Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Guest Elviira

Mahiksia puolikkaalle?

Recommended Posts

Guest Elviira

10km juoksu menee reiluun tuntiin, pari viikkoa sitten kokeilin juosta vajaa 14km johon kului 1h 40min ja keskisyke oli 153. 

Eli peruskunto ei ole hyvä. 

Onko mulla mahiksia puolikkaalle vai olenko vain kympin juoksija? 

Miten mun kannattaa harjoitella pk-lenkkejä kun tuntuu että jos yritän pitää sykkeen esim 120-130 alueella, joudun kävellä välillä. 

Juoksu tuntuu välillä helpolta ja välillä tuntuu ettei kulje ollenkaan. Johtuisko siitä että käyn myös salilla? Nyt ajattelin vähentää salia kesäksi ja tehdä siellä lähinnä kevyttä kedyövyystreeniä jaloille ja ylökroppaan vähän raskaammin mutta ei kuitenkaan niin että lihakset kipeytyy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilman muuta - jos tavoite on ainoastaan maaliin pääsy, voit mennä vaikka ens viikonloppuna. :D

 

Mä juoksin ekan puolikkaani vappuna maastossa. Sitä ennen pisimmät treenilenkit oli ollut 10(-15)km luokkaa hölkkä-kävely vuorottelulla, jotta sykkeet pysyy riittävän alhaalla. Vähän alko puolenvälin jälkeen tuntumaan, että nyt on menty pidempään ja kovempaa kun perus lauantailenkillä, mutta hyvin pääsin maaliin asti. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi,

 

Lainaanpa tätä keskustelua omaan pikaiseen kysymykseeni.

 

Olen aivan omaksi iloksi hölkkäilevä 29v mies ilman sen kummempia tavotteita, juoksen koska se on kivaa.

 

No ilmottauduin kuitenkin kahden viikon päästä olevalle puolikkaalle enkä yhtään tiedä mitä vauhtia tai millä taktiikalla minun kannattaisi lähteä sitä juoksemaan. Asiaan vasta nyt havahtuneena olen ymmärtänyt että esim 10km testiveto antaisi jotain suuntaa tähän, mutta taitaa olla jo myöhäistä semmoista tähän enää rykäistä.

Ajattelinkin laittaa tänne pari viime lenkkiä kun ovat sopivasti aivan erilaiset luonteeltaan niin josko täällä olisi asiasta tietäväisiä ja osaisivat jonkinmoista suositusta antaa.

 

20km keskitahdilla 6.16 keskisyke 148

10,37km keskitahdilla 5.30 keskisyke 158

Molemmat lenkit ovat sisältäneet aika jyrkkiä nousuja kuin myös pitempiä ja loivempia nousuja

 

Mukavilta on tuntuneet molemmat lenkit ja tältä pohjaltahan tässä juostaankin :)

Olisiko mahdollisuuksia lähteä kokeilemaan edes 2h alitusta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiköhän puolikas mene kohtuu helposti lappu rinnassa noilla spekseillä alle kahden tunnin :thumbsup:

 

Eli lähtisin sillä vauhdilla liikenteeseen. Tärkeintä olisi ekassa kilpailussa muistaa, että mopo ei lähde keulimaan ekoilla kilsoilla. Seuraat vain kellosta, että mennään noin 5:45 vauhdeilla, niin homma pysyy hyvin paketissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

5km eli 12,5 kierrosta urheilukentällä ehtii helposti vielä juosta, ei vaadi palautumista kuin pari päivää ja on hyvä harjoitus puolikkaalle. Kunhan ei aloita tuota ihan liian kovaa ettei hiivu matkalle niin siitä saa varsin realistisen kuvan mitä vauhtia kenties parhaimmillaan pystyy puolikkaan juoksemaan, esim. McMillan sivuston kalkulaattorilla tms. Jos sitten on mäkinen puolikas niin muutaman ekstraminuutin joutuu lisätä tulokseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4.9.2017 at 16.11, HelppoHeikki kirjoitti:

Eiköhän puolikas mene kohtuu helposti lappu rinnassa noilla spekseillä alle kahden tunnin :thumbsup:

 

Eli lähtisin sillä vauhdilla liikenteeseen. Tärkeintä olisi ekassa kilpailussa muistaa, että mopo ei lähde keulimaan ekoilla kilsoilla. Seuraat vain kellosta, että mennään noin 5:45 vauhdeilla, niin homma pysyy hyvin paketissa.

 

On 4.9.2017 at 23.05, perttu kirjoitti:

5km eli 12,5 kierrosta urheilukentällä ehtii helposti vielä juosta, ei vaadi palautumista kuin pari päivää ja on hyvä harjoitus puolikkaalle. Kunhan ei aloita tuota ihan liian kovaa ettei hiivu matkalle niin siitä saa varsin realistisen kuvan mitä vauhtia kenties parhaimmillaan pystyy puolikkaan juoksemaan, esim. McMillan sivuston kalkulaattorilla tms. Jos sitten on mäkinen puolikas niin muutaman ekstraminuutin joutuu lisätä tulokseen.

 

 

Kiitos vinkeistä. Millaisilla sykkeillä nämä puolikkaat yleensä juostaan jos havittelee itselle parasta mahdollista aikaa? Olenko aivan hakoteillä jos sen ainakin ekan kympin ajan pidän alle 160? tuolla pääsee jo ihan mukavaa vauhtia ja tuntuukin vielä ihan hyvältä. Loppumatka sitten ihan fiiliksen mukaan.

 

Radalle en ole tässä nyt päässyt viikon aikana, mutta tänä aamuna tuo samainen(ekassa viestissäni) reippaampi kympin lenkki meni keskitahdilla 5.07 keskisykkeen ollessa sama 158 eli kymppi taittui 51minuuttiin ja edelleen tuntui koko lenkki mukavalta. En tosiaan tiedä mistä tämmöinen ero johtuu viikon takaiseen. Ainoa ero mikä tulee mieleen on että kenkäni (hoka clayton2) olivan ekan lenkin aikaan vielä suht uudet ja tänään siis jo enemmän sisään ajautuneet ja matalampaan droppiinkin ollaan jo enemmän totuttu, mutta en tiedä voiko sekään vaikuttaa noin paljon. Päivillä tuntuu vaan olevan kovin paljon eroja, kumpa semmoisen hyvän päivän saisi ensi lauantaille.

 

Kuulostaako fiksulta ensiviikon valmistautumiselta lenkkien osalta että nytkun oli tämmöinen vähän kovempi veto tänään niin maanantaina kevyt höntsä vaikka 7km ja keskiviikkona joku 6km kevyt josta vaikka kilometri kisavauhdilla ja loppuviikko lepoa lenkkien osalta?

 

Taidan tämän päiväisen johdosta uskaltaa lähteä havittelemaan 1.55 alitusta, mutta ollaan tyytyväisiä jo siihen kahteen tuntiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuuttia sitten, zero_ kirjoitti:

 

 

 

Kiitos vinkeistä. Millaisilla sykkeillä nämä puolikkaat yleensä juostaan jos havittelee itselle parasta mahdollista aikaa? Olenko aivan hakoteillä jos sen ainakin ekan kympin ajan pidän alle 160? tuolla pääsee jo ihan mukavaa vauhtia ja tuntuukin vielä ihan hyvältä. Loppumatka sitten ihan fiiliksen mukaan.

 

Radalle en ole tässä nyt päässyt viikon aikana, mutta tänä aamuna tuo samainen(ekassa viestissäni) reippaampi kympin lenkki meni keskitahdilla 5.07 keskisykkeen ollessa sama 158 eli kymppi taittui 51minuuttiin ja edelleen tuntui koko lenkki mukavalta. En tosiaan tiedä mistä tämmöinen ero johtuu viikon takaiseen. Ainoa ero mikä tulee mieleen on että kenkäni (hoka clayton2) olivan ekan lenkin aikaan vielä suht uudet ja tänään siis jo enemmän sisään ajautuneet ja matalampaan droppiinkin ollaan jo enemmän totuttu, mutta en tiedä voiko sekään vaikuttaa noin paljon. Päivillä tuntuu vaan olevan kovin paljon eroja, kumpa semmoisen hyvän päivän saisi ensi lauantaille.

 

Kuulostaako fiksulta ensiviikon valmistautumiselta lenkkien osalta että nytkun oli tämmöinen vähän kovempi veto tänään niin maanantaina kevyt höntsä vaikka 7km ja keskiviikkona joku 6km kevyt josta vaikka kilometri kisavauhdilla ja loppuviikko lepoa lenkkien osalta?

 

58 minuuttia sitten, zero_ kirjoitti:

 

Taidan tämän päiväisen johdosta uskaltaa lähteä havittelemaan 1.55 alitusta, mutta ollaan tyytyväisiä jo siihen kahteen tuntiin :)

Minulla vastaavat harjoitusvauhdit johtivat pari vuotta sitten puolikkaan aikaan 1:54. Keskisyke oli hieman alle laktaattikynnyksen. 30 vuotta nuorempana 1:55 alitus pitäisi olla sinulle pässinlihaa, jollei nyt satu hirmumyrsky tai loukkaantuminen juuri kisapäiväksi. 

 

Mukava juoksufiilis ja alentuneet sykkeet tulevat kun tiukan harjoitusrupeaman jälkeen hieman keventää. Viimeistelyyn kuuluvat myös lyhyet aiempaa vauhdikkaammat harjoitukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absoluuttiset sykelukemat eivät kerro paljonkaan jos ei tiedetä millainen henkilökohtainen maksimisykkeesi on. Tuossa voi olla paljon vaihtelua ihmisten välillä. Puolikkaan voi noin hyvin karkeasti ottaen juosta jossain 90% paikkeilla maksimista olevalla teholla. 2h uskoisin kyllä alittuvan kisassa tuon 20km:n lenkin perusteella mutta kuinka paljon on noiden tietojen perusteella vielä mahdotonta sanoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laita kellosta syke pois kun lähdet lappu rinnassa juoksemaan, juokse nopeuden mukaan, hakaneulat tuppaa nostamaan sykettä 5 iskua / neula ja alun sykelukemat ei ole luotettavia, tiedät kuitenkin sopivan nopeuden niin seuraa kellosta kilometreittäin keskinoputta, sykkeet voi kattoa sitten juoksun jälkeen, eikä sitten alussa liian kovaa

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia jälleen vastauksista ja vinkeisä.

 

Lähden juoksemaan tahdilla 5.30/km ja siitä sitten vähän puolenvälin jälkeen kiristän tai löysään tahtia tuntemusten mukaan.

Tuo tahti alusta loppuun antaisi puolikkaan ajaksi 1:56. Pertun vinkkaama mcmillanin sivusto antaisi tuon minun viime kympin ajan perusteella puolikkaan ajaksi 1:53 jolla en siis antanut kaikkeani vaan oli ihan perus vauhdikkaampi lenkki. Joten tahti 5.30/km tuntuu turvalliselta valinnalta. En sitten tiedä tuleeko lähdettyä liian hiljaa hyvän loppuajan kannalta vai riittäisikö kunto esim. 5.20/km tahtiin alusta loppuun joka antaisi loppuajaksi jo 1:52 joka olisi kyllä aivan mahtavaa jos tuohon pääsisi.

 

Kyseessä tosiaan ensinmäinen juoksutapahtuma minulle ja ressiä alkaa pukkaamaan vähän joka asiasta.

 

Toinen isompi huolenaihe on kenkä valinta. Olen kolmisen viikkoa juossut uusilla kengilläni joissa 4mm droppi ja aijemmissa se on ollut noin. 10mm luokkaa. Kyseessä hoka clayton 2 joilla haluaisin puolikkaalle lähteä. Ovat kevyet ja menevät kengät.

Kengillä on tuntunut hyvältä juosta niin tuo nopeampi kymppi kuin tuo hidas 20km lenkkikin. Uusia lihaksia olen kyllä jaloistani löytänyt noiden kenkien myötä. Etenkin pohkeet ovat seuraavana päivänä tuntuneet hyvällä tavalla enemmän tai vähemmän kuin pohje treenin jälkeen.

 

Voiko tuollainen dropin muutos tälläisellä aikataululla aiheuttaa esimerkiksi kramppeja sun muita jotka johtaisivat keskeytykseen ko. puolikkaalla?

 

Toisena vaihtoehtona minulla on adidas response 3 jotka ovat pehmeät, painavat ja kömpelön tuntuiset enkä millään haluaisi niillä puolikkaalle lähteä. Ovat kyllä mukavat pitkille ja hitaille lenkeille.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/9/2017 at 10.47, zero_ kirjoitti:

 

 

 

Kiitos vinkeistä. Millaisilla sykkeillä nämä puolikkaat yleensä juostaan jos havittelee itselle parasta mahdollista aikaa? Olenko aivan hakoteillä jos sen ainakin ekan kympin ajan pidän alle 160? tuolla pääsee jo ihan mukavaa vauhtia ja tuntuukin vielä ihan hyvältä. Loppumatka sitten ihan fiiliksen mukaan.

 

Radalle en ole tässä nyt päässyt viikon aikana, mutta tänä aamuna tuo samainen(ekassa viestissäni) reippaampi kympin lenkki meni keskitahdilla 5.07 keskisykkeen ollessa sama 158 eli kymppi taittui 51minuuttiin ja edelleen tuntui koko lenkki mukavalta. En tosiaan tiedä mistä tämmöinen ero johtuu viikon takaiseen. Ainoa ero mikä tulee mieleen on että kenkäni (hoka clayton2) olivan ekan lenkin aikaan vielä suht uudet ja tänään siis jo enemmän sisään ajautuneet ja matalampaan droppiinkin ollaan jo enemmän totuttu, mutta en tiedä voiko sekään vaikuttaa noin paljon. Päivillä tuntuu vaan olevan kovin paljon eroja, kumpa semmoisen hyvän päivän saisi ensi lauantaille.

 

Kuulostaako fiksulta ensiviikon valmistautumiselta lenkkien osalta että nytkun oli tämmöinen vähän kovempi veto tänään niin maanantaina kevyt höntsä vaikka 7km ja keskiviikkona joku 6km kevyt josta vaikka kilometri kisavauhdilla ja loppuviikko lepoa lenkkien osalta?

 

Taidan tämän päiväisen johdosta uskaltaa lähteä havittelemaan 1.55 alitusta, mutta ollaan tyytyväisiä jo siihen kahteen tuntiin :)

 

Mulla on aika lähelle sama tilanne päällänsä tarkoittaen sitä, että ensimmäinen juoksutapahtuma, Espoon rantapuolikas, on nyt lauantaina edessä. Itse tavoittelen 2 h alitusta. Ikäkin on sama eli 29 v. Noiden aikojen valossa sulla on tuo 1:52:kin varmasti tehtävissä, mutta voi olla fiksua lähteä ekaan juoksutapahtumaan vähän varovaisemmin?

 

Tuossa välillä mulla jo juoksu kulki tosi hyvin, ja vaikutti siltä, että 2 h voisi alittua helposti. Nyt oon kuitenkin onnistunut ajamaan itseni pienen ylirasituksen puolelle, niin on ollut juoksutuntumakin ihan kadoksissa. Homma meni vähän persiilleen sen takia, kun rasitustaso nousi liikaa, kun  sekä pyöräilin että juoksin aika reippaasti. Täältä sain oivia neuvoja juoksuharjoitteluun, mutta unohdin riittävät välipäivät, vaikka niitäkin täällä suositeltiin :) Ehkä oon sitten jatkossa viisaampi. Nyt sitten lauantaina ajaksi tulkoon, mitä tulee.

 

Onnea matkaan!

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11.9.2017 at 12.34, kari.t kirjoitti:

Laita kellosta syke pois kun lähdet lappu rinnassa juoksemaan, juokse nopeuden mukaan, hakaneulat tuppaa nostamaan sykettä 5 iskua / neula ja alun sykelukemat ei ole luotettavia, tiedät kuitenkin sopivan nopeuden niin seuraa kellosta kilometreittäin keskinoputta, sykkeet voi kattoa sitten juoksun jälkeen, eikä sitten alussa liian kovaa

 

Tämä oli niin totta ! Tosin kohdallani alussa ekat 20min sykkeet oli yli 20 lyöntiä normaalia korkeammat kuin mitä omilla lenkeillä ko. vauhdilla. Ja itseasiassa loppu kisakin meni n. 10 lyöntiä normaalia korkeammalla. En antanut tämän vaikuttaa mitenkään ja kisa meni yllättävän hyvin aikaan 1:49.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 17.9.2017 at 17.34, zero_ kirjoitti:

 

Tämä oli niin totta ! Tosin kohdallani alussa ekat 20min sykkeet oli yli 20 lyöntiä normaalia korkeammat kuin mitä omilla lenkeillä ko. vauhdilla. Ja itseasiassa loppu kisakin meni n. 10 lyöntiä normaalia korkeammalla. En antanut tämän vaikuttaa mitenkään ja kisa meni yllättävän hyvin aikaan 1:49.

 

Onnittelut hyvästä ajasta!

 

Itsekin jätin sykkeiden tiirailun väliin, mutta tähän vaikutti sekin, että vyö oli liian löysällä, niin ei alun jälkeen näyttänyt mitenkään järkeviä arvoja. Se oli loppupeleissä vaan hyvä. Mullakin oli siinä ihan juoksun alussa sykkeet 20 löyntiä normaalia korkeammat, varmaankin kisajännitystä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy