Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Recommended Posts

2 tuntia sitten, Mikkok kirjoitti:

Asetukset - Järjestelmä - Tiedon tallennus. Vaihtoehdot "Älykäs" tai "Joka sekunti"

 

Tuli hommattua tuollainen FR 935 BlackFriday tarjouksesta hintaan 279.00. Tyytyväinen olen ollut.

 

Samaisesta tarjouksesta ostin minäkin. Juuri sopivan kokoinen tällaisen risuranteeseen. Toiminnoiltaan ja käyttöliittymältään suht looginen, tosin Polar m400 jälkeen ylös/alas-napit on oudossa paikassa. Paritus Polar H7 vyön kanssa onnistui helposti, kuten ylipäätään kellon käyttöönotto.

 

Pari kevyttä vitosta takana ja olen tyytyväinen ostokseen. Asiallisen oloista statistiikkaa ja sykemittaukseen perustuva palautumisen seuranta. Näissäkin on totuttelua Polarin jälkeen, mutta ei haitaksi asti.

 

Kirsikkana kakun päällä golf-ominaisuudet, joskin jonkin verran rajatummat kuin varsinaisissa golf-kelloissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 tuntia sitten, jlaakso kirjoitti:

Samaisesta tarjouksesta ostin minäkin. Juuri sopivan kokoinen tällaisen risuranteeseen. Toiminnoiltaan ja käyttöliittymältään suht looginen, tosin Polar m400 jälkeen ylös/alas-napit on oudossa paikassa. Paritus Polar H7 vyön kanssa onnistui helposti, kuten ylipäätään kellon käyttöönotto.

 

Pari kevyttä vitosta takana ja olen tyytyväinen ostokseen. Asiallisen oloista statistiikkaa ja sykemittaukseen perustuva palautumisen seuranta. Näissäkin on totuttelua Polarin jälkeen, mutta ei haitaksi asti.

 

Kirsikkana kakun päällä golf-ominaisuudet, joskin jonkin verran rajatummat kuin varsinaisissa golf-kelloissa.

Minun mielestä ekosysteeminä Flow pesee Connectin mennen tullen. Flowssa on paljon helpompi analysoida treenejä, sillä Connectissa en oikein pääse sitä edes tekemään. Ihme juttu että oletuksena Connectissa on, että harjoittelijaa kiinnostaa vain vauhti, syke, kadenssi, sykealueet ja lämpötila :)Lämpötila onkin aika oleellinen juttu.  Toinen seikka, että miten Connectissa pääsee katsomaan että paljonko olet juossut matkaa esim. 12 min. tai 30 minuutin kohdalla jos harjoituksen kesto on ollut 50 minuuttia? Helppoa tietoa, mutta en minä onnistu saamaan tätä tietoa Connectista. Flowsta tämän tiedon saa miten helposti tahansa!!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjoo, onhan tuo Flow tietyllä tavalla enemmän urheilijalle tehty, kun taas Garmin Connect enemmän sosiaalisen median jatkeeksi. Mutta itse en niinkään ole kiinnostunut noista ekosysteemin ominaisuuksista hirveän yksityiskohtaisella tasolla eikä tarkoitukseni ollut vertailla niitä. Sekä Flow:sta että Connectista olen vienyt harjoitukset Stravaan, jolloin olen riippumaton sen kellosta ja kellon ekosysteemistä.

 

Itselleni tärkeitä ominaisuuksia kellossa tai ekosysteemissä:

 

- akun kesto enemmän kuin 1vrk 😄

* ei toteutunut M400 kohdalla edes akkua vaihtamalla

* 935 on ollut viikon ranteessa, takana 3 kpl ~5km lenkkiä, jatkuva sykkeen seuranta ja akkua jäljellä 55%

 

- selkeä käyttöliittymä

* sekä normikäytössä että harjoitteen aikana

* plussaa jos näkymiä voi muokata omiin tarpeisiin sopivaksi

 

- helppo ellei jopa automaaginen synkkaus ekosysteemiin

 

- harjoitusohjelmien ja harjoitteiden luominen

 

Olisin varmasti voinut jatkaa Polarin kelkassa uusilla Vantage-malleilla, mutta taivaankappaleet olivat linjassa Garminin suuntaan ostohetkellä. Huikea Black Friday tarjous, totaalinen kypsyminen M400 akunkestoon, hurahtaminen golfiin loppukesästä. Mikään em. seikoista ei siis ole järkiperäinen päätös. Sykemittarin valinnassa suurimmalla osalla määräävät tunteet (myöntäkää pois, samoin auton ostossa :) ). Ts. nyt mennään Garminilla kunnes kypsyn johonkin sen "ominaisuuteen" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan sait rahoille vastinetta, sillä Black Friday alennukset olivat aivan huikeita Garminin suuntaan. Varmasti tulet olemaan tyytyväinen ja kyllähän se näin on, että Connect on enemmän sosiaalisen median jatkeeksi ja enemmän suuntautunut aktiivisuus-seurantaan kun urheilusuoritusten analysoimiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoitetaan nyt tänne, kun kyseessä 935 kello, mutta sama juttu oli edellisessä 235 kellossa.

 

Eli ihmettelen, miten kello laskee nuo ennustetut ajat eri matkoille?

 

Itselläni esim kello näyttää Maralla 3.23 , puolikkaalle 1.37, Kympille 44min ja vitoselle 21.16

 

Omat ennätykseni oikeasti ovat Mara 5.10, puolikas 2.09, kymppi 53min ja vitonen 25min.

 

Eli aika paljon mitä ennusteet ovat. Kello ollut käytössä reilu vuoden, että ei ole siitä kiinni, että kello olisi uusi. Alisuoritanko todella näin paljon vai mistä johtuu näin suuret erot ?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, jartukka kirjoitti:

Eli ihmettelen, miten kello laskee nuo ennustetut ajat eri matkoille?

 

Tarkka algoritmi ei ole tiedossa ja on varmasti jonkinlainen liikesalaisuus. Homma perustuu kuitenkin kellon antamaan VO2max arvioon ja siihen vaikuttaa mm. minkälaisia harjoitteita teet tällä hetkellä. Jos olet juossut harjoituksissa kovaa niin mittari luulee, että kykenet myös pidemmillä matkoilla juoksemaan kovaa vaikka se ei pitäisi paikkansa sillä tarvittava kestävyys puuttuu. 

 

VO2max arvoja vastaten löytyy kirjallisuudesta kilpailuaikataulukot jotka perustuvat tilastoihin. Eli aikoja pitää tulkita siten, että tuohon aikaan voisit yltää jos treenaisit kuten tietylle matkalle kuuluu treenata useiden kuukausien ajan. Kestävyysmatkoista kun puhutaan niin yleensä suorituskykyä rajoittaa riittävän kestävyyden puute. Se kertoo enemmän potentiaalista kuin siitä mihin juuri tällä hetkellä mahdollisesti kykenet. Esim. tuo maratonin ennuste ei tule realisoitumaan niin kauan kun ei harjoittele kuten maratoonarin täytyy harjoitella (paljon riittävän pitkäkestoista kestävyysharjoittelua ja oikeat avainharjoitteet), mutta hapenottokyvystä tulos ei luultavasti tule olemaan kiinni. Sitten jos puhutaan vaikka 2.30 maratonista, niin mittari on sitä mieltä, että et ole antanut vielä mitään indikaatiota siitä, että hapenottokykysi voisi olla sillä tasolla mikä vaaditaan 2.30 maratonin juoksemiseen. 

 

Huom! Mittari ei tiedä mitään siitä mikä on kenenkin kehittymispotentiaali.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, LauriH kirjoitti:

 

 

 

VO2max arvoja vastaten löytyy kirjallisuudesta kilpailuaikataulukot jotka perustuvat tilastoihin. Eli aikoja pitää tulkita siten, että tuohon aikaan voisit yltää jos treenaisit kuten tietylle matkalle kuuluu treenata useiden kuukausien ajan. Kestävyysmatkoista kun puhutaan niin yleensä suorituskykyä rajoittaa riittävän kestävyyden puute. 

 

Treeniohjelmani painottuu nimenomaan kestävyystreeneihin ja mukana on vain muutama vauhtitreeni kuukaudessa. Pääsääntöisesti 3x PK + pitkis tai 2xPK+VK+pitkis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten tuossa jo yllä vastattiin, niin noinhan se menee. VO2max on jossain mielessä perinnöllistäkin, eli vaikkei tekisi oikeastaan yhtään kestävyysharjoittelua, niin Cooper voi liikahtaa lähelle 3000m, jos lahjakkuutta löytyy! Sen sijaan turha kuvitella, että tuolla lahjakkuudella juostaisiin kymppi, puolimaraton tahi maraton. Pitää muistaa, että kestävyyskunnon nostamiseen kuluu vuosia, ellei vuosikymmen, eli päästääkseen sille tasolle kestävyydessä, missä hapenottokyky jo nyt on, voi ottaa oman aikansa. 

 

Käytännössä mitä pidempään on kestävyysurheilua harrastanut, niin sitä lähemmäs nuo arviot menee todellisuutta. Jos harjoittelee vain esim. kympille ja tekee oikein täsmäreeniä sitä matkaa silmällä pitäen, voi se 10k mennä ennusteen allekin. Ennustetta varmaan päivitetään sykkeiden ja vauhtien pohjalta. Eli jos sykerajat aseteltu väärin, sitten tuo ennustekin on varmuudella väärin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, jartukka kirjoitti:

Treeniohjelmani painottuu nimenomaan kestävyystreeneihin ja mukana on vain muutama vauhtitreeni kuukaudessa. Pääsääntöisesti 3x PK + pitkis tai 2xPK+VK+pitkis.

 

Kestävyydellä tässä yhteydessä tarkoitin kisavauhdin kestoa. Vauhtikestävyys ja maksimikestävyys on tärkeimpiä kestävyyden osa-alueita kun puhutaan matkoista välillä 5 km - puolimaraton. Nopeammilla toki myös maratonilla tarvitaan hyvä VK alueen kestävyys. PK alueen harjoittaminen on toki hyvin tärkeää monestakin syystä kaikkia matkoja ajatellen, mutta sen kehittämiseen menee tosiaan vuosia kuten @AnttiSn mainitsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan toi Garminin kisaennuste tulisi tarkemmaksi, jos laittaa vaikka kympin kisan keskisykkeen Z4 ylärajaksi. Noi UFO-ennusteethan johtuu siitä, ettei todellisuudessa kykene vetämään kymppiä yläkynnyksellä, tai hieman sen yläpuolella. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peruskestävyys periaatteessa paranee nyt varovaisesti sanottuna 20 vuotta. Se, että saako sillä enää mitään etua esim. 10km kisassa onkin sitten toinen juttu. Miten sulla on nuo sykealueet määritelty kelloon? Jos ei mitenkään, vedä tosiaan täysivauhtinen 10km kisa ja laita siitä keskisyke z4 ylärajaksi, on hyvä arvio ja tuon jälkeen pitäisi ennusteiden olla kohtuu hyvät ainaskin 10km kisaa ajatellen! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy