Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Tiilei

Kysymyksiä aiheeseen liittyen

Recommended Posts

Kysymys 1: pystyykö sanomaan jotain km määrää, joka viikossa olisi hyvä juosta (aloittelijana)? Kysymys 2: jos käy kahdesti viikossa ryhmäliikuntatunnilla (lihaskunto), jossa kaikki liikkeet tulee tehtyä täysiä, riittääkö että juoksut tekee pk:na ja kehittääkö tämä juoksunopeutta ja kestävyyttä? Tavoite olisi, että juoksisin ainakin sen 3 kertaa viikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuuttia sitten, Tiilei kirjoitti:

Kysymys 1: pystyykö sanomaan jotain km määrää, joka viikossa olisi hyvä juosta (aloittelijana)? Kysymys 2: jos käy kahdesti viikossa ryhmäliikuntatunnilla (lihaskunto), jossa kaikki liikkeet tulee tehtyä täysiä, riittääkö että juoksut tekee pk:na ja kehittääkö tämä juoksunopeutta ja kestävyyttä? Tavoite olisi, että juoksisin ainakin sen 3 kertaa viikossa.

 

1. Ei oikein pysty. Aloittelijan teemana olisi useus. Siis useita lyhyitä ja kevyitä lenkkejä viikossa.

2. Ryhmäliikuntatunnit voivat hyvin toimia kovina treeneinä ja kevyet juoksulenkit kehittävät sitten peruskestävyyttä. Nopeutta kehitetään nopeustreenillä, mutta voisit joidenkin kevyiden lenkkien loppuun tehdä rentoja "aukivetoja". Esim 3-5 x 40-60 metrisiä rennon kovia juoksuja kävelypalautuksella, jotka avaavat hyvin jumeja ja saat niistä helpolla nopeaa juoksua ja parantavat juoksuväljyyttä

 

Alkuun juoksulenkki kolme kertaa viikossa on oikein hyvä ja jatkossa jos intoa riittää, niin voit lisätä kevyen alkuverkan esim ryhmäliikuntatuntien yhteyteen, ja hups käytkin viisi kertaa viikossa lenkillä.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molempiin kysymyksiin vastakysymyksiä.

1. Oletko juossut ennen? Sanot olevasi aloittelija mutta se on niin kovin suhteellista sekin. Ei ole mitään "olisi hyvä juosta" -määrää. Kaikki riippuu sekä lähtötasosta että tavoitteesta.

2. Mikä on tavoite? Pk:n juokseminen kehittää ihan varmasti peruskuntoa ja vähitellen juoksuvauhtikin paranee. Monipuolisemmalla harjoittelulla saattaa edistyä vähän nopeammin.

 

Yleiskunnon kannalta kolme pk-juoksua ja pari jumppaa on hyvä yhdistelmä. Juoksukärpäsen mahdollisesti puraistessa joudut sitten miettimään asioita vähän uudelleen.

 

Aloittelijalle se paras juoksumäärä viikossa on sellainen, jonka pystyy tekemään ilman rasitusvammoja. Juokse riittävän hitaasti, jotta jaksat juosta. Jos et jaksa juosta, kävele välillä. Aloita riittävän kevyesti, niin juoksu on kivaa ja motivaatio säilyy. Kunto kasvaa alussa kohisten, kun malttaa aloittaa riittävän kevyesti eikä tapa innostusta verenmaku suussa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä kommentteja jo tulikin. Minä itte juoksen ympäri vuoden ja talvella nopeustreeninä mulla toimii lätkä (pelaan kahdessa eri joukkueessa) ja treenejä on 3 kertaa viikossa (2 tuntia, 45 min). Mulle se on passannut hyvin ja juoksu onkin yleensä aina pk-lenkkiä. :) Kesällä vedetään sitten spurtteja lenkeillä, jos siltä tuntuu. Olen lähinnä "fiilisjuoksija" enkä ole asetellut sen kummempia tavoitteita ajallisesti noihin juoksuihini, joten tasanen puurtaminen on mun juttuni :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavoitteita en ole miettinyt vielä tarkemmin, testailen mihin pystyy ja miltä juokseminen tuntuu. Toki se kympin juokseminen jossain vaiheessa kiinnostaa. Aloittelija sinänsä, että olen juossut tähän mennessä n 5 kertaa. 2-4km. Ja yleensä peruskunnon nostamisen aloitin n 2,5kk sitten (vaikea raskaus ja raskauden jälkeinen aika) Ekat juoksut tein aivan liian nopeeta ja liian usein eli tulikin vajaan parin viikon tauko juoksemisesta. Eilen kävin sitten juoksemassa ja osasin juosta tällä kertaa tarpeeksi hitaasti (8.2min/km), matkaa tuli n4km, mutta olisin jaksanut juosta pidempäänkin jos mukana ollut vauva ei olisi aloittanut huutotreeniä. Mites lepopäivät kannattaa sijoitella? Kovien treenien jälkeen? Toki kehoakin kuunnellen varmaan, mutta mä oon taitava vetämään itteni piippuun ja jumiin ja sitä yritän välttää nyt. Alkuveryttelyksi ei ole juoksua ottaa ennen treenejä, mutta jos samana päivänä käy kevyellä juoksulla? Viikossa kun on vaan 7 päivää niin nopsaan menee päivät urheilun merkeissä kun rupeaa laskemaan niin ettei jää lepopäiville tilaa..

Muokattu
Lisäys
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juoksu sopii kyllä oikein hyvin salipäivälle, kunhan se alkaa kulkea kevyemmin. Sillä vapauttaa yhden päivän levolle ja saa silti pikkuisen lisää treeniä.

Lepopäivien sijoitteluun on eri koulukuntia. Tavallisin tapa lienee levätä kovan treenin jälkeen. Joidenkin mielestä kovan jälkeen sopii hyvin oikein kevyt (palauttava) treeni, joka saattaa kenties pitää lihasten verenkierron aktiivisena ja sitä kautta nopeuttaa palautumista.

 

Aloittelijana noita ei kannata murehtia. Tärkeintä on muistaa palautumisen tärkeys.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy