Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

2 minuuttia sitten, Tiilei kirjoitti:

Monella tuntuu olevan tavoitteena juosta 10km alle tuntiin ja pk:na. Onko tämä joku "yleispätevä" tavoite, vai mistä tämä juontaa juurensa?

Jaa_a. Ei se kyllä ainakaan minulla ole koskaan ollut tavoitteena. :) Tunti varmaan siksi, että se on helppo tasaluku, harvemmalla kestää kuitenkaan kahta tuntia..

Onhan se kiva tasaluku. "Kuulemma" se oikea Juoksu alkaa 10 km/h vauhdista (sitä ennen hölkätään tai laahustetaan) ja jos pystyt sitä vauhtia juoksemaan PK:na, niin kai se on sellanen "helppo" indikaatti hyvästä tai ainakin kohtuullisesta kunnosta. Tosin kyllä tuo mun kirjoissa on jo ihan tosi hyvä kunto...

• Thanks 1

On 6/3/2017 at 20.52, Tiilei kirjoitti:

Monella tuntuu olevan tavoitteena juosta 10km alle tuntiin ja pk:na. Onko tämä joku "yleispätevä" tavoite, vai mistä tämä juontaa juurensa?

Ajatuksessasi taitaa pohdintoja herättää tuo "pk:na".

Kymppi tuntiin on ihan kelvollinen tavoite aloittelevalle juoksijalle. Joku siihen pääsee helposti ja toinen joutuu treenaamaan kovasti. Hyväkuntoinen hölkkää sen kevyesti pk:na mutta silloin se ei enää ole tavoite vaan arkea. 

• Like 1

Itse haluan nähdä sen päivän, kun 10km menee alle 140 keskisykkeellä alle 45 minuutin. Ei se mikään tavoite sinänsä ole, mutta kyllä se kertoisi joko armottomasta jumista tai sitten parantuneesta aerobisestakapasiteetista. Varmaan vaatisi painon jonnekin 75 kilon ja aika paljon juoksureeniä. 

Itse seurailen kyllä syke/vauhti suhdetta lenkeiltä, mutta sykkeeseen vaikuttaa aika paljon tähtien asennotkin, mutta hyvänä päivänä tuntuu että olisi melkein kunnossa... Itse toivon että PK-lenkeilläkin tuntuisi siltä, että kunto paranee, kun tällä erää aerobista kuntoilua on takana vajaa vuosi. Toki menneisyydessä erilaista lenkkeilyä on takana paljonkin.

Oikeasti omat tavoitteet on kyllä maksimi suorituksissa, silloin ei tarvitse miettiä olikohan varmasti PK:ta.... Omega kertoo totuuden aika varmasti.

Itselläni ei ikinä ole ollut "kymppi pk:na" minkäänlaisena tavoitteena, mutta joskus kesken lenkin kyllä löysin itseni tuumimasta asiaa siltä kannalta, että mä pystyn hölkkäämään kympin ihan kohtuullista vauhtia ja en käytännössä hengästy lainkaan. Ja tämän on oltava merkki siitä, että aerobinen peruskuntoni on ikäluokassani ihan kohtuullisella tasolla.

Siis aktiivisten juoksuharrastajien keskuudessahan tämä on aivan normaalia, mutta jos tilannetta vertaa koko väestössä omaan ikäluokkaan, niin aerobinen kunto on ihan kohdillaan.

• Like 1

2 tuntia sitten, HelppoHeikki kirjoitti:

Itselläni ei ikinä ole ollut "kymppi pk:na" minkäänlaisena tavoitteena, mutta joskus kesken lenkin kyllä löysin itseni tuumimasta asiaa siltä kannalta, että mä pystyn hölkkäämään kympin ihan kohtuullista vauhtia ja en käytännössä hengästy lainkaan. Ja tämän on oltava merkki siitä, että aerobinen peruskuntoni on ikäluokassani ihan kohtuullisella tasolla.

Siis aktiivisten juoksuharrastajien keskuudessahan tämä on aivan normaalia, mutta jos tilannetta vertaa koko väestössä omaan ikäluokkaan, niin aerobinen kunto on ihan kohdillaan.

Näin sivuhuomiona, kuten asiaa sivusit, täällä tuntuu välillä ihmisiltä vähän hämärtyvän, mikä on keskitasoista/hyvää/huonoa kuntoa. Esim. 7min/km pk-vauhtia voidaan pitää hitaana "ei edes kunnollisena juoksuna", kun tosiasiassa suurin osa satunnaisesti kadulta poimituista ihmisistä ei jakaisi sitä viittä kilometriä kauempaa ja olisi aivan hengästyneitä. Se, mikä on monia maratoneja juosseelle "hyvä kunto", on juoksua aloittelevalle tai harrastamattomalle täysin utopistista.

Vertailuesimerkkinä: voisin pitää itseäni jäykkänä, kun en saa spagaattia kuin hyvänä päivänä toiselle puolelle, jos vertaan minua pidempään joogaa harrastaneisiin.

• Like 1

18 minuuttia sitten, suvi k. kirjoitti:

Se, mikä on monia maratoneja juosseelle "hyvä kunto", on juoksua aloittelevalle tai harrastamattomalle täysin utopistista.

Kyllä mä pyrin ihan säännöllisin väliajoin tekemään reality checkkejä, koska tälläkin foorumilla todellisuus hiukan vääristyy, kun osa foorumilaisista on niin uskomattomassa kunnossa. Jos täällä juoksee sataa viikkokilsaa, niin se on aivan "normaalia" ja normimättöä. Mutta normipulliaiselle sata viikkokilsaa on utopiaa.

• Like 1

Itse kun olen nyt kuukauden päivät seuraillut tätä foorumia, niin täytyy kyllä nostaa monelle hattua ja korkealle, niin utopistisia nuo suoritukset ovat mitä teillä on pk treeninä huomannut olevan. 

Onneksi itselle treeni alkaa puremaan ja jos ja kun motivaatio jatkuu niin toivottavasti pääsen lähemmäs edes siedettävää kuntoa. 

10 kilsaa menee kyllä tuntiin muttei todellakaan pk:na vielä. :) 

• Like 1