitettavaa kyseisen vaivan hoitoon suunniteltua jännettä venyttävää tukea, kenties jalkapohjan rullailua jollakin pyöreällä sekä mahdollisesti toisentyyppisiä kenkiä, fysioterapeutteja ja osaavampia lekureita. Lääkärit jotka eivät katso tarpeelliseksi paneutua vaivaan tarkemmin sanovat niin kovin usein että katsellaan, ehkä se paranee itsekseen. Sinänsähän vaiva pahaksi äityessään voi tunnetusti kestää kauankin ja ilmeisesti joskus harvoin voi jänteen rakenteeseen tulla/siinä olla pysyvää muutosta joka saattaa vaatia kovempia keinoja. Kun pääset juoksemaan niin vähän kerrassaan, alkuun rauhallisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi vuotta meni itselläni, nyt pysynyt poissa venyttelyllä ja rauhallisemmalla aloituksella. Tärkeätä selvittää mistä kireys johtuu, tuo kun on dynaamisen takaketjun osa - lantion tasapainosta lähtien, pakaroiden ja takareiden sekä pohkeiden kautta jalkaterään. Pyydä lähete ortopedille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän sulla toivoa on! Minäkin jo heikkona hetkinä luulin, että juoksut on juostu. En ole varma, mutta uskon että toipumista voi omilla toimillaan nopeuttaa. Olen tosin kuullut kaverista, jolla tämä kesti 5v ja kokeili aivan kaikkea. No hänkin pystyy nyt juoksemaan.

 

Mulla oli melkein vuosi käytännössä totaalitaukoa. Mitä nyt välillä kokeilin huonolla menestyksellä. Kävely meni mullakin siedettävillä kivuilla koko ajan. Suunnilleen vuoden päästä "tartunnasta" pääsin siihen, että pystyin joka viikko juoksemaan. Määrät toki alhaisia. Nyt on yli 2v, eikä PF vieläkään ole täysin poissa. Ei kuitenkaan ole enää se eniten häiritsevin vaiva. Pitää vaan muistaa venytellä pohkeita ja pyöritellä tennis- tai golfpalloa kannan alla, niin ei ole päässyt kiusaamaan. Mulle juoksuvalmentajanakin toimiva fyssari neuvoi aitajuoksijan venytyksestä muunnelman: kipeä jalka - esim. vasen - niin suorana lattiaa vasten kuin pystyy (mulla ei mene lähellekään suoraksi). Sitten nappaat oikealla kädellä pikkuvarpaista kiinni ja vasemmalla kädellä ukkovarpaasta. Kädet siis menevät ristiin. Sitten kiskot käsillä varpaita kohti itseä + suoristat jalkaa kohti lattiaa. Menee asian ytimeen - ja lisäksi venyttää takareittä kaupan päälle. Tein joka päivä akuuttina aikana, eli kuukausia.

Tosiaan kannattaa osaavaa fyssaria harkita. Mulla katseli myös juoksutyyliä ja neuvoi muuttamaan käsien asentoa: kädet heilumaan enemmän - jopa lähelle kasvoja. Uskomatonta, mutta tämä vei heti painetta pois PF-alueelta juostessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kiitän. Kokeilen heti aitajuoksijaa..pohjalliset on päivitetty jo vuosia sitten ekan luupiikin yhteydessä yksilöllisin.

 

PS. Tyttö kertoi teettäneensä Intersportissa tms. jotkut muutaman kympin pohjalliset. Omani maksoivat liki 200 € ja tulivat tehtaalta. Onko tietoa noista halpispohjallisista lisää?

.

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskon kanssa ett venyttely nopeuttaa. Minulla se jossa noustaan kahdella jalalla rapussa varpaille ja laskeudutaan alaspäin venyttäen tuota jumissa olevaa lihassysteemiä. Sinänsä lihassysteemin jumi ennemminkin tuo tila on....minulla on kuntoutuksessa tehdyt tukipohjalliset koska nilkan nivelsiteet löysät aiheuttaen tuota vaivaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli PF molemmissa jaloissa noin vuoden ajan. Vasemmasta jalasta vaiva hävisi itsestään 9kk jälkeen. Oikea jalka oli sitkeämpi ja siitä pääsin lopulta eroon:

- venyttelemällä pohkeita kevyesti aamuin ja illoin
- rullailemalla pohkeita putkirullalla päivittäin
- hieromalla jalkpohjaa silloin tällöin
- laittamalla yöksi kipeään kohtaan Voltarenia ja käärimällä jalan ympärille muovikelmua
- käyttämällä Zeropointin kompressiosukkia.

 

En tiedä mikä näistä sitten toimi, vai oliko se kenties kombinaatio näitä kaikkia, mutta noin kuukauden "hoidon" jälkeen oikea jalkakin parani. Oli kyllä todella v-mäinen vaiva! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuuttia sitten, Hitski kirjoitti:

Minulla oli PF molemmissa jaloissa noin vuoden ajan. Vasemmasta jalasta vaiva hävisi itsestään 9kk jälkeen. Oikea jalka oli sitkeämpi ja siitä pääsin lopulta eroon:

- venyttelemällä pohkeita kevyesti aamuin ja illoin
- rullailemalla pohkeita putkirullalla päivittäin
- hieromalla jalkpohjaa silloin tällöin
- laittamalla yöksi kipeään kohtaan Voltarenia ja käärimällä jalan ympärille muovikelmua
- käyttämällä Zeropointin kompressiosukkia.

 

En tiedä mikä näistä sitten toimi, vai oliko se kenties kombinaatio näitä kaikkia, mutta noin kuukauden "hoidon" jälkeen oikea jalkakin parani. Oli kyllä todella v-mäinen vaiva! 

 

Voitko antaa lisäinfoa kompressiosukkien suhteen. Minkälaiset pitäisi valita? Motonetistä 9.90 pari ja jossain muualla 49,90 pari eli hajontaa on, mutta noita voisi kokeilla myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuuttia sitten, Mike Tillerson kirjoitti:

 

Voitko antaa lisäinfoa kompressiosukkien suhteen. Minkälaiset pitäisi valita? Motonetistä 9.90 pari ja jossain muualla 49,90 pari eli hajontaa on, mutta noita voisi kokeilla myös.

Näitä olen siis käyttänyt ja olen ollut niihin tyytyväinen, tukevat jalkapohjaa mukavasti:
https://varuste.net/Zero+Point+Compression+Performance+Ankle+Socks+OX?_tu=64972

Olen käyttänyt niitä myös sen jälkeen kun pääsin PF:stä eroon, tuntuvat mukavalta jalassa esim. pitkän juoksulenkin jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klassisia hoitotapoja kirjallisuudessa tuntuisivat olevan A) venyttely erityisesti juuri pohkeille B) iskuja vaimentavan korottavan pädin käyttö kannan alla C) yöaikainen pf-jänteen venytys erityisen tuen avulla. Parissa tutkimuksessa tuo viimeinen on ollut selvästi tehokkainta mutta kaikista saattaa olla apua. Uskoisin että pf hieronta esim.  kovalla pallolla tai kaulimella (mm. Alberto Salazarin vanha suositus) ja kompressio vaikuttavat osin samoin löysäämällä jännettä. Night splint tai mikä tahansa mikä nostaa varpaita toisaalta venyttää myös jossain määrin pohjetta. Vastaavasti jotkin tavat venyttää pohjetta venyttävät myös pfiaa. Jonkin verran puhutaan myös jalkojen pituuserosta/lantiosta, pohjallisista ja kenkien holvikaaren tuesta sekä pronaatiotuista.

Alla pari viitettä noihin tutkimuksiin 

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/12194511/?i=3&from=/8792046/related

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/8792046/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä voisi mainita teippauksen. Se nyt ei varmaan paranemista nopeuta, ainakaan merkittävästi. Saattaa kuitenkin mahdollistaa juoksemista, jos/kun hinku on kova. Mulla oli teipit käytössä muutaman viikon silloin kun vaiva ei ollut enää päivittäistä, mutta yleensä lenkin jälkeen tuli pientä kipua. Teippautin muutaman kerran tuolla samalla fyssarilla & kerran hierojalla. Taisin kerran itsekin laitella teipit. Ei ole vaikeata. Muutaman päivän kestivät. Tavallinen urheiluteippi toimi mulla paremmin kuin kinesio.

 

Yksi tapa tässä:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla pisin PF-kausi kesti 1,5 v. Lepo ei auttanut vaan piti aktiiivisesti hoitaa. Juoksemaan pystyi jalka teipattuna (kts.forrest_42195:n laittama videolinkki). Opettelin itse teippaamisen netissä olleilla ohjeilla.

Muita hoitoja olivat

- venyttely (pohkeet ja akillekset)

- jalkapohjan PF-jänteen rullailu tennispallolla ja kylmähoito (jäisen pullon rullailu)

- yölasta (ns. Strasbourg-sukka). Tämä oli ratkaiseva apu jota käytän vieläkin heti jos PF alkaa oireilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy