Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

Sitä itekkin mietin, ku mulla aika  korkea max syke, mut sen saamiseks tarttee juosta täysillä ylämäkeen. Max syke laskettu viime vuonna 205 ja jos halun sykkeen nousevan lenkillä yli 180, ni tarttee juosta alle 4min/km vauhtia, mikä on mulle todella railakasta menoa.

22 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Peruskestävyys periaatteessa paranee nyt varovaisesti sanottuna 20 vuotta. Se, että saako sillä enää mitään etua esim. 10km kisassa onkin sitten toinen juttu. Miten sulla on nuo sykealueet määritelty kelloon? Jos ei mitenkään, vedä tosiaan täysivauhtinen 10km kisa ja laita siitä keskisyke z4 ylärajaksi, on hyvä arvio ja tuon jälkeen pitäisi ennusteiden olla kohtuu hyvät ainaskin 10km kisaa ajatellen! 

Olen asettunut tosiaan max sykkeeksi eli zone5 205. Mikä on varmaankin liian korkea. Niinkuin tuossa edellä mainitsin max syke mulla aika korkea, mut siihen päästäkseen tarvii vetää kohtuu jyrkkää ylämäkeä täysillä. Muuta tuota max sykettä tuohon 10km keskisykkeeseen ja katotaan mitä se sitten antaa.

Jotain hieman outoa on noissa sinun sykkeissä. Jos maksimisyke on 205 niin kymppi pitäisi heilahtaa huomattavasti korkeammalla keskisykkeellä kuin 149. 🤔

Minulla esim. maksimisyke oli noin 196 kun juoksin puolikkaan keskisykkeellä 176 viisi vuotta sitten. Tuolloin kympillä syke alkoi olla jo 180 lukemissa.

Vaikea tosin arvoida miten tässä tapauksessa kun ei tunne täyttä treenihistoriaa. Parhaan arvion kisakunnosta saat kuitenkin aina kisaamalla ja sitä ei ole vielä

yksikään mittari kyennyt voittamaan. Minullekin Garmin 935 ennustaa kisavauhteja joita en ole vielä realisoinut ikinä.

1 tunti sitten, LauriH kirjoitti:

Jotain hieman outoa on noissa sinun sykkeissä. Jos maksimisyke on 205 niin kymppi pitäisi heilahtaa huomattavasti korkeammalla keskisykkeellä kuin 149. 🤔

Minulla esim. maksimisyke oli noin 196 kun juoksin puolikkaan keskisykkeellä 176 viisi vuotta sitten. Tuolloin kympillä syke alkoi olla jo 180 lukemissa.

Vaikea tosin arvoida miten tässä tapauksessa kun ei tunne täyttä treenihistoriaa. Parhaan arvion kisakunnosta saat kuitenkin aina kisaamalla ja sitä ei ole vielä

yksikään mittari kyennyt voittamaan. Minullekin Garmin 935 ennustaa kisavauhteja joita en ole vielä realisoinut ikinä.

Sitä tässä olen alkanut miettimään, että alisuoritanko todella paljon. Katsoin viime vuoden puolikkaan ja maran tuloksia, niin niissä mun keskisyke ollut Maralla 169 ja puolikkaalla 163. Treenihistoriasta lyhyesti, 6 vuotta sitten aloitin juoksun lähes nollasta. Kahta kilometriä en jaksanut juosta yhteen menoon. Siitä viikkokilometrit nousseet noin 10km per vuosi. Ja nyt mennään siellä 40-50 viikkokilometreissä. Eka puolikas juostu 2017 2.16 aikaan ja viime kesänä ensimmäinen mara aikaan 5.10

Mut sanotaan, että jaloissa alkaa jollain lailla hapot tuntumaan kun pulssi alkaa olemaan päälle 165. 

Noissa ei oo nyt mitään järkeä noissa sun sykkeissä. Siis sulla on keskisyke korkein maralla, lähes yhtä korkea puolikkaalla ja ylivoimaisesti matalin kympillä? Nuohan pitäis olla justiinsakin toisin päin eli sitä korkeampi keskisyke, mitä lyhyempi matka! Mittaatko sykkeitä tuolla rannemittarilla vai vyöllä? Jos rannemittarilla, sitten alan ymmärtää... 

3 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Noissa ei oo nyt mitään järkeä noissa sun sykkeissä. Siis sulla on keskisyke korkein maralla, lähes yhtä korkea puolikkaalla ja ylivoimaisesti matalin kympillä? Nuohan pitäis olla justiinsakin toisin päin eli sitä korkeampi keskisyke, mitä lyhyempi matka! Mittaatko sykkeitä tuolla rannemittarilla vai vyöllä? Jos rannemittarilla, sitten alan ymmärtää... 

Rannemittarilla, mut tosiaan toi 10km lenkki tehty tänä vuonna, muut vuosi sitten ja kunto aika paljon noussut viime vuodesta.

Ei se selitä mitään. Käypäs hommaamassa kunnollinen sykevyö ja tulet hämmästymään! Noissa sykkeissä ei oo mitään järkeä oli ne tehty missä kunnossa tahansa. Karkeasti siis jos olet tehnyt marat huonommassa kunnossa, niin niissä pitäisi olla vielä alhaisemmat sykkeet (=et ole saanut itsestäsi kaikkea irti), kympin kisassa pitäisi olla paremmassa kunnossa eli lähellä optimaalista sykealuetta (=yläkynnys). Nyt nuo ei natsaa sitten vähää alusta. 

Mullakin tuo kello sekoaa ihan täysin, jos teen parikin lenkkiä ilman sykevyötä. Ei toimi rannemittaus juosten oikeastaan yhtään, kun teen 90% lenkeistä vaihtelevissa maastoissa pururadoilla/lenkkipoluilla. 

Kokeile juosta kaksi identtistä juoksua, vaikkapa 10km pk noin samalla tahdilla samaan aikaan vuorokaudesta ja about yhtä väsyneenä. Toinen sykevyöllä ja toinen rannemittauksella. Vai voikohan noita mitata yhtäaikaa, itse en ainaskaan osaa? Juoksen, pyöräilen ja teen kaiken muunkin aina sykevyöllä, niin ei tarvi arpoa noiden kanssa. Joissakin toimii rannemittaus oikein hyvin itselläkin, mutta se on kaikkea muuta kuin 100% luotettava!

Oma kokemus 935:n rannesykemittauksesta on, että tasavauhtisissa PK lenkeissä on suurinpiirtein kartalla, mutta kovempivauhtisissa tulee epävarmempia tuloksia. Joskus on oikein, joskus ei. Minua ei kuitenkaan haittaa käyttää sykevyötä, joten käytän sitä aina.

2 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Vai voikohan noita mitata yhtäaikaa, itse en ainaskaan osaa?

Kyllä voi. Connect IQ -kaupasta löytyy Auxiliary Heart Rate -datakenttä, joka näyttää sykevyön sykkeen, kun rannesyke on käytössä. Tallentaa myös molemmat sykkeet fit-tiedostoon.