Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Topi Raitasen vauhti kiihtyy

Arvostele ketju:


Recommended Posts

Tuossa avattiin aika hyvin kokonaisuutta. Tästä tuplapäivästä on puhuttu nyt kovin, mutta ei tuo nyt silti ihmeeltä kuulosta. Lähinnä vk-volyymia on pyritty lisäämään juoksemalla perinteisen tv-kovan aamuna toinen matalatehoinen vk ja varomalla ettei vauhdit mene yli. Itse asiassa aamun vk on laktaattien perusteella varsin maltillinen. Edelleen siis kovempivauhtinen avainharjoitus on kerran viikossa eli ero klassiseen suomalaiseenkin 2 x tv kova + 1 x mk on painotus vk:n osalta määrään ehkä hieman rennommalla teholla ja pk:t juostava tarpeeksi hitaasti. Ihan mielenkiintoista. 

Link to post
Share on other sites

Jos haluaisi olla edelläkävijä, niin sitten varmaan kannattaisi ottaa kuvioon mukaan TriplaVK-päivä. Sekin lienee kehittävää, jos pohjat on kunnossa, pilkkoo VK-päivänä kestämäänsä rasitusta edelleen yhä pienempiin osiin ja todella pitää tehot anaerobisen kynnyksen alla. Toisaalta useilla toimii VK-päivänä pelkkä konservatiivinen yksi kpl VK-harjoituksia. Jos naulan saa lyötyä jo yhdellä lyönnillä pohjaan, niin mitä sitä enää lisää hakkaamaan. 

Link to post
Share on other sites

Toisin kuin @perttu kirjoitteli, niin tuossahan ei ole tasavauhtista kovaa vaan molemmat ovat maltillisia intervalleja. Eli hyvin erilainen kuin perinteinen harjoitus. Varmaan moni jo hoksasikin, mutta tuon tupla-VKn yksi tärkeimmistä elementeistä on niputtaa koko viikon kovat harjoitteet kolmeen päivään. Se tarkoittaa puolestaan sitä, että neljä päivää jää aikaa palautumiseen tai oikeastaan latautumiseen seuraavaan kovaan harjoitteeseen. Ja on siinä sellainenkin asia huomattavaksi, että joku 10x1km treeni on aika eri tehdä raikkaana kuin aamuinen 5x6min jaloissa. Molemmat yksistään tuon tasoiselle helppoja treenejä, mutta samaan päivään vedettyinä varmasti kehittäviä. 

Ei tuo ole sen ihmeellisempää, kaikkihan tuota voi kokeilla. Ei ole mitenkään vaarallista edes, kun vain muistaa pitää kokonaismäärän itselleen sopivalla tasolla. Aamulla vähän yli puolet siitä määrästä VKta mitä pystyy tekemään ja illalla toinen samanmoinen. Itsekin harrastelijana tein viime kesään valmistautuessa useina päivinä kaksi VK alueen harjoitusta, jotka kyllä osui eri lajeihin sitten (usein uinti+pyörä/juoksu). Onnistui ihan hyvin! Ja mahdollisti sen, että 1-2 päivää viikosta pystyi ottamaan huomattavasti kevyempänä. Näin ollen en tarvinnut ollenkaan sellaista perinteistä "palauttavaa viikkoa" vaan pystyin nostamaan määrää tasaisesti aina X viikkoa, kunnes tuntui siltä, että olisi hyvä levätä. Sitten otin vähän rauhallisemmin 3-4 päivää, testailin missä mennään ja jatkoin samaa konseptia. Aion tehdä saman uudestaan ensi kesään valmistautuessa!

Link to post
Share on other sites

Ehkä itselläni on termit hukassa, mutta "tupla-vk" kuulostaa omaan korvaani siltä kuin olisi kaksi kovaa treeniä samana päivänä. Ruotsiksi sanotaan "dubbeltröskel", eli tuplakynnys. Ja nimenomaan kynnyksen alapuolella tehdään treenit, niin kuin artikkelista kyllä kävi ilmi. Sitä ei kerrottu, mittaileeko Topi laktaatteja kuinka aktiivisesti. Ingebrigtsenithän vetävät millimoolin tarkkuudella ja ovat käytännössä koko ajan piikki sormessa. Enkä tarkoita nyt mitään epo-piikkiä...

Link to post
Share on other sites

Tuon jutun mukaan nämä olisivat siis jotain n. maratehoisia vetoja. Sitä kautta ajateluna ihan tehtävissä olevia, mutta varmaan sitä on aika kuitti pitkin viikkoa kun kilsoja niillä tehoilla sitten kertyy ihan mukavasti.

 

Ja siinä mielessä ne on aika kovia ja vauhdikkaita, että tuon tason juoksijoilla vauhtiskaalat on aika hirmuiset. Tavan hölkkäri nyt vetää "maratehoilla" jo ihan vahingossa vaikka yrittääkin kevyesti juosta.

Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, AnttiSn kirjoitti:

Toisin kuin @perttu kirjoitteli, niin tuossahan ei ole tasavauhtista kovaa 

Kirjoittelin että tuo päivä ei nyt ole kuitenkaan rasitukseltaan eikä ehkä harjoitusvaikutukseltaankaan  ihan niin kovin erilainen kuin usein nähty aamulla 10-15km 'kevyttä' ja päivällä verrat+ 30min tv kovaa eli toiset 15km. Etenkin jos tässä uudessa mallissa vahditaan vauhteja huolellisemmin. Sinänsä juoksussa perinteisesti 6*5min/1 min tai 10*1000m yläkynnyksen alla on pidetty vaikutuksiltaan aika samana kuin vaikka 25min kovaa yläkynnyksen alla. 

Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Ei tuo ole sen ihmeellisempää, kaikkihan tuota voi kokeilla. 

Nimen omaan tässä piilee homman vaara, kun moni amatööri lähtee kopioimaan ammattilaisten treenejä vetämällä ensiksi aamuhämärissä VK-treeniä ennen töitä, "palautuu" päivän töissä, ja sitten uskottelee itselleen vielä illalla pystyvänsä tekemään toisen kehittävän harjoituksen. Ehkä joillakin näin korona-aikana eri asia, kun työläinenkin voi hyvällä omalla tunnolla makoilla päivän kotona. 

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Vieras123 kirjoitti:

Nimen omaan tässä piilee homman vaara, kun moni amatööri lähtee kopioimaan ammattilaisten treenejä vetämällä ensiksi aamuhämärissä VK-treeniä ennen töitä, "palautuu" päivän töissä, ja sitten uskottelee itselleen vielä illalla pystyvänsä tekemään toisen kehittävän harjoituksen. Ehkä joillakin näin korona-aikana eri asia, kun työläinenkin voi hyvällä omalla tunnolla makoilla päivän kotona. 

Minun lähtökohdassa harjoittelu kiertää kehää, jossa tehdään ensin jotain suunnitelmallista harjoitusta, sitten mitataan kehitystä, palataan takaisin harjoitteluun (jos ei tarvetta hienosäätää testin perusteella), sitten kisaillaan välissä (ja tarvittaessa säädetään harjoittelua. Tällä sapluunalla ei ole vaarallista kokeilla eri asioita, sillä kehityksen stopatessa säädetään. Tuossa jutussakin rivien välissä kerrottiin se avain: pitää löytää itselle sopiva perustaso, josta lähdetään sitten viemään asioita eteenpäin. Intervalliharjoituksissa säädettäviä palikoita ovat: työjakson kesto ja teho, lepojakson kesto ja teho sekä toistojen määrä (ja mahdollisten sarjojen määrä). Kyllä jokaisella kohtuu hyvässä kunnossa olevalle löytyy sellainen sopiva paketti, jossa voi tehdä kaksi VK-harjoitusta päivässä. Niiden pitää vaan sitten rasitukseltaan olla mitoitettu kunkin arkeen. 

Link to post
Share on other sites

Raitanen on nuori hyväkuntoinen ..vauhdin pitääkin kiihtyä ! entä foorumilaiset..  onko tullu omia enkkoja lähi vuosina ? vai onko näivettyminen alkanut ottaa yhä enemmän niska lenkkiä.. ikä ..laiskuus, liika muu epä olennainen, liian vähän unta ..kykemättömyys viedä omaa reeniä eteen päin..  nylkyttäminen vuodesta toiseen.. ei kehitystä..kehittyminen...tie..

Link to post
Share on other sites

Dubbeltröskelistähän on ollut viime vuosina paljon juttua varsinkin länsinaapurien nettisivustoilla. Oma ruotsinkielen osaamisen on valitettavan huonoa, niin jäänyt juttujen sisäistäminen aika vajaaksi. Jotain juttua sentään tutummallakin kielellä mm. Holmenin kynästä  https://www.juoksija-lehti.fi/tv-kovan-tuplapaiva-oppia-naapurimaista/

Link to post
Share on other sites

Myös Joonas Rinteellä on ohjelmassa tätä.

 

Kuluvalle harjoituskaudelle Rinne on ottanut askeleen niin sanotun tupla-vk:n suuntaan. Se tarkoittaa, että vauhtikestävyysharjoituksia on samana päivänä kaksi.

– Viime kaudella kokeilin sitä jo pikkuisen. Tällä harjoituskaudella niitä on ollut vähän useampia, muttei se vielä ole minulle mikään harjoittelun kulmakivi, Rinne sanoo.

– Jotkut tekevät sitä kahtena päivänä viikossa, mutta minulla on kovalla viikolla yhtenä päivänä kaksi vauhtikestävyysharjoitusta.

 

Eemil Helander aikoo alkaa tehdä välillä aamulla hiihtämällä vk ja illalla juosten vk. Kertoi Hiihto-lehdessä.

 

Kun ottaa käyttöön tupla-veekoon, hiilikuitulevyt ja valojäniksen, niin eiköhän tulosten pitäisi parantua.

Link to post
Share on other sites

Holmén on kyllä parasta mitä Juoksija-lehdelle on sattunut vuosikymmeniin, sillä hän katsoo asiaa monelta kannalta ja on tutustunut jo urallaan muuhunkin kuin perinteiseen ja kotimaiseen. Näkyi myös tuloksessa huipulla etttä hän sai ne huipulla tarvittavat viimeiset sekunnit tai maratonilla minuutit pois. Holméninkin mainitseman Canovan kohdalla nuo tuplapäivät olivat sikäli hieman erilaisia kuin Topilla että ne olivat usein tietyssä valmistautumisen vaiheessa ns. special blockeina enemmän kuin Topilla jolla ne tuntuvat olevan nykyisin ihan läpi talvikauden. Ne olivat myös vähän kuten ilmeisestoi joskus Jannella vielä kuormittavampia juttuja ja siten niiden läpi vienti jatkuvasti olisi ollut suurempi riski kuin Topin ehkä maltillisemmat mutta säännöllisemmin toistuvat harjoitteet. Joku tuollainen itsellenikin ensin tuli dobbeltröskelistä mieleen ennenkuin avattiin tuota rakennetta tarkemmin.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


  • Our picks

    • VJ Ultra
      Uutta kenkää tulossa VJ Sportilta:
       
      ”💥 Nyt on aika esitellä uusi VJ Ultra 💥
       
      VJ ultra on hyvin vaimennettu polkujuoksukenkä, joka on kehitetty yhdessä huippu-urheilijoiden kanssa. Nimensä mukaisesti Ultra soveltuu hyvin pidemmille matkoille ja niille juoksijoille, jotka arvostavat vaimennuksen tuomaa mukavuutta. 
      Vaimennuksesta huolimatta emme ole tehneet kompromisseja keveyden tai juostavuuden suhteen 🔥💪
      Kengillemme tunnusomaisesta loistavasta pidosta huolehtii omasta erikoiskumistamme valmistettu Superior Contact -ulkopohja. Medium+ lestin ansiosta varpailla on hieman enemmän tilaa, mikä tekee juoksusta tasapainoisempaa ja mukavampaa. Ultra tulee myyntiin ensi viikolla niin jälleenmyyjille kuin omaan verkkokauppaammekin. ”
       
       
      • 2 vastausta
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy