Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Amerikan Serkku

Nike Vaporfly 4%

Recommended Posts

Pakkohan se oli laittaa Next% tilaukseen tänään! Se Vaporfly versio on pelannut kuin unelma omalla kohdallani ja arvostelut tästä Next% versiosta näyttäs järjestään sanovan tätä vieläkin paremmaksi. 

Käytän ainoastaan tärkeimmissä kisoissa, liian tyyriit treeneissä kulutettavaksi. Ilmeisesti pohjan pitäisi olla hieman kestävämpi Nextissä. Lisäksi uuden päällisen sanotaan imevän vähemmän nestettä. Juoksin kyllä viime lauantaina Tromsøssa puolikkaan Vaporfly versiolla todella kosteissa oloissa eikä mitään ongelmaa; kengät ei tuntunu raskailta, ei hanganneet vaikka olin päästä varpaisiin likomärkä. 

• Like 1

12 tuntia sitten, -Emilia- kirjoitti:

Käytän ainoastaan tärkeimmissä kisoissa, liian tyyriit treeneissä kulutettavaksi. Ilmeisesti pohjan pitäisi olla hieman kestävämpi Nextissä. Lisäksi uuden päällisen sanotaan imevän vähemmän nestettä. Juoksin kyllä viime lauantaina Tromsøssa puolikkaan Vaporfly versiolla todella kosteissa oloissa eikä mitään ongelmaa; kengät ei tuntunu raskailta, ei hanganneet vaikka olin päästä varpaisiin likomärkä. 

Pohja on ainakin pitävämpi päkiästä. Droppia on kanssa vähän vähemmän, sen pitäisi olla vähän vakaampi. Tuo veden imeminen oli kyllä oikeasti Vaporfly Flyknitissa ongelma, mitä huiput valittivat viime syksyn rankkasademaratooneilla. 

Sain kanssa yhden kaverin ostamaan ne eilen, kun laitoin hänelle viestin, että nyt niitä olisi ja hän tilasi. Saa nähdä joudunko kohta vaikeuksiin tyyliin hänen vaimonsa kanssa tms., kun mies on ostanut vissiin joku 4 uutta paria Nikeja pienen ajan sisällä. Aina kun puhutaan jotain kengistä, niin mies ostaa. :)

• Haha 1

Taisi Kaisa Salilla olla VF4% jalassa Lahden puolikkaalla, samaten, kuin miesten kärkiukolla. Tuosta jos vetää johtopäätöksiä, niin ei se kengän antama hyöty taida olla ihan huuhaata.

Nyt tuli VF4% testattua tositoimissa. parin vuoden takainen enkka parani reilu 6 min, mutta uskotaan että miehen kuntokin on parantunut. Viime vuosina olen juossut marat ja puolikkaat bostoneilla, joten pika vertailu niihin. Pohkeet eivät tulleet kipeiksi niin kuin yleensä, ei siis yhtään. Välillä on repinyt pohkeita niin paljon että pelottaa. Varsinkin alamäkeen rullaa tosi hyvin kun vaimennus on aika reilu. Miinuksena se, että tiukat mutkat pitää vetää rekkamiehen käännöksellä. Kynnet eivät olleet moksiskaan ainakaan jarrusukilla. Tuntuu että olivat joka euron arvoiset

• Like 3

Halonen tosin palautui ihan kivasti jo monta vuotta muillakin kengillä viikottaisista maratoneista ja nämä kengät nyt sitten tämän vuoden juttu. Sen sijaan ajat ovat nyt parantuneet jopa vähän enemmän kuin aiemmin, mutta siitäkin joku voisi syyttää harjoittelua ja kenties kilpailuohjelmaa jossa keväällä ei tällä kertaa poikkeuksellisesti tainnut olla maratoneja, syystä tai toisesta. Näin päässyt ehkä kehittämään nopeutta alimatkoilla ja välttänyt ehkä turhaa kuormitusta.

• Like 2

Nuo Halosen kengät ovat Next %, ei VF 4%. Kyseisiä kenkiä oli saatavilla 6 paria Rantamaratonin expossa. Testasin kengät ja ne ovat mielestäni selvästi paremmat kuin mitä 4% oli. Selvästi vakaampi, oli hyvä päätös pienentää droppia. Kenkä ei tunnu sillai kiikkerältä, mikä voi johtua siitäkin, että päällinen tuntuu ainakin omasta mielestäni paremmalta kuin Flyknit ja itellä kun on vähän löysät nilkat niin tuntuu ehkä nyt turvallisemmalta. Se matsku on ohutta kuin kiinalainen paperi, mutta siinä on tarpeeksi jäykkyyttä. Pohja on erittäin paljon parempi. Märällä se on aivan eri luokkaa kuin se VF:n pohja, joka oli aika huono tai liukkaanoloinen. Yks tyyppi sanoi mulle Stravassa, että tuntuu kuin olisi vieterit pohjassa. Mä oon eri mieltä kyllä siitä. Jos ei oo koskaan tollaisia käyttänyt, ei ehkä osaa tajutakaan kuinka hyvät ne ovat, mutta mun mielestä niissä ei ole sellaista jousimaisuutta, vaan se tunne on paljon kokonaisvaltaisempi. Olen yrittänyt miettiä, mikä sana voisi kuvata sitä mielikuvaa, mutten ole keksinyt. 

100% varmuudella juoksisin seuraavan "ennätysmaran" itsekin niillä, jos niitä olisi silloin saatavana, kun kisaan olen menossa. Tekniikka kehittyy nyt niin, etten tiedä kannattaako niitä hommata, kun ei ole tietoa, koska olen kisakunnossa. Sitten jos tulisi über%, joka on taas selvästi parempi, se söisi miestä. Toisaalta omaa kokoa i ei nyt edes ole Nikella jne. Puolikuntoisena en ehkä niihin tarttuisi, mutta kun oikeasti hakee enkkaa, niin heti. Jotenkin olisi jopa sääli juosta niin hyvillä tossuilla, jos on itse harjoitellut huonosti. 

Nike säästää siinä, etteivät ne tule enää niissä tosi erikoisissa laatikoissa kuten alussa, jolloin Next % lanseerattiin. Nyt alle kympin koot oli normi oranssissa boksissa ja yli kympin mustassa, muttei kumpikaan niitä Next % specialboxeja. Eilen iltapäivällä katsoin, että puolet oli myyty eli 3 paria jäljellä, joista pienin oli US 10.5. Eli Suomenojalla voi vielä olla jotain, jos joku haluaa tossun nähdä livenä. Huvittava yksityiskohta oli se, että niillä ei ollut vaakaa, joten en voinut punnita kenkää perjantaina. Lauantaina olin kuumeessa ja kun sunnuntaina menin sinne vaa'an kanssa, niin ei ollut enää niin pientä tossua, että punnitsemisessa olisi ollut järkeä. Lajin vastoinkäymisiä tällaiset. Mä en nimittäin luota siihen, mitä Nike ilmoittaa. Joissain mallissa menee grammalleen oikein, mutta joskus voi olla vaikka 30 grammaa väärin paino. Sama koskee kyllä kaikkia valmistajia. Speksit voi olla väärin. 

DSC_9571.JPG

DSC_9567.JPG

DSC_9563.JPG

DSC_9559.JPG

Täytyy sanoa, että Next% on aivan loistavan ihmeellinen kenkä. Ensimmäinen lenkki takana ja vauhdit nousi välittömästi, mutta syke ei. Juokseminen on hyvin vaivatonta näillä kengillä. Jousimaisuus on vaikea kuvata, se on vähän kuin juoksisi erittäin paljon vaimennetulla suurella trampoliinilla. Hiilikuitulevy melkein puskee väkisin jalkaa eteenpäin ja samaan aikaan erittäin pehmeä pohja hoitaa vaimennuksen. Kuitenkin juoksutuntuma on hyvä ja tuntuma alustaan säilyy.

Next%:lla 157.9 km takana. Kiiminkipuolikkaalla oma ennätys mutta se oli pääasiassa juoksukunnon paranemisesta kiinni. Halonen meni kyllä helvetin lujaa ohi. 

Juoksin kesällä näillä sunnuntain pitkät PK:t ja voin allekirjoittaa tuon jalkoja säästävän ominaisuuden. Varovaisenkin arvion mukaan sain 15s kilometrille näillä lisävauhtia, mutta toki samaan aikaan tänä kesänä löysin viimein muutenkin juoksemisen riemun kun ei pyörää pystynyt selkävamman takia polkemaan. Erehdyin myös kokeilemaan cooperia mondolla Next%:lla ja askel meni ihan sekaisin, turhan kimmoisa tuollaiseen ympäristöön.

Kestävyys toistaiseksi oikein hyvä, ei mitään ihmeellisiä repeämiä pohjassa tai päällisessä. Ja sellainen huomio vielä että kengät tuntuvat edelleen todella oudoilta kun ne vetää jalkaan. Tosiaan kuin trampoliinilla kävelisi. Mutta heti juoksuaskeleen otettua fiilis jämäköityy todella paljon. 

Treenitossuksi ostin Zoom Fly 3:t, joissa sama hiilikuitulätkä mutta eri vaahto. Havaintona 21km jälkeen että kengissä ei ole mitään muuta yhteistä kuin droppi. Ei samaa jalkoja säästävää fiilistä vaan "ihan normaalit kengät" Sanosin kokeilematta että ennemmin Zoom Pegasus Turbo 2:t treenitossuiksi Next%:lle. 

Tässä kesän maratonin jälkeen aatostelin, että olisikohan tässä nyt minun maratonit, siis ennätysmielessä. Mutta niin vain ajatukset ovat vähän tästä tasoittuneet, joten jospa sitä kerta vielä. Ajatus ensi kesän mahdolliseen maratonille on alkanut kengistä, jonka vuoksi tähän nyt raapustan.

Suomesta ei taida oikein näitä tossuja saada ja kysynkin mielipidettä tossujen eroista koon suhteen. Juossut aina Adidaksen malleilla ja koko on ollut UK10 (US 10½). Onko mielipidettä voiko suoralta kädeltä netistä napsaista tilauksen tulemaan UK10:n Niken tossuista.

Olisiko hyvää ehdokasta käydä kivijalkamyymälässä sovittamassa ennen tilausta, siis jokun vastaavasti kinttuun istuva Niken malli, jonka perusteella voisi tuumailla, että tämä koko sopii minulle. En ole koskaan juossut Niken kengillä, niin vähän on hakusessa tämä kokeilu.

Niken sivuilta näitä katselin, taitaa olla paras paikka kattella tossuja.

48 minuuttia sitten, catpaps kirjoitti:

Tässä kesän maratonin jälkeen aatostelin, että olisikohan tässä nyt minun maratonit, siis ennätysmielessä. Mutta niin vain ajatukset ovat vähän tästä tasoittuneet, joten jospa sitä kerta vielä. Ajatus ensi kesän mahdolliseen maratonille on alkanut kengistä, jonka vuoksi tähän nyt raapustan.

Suomesta ei taida oikein näitä tossuja saada ja kysynkin mielipidettä tossujen eroista koon suhteen. Juossut aina Adidaksen malleilla ja koko on ollut UK10 (US 10½). Onko mielipidettä voiko suoralta kädeltä netistä napsaista tilauksen tulemaan UK10:n Niken tossuista.

Olisiko hyvää ehdokasta käydä kivijalkamyymälässä sovittamassa ennen tilausta, siis jokun vastaavasti kinttuun istuva Niken malli, jonka perusteella voisi tuumailla, että tämä koko sopii minulle. En ole koskaan juossut Niken kengillä, niin vähän on hakusessa tämä kokeilu.

Itsellä pääosin New Balanceja koossa US10-US11, pääosin US10.5. Niket yleensä mulla puoli koko NBtä isommat, kun Niket ovat kapeampi minun leveähköön jalkaan, niissä jää yleensä kärkeen tilaa, mutta eipä jalka kuristu keskivaiheelta. Next% on aika napakka. Itselläni on nyt kokona US11 Next%issä, tosin US10.5 en päässyt sovittamaan, se olisi saattanut olla hyvä, mutta niin on US11kin. US10 oli täysin mahdotonta saada jalkaan.

Nike.com on hyvä paikka tilata, liity Nikememberiksi (ilmainen). Saat 30 päivän ilmaisen palautusoikeuden ja voit jopa testijuosta kengät. Tilaa sekä US10.5 ja US11, pidä sopivampi ja palauta toinen. Tai palauta molemmat jos kenkä ei tunnukaan niin hyvältä kuin hinta sanoo. Tosin epäilen sitä. 🙂

Nyt näyttää olevan pinkissä paljon kokoja tarjolla.

• Like 1

8 tuntia sitten, catpaps kirjoitti:

Vaporfly Next% on pientä kokoa. Kokeile kaupassa Pegasus joka löytyy kaikkialta ja lisää siihen 1/2 kokoa. Pegasus 36 itsellä US8,5 ja Vaporfly Next% US8,5 oli todella tiukka. Istuvuus toki aivan erilainen ja kenkä timanttinen!

• Like 1