Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
poppelie

Tankkaus ja ananas

Recommended Posts

Onko kellään kokemusta/tietämystä, sopiiko ananas (ns grilliananas omassa liemessään, ei lisättyä sokeria) maratontankkaukseen? Siinähän on paljon hiilareita, mutta onko liian voimakas diureetti? Eli voiko nesteiden imeytyminen häiriintyä, jos syön ananasta esim pari sataa grammaa päivässä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/kemia/2009-10-27/Miksi-ananas-kirvelee-kielellä-Syy-ei-ole-happo-vaan-lihasta-tuhoava-entsyymi-3280723.html

 

Vaikka sanotaankin, ettei ananaksen bromelaiini toimi mahassa, niin kyllä reilumpi ananasmäärä saa mahan sekaisin. 

 

Diureettisuuteen en ota kantaa, onko se sitten totta. Kofeiini ja alkoholikin  ovat diureetteja ja muutama muu ravintoaine, mutta pääosin ne ovat heikkoja sellaisia, eikä niillä saa kehoaan kuivumaan. Eli niiden vaikutus on grammoissa, kun varsinaisten diureettien vaikutus voi olla kiloissa. 

Tuskin ananas on sen parempi tankkaushedelmä, kuin omena tai vesimelonikaan. Hiilihydraattia voi sitten lisätä hunajasta tai maltodextriinistä.

Osa on myös sitä mieltä, ettei maraton-juoksija tarvitse mitään erillistä hiilihydraattitankkausta, kun ei niitä hiilihydraatteja voi tankata määräänsä enempää. Siis tietenkin hiilihydraattipitoisempi ruoka, mutta ei mitään pari päivää ennen Dexal Heavya 3 litraa päivässä.

Tietenkin on tutkimuksia, että supertankkaus olisi mahdollista, eli tuplata ne glykogeenivarastot, mutta yleensä viitataan vanhempiin tutkimuksiin ja normaalioloissa tankki ei koskaan ole tyhjä. 

200 grammaa ananasta siis sisältää 26-28 g hiilihydraatteja ja kulutus 150 - 200g tunnissa kovassa suorituksessa. http://www.arcticsportaddicts.fi/artikkelit/miten-tankata-ennen-pitkakestoista-suoritusta/ 

 

Eli etukäteen et voi tankata koko kisan hiilihydraatteja vaan sitä energiaa tulee nauttia myös suorituksen aikana. Etukäteistankkauksessa (supertankkaus) on ongelmansa, koska se poikkeaa normaalista ravinnon nauttimisesta ja voi hyvinkin saada kehon sekaisin. Eli maltilla hiilihydraattien lisäys.

 


Sitten siihen kysymykseesi taas, eli jos syöt jo vakiona sen 200g ananasta päivittäin, niin ei se haitaksi ole, mutta ei oikeastaan hyödyksikään esimerkiksi viikon ananastankkaus ennen maratonia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy