Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

Vaikka kyseessä onkin melkolailla samanlainen mittari Fenix 5:n kanssa, ajattelin perustaa FR935:lle ihan oman ketjun käyttökokemuksien ym. jakamiseksi. Löytyypähän tieto helpommin. Tarkat speksit ja testit mittarista voi jokainen lukea esim. DC Rainmakerin sivulta.

 

Itse sain tämän mallin aiemmin toissapäivänä. Tätä ennen käytin Polar V800 ja Garmin 920XT vuorotellen riippuen lajista. Tästä päivityksestä toivoin korvaajaa joka hoitaisi kaikki lajit mukisematta. Hommasin tästä ns. Tri-bundlen missä oli mukana musta ja neonkeltainen hihna, quick release mount, tri sykevyö ja swim sykevyö. Jo aikaisemmin omistin yhden Swim sykevyön, mutta onpahan toinen varalla sitten kun kloori syö ensimmäisen.

 

Mittarin käyttöönotossa ei ole ollut mitään nikotuksia. Asetusten päivittäminen, synkkaaminen puhelimeen (iPhone SE) ja peruskäyttö on sujunut ilman ainuttakaan vikaa tai uudelleen buuttaamista. Ensimmäisenä huomasin mittarin keveyden verrattuna Polarin V800:aan. Ero Garmin 920XT:hen ei ole subjektiivisesti suuri, mutta Polar on selvästi jytkympi. Yksi 935:n valintaan vaikuttaneista kriteereistä oli että saan mahdollisimman kevyen ja ohuen mittarin. Tämä olennaisesti sulki Fenix 5:n pois listasta sillä en halunnut niin massiivista mittaria arkikäyttöön. Muovisuus ei niin paljoa haitannut, mutta en minä tätä neonkeltaisella muovirannekkeella puvun kanssa käyttäisikään.

 

Aikaisempaa kokemusta rannesykemittauksesta ei ole, mutta tämä ensikokemus on ollut ihan positiivinen ainakin mitä arkikäyttöön ja kevyeen liikuntaan tulee. Intensiivisempää toimintaa en ole päässyt vielä testaamaan kun on hikiliikuntakielto tikkien takia vielä päällä. Askelmittaus, noustujen kerrosten määrä jne. tuntuu antavan ihan järkeviä lukemia. Garmin Connect mobiiliappi tuntuu massiiviselta verrattuna Polar Flow appiin. Onhan tämä Garmin ominaisuuslistan pituudessa ihan selkeästi edellä Polaria, mutta onko ne ominaisuudet loppupeleissä kaikki tarpeellisia vai ei on jokaisen päätettävissä. Se täytyy myöntää että Polarin V800 ja siihen liittyvä softa on minimalistisempaa ja vähemmän "insinöörimäistä". Molemmissa on omat puolensa. Itse käytän pääasiallisesti Training Peaksia, joten GC:n tai Flow:n ominaisuudet ei ole kovin kriittisiä minulle mutta ihan mukava lisä.

 

Päivitän lisää käyttökokemuksia pian.  

Link to post
Share on other sites
  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nyt lähti tilaus clevertraining.co.uk:sta. Lähtöhinta 535,79€ ja DC Rainmakerin koodilla (10% pois, koodi: DCR10BTF) -53,58€, loppuhinta 482,21€. Toimitus 3-5 päivää, ens viikolla. Jos nyt ei lähde 10

Nyt huomasin miten mittarin saa kalibroitua, valinta löytyy valikosta kun on lopettanut harjoituksen.

Tervetuloa mukaan!   1) Tuo vauhti heittelee miten sattuu. Käytä mieluummin keskimääräistä kilometrivauhtia.    2) Jos haluat tarkkaa mittausta niin hanki Stryd. Jos haluat hankkia

Posted Images

Uutta mittaria olen hankkimassa ja tämä on vahvasti listan kärjessä. Toinen vaihtoehto on 735. Mittaria käytän lähes pelkästään juostessa, joskus kävelylenkeillä. Sykemittausta en käytä treeneissä mutta esim. aamusykkeen mittaukseen peli olisi mainio kun remmiä ei tarvii rinnan ympärille laittaa. Muuten sykkeen mittaus on vähän hankalaa mitä kylmempi keli sattuu olemaan. Nykyistä mittaria pidän aina pitkähihaisen päällä ja talvella taitaa sykkeen jatkuva seuraaminen olla aika työläistä. Olisi mukava kuulla käytännön kokemuksia mittarin käytöstä.

Link to post
Share on other sites

On tämä rannesykemittaus Suomen oloissa vaan melko turha ominaisuus ainakin ulkona tapahtuvaan liikuntaan. Tälläkin viikolla olen pitänyt hanskoja kädessä kun on ollut parina päivänä melko kylmää (liikunnan teho ollut liian kevyttä näppien lämmitykseen) ja mittari on näin ollen hanskan ja takin päällä. Mikäs siinä jossain lämpöisessä maassa missä on monta kuukautta vuodessa tarpeeksi lämmin hanskattomaan ulkoiluun. Muuten sykemittaus on kuitenkin toiminut moitteettomasti. Kysymys on enemmän siitä missä sitä voisi hyödyntää.

Link to post
Share on other sites

Hankalalta tosiaan kuulostaa. Mikään mahdoton innovointi ei olisi mittarin näytön läpimentävät juoksuhanskat (jonkinmoinen läppäsysteemi tms.), mutta sit jäisi vielä tuo takkiongelma kylmemmillä säillä. Innovointeja venaillessa tuommoiset voisi väsätä joistain muutaman euron hanskoista, tai sit pysyy perinteisissä mittareissa.

Link to post
Share on other sites

Moi,

Mulla on Fenix 5 mittari, joka on sisarmalli tuon 935 kanssa. Fenix on ollut mulla reilut pari kuukautta ranteessa enkä pois enää vaihtaisi. Mulla ei ole ikävä tullut sykevyötä. Juoksen ja pyöräilen useimmiten tasaisen tappavalla vauhdilla ja tässä tarkoituksessa mittari toimii luotettavasti. Reagointi nopeisiin pyrähdyksiin tulee rannemittauksessa viiveellä. Aiemman V800 mittarin H7 sykevyötä olen käyttänyt joskus kokeilumielessä ja sitä aion käyttää talvella / esim. Kahvakuulassa jatkossa.

 

Plussat:

 

- ei tarvitse ylimääräistä remmiä, ei kiristä rintaa. Ehdoton plussa tuo.

- ei tule vilkuiltua koko ajan ranteeseen. En tiedä miksi.

- yksi härveli vähemmän mistä huolehtia. Joskus unohtui kun menin punttikselle.

- on näyttänyt sykkeen luotettavasti paitsi kahvakuula 

- jatkuva sykkeen mittaus ja leposyke esim. yöllä. Mielenkiintoista dataa mm. palautumisesta ja rasituksesta. Pidemmällä aikavälillä myös kunnonkehitystä pystyy seuraamaan.

 

Miinukset:

 

- reagoi hitaasti nopeisiin pyrähdyksiin

- talvella hankala jos haluaa vilkuilla kelloa.

- rannemittauksessa ei toiminut kahvakuula treenissä luotettavasti.

 

Todella hyvä uudistus tuo rannemittaus mutta eihän se kaikille sovi. Itsellä tämä on best of both worlds kun käytän joskus sykevyötä.

 

Link to post
Share on other sites

Päivitin noin 12 vuotta vanhan Suunto T6:n tänään uuteen mittariin eli Garmin Forerunner 935 saa hoitaa hommansa seuraavat 12 vuotta ;)

Ensimmäinen treeni takana; 20 km juoksentelua mäkisellä reitillä.

Kyllähän mittareiden kehitys 2000-luvun alusta nykypäivään on ollut huimaa.

Paljon on vielä opeteltavaa käytössä ja toiminteissa.

 

Aluksi kiinnosti Fenix 5, mutta liian muhkea ja painava minulle. Urheilukelloa olin hakemassa, juhlakelloja on jo enemmän kuin tarpeeksi. 

 

Kiitokset LauriH:lle, Sepolle ja muillekin testeistä ja käyttökokemuksista!

Link to post
Share on other sites

Tänään tuli harrastettua hieman sisäpyöräilyä. Tein FTP-testin (eräänlainen aerobisen kunnon testi), jossa tehomittari ja syke meni suoraan tietokoneelle ilman Garminia sillä käytössä oli TrainerRoad. Garmin oli kädessä "normaalitilassa" sillä halusin katsoa miten rannesykearvot käy yksiin vyöllä (Polar H10) mitattujen kanssa. Kävi ilmi että eihän ne olleet lähellekään samat. Siinä missä itse painelin laikka punaisena anaerobisella kynnyksellä ja yli noin 170-180 sykkeellä (vyöllä mitattuna) 20 min ajan, rannesyke piikkasi hetkellisesti 151 lukemassa ja suuren osan ajasta näytti jotain 130-140 lukemia. Subjektiivisesti ja aikaisemman historian valossa en epäile etteikö syke olisi ollut vyön antamien lukemien kinkereillä. 

 

Toki, ei tämä ihan pätevä testi ole sillä Garmin ei ollut "urheilutilassa", mutta olisin jotenkin odottanut lukemien olevan edes vähän lähemmin samat. Tärähtelyä tai muutakaan heilumista ei pitäisi tulla kun olin paikoillaan. Mittari oli kiinni hyvin ranteessa ja tiukalla. Pitää kokeilla toisella kertaa mittari urheilutilassa josko tulisi eri tulos.

Link to post
Share on other sites

Tänään tehty uintiharjoitus ilmeisesti korruptoitui jotenkin. Ei synkkaantunut mitenkään GC:iin eikä Training Peaksiin. Yritin manuaalisestikin ottaa sen suoraan 935:n muistista ja ladata sen, mutta herjasi vaan erroria tiedostoa luettaessa. Mittarista pystyin kuitenkin lukemaan harjoituksen tiedot ilman ongelmia, mutta harjoitus piti poistaa mittarista Garminin ohjeiden mukaisesti. Eipä ole ennen käynyt näin.

 

Toinen juttu, uinnista tuleva training benefit. Vaikka olenkin tehnyt pääasiassa melko kevyitä harjoituksia uinnissa niin en silti ihan ymmärrä miten mittari tasaisesti sanoo "ei aerobista/anaerobista harjoitusvaikutusta". Jos teen hölkkälenkin vastaavan pituisena ja samanlaisella sykealuejakaumalla niin yleensä saan edes "ylläpitävä" luokituksen. 

Link to post
Share on other sites

Tämmöinen laite pitäis nyt saada mutta mistäs tää kandee hankkia. Netistä ulkomailta  tilattuna hinta on ilmeisesti kilpailukykyisin. Mistäs te ootte näitä hankkinut. Onko ulkomailta tilatuissa laitteissa suomenkielinen käyttöliittymä ja samankaltainen takuu kuin Suomesta ostetusta. Nyt siis puhutaan EU:n alueelta tilatuista laitteista. En muuten oo koskaan ostanut mitään EU:n ulkopuolelta nettiostoksina.

Link to post
Share on other sites

 

3 tuntia sitten, Ilpo kirjoitti:

Tämmöinen laite pitäis nyt saada mutta mistäs tää kandee hankkia. Netistä ulkomailta  tilattuna hinta on ilmeisesti kilpailukykyisin. Mistäs te ootte näitä hankkinut. Onko ulkomailta tilatuissa laitteissa suomenkielinen käyttöliittymä ja samankaltainen takuu kuin Suomesta ostetusta. Nyt siis puhutaan EU:n alueelta tilatuista laitteista. En muuten oo koskaan ostanut mitään EU:n ulkopuolelta nettiostoksina.

 

Itse tilasin mittarin clevertraining.co.uk:sta ja DC Rainmakerin koodilla (10% pois, koodi: DCR10BTF) tilauksen kokonaishinnaksi tuli 490€. Mun ymmärtääkseni Garminilla on kansainvälinen takuu, mutta tuosta en ole varma. Ja käyttöliittymä löytyy kyllä suomeksi.

Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Ghatmando kirjoitti:

 

 

Itse tilasin mittarin clevertraining.co.uk:sta ja DC Rainmakerin koodilla (10% pois, koodi: DCR10BTF) tilauksen kokonaishinnaksi tuli 490€. Mun ymmärtääkseni Garminilla on kansainvälinen takuu, mutta tuosta en ole varma. Ja käyttöliittymä löytyy kyllä suomeksi.

 

Kiitti, onhan tossa jo vähän eroa hinnassa.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Samanlaisia ketjuja

    • Arsi 69
      https://the5krunner.com/2020/09/02/garmin-hrm-pro-finally/
       
      https://buy.garmin.com/en-US/US/p/682155
       
      Uusi sykevyö Garminilta
    • Sheba
      Inoveight-cup eka kisa takana, pikku eksyminen kävi. Seuraavaksi 18.8, suunnitelma taistoon huivi otsalle, suola, käy load rataprofiili, jos äänet papattamaan.. Katotaan kulkeeko. Tavoite 2 parhaan joukkoon.
    • paulo.lopes@juoksutek.fi
      Hei,
       
      Olen Paulo ja olen Juoksutekin perustaja.
      Juoksutek toimii Oulussa ja tarjoaa laadukasta juoksutekniikan, kehonhallinnan sekä lihasten vahvistamisen juoksuvalmennusta juniorijoukkueille ja yksilöille.
       

       
       
      Kilpatasolla urheilin lähes 10 vuotta saavuttaen mitaleja kilpailuissa Pohjois-Portugalissa ja Suomessa. Barentsin alueen mestaruuskisoissa olin mukana tuomassa Suomen korkeimmalle korokkeelle 400 m:n viestijoukkueessa.
      Viimeisenä kilpajuoksuvuotenaan v.2012 minua valmensi Marko Ritola, yksi Suomen parhaista aitajuoksijoista. Lisäksi harjoittelin Pohjois-Suomen parhaiden 800m:n, pitkien matkojen juoksijoiden sekä Pohjolan Juoksijoiden kanssa. Mukana järjestämässä ja juoksemassa oli estejuoksija Janne Ukonmaanaho, jolta opin paljon hyviä harjoituksia juoksutreenejäni varten.
       

       
      Minun nettisivulta on mahdollista tarkistaa Juoksutekin suositukset: https://juoksutek.fi/.
      Juoksuvalmennuksesta voit lukea tästä: https://juoksutek.fi/mita-teemme/.
      Jos haluat tutustua minuun paremmin voit lukea tästä: https://juoksutek.fi/valmentaja/paulo-lopes/
       
      Jos asut Oulussa ja tiedät jonkun joukkueen tai yksilön, joka tarvitsee apua juoksuunsa, voit ohjata heitä ottamaan yhteyttä minuun.

      Terveisin,
      Paulo Lopes
      paulo.lopes@juoksutek.fi
       
    • Sheba
      Tänä, kymppi joka oli kymppi 38.21 yksin. Näytti Suunto matkaksi 9.4 km. Syke 231+ ka 182. Mitenhan toi Suunto sekoilee. Oli heti alussa noussut yli 190. Johtuuko kun oli vyö pitemmän aikaa kuumassa kelissä päällä. Mittari on pari kertaa pesty vyö otin nepparin pois. Verryttelya kilometri. Aika kevyttä rentoa menoa. Tää on Suunto traverse alpha.nayttaa hyvin korkeuden kylläkin.
    • SteveEller
      Pitkällisen juoksufoorumin seuraamisen myötä uskaltauduin lopulta itsekin lyödä tavoitteet julkisiksi ja matkaa niiden tavoittelusta voi seurata tästä ketjusta.
       
      Olen 29-vuotias, joten juoksuvuosia pitäisi olla vielä huimasti jäljellä. Juoksutapahtumissa minua innostavatkin eniten kokeneet elämäntapajuoksijat, joista näkee jo kauas, että juoksu on heille tärkeä osa elämää ja he nauttivat siitä suuresti. 
       
      Urheilutaustaa minulta löytyy jääkiekon parista. Sitä tulee harrastettua vieläkin alasarjatasolla. Jääkiekkoharrastuksesta juoksuun eniten vaikuttanut asia olivat paksut reidet, joihin on pitänyt hieroa vuosien saatossa huimia määriä valkovaseliinia. Viime vuosina ne ovat kuitenkin viimein kaventuneet sen verran, että peruslenkit sujuvat jo ilman hiertymiä. Lenkkeily ja hiihto ovat kulkeneet mukana pienestä pitäen ja nykyinen juoksuinto onkin luonnollista seurausta myös yksin treenaamisesta nauttimisesta.
       
      Ensimmäisen maratonin juoksin vuonna 2013 hieman alle neljän tunnin. Tuolloin kunnioitin matkaa hieman liikaa ja vasta maalissa tajusin, että olisin pystynyt aika paljon vauhdikkaampaan suoritukseen. Tuolloin maalin pääseminen oli tietenkin pääasia. Tuon jälkeen maratoneja on tullut 4 lisää ja jokaisella kerralla ennätys on parantunut selvästi jokaisella kerralla. Viime vuonna maraton kulki Vantaalla aikaan 3:10:45 ja silloin havahduin rahkeissani olevan varaa kolmen tunnin alitukseen.
       
      Tavoitteeksi olen asettanut kolmen tunnin maratonalituksen vuonna 2021. Samalla haluan parantaa kaikkien muidenkin matkojen aikoja ja siinähän ne paranevat maraonharjoittelun ohella kuin itsestään.  Tarkoituksena oli tänä kesänä nostaa juoksumäärät 80-90km viikossa ja kokeilla muutaman kerran 100km viikkoa ja testailla miltä kahden juoksukerran päivät tuntuvat. Koronakeväänä tein paljon etätöitä ja se paransikin juoksumahdollisuuksia jo maalis-toukokuun aikana. Kilometrimäärät ovat nousseet tuolle 80-90km tasolle ilman ongelmia ja lisääntyneen harjoittelun huomaa kyllä juoksemisen keveytenä ja vauhtien kasvuna. Sinällään olen varmasti tavoiteaikatauluani edellä, mutta juoksemisessa kiirehtiminen tuottaa harvoin parhaita tuloksia. Tarkoituksenani ei ole juosta hytä piikkijuoksua, jolla alitan kolmen tunnin rajan, vaan nostaa ominaisuuteni sille tasolle kuin ne muun elämän ohessa ovat mahdollisia. Toivottavasti pääsisin pian testaamaan nykykuntoani juoksutapahtumiin.
       
      Ennätykset kesältä 2019: 
       
      5km: 19:30 (18.5)
      10km: 39:40 (17.8)
      Puolikas: 1:28:35 (3.8)
      Maraton: 3:10:45 (12.10)
       
      Kesän tavoitteena on parantaa jokaista matkaa lähemmäs niitä aikoija, joita vaaditaan kolmen tunnin alitukseen.
       
      Tervetuloa mukaan matkalle!



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy