Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
AccidentalRunner

Parkrun aloittaa Suomessa 14.10.2017 Tampereella

Recommended Posts

Lopultakin parkrun (www.parkrun.com) rantautuu myös Suomeen!

Ensimmäinen lähtö Tampereella Ratinanpuistossa 14.10.2017 kello 9:30.

Jos et ole vielä kuullut parkrun-tapahtumista, niin ne ovat ilmaisia, virallisesti mitattuja, ajanotollisia 5km tapahtumia. Tapahtumat järjestetään samassa paikassa vuoden ympäri vapaaehtoisvoimin. Suomi on 16:s maa, jossa parkrun aloittaa ja rekisteröityneitä jäseniä on jo 2,5 miljoonaa maailmanlaajuisesti. 

Tapahtuma on tarkoitettu kaikille. Reitin voi juosta niin kovaa kuin haluaa, kävellä, työntää lastenvaunuja tai kävelyttää koiraa. Tärkeintä on, että osallistuu!

Näin voit osallistua parkrun-tapahtumaan (pahoittelut englanninkielisistä sivuista):

1. Rekisteröidy ilmaiseksi http://www.parkrun.fi/register.
  2. Tulosta viivakoodisi rekisteröitymisen jälkeen.
  3. Saavu paikalle tulostetun viivakoodisi kanssa.

Huomaa, että viivakoodi pitää todellakin tulostaa. Laminoituna se kestää hyvin ja mahtuu vaikka lompakkoon. Puhelimista viivakoodeja ei voida paikan päällä lukea.

Lisätietoja, kysymyksiä ja vastauksia näiltä sivuilta:

Liity ja tykkää Facebookissa niin kuulet viimeiset uutiset:

Jos olet kiinnostunut järjestämään parkrun-tapahtuman omalla paikkakunnallasi niin ota yhteyttä vaikka facebook-sivujen kautta!

Voit myös ilmoittautua vapaaehtoiseksi parkrun.fi sivuilla auttamaan tapahtumien järjestämisessä.

Lisää kansainvälisistä parkrun tapahtumista: www.parkrun.com

Muokattu
Typo, linkki korjaus
  • Like 4

Mielenkiintoista, ja jokaisen kaupunkitapahtuman otan vastaan riemuiten.

Mutta mutta.

Yhdensuuntaisella reitillä tulos, tuulen osuessa sopivasti, voi olla puolesta minuutista minuuttiin parempi kuin reitillä jonka lähtö on suurinpiirtein samassa paikassa kuin reitin maali. Mitä lyhyempi matka, sitä tarkeämpää on, että reitti on tarkasti mitattu, ja rakennettu erilaisin estein niin, ettei oikaiseminen onnistu. (Tämä on tärkeä asia, koska tämänkin kilpailun tuloksia tullaan levittämään ympäri internettiä.)

• Thanks 1

2 tuntia sitten, Uolevi kirjoitti:

Mielenkiintoista, ja jokaisen kaupunkitapahtuman otan vastaan riemuiten.

Mutta mutta.

Yhdensuuntaisella reitillä tulos, tuulen osuessa sopivasti, voi olla puolesta minuutista minuuttiin parempi kuin reitillä jonka lähtö on suurinpiirtein samassa paikassa kuin reitin maali. Mitä lyhyempi matka, sitä tarkeämpää on, että reitti on tarkasti mitattu, ja rakennettu erilaisin estein niin, ettei oikaiseminen onnistu. (Tämä on tärkeä asia, koska tämänkin kilpailun tuloksia tullaan levittämään ympäri internettiä.)

Kiitokset positiivisesta vastaanotosta! 

Toivomme myös, että parkruneja saadaan vielä useisiin muihinkin kaupunkeihin Suomessa. Jos sellaisen käynnistäminen polttelee niin ota yhteyttä joko juoksufoorumisivustolla yksityisviestillä tai facebook-ryhmien kautta.

Reitistä:

Tampere parkrun-tapahtumassa juostaan virallisesti mitattu edestakainen 2.5km matka Ratinanpuistosta Arboretumiin ja takaisin. Reittikuvaus löytyy täältä. Oikaisemista tai muuten huijaamista ei voida mitenkään estää, mutta se ei ole ongelma tapahtumassa, jossa ei rahapalkintoja jaeta. Jokainen juoksee (tai kävelee) parkrunissa omaksi huviksi ja hyödyksi.

11 tuntia sitten, Uolevi kirjoitti:

Okei. En näköjään tunne Tamperetta(kaan). Kahden paikan välinen etäisyys on ainakin pahasti hakusessa.

Edestakainen reitti on juuri hyvä. Monet Suomen parhaimmista (ja nopeimmista) reiteistä ovat sellaisia.

Edestakainen reitti toimii meillä monella tavalla. Helppo merkitä reitti ja opastaa juoksijat, joiden ei tarvitse juosta yksin kun väkeä menee molempiin suuntiin. 

11 tuntia sitten, perttu kirjoitti:

Juuri tuollaisia kisoja tarvittaisiin että kiinnostus juoksuun lisääntyisi, toivottavasti suuri yleisö löytää.

Se on tavoitteemme. Tarjota suurelle yleisölle matalan kynnyksen tapahtuma, jossa osallistujista kukaan ei koskaan ole viimeinen. Siitä pitävät huolen viimeisenä lähtevät "tailrunnerit", jotka kannustavat kaikki maaliin. Jos ennätystä haluaa niin reitti pitäisi olla siihenkin sopiva. Puolet asvalttia, puolet kovaa hiekkaa ja hyvin tasainen.

Tervetuloa Tampereelle 14.10. tutustumaan reittiin vaikka kevyenä valmistautumisena Wihan kilometreihin.

38 minuuttia sitten, AccidentalRunner kirjoitti:

Tervetuloa Tampereelle 14.10. tutustumaan reittiin vaikka kevyenä valmistautumisena Wihan kilometreihin.

Yritän kyllä suoria itseni paikalle kunhan vaan ei nasahda töitä viikonlopulle.

• Haha 1

5 minuuttia sitten, Tupu kirjoitti:

Yritän kyllä suoria itseni paikalle kunhan vaan ei nasahda töitä viikonlopulle.

Toivotaan ettei ja nähdään 14.10! 

Olethan muistanut jo rekisteröityä

Onneksi näissä puistojuoksuissa on se hyvä puoli, että seuraavaan kertaan ei ole kuin viikko.

Tuon nettisivun "About us" avaa ainakin minulla täysin tyhjän sivun. Jos edes harkitsen osallistumista (tässä kyseisessä tapauksessa en harkitse koska olen ulkomailla, mutta periaatteessa), niin haluan tietää että kuka ja mikä ideologia tapahtuman taustalla on. Tavallisissa perinteisissä urheiluseurojen järjestämissä tapahtumissa tämä ei (yleensä) ole ongelma, mutta tämän kaltaisissa tapahtumissa olisi tärkeää tietää, että mitä oikeastaan on tukemassa osallistumalla.

Luottamusta ei ainakaan lisää se, että "Our sponsors" sivulla on jotain yleistä lätinää sponsorisuhteista, mutta ei ensimmäistäkään yritystä, urheiluseuraa, oppilaitosta, puoluetta, uskontokuntaa tai ideologiaa nimettynä.

Itse olen ainakin sen verran periaatteellinen, että jos tapahtuman tai sen taustavoimien arvot ovat vastakkain omien kanssa, niin jään kotiin ja etsin jotain toisia tapahtumia.

• Thanks 1

56 minuuttia sitten, ForceMajeure kirjoitti:

Tuon nettisivun "About us" avaa ainakin minulla täysin tyhjän sivun. Jos edes harkitsen osallistumista (tässä kyseisessä tapauksessa en harkitse koska olen ulkomailla, mutta periaatteessa), niin haluan tietää että kuka ja mikä ideologia tapahtuman taustalla on. Tavallisissa perinteisissä urheiluseurojen järjestämissä tapahtumissa tämä ei (yleensä) ole ongelma, mutta tämän kaltaisissa tapahtumissa olisi tärkeää tietää, että mitä oikeastaan on tukemassa osallistumalla.

Luottamusta ei ainakaan lisää se, että "Our sponsors" sivulla on jotain yleistä lätinää sponsorisuhteista, mutta ei ensimmäistäkään yritystä, urheiluseuraa, oppilaitosta, puoluetta, uskontokuntaa tai ideologiaa nimettynä.

Itse olen ainakin sen verran periaatteellinen, että jos tapahtuman tai sen taustavoimien arvot ovat vastakkain omien kanssa, niin jään kotiin ja etsin jotain toisia tapahtumia.

Erinomainen kommentti! Suurkiitos, kun toit puutteet esille. 

Lyhyt yhteenveto parkrun Suomesta:

• Tampereella järjestelyistä vastaa alkuvaiheessa Tampereen kaupungin Liikkuva Tampere-ohjelma. Projektipäällikkö Johanna Riippi.
  • Mukana järjestelyissä on useita palkattomia vapaaehtoisia, kuten tätäkin kirjoittava henkilö
  • Tarkoitus on, että alkuvaiheen jälkeen Suomeen perustetaan rekisteröity yhdistys, joka toimii kansainvälisen Parkrun organisaation alaisena.

Lyhyt yhteenveto parkrunista:

• Perustaja Paul Sinton-Hewitt, joka on saanut mm. 2014 tunnustuksen Iso-Britannian kuningattarelta työstään Parkrunissa.
  • Ensimmäinen tapahtuma 2003 Lontoossa (Bushy Park)
  • Tapahtumat ovat vapaaehtoisvetoisia eivätkä he saa palkkaa
  • Voittoa tavoittelematon liike, jolla on yrityksiä sponsoreina (Tribesport, Wiggle, Strava) sekä yhteistyökumppaneita (IAAF - Athletics for a Better World)

Parkrun.fi -sivusto on ikävä kyllä perin puutteellinen. Sivuston ylläpito tapahtuu tällä hetkellä Parkrun katto-organisaation kautta, joka sijaitsee Englannissa ja heillä on eri prioriteetit kuin meillä pohjolassa. Suomen Parkrun organisaatio toimii yhteistyössä Ruotsin ja Norjan Parkrun toimijoiden kanssa. Ruotsin sivut (http://parkrun.se) ovat olleet pisimpään käytössä. Norjassa Parkrun aloitti 23.9. eli kuukausi sitten ja heillä tilanne on samanlainen kuin meillä Suomessa. Sivut ovat hyvin puutteelliset. Tähän on tosin luvattu parannusta.

Wikipediassa on hyvä sivu Parkrunista, josta löytyy varmasti vastaukset epäselviin asioihin ja taustavoimiin.

Samoin parkrun.com sivuston alta löytyy liikkeestä tietoa.

Toivottavasti tämä viesti ainakin osin hälvensi epäselvyyttä järjestäjätahosta ja sen tavoitteista.

Vielä kerran kiitos kommentista. Erinomaisen tärkeätä, että nostit tämän esille!

• Like 1

Kävin eilen juoksemassa tuon Tampereen Parkrun-reitin läpi. Mielestäni varsin toimiva reitti on tuo, ei suuria korkeuseroja (kokoajan ollaan käytännössä aivan järven rannassa). Myöskään tiukkoja mutkia ei reitille mahdu, ainoastaaan kääntöpisteellä tehtävä U-käännös. Reitin pohja on pääosin hiekkaa. 

En ajattele Parkrunia kisana, vaan juoksutapahtumana. Itse olen ajatellut niin että tästä tulee mun testijuoksu, jossa vaikka joka neljäs viikko juostaan vitonen niin kovaa kun lähtee, ja sitten kolmena muina viikkoina voi ottaa vähän helpommin osana muuta treeniä. 

• Thanks 1

8 tuntia sitten, geraint kirjoitti:

Kävin eilen juoksemassa tuon Tampereen Parkrun-reitin läpi. Mielestäni varsin toimiva reitti on tuo, ei suuria korkeuseroja (kokoajan ollaan käytännössä aivan järven rannassa). Myöskään tiukkoja mutkia ei reitille mahdu, ainoastaaan kääntöpisteellä tehtävä U-käännös. Reitin pohja on pääosin hiekkaa. 

En ajattele Parkrunia kisana, vaan juoksutapahtumana. Itse olen ajatellut niin että tästä tulee mun testijuoksu, jossa vaikka joka neljäs viikko juostaan vitonen niin kovaa kun lähtee, ja sitten kolmena muina viikkoina voi ottaa vähän helpommin osana muuta treeniä. 

Kiitos kommentista.

Erilaisia reittivaihtoehtoja mietittiin Tampereen alueella pitkään. Keskeinen sijainti, puistojuoksumainen ympäristö, kahvila, reitti kokonaisuutena puolsivat valittua paikkaa. Mielestämme siinä suht hyvin onnistuttiin, mutta tositoimissa se vasta selviää 14.10. lähtien. Tässä vielä tarkka linkki sijaintiin.

Guest Baltsu
On 24.9.2017 at 22.50, geraint kirjoitti:

Reitin pohja on pääosin hiekkaa. 

En ajattele Parkrunia kisana, vaan juoksutapahtumana.

Noin se varmaan on, mutta itse olen hieman kriittinen hiekkapohjaisille tapahtumille. Ei voi oikein käyttää kaikissa tapauksissa samoja jalkineita kuin asfaltilla ja se hiekka aiheuttaa melkoisia ongelmia kisavauhdissa. Kelistä vähän riippuvaa, mutta tietyllä tavalla se, että alusta pyörähtää askeleen alla, aiheuttaa myös loukkaantumisongelmia. Toki kun tapahtuman nimi on park run, niin eihän sitä oikein voi juosta kuin hiekalla tai nurmella, mutta itse haluaisin kilpailla maantiejuoksut kyllä aina asfaltilla, sillä polkujuoksut ja maastojuoksukisat ovat erikseen. Sinänsä pidän erittäin hyvänä sellaisia tapahtumia, johon on helppo tulla mukaan vaikkapa viime tingassa ilman, että se maksaa hitosti, jos ei ole tajunnut, että pitää ilmoittautua puoli vuotta aikaisemmin ja tuo 5km pituus on juuri sopiva raastoa ajatellen.

Helsinki Central Park Run loppuu, koska tulee tilalle se Helsinki10. Voisin suositella sen kisan tämän kevään reittiä Parkrunille Helsingissä. Siitäkin on toki osa hiekalla, mutta toisaalta noin puolet on asfalttia ja se lenkki on virallisesti mitattu 5km. Riittävästi nopeita suoria, jos ei satu kovin tuulista keliä. Lähtö ja maali sijaitsevat majalla, joten fasiliteetit ovat kunnossa. Ihan ympärivuotisesti ei voi järjestää, kun hiihtolatu on haittaamassa kuvioita, mutta vapusta puoli vuotta eteenpäin kyllä.

tunti sitten, Guest Baltsu kirjoitti:

Noin se varmaan on, mutta itse olen hieman kriittinen hiekkapohjaisille tapahtumille. Ei voi oikein käyttää kaikissa tapauksissa samoja jalkineita kuin asfaltilla ja se hiekka aiheuttaa melkoisia ongelmia kisavauhdissa. Kelistä vähän riippuvaa, mutta tietyllä tavalla se, että alusta pyörähtää askeleen alla, aiheuttaa myös loukkaantumisongelmia. Toki kun tapahtuman nimi on park run, niin eihän sitä oikein voi juosta kuin hiekalla tai nurmella, mutta itse haluaisin kilpailla maantiejuoksut kyllä aina asfaltilla, sillä polkujuoksut ja maastojuoksukisat ovat erikseen. Sinänsä pidän erittäin hyvänä sellaisia tapahtumia, johon on helppo tulla mukaan vaikkapa viime tingassa ilman, että se maksaa hitosti, jos ei ole tajunnut, että pitää ilmoittautua puoli vuotta aikaisemmin ja tuo 5km pituus on juuri sopiva raastoa ajatellen.

Helsinki Central Park Run loppuu, koska tulee tilalle se Helsinki10. Voisin suositella sen kisan tämän kevään reittiä Parkrunille Helsingissä. Siitäkin on toki osa hiekalla, mutta toisaalta noin puolet on asfalttia ja se lenkki on virallisesti mitattu 5km. Riittävästi nopeita suoria, jos ei satu kovin tuulista keliä. Lähtö ja maali sijaitsevat majalla, joten fasiliteetit ovat kunnossa. Ihan ympärivuotisesti ei voi järjestää, kun hiihtolatu on haittaamassa kuvioita, mutta vapusta puoli vuotta eteenpäin kyllä.

Kiitokset hyvistä kommentista.

Tampereen reitistä puolet juostaan asfaltilla ja puolet kovalla hiekalla. Erityisesti puistoalueella juostaessa saa olla tarkkana, jossa on hiekkapohja ja kääntyilevä reitti. Monet juoksutapahtumat käyttävät samaa reittiä, joten siltä osin se on toimivaksi testattu. Edestakainen reitti toki myös voi olla haastava jos osallistujia on paljon sekä muita ihmisiä reitillä. Yhtä kaikki parkrunissa olemme julkisilla väylillä vieraina ja varomme toisia sekä muita kulkijoita.

Tapahtuma toimii juurikin miten kuvasit eli paikalle voi saapua juuri lähtöhetkellä, juosta 5km ja tulla maaliin. Lähdettäessä ei ilmoittauduta. Vasta maalissa jaetaan ns. tokenit (kertoo tulojärjestyksen) sekä luetaan viivakoodit tokenista ja henkilökohtaisesta parkrun-tositteesta, joista yhdistetään tiedot myöhemmin tietokoneella.

Rahaa ei parkrunissa tarvitse. Tapahtuma on aina ilmainen. Jos haluaa muiden kanssa käydä kahvilassa vaihtamassa kuulumisia tapahtuman jälkeen niin siihen tarvitsee muutaman euron, mutta on varmasti sen väärti.

Pidetään mielessä Helsingin osalta ehdottamaasi reittiä. Tiedä vaikka sinnekin saataisiin parkrun jossakin vaiheessa. Ota yhteyttä jos olet kiinnostunut tapahtumaa järjestämään.

Joko olet käynyt rekisteröitymässä?