Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

Garmin 735  ei myöskään jostain syystä ymmärrä, tai osaa laskea matolla juostua matkaa oikein. Ilmeisesti askeleen mitta matolla on hiukan pidempi ? Aanulla mittarin mukaan juoksin reilu 9 km, maton mukaan 10 km. No, toisaalta. Maton kailbrontia on tuskin tehty, jos koskaan. 

Mulla kävi Tunturin juoksumattohuoltomies huoltamassa mun maton ja neuvoi maton nopeuden mittaamiseen polkupyörän mittaria. Matto tulille ja etupöyrä matolle ja siitähän sen nopeuden sitten näkee. Jos ei viitti ihan joka nopeutta mitata, niin aika lineaarisesti se nopeus menee, muutama mittaus varmaan riittää ja laskee loput.

10 tuntia sitten, Ilpo kirjoitti:

Mä tunnen oman mattoni ja tiedän maton oikean vauhdin kullakin maton ilmoittamalla lukemalla. On muuten totta, että ei ole oikeastaan väliä mitä kello näyttää matkan pituudeksi koska sen voi muuttaa oikeaksi connectissa. Edellisen Garminin aikana käytin kelloa ainoastaan harjoituksen tallennukseen, jotta sain tiedot connectiin ja sitten siellä korjasin tiedot oikeiksi.

Jos et ole sitä vielä sattunut huomaamaan, tässä Garminin 935 kellossa pystyy harjoituksen lopetettua (mutta ei vielä tallennettua) korjaamaan juostun matkan maton ilmoittamaksi matkaksi (tai miksi tahansa sen haluaa muuttaa). Hyvä puoli tässä on se, että silloin kellon viikoittaiset näkymät yms. vastaavat Connectin tietoja. Mikä parempaa, kello päivittää samalla kalibrointikertoimensa tulevia juoksuja varten. Sen jälkeen kun aloin muuttamaan juoksumatkan maton osoittamaksi heti mattojuoksun jälkeen, on tuo kalibrointi on tuottanut aika tarkkoja juoksumatkoja, kunhan vain olen juossut samalla matolla ja juoksuvauhti on suhteellisen lähellä kalibroinnissa käytettyä juoksuvauhtia.  

51 minuuttia sitten, Ghatmando kirjoitti:

Jos et ole sitä vielä sattunut huomaamaan, tässä Garminin 935 kellossa pystyy harjoituksen lopetettua (mutta ei vielä tallennettua) korjaamaan juostun matkan maton ilmoittamaksi matkaksi (tai miksi tahansa sen haluaa muuttaa). Hyvä puoli tässä on se, että silloin kellon viikoittaiset näkymät yms. vastaavat Connectin tietoja. Mikä parempaa, kello päivittää samalla kalibrointikertoimensa tulevia juoksuja varten. Sen jälkeen kun aloin muuttamaan juoksumatkan maton osoittamaksi heti mattojuoksun jälkeen, on tuo kalibrointi on tuottanut aika tarkkoja juoksumatkoja, kunhan vain olen juossut samalla matolla ja juoksuvauhti on suhteellisen lähellä kalibroinnissa käytettyä juoksuvauhtia.  

Joo, ekan kerran kun käytin mittaria juoksumatolla se kysy kuinka paljon tuli juostua mutta ei oo sitä enää sen jälkeen kysynyt. En oo vielä löytänyt miten sen saa kysymään uudelleen juostun matkan.

18 tuntia sitten, Ilpo kirjoitti:

Joo, ekan kerran kun käytin mittaria juoksumatolla se kysy kuinka paljon tuli juostua mutta ei oo sitä enää sen jälkeen kysynyt. En oo vielä löytänyt miten sen saa kysymään uudelleen juostun matkan.

Nyt huomasin miten mittarin saa kalibroitua, valinta löytyy valikosta kun on lopettanut harjoituksen.

• Like 1

Guest Vekster

Terve kaikille. Ensimmäistä kertaa kirjoittelen tänne foorumille, kun hankin pari päivää sitten uuden FR935:n ja olen nyt testaillut sitä ja laitteen tekemät pace-mittaukset askarruttavat. Jos jollakulla on kokemusta alla olevista, niin olisi mielenkiintoista kuulla teidän ajatuksia. Lähtötietona että mitään lisäantureita ei ole käytössä, eli olen tähän asti käyttänyt mittaria rannekesykemittauksella ja 5v+ vanhalla garminin FR110:n mukana tulleella vyöllä, jossa ei ole muita ominaisuuksia kuin sykemittaus.

1. Pace-käyrien muoto: Olen käyttänyt mittarissa valmiina olevaa "run"-toimintoa ja käynyt nyt parilla lenkillä ja pace-viiva on yllättävän siksakkia. Nyt on suhteellisen vaikea tulkita käyriä kun tuntuu että viivan tarkkuus on tulkinnasta riippuen joko a) holtittoman huono tai b) ylitarkka eli jokainen sekuntitason liike tallentuu dataan (tai arvioidaan GPS signaalin pohjalta; en tarkalleen tiedä miten näitä lasketaan) ja aiheuttaa siksi melua viivaan. Omasta mielestäni kuitenkin juoksin lenkeillä pitkiä pätkiä ihan tasaista vauhtia, mutta myös näiden pätkien pace näyttää aaltoilevan datassa. 

• Onko em. havainto tuotteen ominaisuus myös muilla vai onko jotain pielessä?
  • Olisiko mahdollista tai järkevää tehdä jonkinlaista keskiarvoistusta tuolle viivalle? Luin garminin foorumeita ja ilmeisesti ConnectIQ kentillä (joita en ole vielä opiskellut) olisi mahdollista keskiarvoistaa pacea (esim. 30sec liukuva keskiarvo?). Onko kukaan tehnyt tälläistä ja onko siitä iloa?

2. (Current) pacen tarkkuuden parantaminen: pacen tarkkuutta pystyy ilmeisesti parantamaan ainakin hankkimalla footpodin. Ilmeisesti myös uudemmassa HRM Run vyössä on erilaisia antureita.

• Onko ulkoisista sensoreista oleellista apua pacen mittaamiseen? (Esim. Garminin sivuilla HRM runin tuotetiedoissa ei mielestäni puhuta pace-mittaamisesta mitään...)
  • Kannattaako mieluummin hankkia Garminin Foot Pod vai HRM Run vyö? (vai jotain muuta esim. Stryde?`)
  • Jos tälläisen hankkii, tapahtuuko mittausten parantuminen Garminien omien vehkeiden osalta "automaattisesti" vai pitääkö itse osata säätää asetuksia? (Eli muuttuuko esim. "current pace" havainto itsestään tarkemmaksi vain aktivoimalla uuden sensorin? Vaikuttavatkohan sensorin havainnot myös muiden mittausten (matkan yms) tarkkuuteen?)

Mukavaa jos jollakulla edes osaan näistä näkemyksiä. Toisena vaihtoehtona olin miettinyt Suunnon + Stryden hankkimista jos tuo olisi parempi tai helppokäyttöisempi kombo.

Tervetuloa mukaan!

1) Tuo vauhti heittelee miten sattuu. Käytä mieluummin keskimääräistä kilometrivauhtia. 

2) Jos haluat tarkkaa mittausta niin hanki Stryd. Jos haluat hankkia jonkun lisäosan niin hanki Stryd. Hanki siis Stryd 🙂

• Like 1

Osaako kukaan auttaa onnetonta? 

Juossut vuosia V800 kanssa ja tykännyt kun esim pitkän lenkin lopussa vedetyn reippaamman osion keskinopeuden saa esiin jo juostessa ja kotona Flowssa. Saako Fr935 tämän esim 7km pätkän keskinopeuden esiin jo juostessa tai myöhemmin gc:ssä?! Saan vain esiin vain automaattiset 1km pätkät 😬

56 minuuttia sitten, Minna Wahe kirjoitti:

Osaako kukaan auttaa onnetonta? 

Juossut vuosia V800 kanssa ja tykännyt kun esim pitkän lenkin lopussa vedetyn reippaamman osion keskinopeuden saa esiin jo juostessa ja kotona Flowssa. Saako Fr935 tämän esim 7km pätkän keskinopeuden esiin jo juostessa tai myöhemmin gc:ssä?! Saan vain esiin vain automaattiset 1km pätkät 😬

Lyhyt vastaus: Ei

Pidempi vastaus: Polar antaa määrittää automaattikierrosten lisäksi manuaalikierroksia. Garmin sotkee nämä yhteen, joten jos on automaattikierrokset käytössä niin kello piippailee joka kilsan (tai asetetun matkan) jälkeen mikä nollaa kierrosmittauksen.

On 18.4.2018 at 21.15, Guest Vekster kirjoitti:

Terve kaikille. Ensimmäistä kertaa kirjoittelen tänne foorumille, kun hankin pari päivää sitten uuden FR935:n ja olen nyt testaillut sitä ja laitteen tekemät pace-mittaukset askarruttavat. Jos jollakulla on kokemusta alla olevista, niin olisi mielenkiintoista kuulla teidän ajatuksia. Lähtötietona että mitään lisäantureita ei ole käytössä, eli olen tähän asti käyttänyt mittaria rannekesykemittauksella ja 5v+ vanhalla garminin FR110:n mukana tulleella vyöllä, jossa ei ole muita ominaisuuksia kuin sykemittaus.

1. Pace-käyrien muoto: Olen käyttänyt mittarissa valmiina olevaa "run"-toimintoa ja käynyt nyt parilla lenkillä ja pace-viiva on yllättävän siksakkia. Nyt on suhteellisen vaikea tulkita käyriä kun tuntuu että viivan tarkkuus on tulkinnasta riippuen joko a) holtittoman huono tai b) ylitarkka eli jokainen sekuntitason liike tallentuu dataan (tai arvioidaan GPS signaalin pohjalta; en tarkalleen tiedä miten näitä lasketaan) ja aiheuttaa siksi melua viivaan. Omasta mielestäni kuitenkin juoksin lenkeillä pitkiä pätkiä ihan tasaista vauhtia, mutta myös näiden pätkien pace näyttää aaltoilevan datassa. 

.

En tiedä sitten. Oma 935 näyttää hyvin tasaista vauhtia. Oheessa suurennettu kuva tasaisesta lenkistä. 

Screenshot_20180911-194739.jpg

On 11.9.2018 at 19.50, jartukka kirjoitti:

En tiedä sitten. Oma 935 näyttää hyvin tasaista vauhtia. Oheessa suurennettu kuva tasaisesta lenkistä. 

Screenshot_20180911-194739.jpg

Siistiä käyrää, onko sulla gps-asetuksissa valittuna tallennus sekunnin välein vai älykästallennus?

Mulla tallentaa sekunnin välein ja vauhti näyttää tältä.

Screenshot_20180913-045752_Connect.jpg