Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
X66

Granin portaat

Recommended Posts

Lähdin eilen reilun 1.5 kk:n tauon jälkeen toiselle juoksulenkille. Ajatuksena oli juosta 15 km rauhallisesti rapakuntoisena raatona pääosin tasaista hiekkatietä. Yhden poikkeuksen sovitin kuitenkin lenkille eli kääntöpaikka Kauniaisten laskettelumäen päälle.

Graniin on rakennettu portaat, 213 askelmaa. Olen niin vähän käynyt Malminkartanossa etten osaa suoraan verrata, mutta portaita on puolet ja mittasuhteet ovat jotenkin erilaiset. Keskitasanteen jälkeen jyrkkyys muuttuu ainakin minulle miellyttäväksi. Portaat eivät lähde rinteen pohjalta, vaan siinä on ensin pätkä kivituhkaa ja sen alla vielä jokunen metri parkkipaikkaa/tietä.

Hämmästykseni oli suuri kun pääsin rinteen päälle ja vilkaisin sykemittaria. Sykkeet olivat muutenkin jo koholla johtuen huonosta juoksukunnosta ja pitkähkön työpäivän aikana kitatusta kahvimäärästä. Huomasin tehneeni maksimisykkeet 188 puristamatta varsinaisesti ollenkaan. Näinpä viime syksynä hakemani 184 maksimi jäi historiaan. Ei paha 50-vuotiaalle.

Portaiden avajaiset ovat ensi viikolla 14.6.:

Menkääpä joku juoksemaan tälle foorumille pohjat tuonne.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skaalasin vielä GPS-jäljen: mäen pohjalla korkeus n. 26 mpy, portaiden alussa 34 mpy, lopussa 69 mpy ja huipulla 70 mpy, eli korkeuseroa noin 35 metriä portaissa. Alaspäin voi tulla myös viereisen metsän kautta, ainakin polku siellä menee (olen kerran tehnyt sauvanousua).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa, että sinnekin on saatu kuntoiluportaat. Mäen suosio kuntoilupaikkana lähtee pystysuoraan nousuun.

 

Keinarissa nousumetrejä on noin 40 ja ennätys on 36,9 s, joten Granissa mennään 30 sekunnin pintaan tuo 35 nousumetriä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mitään tietoa, en ollut paikalla.

Kävin tosin siellä vielä toisenkin kerran ja itselleni portaissa on jyrkkyyttä sen verran tarpeeksi että sykkeet nousevat hyvin ihan hölkkäämälläkin. Jos haluaa kiertää alas metsän kautta, niin mäen päällä ensin oikealle, sieltä tietä alas ja puomin jälkeen vasemmalle isointa polkua alas, se yhtyy alempana hiekkatielle. Tällä toisella kerralla riitti neljä kierrosta osana pk-lenkkiä (ruskoja?).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/7/2017 at 09.35, X66 kirjoitti:

Hämmästykseni oli suuri kun pääsin rinteen päälle ja vilkaisin sykemittaria. Sykkeet olivat muutenkin jo koholla johtuen huonosta juoksukunnosta ja pitkähkön työpäivän aikana kitatusta kahvimäärästä. Huomasin tehneeni maksimisykkeet 188 puristamatta varsinaisesti ollenkaan. Näinpä viime syksynä hakemani 184 maksimi jäi historiaan. Ei paha 50-vuotiaalle.

 

Uusi vierailu portaisiin, pimeässä otsalampuun kanssa. Märät portaat eivät tuntuneet liukkailta.

Ajatus oli tehdä pari ruskoa eli henkisen kantin harjoitus juosta mäen pohjalta ylös kymmenen kilon painoliiveillä.

Lämmittelynä reilut 7 km liivijuoksua ja suoraan mäkeen pysähtymättä.

Eka kerta meni ihan sujuvasti, max syke 185. Ei se niin mukavaa ollut, mutta ei tarvinnut puristaakaan.

Hölkkäpalautuksella sitten polkua pitkin takaisin alas parkkipaikalle. Ajattelin ett nyt sitä kanttia testataan.

Lähdin mäkeen taas pysähtymättä. Keskitasanteelle taas ihan ok. Jossain 155-160 portaan kohdalla piti alkaa tosissaan puristamaan. Nyt pakotan itseni ylös asti juosten. 190 portaan kohdalla jouduin antamaan periksi. Häviö. Kävellen viimeiset parikymmentä porrasta. Miten voin olla näin luuseri.

Kotona rupesin katsomaan statistiikkaa: max syke 194! En uskonut. Viisikymppinen äijä. Mutta purettaessa käyrä tietokoneelle siinä ei ollut mitään poikkeavaa hyppyä vaan normaali huippu. Pakko uskoa. Taisi kuitenkin vaan fysiikkani rajat tulla vastaan. Olisiko syke 200 mahdollista ..?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎18‎.‎10‎.‎2017 at 10.16, X66 kirjoitti:

 

Uusi vierailu portaisiin, pimeässä otsalampuun kanssa. Märät portaat eivät tuntuneet liukkailta.

Ajatus oli tehdä pari ruskoa eli henkisen kantin harjoitus juosta mäen pohjalta ylös kymmenen kilon painoliiveillä.

Lämmittelynä reilut 7 km liivijuoksua ja suoraan mäkeen pysähtymättä.

Eka kerta meni ihan sujuvasti, max syke 185. Ei se niin mukavaa ollut, mutta ei tarvinnut puristaakaan.

Hölkkäpalautuksella sitten polkua pitkin takaisin alas parkkipaikalle. Ajattelin ett nyt sitä kanttia testataan.

Lähdin mäkeen taas pysähtymättä. Keskitasanteelle taas ihan ok. Jossain 155-160 portaan kohdalla piti alkaa tosissaan puristamaan. Nyt pakotan itseni ylös asti juosten. 190 portaan kohdalla jouduin antamaan periksi. Häviö. Kävellen viimeiset parikymmentä porrasta. Miten voin olla näin luuseri.

Kotona rupesin katsomaan statistiikkaa: max syke 194! En uskonut. Viisikymppinen äijä. Mutta purettaessa käyrä tietokoneelle siinä ei ollut mitään poikkeavaa hyppyä vaan normaali huippu. Pakko uskoa. Taisi kuitenkin vaan fysiikkani rajat tulla vastaan. Olisiko syke 200 mahdollista ..?

 

Eilen kävin tuolla ja oli kyllä mukavan raastava kokemus. Alkuun ei oikein saanut rytmitystä portaisiin, mutta muutaman toiston jälkeen alkoi koivet päästä jyvälle. Pitää yrittää päästä useammin vielä tämän vuoden puolella tuonne. Valaistusta ei ilmeisesti tule?

Ja joo, vk-lenkeillä ei saa samanlaisia sykkeitä kuin Granin portaissa. Valitettavasti ei ollut mittaria mukana, mutta kovaa takoi sydän. Sopii näköjään yli viisikymppisille:-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 tuntia sitten, SteadyRunner64 kirjoitti:

Eilen kävin tuolla ja oli kyllä mukavan raastava kokemus. Alkuun ei oikein saanut rytmitystä portaisiin, mutta muutaman toiston jälkeen alkoi koivet päästä jyvälle. Pitää yrittää päästä useammin vielä tämän vuoden puolella tuonne. Valaistusta ei ilmeisesti tule?

Ja joo, vk-lenkeillä ei saa samanlaisia sykkeitä kuin Granin portaissa. Valitettavasti ei ollut mittaria mukana, mutta kovaa takoi sydän. Sopii näköjään yli viisikymppisille:-)

 

 

Portailla on mukava profiili sykkeen nostoon. En lähde kuitenkaan erikseen sinne vaan se on lisäosa muuten noin 15 km pk-lenkkiin. Nyt oli erityisenä ideana testata painoliiveillä, joita käytän muuten lihaskestävyyden kehittämiseen. Yleensä mulla riittää ihan perus mäkinen maasto enkä tarvitse noita huippusykkeitä.

 

Sait näköjään hyvän harjoituksen aikaan. Samassa paikassa on nyt paikallisen yhdistyksen toimesta järjestetty vertikaalitonneja (25 kierrosta a 500 m / 41 m) jossa yksi tuttu oli käynyt. Löytynee facebookista.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 18.10.2017 at 10.16, X66 kirjoitti:

Ajatus oli tehdä pari ruskoa eli henkisen kantin harjoitus juosta mäen pohjalta ylös kymmenen kilon painoliiveillä.

Lämmittelynä reilut 7 km liivijuoksua ja suoraan mäkeen pysähtymättä.

Eka kerta meni ihan sujuvasti, max syke 185. Ei se niin mukavaa ollut, mutta ei tarvinnut puristaakaan.

Hölkkäpalautuksella sitten polkua pitkin takaisin alas parkkipaikalle.

 

Itsekin joskus miettinyt sitä, että pitäisikö porrastreeneihin ottaa lisäpainoa mukaan, mutta en ole lopulta ottanut, kun hiukan laittaa arvelluttamaan se alas hölkkääminen. Se on kovaa settiä polville ja nivelille jo ihan au naturelkin.

 

Ulkomailla asuessa tein sellaista treeniä, että kävelin vuorilla pitkän nousun ylös isot vesitonkat repussa ja ylhäällä kaadoin vedet pois ja kävelin reippaasti alas ilman lisäpainoja. Suomessa tämä ei ikävä kyllä onnistu, ellei asu tunturilapissa :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 tuntia sitten, X66 kirjoitti:

 

Portailla on mukava profiili sykkeen nostoon. En lähde kuitenkaan erikseen sinne vaan se on lisäosa muuten noin 15 km pk-lenkkiin. Nyt oli erityisenä ideana testata painoliiveillä, joita käytän muuten lihaskestävyyden kehittämiseen. Yleensä mulla riittää ihan perus mäkinen maasto enkä tarvitse noita huippusykkeitä.

 

Sait näköjään hyvän harjoituksen aikaan. Samassa paikassa on nyt paikallisen yhdistyksen toimesta järjestetty vertikaalitonneja (25 kierrosta a 500 m / 41 m) jossa yksi tuttu oli käynyt. Löytynee facebookista.

 

 

Itelläkin on 10 kg:n painoliivi ollut käytössä. Vielä se on käyttökiellossa selän takia, mutta tulevaisuudessa liivi tulee käyttöön.

varsinkin portaissa.

Viime vuonna kävin muutaman kerran Kalpalinnan rinteillä juoksemassa. Siellä sai melko muikean pitkiksen, kun lenkin aikana

kiersi eturinteen kautta. Lenkki oli noin 15 -20 km. 

Pitää tutustua tuohon vertikaalitonniin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy