Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Outo pohjevaiva


Guest Aloittelija

Recommended Posts

Aloitin juoksemisen parin vuoden tauon jälkeen viime kesäkuussa, aluksi epäsäännöllisemmin, mutta elo-syyskuussa n. 20-30 km/viikko vaihdellen lenkkien pituutta ja vauhtia (enimmäkseen _todella_ hitaasti). Nyt viikko sitten yhden lenkin alussa vasen pohje alkoi oireilla. Heti kun lähdin juoksemaan pohje tavallaan väsyi ja tuntui voimattomalta, mutta siihen ei varsinaisesti sattunut, joten juoksin lenkin loppuun. Lenkin jälkeen outo voimattomuuden tunne jatkui, ja tuntuu myös kävellessä ja seistessä. Jalka ei edelleenkään ole kipeytynyt mutta tuntuu jotenkin raskaalta. En ole uskaltanut tämän jälkeen juosta, peläten ties mitä rasitusvammoja. Ehkä olen lisännyt kilometrimäärää liian nopeasti, vaikka itselleni tuo 20-30 tuntui vielä suht helpolta. Onko kellään mitään arvauksia mitä tämä voisi olla, vai onko lähdettävä lääkäriin? Harmittaa kun pääsin jo hyvin alkuun :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 14.9.2017 at 23.29, kimmoke kirjoitti:

Olisikohan suomikohjuja jossain syvällä ne voisi aiheuttaa puutumisen tunteen ? Nestekierto ei silloin

toimi kovin hyvin. Pahin vaihtoehto olisi veritulppa, mutta sen näkee selvänä jalan punoituksena.

Lääkäriä suosittelen.

 

Enpä ole ennen ajatellut, että niitä suonikohjuja voi olla myös piilossa. Itselläni on perinnöllinen taipumus noihin suonikohjuihin, ja polvitaipeessa sekä nilkan etuosassa minulla onkin orastavat suonikohjut. Toivottavasti eivät lähde tuosta enää pahenemaan. Mutta minulla on myös hyvin paljon säärien kanssa ongelmia. Oikeastaan kaikki juoksuvaivani ovat nilkkojen etu/sisä/ulko-osassa tai säärien etu/ulko/sisä sivuilla. Pohkeissa, akilleksissa, reisissä eikä missään muuallakaan ole pahemmin ollut mitään vaivoja. Muutenkin nuo kaikki vaivat ovat sellaisia hyvin epämääräisiä ja vaikeasti paikannettavia kireyden tai kolotuksen tuntemuksia joissain sisemmissä rakenteissa, ei lihaksissa.  Voisikohan noiden vaivojen syy olla sitten niissä sisäisissä suonikohjuissa tai muuten vain huonossa nestekierrossa? Olen viime aikoina alkanut säären etu- ja ulko-osia käsittelemään sellaisella double-hierontapallolla. Tuntuu ainakin tehokkaalta ja siltä, että jotain siellä sääressä tapahtuu, sen verran kipeää tekee. Varsinkin ensimmäisellä kerralla sattui älyttömästi, mutta nyt kun olen lähes päivittäin noita paikkoja käynyt läpi, niin kipu myös pikkuhiljaa hellittää. Aikaisemmin olen käsin hieronut noita paikkoja, mutta en sitten varmaankaan ole päässyt tarpeeksi syvälle, kun se ei ole tuntunut oikeastaan miltään. Kaikki perinteiset syyt vaivoihini, esimerkiksi huono tekniikka, kengät, ylipaino jne. voi oikeastaan sulkea pois. 

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, Meg kirjoitti:

 

Enpä ole ennen ajatellut, että niitä suonikohjuja voi olla myös piilossa. Itselläni on perinnöllinen taipumus noihin suonikohjuihin, ja polvitaipeessa sekä nilkan etuosassa minulla onkin orastavat suonikohjut. Toivottavasti eivät lähde tuosta enää pahenemaan. Mutta minulla on myös hyvin paljon säärien kanssa ongelmia. Oikeastaan kaikki juoksuvaivani ovat nilkkojen etu/sisä/ulko-osassa tai säärien etu/ulko/sisä sivuilla. Pohkeissa, akilleksissa, reisissä eikä missään muuallakaan ole pahemmin ollut mitään vaivoja. Muutenkin nuo kaikki vaivat ovat sellaisia hyvin epämääräisiä ja vaikeasti paikannettavia kireyden tai kolotuksen tuntemuksia joissain sisemmissä rakenteissa, ei lihaksissa.  Voisikohan noiden vaivojen syy olla sitten niissä sisäisissä suonikohjuissa tai muuten vain huonossa nestekierrossa? Olen viime aikoina alkanut säären etu- ja ulko-osia käsittelemään sellaisella double-hierontapallolla. Tuntuu ainakin tehokkaalta ja siltä, että jotain siellä sääressä tapahtuu, sen verran kipeää tekee. Varsinkin ensimmäisellä kerralla sattui älyttömästi, mutta nyt kun olen lähes päivittäin noita paikkoja käynyt läpi, niin kipu myös pikkuhiljaa hellittää. Aikaisemmin olen käsin hieronut noita paikkoja, mutta en sitten varmaankaan ole päässyt tarpeeksi syvälle, kun se ei ole tuntunut oikeastaan miltään. Kaikki perinteiset syyt vaivoihini, esimerkiksi huono tekniikka, kengät, ylipaino jne. voi oikeastaan sulkea pois. 

Suosittelen sinulle, että joka lenkin jälkeen nostat jalat seinälle lähes pystysuoraan, silloin turvotukset ja jos on huono laskimoverenkierto (ei se ainakaan iän myötä parane) auttaa hyvin.

Tietysti kireät pohjelihaksetkin aiheuttaa harmia, joten pari varovaista kevyttä venytystä niillekin lenkin jälkeen. Illemmalla sitten perusteellisemmin väh.45s venytys. Itse tein tyhmänä nuorempana 20s ja se ei riitä. Elastisuus vähenee myös, kun ikää tulee joten venyttely on tärkeämpää kuin nuorilla juoksijoilla.

Link to comment
Share on other sites

19 tuntia sitten, Meg kirjoitti:

Muutenkin nuo kaikki vaivat ovat sellaisia hyvin epämääräisiä ja vaikeasti paikannettavia kireyden tai kolotuksen tuntemuksia joissain sisemmissä rakenteissa, ei lihaksissa.

Minulla on ollut samanlaisia vaivoja nyt. Vaivat alkoivat uuden migreenin estolääkkeen myötä. Kun yritin kasvattaa annosta, niin paheni niin että alkoi haitata yöunta. Lääkkeen haittavaikutus on se että se saattaa vähentää elimistön kalium- ja magnesiumtasoja. Kokeilin nesteyttää reilusti elektrolyyttijuomalla, jossa on sekä kalium- että magnesiumsitraattia (zero-5), ja lisäksi otin tabletteja. Vaivat hellittivät heti jonkin verran. Kannattaa kokeilla ja kuuklailla kaliumin ja magnesiumin puutteen oireita.

Link to comment
Share on other sites

En ihan vielä itsekään suonikohju-iässä ole. Mutta eikö ne suonikohjut ole vain näkyvä oire heikosti toimivista laskimoista? Kieltämättä varmaan vähintään 80 % kaikista vammoista olisi ollut ehkäistävissä ahkerammalla kehonhuollolla. Ei sitä kuitenkaan tule ajatelleeksi mitään vaivoja silloin kun jalat tuntuvat hyviltä ja juoksu kulkee.

 

On 30.10.2017 at 06.43, Tarkki kirjoitti:

Minulla on ollut samanlaisia vaivoja nyt. Vaivat alkoivat uuden migreenin estolääkkeen myötä. Kun yritin kasvattaa annosta, niin paheni niin että alkoi haitata yöunta. Lääkkeen haittavaikutus on se että se saattaa vähentää elimistön kalium- ja magnesiumtasoja. Kokeilin nesteyttää reilusti elektrolyyttijuomalla, jossa on sekä kalium- että magnesiumsitraattia (zero-5), ja lisäksi otin tabletteja. Vaivat hellittivät heti jonkin verran. Kannattaa kokeilla ja kuuklailla kaliumin ja magnesiumin puutteen oireita.

 

Magnesiumia syönkin monesti iltaisin, mutta kaliumia en ole tullut ajatelleeksi. Syön kyllä pääasiassa hyvin terveellisesti ja monipuolisesti (ja paljon). Vettä juon ehkä liian vähän, ehkä 1-2 litraa vuorokaudessa. Hikoilen myös todella paljon, varsinkin sisällä juostessa jossakin vaiheessa aukeaa ne hikoilukanavat ihan kunnolla ja alkaa matollekin tippumaan... Noista kaliumin puutosoireista, mitä lueskelin ei oikein mikään täsmää, lihasheikkouttakaan ei ole ollut (ummetus, lihasheikkous, sydämen tykytys, väsymys, tunnottomuus/kihelmöinti, korkea verenpaine). Voisin kuitenkin kokeilla tuota elektrolyyttijuomaa ja katsoa muuttuuko kehossa jotakin. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Minullakin on outo pohjevaiva, tosin erilainen.

 

Tänään herättyäni huomasin heti että oikean jalan pohkeessa tuntui jäykkyyttä. Paikansin jäykkyyden pohkeen takaosaan, lähes keskellä pitkittäisen lihakseen. Lihas (tms) tuntui kipeältä/kireältä varsinaisen pohjelihaksen alapuolelta, ei niinkään akillesjänteen kohdalla. Tosin nilkasta törröttävän luun läheisyydessä tuntui myös kipua. Kipu tuntui vain kävellessä ja lähinnä jäykkyytenä. Pohjevenytysliike oli vaikea, eikä jalka venynyt lähellekään tavallista.

 

Kyseinen, oikea akilles tai pohje ei ole koskaan oireillut.

 

Outoa oli myös se, että kipu oli ilmestynyt yön aikana. Päivällä jalka ei ollut oireillut millään tapaa. Ainoa tavallisuudesta poikkeava fyysinen tuntemus oli päivällä tuntemani alaselkäkipu. Tämä oli tullut ollessani ostoksilla ja käveltyäni/oltuani jaloilla pari, kolme tuntia. (En tällekään keksinyt syytä.) Illalla selkäkipua ei enää ollut (venyteltyäni) eikä aamullakaan. En käynyt lenkillä kyseisenä päivänä.

 

No. jäykästä pohkeesta huolimatta lähdin nyt iltalenkille.

 

Tulos: lenkin jälkeen jalka turposi ja pieni kuume kohosi.

 

Turvotus on nilkassa, nilkasta törröttävän luun ja akilleksen välissä Minusta kyse on hieman eri kohdasta kuin akillesjänteestä. Pohkeen lihaskin on kipeä.

 

Kipua en tuntenut juostessa ollenkaan, mitä ylämäessä alkumatkasta vähän jäykkyyttä. Juoksu kulki vauhdikkaasti, tein enkat reitillä, jota olen juossut viime aikoina. (Juoksen nykyään peruslenkkinä lenkkiä, joka on hieman alle kaksi tuntia. Kesä on niin kaunis ja maisemat upeat uudella asuinalueellani.)

 

Mistäköhän mahtaa olla kyse?

Mikä avuksi?

Kuinka kauan lepoa? 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ilmoittaudun oudoksi pohjevaivalliseksi minäkin. Tarkoitus oli aloittaa maratonblokkiin valmistautuminen lisäämällä kilsoja koneeseen, mutta stoppi tuli hyvin nopeasti, luultavasti viimeviikkoiset 15 km ja reilu 20 km lenkit olivat pohkeelle liikaa. Vasemman pohkeen sivussa alkoin jo pitkällä lenkillä "tuntua", mutta ei varsinaisesti haitannut lenkin aikana eikä sen jälkeen. Seuraavan päivän palauttava 6 km olikin sitten liikaa, pohjekipu terävöityi ja loppulenkki meni kävelyksi. 

 

Olen diagnosoinut ongelman itse soleus-lihakseen paikantuvaksi, koska varpaillenousu suoralla jalalla onnistuu normaalisti, mutta polvi koukussa varpaille nousu juilii. 

 

No, parannellaan nyt tätä sitten...Ehkä ihan hyvä että tuli ajoissa eikä lähempänä varsinaista maratontreeniä. Mutta vähän masentavaa että kilsamäärä viime viikolla oli minulle ihan normaali. Pari pitempää lenkkiä sitten vaan kostautui...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy