Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hyvän juoksumaton ominaisuuksia

Arvostele ketju:

Recommended Posts

Harkinnassa olisi juoksumaton ostaminen, jotta treenejä pystyisi tekemään myös silloin kun kotoa ei voi poistua (pienet lapset...). 

Viime talven aikana tein jonkin verran treenejä juoksumatolla läheisellä salilla, mutta mitä ominaisuuksia hyvässä juoksumatossa tulisi olla? Harjoittelen ohjelman mukaisesti, enkä ole ikinä käyttänyt maton "valmiita ohjelmia". Hakusessa voisi olla jokin "pelkistetympi" malli, missä ei tarvitsisi olla omaa viihdekeskusta, radioita, 120 valmista harjoitusohjelmaa vaan riittävän kokoinen juoksualusta (mikä olisi riittävä?) ja sopiva maton nopeusalue.

Mitä tulisi siis huomoida jos on on hankkimassa ensimmäistä juoksumattoa? Onko joku merkki tai malli, mitä suosittelisit? 

Minulla on ollut tuo perusmatto noin puolitoista vuotta ja olen juossut sillä toista tuhatta kilometriä ja hyvin on toistaiseksi toiminut eikä kulumista vielä juuri huomaa. Tuossa luvataan kaltevuuden säädöksi 20%, mutta on vain reilun 12%, mutta riittää sekin. Takatassujen alle laitoin koroketta, että sain sen vaakatasoon eli nollakulmallekin. Valmiita ohjelmia en ole siitä käyttänyt. Minulla se on ollut varastossa ja se on talvella tarpeeksi viileä ja tarvittaessa käytän tuuletinta apuna.

http://www.electronic-star.fi/Klarfit-Pacemaker-X30-juoksumatto-kotikuntolaite-6-5hv-22km/h-rintavyoe-musta_i212558.htm

Itse päädyin hankkimaan reilun 800 km juostun käytetyn tunturin maton. Samalla rahalla olisi saanut uuden XXL:n tarjouksesta kutakuinkin samoilla ominaisuuksilla, mutta noin 50 kg kevyempänä. Arvelin että toi tunturi on kuitenkin parempi valinta kestävyyden ja huoltojen suhteen. Moottori on 3hv, nopeus 22 km/h ja max kulma 12 %. Juoksuala 53x150 joka tuntuu ihan riittävältä.

Kiitokset!

Joidenkin mattojen mainoksista muista lukeneeni, että erikseen mainittiin maton vetotapa ja jotain ominaisuuksia itse maton joustavuudesta ja näiden vaikutuksesta juoksun mukavuuteen (maton joustavuuden tai vastaavan kautta). Onko havaintoa onko noilla mitään vaikutusta juoksutuntumaan vai ovatko vain mainospuheita?

Itse pitäisin tärkeimpinä juttuina vähintään 50cm leveätä mattoa ja vähintään 3hv jatkuvaa tehoa. Näillä eväillä pääsee jo pitkälle. Puhaltimille, ohjelmille, näytöille ja muille tingeltangeleille en antaisi mitään arvoa. Parempi laittaa ihan oikea televisio tai näyttö maton eteen ja oskilloiva pöytätuuletin.

• 1 month later...
  • Vieras

Mielenkiintoinen keskustelun alku, mutta jäänyt vähän lyhyeksi. Itse etsinyt myös tietoa, että millainen matto kannattaisin kotikuntoiluun hankkia. Matto juurikin sen takia, että pieni lapsi eikä pääse itsekseen lenkille noin vain. Tuntuu, että keskustelut tai tieto mitä löytyy maton valinnasta niin hehkutetaan Tunturia, varmaan hyvä, mutta onhan ne aika hintaviakin. Mitä kannattaisi ottaa huomioon näin kuntoilijana maton valinnan suhteen?

• 2 months later...

Joo moottoroitu on ainoa mahdollinen, jos haluaa juosta, eikä pelkästään hikoilla. Spekseiltään melko puhutteleva on tämä XXL:n tarjousmatto. Vauhti riittää varmasti ja muutoinkin vastaa aika hyvin omaa tunaani, mutta on tietysti noin 50 kiloa kevyempi, joka ohjasi minut ostamaan tuon vähän käytetyn maton (ja tietysti Tunturin huolto). 20 askeleen nousu taitaa olla max 10%, 0,5% portain....

1 tunti sitten, ErAh kirjoitti:

Spekseiltään melko puhutteleva on tämä XXL:n tarjousmatto.

Mä ostin viime syksynä samasta putiikista saman valmistajan aavistuksen pienemmän maton. 51x140 senttisen. Tehoa on samat 3hv. Edelleenkin painottaisin juoksumaton leveyden merkitystä. Vähintään 50 senttiä leveä matto tekee juoksemisesta rentoa ja rauhallista, vaikka olisi vähän väsyneempikin. Jollain 40-45 senttisellä pitää jo keskittyä maton keskellä pysymiseen.

En ole mattoa käyttänyt vasta kuin yhden talvikauden, mutta ainakin sen se palveli loistavasti. Ja nyt syksyllä olen muutaman kerran matolla juossut. Hintaahan näillä XXL:n Titaneilla on huomattavasti vähemmän kuin Tuntureilla. Joku Titanin malli on puolisäännölliseen XXL:ssä tarjouksessa, joten listahinnalla näitä ei kannata ostaa. Mutta hintaero Tunturiin on valtava, jos laittaa speksit samalla tasolle. Mutta tiedä sitten, jos tulee teknisiä ongelmia. Itse puntaroin hintaeron niin suureksi, että päätin ottaa riskin.

Juoksumatto ilman moottoria kuulostaa kyllä melko päättömältä ajatukselta. Mahdetaanko sellaisia edes myydä muualla kuin jossain Ideakuvastoissa?

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

• Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:

"Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!

Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 

Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 

Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI

Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy