Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mumbai Marathon

Recommended Posts

Olisko kukaan muu osallistumassa tänä vuonna. Itsellä lähtö Delhiin viikon kuluttua:) Onko kellään kokemuksia tästä kisasta..Pitäs olla ilmeisesti aika iso tapahtuma. Suomesta ainakin Jussi Utriainen pitäs olla mukana, mun lisäksi:)

Tsemppiä vaan. Jos olet naispuoleinen voinet Peesailla Sanna K:ta. Ei tule niin kiirus.

Niin ja tosiaan Sannalle Tsemppiä.

Mumbain maraton tosiaan kutsuu kahden viikon päästä. Kiitos Holle ja JH tsempin toivotuksista! Nykäisethän, Marsipaani, hihastani, jos tavataan! Olet myös Intiassa minua aikaisemmin, joten olisi kiva kuulla vallitsevista olosuhteista vähän ennakkoon. Itse matkustan Mumbaihin18.1. Kisa juostaan sunnuntaina 21.1.

Mumbain maraton on "The Greatest Race on Earth"-kilpailun osakilpailu. Jussi Utriainen edustaa siis GROE:ssa Suomen miesten joukkuetta ja minä naisten. Anne-Mari Hyryläinen ja Maija Oravamäki ovat hoitaneet leiviskänsä hienosti Nairobissa ja Singaporessa, joten tällainen joukkuekilpailu tuo minulle vielä ylimääräisen jännitysmomentin kilpailuun.

Muita arveluttavia seikkoja ovat tosiaan jo mainitut kuumuus ja kosteus, sekä se, että kisa starttaa jo klo 7.40 aamulla. Se on Suomen aikaa klo 3.40, joten yöuni kisan alla saattaa jäädä vähäiseksi. Syksyn ja alkutalven harjoittelu on kuitenkin tähdännyt nimenomaa maratonille, ja kaikki on sujunut hyvin, joten kunnon suhteen olen ihan luottavainen.

Suunnitelmissa on lähteä matkaan noin 4.15/km-vauhdilla ja kolmen tunnin alitus on haaveena, mutta näin erikoiseen maratoniin suhtaudun kyllä erityisen nöyrällä asenteella. Alunperin suunnittelin jopa jonkinlaista lämpösopeutumisen harjoittelua täällä kotimaassa (juoksua tukahduttavassa määrässä vaatteita tms.), mutta kaikki harjoitukset olen tehnyt ihan normaalisti.

Palaillaan Mumbain tunnelmiin sitten kilpailun jälkeen! Onnea matkaan myös Marsipaanille, jos ei tavata kisapaikalla.

• 2 weeks later...

Terveiset Mumbaista! Taalla juostiin tanaan aikaisin aamulla, ja nyt olen ehtinyt jo hetken hengahtaa kilpailun jalkeen. Juoksu sujui hyvin: loppuaikani oli noin 2.56.30 (puolikkaat 1.28.18 ja 1.28.12 eli tasaista menoa). Kilpailu sujui muuten ongelmitta, mutta noin 27km:n kohdalla etureiteni kipeytyivat ja loppumatka maaliin oli sellaista tahtojuoksua yltyvaa lihassarkya vastaan.

Intian matkani ja kokemukset taalta Mumbaista ovat olleet erittain positiiviset. Jarjestelyiden osalta maratoniin valmistautuminen taalla paikan paalla oli helppoa, koska GROE-kilpailun ansiosta olen saanut kuulua ns. "eliittijuoksijoiden" ryhmaan. Lahinna se tarkoittaa sita, etta bussi tuo ja vie hotellilta, ja lahtoalueen lahella on omat tilat pukeutumiseen, varusteille, vessassa kayntiin ym. Lisaksi ryhmamme vietiin lahdon eturiviin muutama minuutti ennen starttia.

Aamulla aikaisin ilmassa oli kylla suurta urheilujuhlan tuntua ja jannitys oli huipussaan. Oma valmistautumiseni oli sujunut hyvin. Viimeisella kahdella viikolla tein kotona sitten kuitenkin kaksi kunnon "hikiharjoitusta": toinen oli ulkona kolmen vaatekerran kanssa +8 -asteessa juostu 3x5km ja toinen 10km reipas lenkki hallilla talvitrikoissa ja fleecepaidassa. Molemmat harjoitukset kirvoittivat tavoitellun ahdistavan kuuman olotilan! Aamuvarhain keli taalla oli hyvinkin inhimillinen eika lampotila ehtinyt juoksun aikana nousta ihan huippuunsa (max on ollut +34 astetta). Lamminta kylla silti riitti, mutta onneksi jarjestajien juomahuolto toimi erinomaisesti: vetta oli saatavilla vahintaankin parin kilometrin valein. Join todella runsaasti ja huuhtelin itseani joka kerta. Kaikki juoma imeytyi ja kehoni toimi tassa suhteessa moitteettomasti.

Reitti oli tasainen, paaosin edestakainen. Matkalla oli yksi kova, reilun puolen kilometrin nousu, joka menomatkalla osui noin 7,5km:iin ja palatessa noin 35km:iin. Reitilla riitti ihmisia - seka ihmisia aisoissa pitavia poliiseja, joita oli varmastikin noin 50m:n valein molemmin puolin tieta. Paikoitellen kannustus oli fanaattista (varsinkin lapset ja nuoriso), mutta paikoitellen suuri maara ihmisia seurasi juoksun kulkua ihan hiljaa. Maratonin juoksijoita oli noin 1700 ja itse taivalsin suurimman osan matkaa yksikseni. Valilla pitkilla suorillakaan ei nakynyt ketaan edessa, mutta valilla aina sain jonkin selan saalistettavakseni.

Kilpailussa oli paikoitellen jopa enemman karnevaali- kuin urheiluhenkea, silla suurin ryhma juoksijoita (noin 17000) juoksi 6km:n mittaisen Dream Runin. Rahapalkintoja jaettiin parhaista asuista, joten yrittajia riitti!

Ennen maratonia starttasivat puolikkaan juoksijat, joista hitaimmat (ne, jotka kavelivat matkan 3-4 tuntiin) olivat hieman haittaamassa maratoonareita. Itse en tasta niinkaan karsinyt, mutta vaaratilanteita oli riittanyt miesten karjen osalta: karkijuoksijoiden edella ajava media-bussi oli vain ajanut kavelijoiden joukkoon torvet huutaen. Ilmeisesti kukaan ei ollut jaanyt alle...

Mumbai on todella kiehtova ja turvallisen oloinen paikka - paitsi liikenteen osalta! Suojateita ja liikennevaloja ei oikeastaan ole - ja vaikka olisikin, niin niilla ei tunnu olevan merkitysta kenellekaan. Taytyy kylla ihailla, etta kadut todellakin saatiin suljetuksi kisan ajaksi.

Tama oli rankka maraton, josta toipuminen varmasti ottaa oman aikansa, mutta olen erittain onnellinen tasta ikimuistoisesta kokemuksesta.

Onnea SannaK:lle upeasta suorituksesta! Onnistunut vauhdinjako noissa olosuhteissa kertoo mielestäni poikkeuksellisen hyvästä kyvystä kuunnella/tuntea omaa kroppaa. Tämähän ei ole ensimmäinen (eikä viimeinen!) kerta kun juokset maratonin järkevällä taktiikalla. Lisäksi täytyy ihailla asennetta, kun viimeiset 15km on tultu puujaloilla vauhdin silti tippumatta sekuntiakaan, päinvastoin.

Nyt meni Mumbaissa vain viisi minuuttia hitaammin kuin SM-maratonilla viime syksynä. Seuraava maraton hyvissä olosuhteissa, niin maraton menee takuulla alle 4min/km. Tsemppiä jatkoon!!!:kumarrus:

Onnittelut Sanna!

Varmasti kovat olosuhteet juosta, eikä hommaa helpota lähteä Suomen talven keskeltä tuommoisiin olosuhteisiin juoksemaan. Kunnialla Suomen mainetta pidit yll, sen voi sanoa. Miten pärjäsit siinä maiden välisessä kilpailussa? Ensi kesänä lienee odotettavissa uusia ennätyksiä ja mitalinkiiltoa jälleen SM-kisoissakin. Sitten vaan nauttimaan Suomen talvesta, kun sellainen vihdoinkin näyttää tänne tulevan.

Onnea Sanna mahtavasta suorituksesta!! Laakson porukkalenkki täällä lumituiskussa sujui tosi valoisissa merkeissä, kun alkajaisiksi kuuli iloiset uutiset hienosta juoksustasi. Kuten Jari sanoi, olet sinä kyllä todellinen maratonjuoksija. Pystyt aivan mahtavasti taistelemaan väsymystä ja kipuja vastaan olosuhteista riippumatta. Nyt voit hyvillä mielin nauttia lämmöstä ja eksotiikasta ennen palaamista tänne Suomen talveen.