Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksu kerrat talvella hiihdon ohessa


teukka
 Share

Recommended Posts

Jos tässä edes lunta saadaan tälle talvelle. Mutta jos saahaan niin mulla on sit talvi meinannu mennä aina hiihtäissä nyt oon suunnitellu että pitää aina välillä käydä juokemassajun. Minkalainen määrähän se viikko tasolla pitäisi juosta että pysyisi jonkinlainen tuntuma juoksuunki? Onko kokemuksia?

Link to comment
Share on other sites

Viime keväänä havahduin keväällä juoksuaskeleen omituisuuteen eli normaali askellus oli talven aikana hävinnyt hiihdon vuoksi. Vaikka perinteinen tyyli on voimantuotoltaan lähempänä juoksua kuin vapaa niin silti askel muuttuu helposti loikkivaksi (ikäänkuin yrittää varmistaa ensin pidon "suksen alla"ja sitten luistattaa suksea). Tuleva talvena juoksen ehkä 1-2 krt/vko ja yritän säilyttää juoksuaskeleen lyhyen kontaktin maahan. Ehkä olisi eduksi juosta lenkit melko vauhdikkaasti ja aika lyhyinä. Myös hiihdon jälkeen kannattaisi juosta pari km, mutta se on usein hankalaa. Onnistuu, jos lähtee kotoa liikkeelle ladun varteen.

Link to comment
Share on other sites

Itse ajattelin vetää tulevana talvena yhden lenkin viikossa. Säilyy tuntuma, eikä ole sitten jaloille niin kauhea shokki, kun keväällä pistetään sukset naftaliiniin ja aletaan kuluttaa asfalttia. Tosin minun juoksutyylini nyt onkin sellaista kauheaa sätkimistä, että ei siinä varmaan eroa huomaa, onko tuntumaa pidetty yllä vai ei. :viheltely

Link to comment
Share on other sites

Viime talvena yritin juosta kerran viikossa (hiihtoa 4 krt/vko) ja se ei selkeästi riittänyt juoksutuntuman säilyttämiseksi. Kun tuntuma katosi, oli myös helppo "lintsata" lenkeistä ja mennä mieluummin hiihtämään :)

Itse pidän kyllä minimääränä kahta lenkkikertaa viikosta jotta edes kohtalainen juoksutuntuma säilyisi. Helmikuussa lopetin sitten juoksemisen kokonaan ja huhtikuun alussa oli selviä vaikeuksia taas sopeutua lenkkeillyyn. Erityisesti pohkeet olivat alussa kovilla.

Hiihdon ja lyhyen lenkin yhdistäminen ei omalta kohdalta kovin hyvin luonnistunut. Vapaan tyylin liikeradat kun poikkeavat melko oleellisesti juoksun vastaavista ja lyhytkin (5 km) lenkki hiihdon päälle tuntui tuskaiselta. Ehkä pitäis tehdä toisinpäin: kevyt veryttelylenkki ennen hiihtoa.

Perinteiseen hiihtotyyliin juoksu voi varmaan paremmin istua- omakohtaista kokemusta tosin ei ole.

Link to comment
Share on other sites

Juoksin viimetalvena kerran viikossa,yleensä 40min.Parempi sekin kun ei mitään mutta vuokatti hiihdon jälkeen kun hiihtokausi päättyi, niin kyllä se enempi juokseminen kävi pohkeitten päälle ja oli muutenkin hiihtäminen jäänyt päälle ,eli kimmoisuus pohkeista hävinnyt.

Mutta harrasteluahan tää on ,on se hiihto vaan (perinteisellä) niin mukavaa :smiley

Link to comment
Share on other sites

Itse olen jo aloitellut tuota rytmiä, jonka mukaan talven yli mennään, eli 1-2 x viikossa juoksua. Toinen niistä on verryttelylenkki ennen ja jälkeen punttitreenin 4-8 km tuntemusten mukaan. Toinen sitten olisi joko reipas aamulenkki 6-8 km tai viikonloppuna pitempi 10-15 km hieman hitaammin. Muuten viikot on hiihtopainotteisia. Vielä kun olen ottanut suliksesta aamuvuoron 1 x vko ja uinnin joka toisella viikolla, niin pitäis ne suuremmat höyryt ainakin pois päästä...

Link to comment
Share on other sites

Itse olen saavuttanut parhaat tulokset kympillä ja puolimaralla 1.23.

Heti keväällä hiihtokauden jälkeen.

Eli olen hiihtänyt joulukuusta- maaliskuuhun. Ei sisältänyt yhtään juoksua.

Muutama viikko juoksentelua hiihto kauden jälkeen ja ennätykset paukku.

Tiedän muitakin juoksioita jotka, eivät talvella juokse vaan pelkästään hiihtävä. Kertovat että vajaa kuukausi menee niin juoksu kulkee entiseen malliin.

Hiihto on parasta peruskunto harjoitusta. Mäkisessä maastossa saa

luontaista intervallia kun syke nousee. Haitta vaikutuksena saattaa olla,

että hiihtelee liian kovilla tehoilla.

Silloin tällöin voisi juoksu olla talvellakin poikaa mutta ei tarvitse olla edes

joka viikko.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kyselläänpä keskitalven tuntoja juoksu/hiihtokertojen suhteen viikossa verrattuna alkutalven ajatuksiin.

Mulla on juoksua tullut enemmän kuin alkutalvesta ajattelin (silloin ajatus 1-2 krt/vko), johtuen varmaankin osin etelän heikosta lumitilanteesta ja siitä että juoksu on alkanut kulkea mukavasti. Tosin hiihtoakin on hieman enemmän kuin viime talvena tähän mennessä. Ehkä sekin on rauhoittanut hiihtokilometrien ahnehtimista.

Olen ajatellut, että hiihtokilometrien kerääminen "väkisin" jäisillä laduilla ei kokonaisuuden kannalta ehkä olekaan järkevää vaan PK-lenkkien juokseminen auratulla ja hiekoitetulla väylällä tuo paremman vaikutuksen kunnon kehitykseen mm. lihaksiston erilaisen rasittumisen myötä.

Toisaalta nyt tammikuussa syksyn pitkän PK-kauden jälkeen on ollut erittäin tehokasta tehdä VK-treenit hiihtämällä esim. riittävän pitkään ja jyrkkenevään ylämäkeen, jolloin sykkeen saa nostettua tasaisesti ja helposti pk-alueelta anaerobiselle alueelle.

Ko. treenien jälkeen huomaan vaikutuksen juoksuunkin PK-sykkeillä ja tietysti hiihdon matkavauhdin ylläpidon helppoutena. Ehkä tämäkin on vaikuttanut siihen, että on hauska lähteä välillä (lue=usein) juoksemaan ns. peruslenkkiä.

Link to comment
Share on other sites

Päivitetäänpä tänne tilastoja. Eli 2 lenkkiä on tullut tehtyä viikossa. Kovimmilla pakkasilla tai muuten huonoilla hiihtokeleillä olen mieluummin juossut. Juokseminen on tuonut mukavaa vaihtelua talveen. Ennen jämähdin sisälle, jos ei ollut hiihtokelejä. Nyt on mukava mieli, kun ei ala puristaa vanne päätä liikkumattomuuden takia, vaan voi lähteä juoksemaan.

Tällä hetkellä fiilikset on semmoset, että keväällä jalkojen lihakset eivät stressaannu lisääntyneestä juoksemisesta tönköksi asti. Suurimman ongelman arvelen olevan jalkaterissä ja nilkoissa, jotka tälläkin hetkellä ovat hieman arat juoksemisen jälkeisenä aamuna. Täytynee tehdä vahvistavaa jumppaa, että ei olisi keväällä ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy