Jump to content
Juoksufoorumi.fi

TeroYK

TeroYK (Berliini tai joku muu mara 2019 alle 2:40)

Recommended Posts

Onnea. Omasta näkövinkkelistä ihan järkyttävän kovaa vauhtia tuollaiset maratonit, kun en itse pääse kilometriäkään tuota kyytiä 😉 Jos päätät siirtyä satamailisille, niin ei ainakaan vauhtireservistä jää kiinni. Joka tapauksessa taitaa harjoitteluun tulla muutoksia 😁

21 minuuttia sitten, vmaksi kirjoitti:

Onnea. Omasta näkövinkkelistä ihan järkyttävän kovaa vauhtia tuollaiset maratonit, kun en itse pääse kilometriäkään tuota kyytiä 😉 Jos päätät siirtyä satamailisille, niin ei ainakaan vauhtireservistä jää kiinni. Joka tapauksessa taitaa harjoitteluun tulla muutoksia 😁

Molemmissa vaihtoehdoissa kyllä. Luulen että myös maraharjoittelussa tämä polku on nyt kuljettu loppuun ja jotain muutosta pitäisi sitten harjoitteluun viritellä jos oikeasti lähtisi otsikonmukaista vauhtia kaivelemaan. Jos taas päädyn UTTF-projektiin niin kysyn sulta mitä mun tarttee tehdä!

• Like 1

20 tuntia sitten, tb2 kirjoitti:

Eikös Holmen juossut ohjelmallaan 2.10. ja risat...

No toi "hollmen"-ohjelma taitaa olla otsikoitu jotenkin "maratonohjelma harrastelijalle" tai jotain. Pikkusen epäilen Jannen juosseen pari kilsaa enempi viikossa kun minä...  😂

20 tuntia sitten, Tumpelo kirjoitti:

Onnittelut voittajalle! 

Kiitos!

• Like 1

Laitetaanpa tänne nyt juoksut viikolta ennen Finlandia-maraa ja pari viikkoa sen jälkeen. Jos vaikka saisi käynnisteltyä tämän ketjun päivittämisen.

MA 9.9. Aamulla 16km kevyt /4:46min/km Äkäslompolossa. Kiva aamulenkki. Päivällä käytiin pojan kanssa pyörällä Ylläksen päällä. Mulla Fatbike ja pojalla e-bike. Aika jäätävää jäädä 200m matkalla lapsesta noin 70m jälkeen. Siis pyöräilyä 25.2km/2h12min

TI 10.9. Aamuhölkkä 3.7km /5:20min/km. Matkustuspäivä kotiapäin

KE 11.9. Kevyt lenkki 4.7km /5:02min/km. Jotenkin jännitti tuleva lauantai.

TO 12.9.Kevyt lenkki 6km, jonka lopussa 1km /3:35. Vieläkin tuntui jännältä. Ollaanko kunnossa vai ei?

PE 13.9. Aamuhölkkä 3.6km /5:28min/km

LA 14.9. Finlandia-maraton, 2:43;53,6. JEEEEEEEEEEE!!!!!!

SU 15.9. 6.8km/5:22min/km. Palauttava iltahölkkä

MA 16.9. 10km/5:35min/km. Virittäytymistä polkutyyppiseen hölkkäilyyn

TI 17.9. 3km/5:51min/km Aamuhölkkä

KE 18.9. 2.7km/4:54min/km. Aamuhölkkä

Illalla pojan kanssa kevyt pyörälenkki 24.3km/1h23min

TO 19.9. 12.1km/4:12min/km. Jyväskylässä työpäivä joten sen aamulla piti käydä vielä "rikospaikalla" kiertämässä Finlandialenkki kertaalleen

PE 20.9. 3.1km/5:23min/km Aamuhölkkä

LA 21.9. 10.4km/4:56min/km. Neulamäen "referenssipolkulenkki" rennon reippaasti. Vauhti oli hyvä ja lenkin aikana päätin että vaaroilla juoksen VJ Extremeillä

SU 22.9. 16.8km/4:55min/km. Kansa kävelee ja hölkkää tapahtuman puitteissa yhteislenkkeilyä Valkeisenlammen ympäri

Illalla pojan kanssa pikku pyörälenkki 10.2km/34min

MA 23.9. 3.2km/6:29min/km. Paikallispoluilla pikku aamuhölkkä

TI 24.9. 10.8km/5:31min/km. Polkulenkki.

KE 25.9. LEPO

TO 26.9. 10.8km/5:30min/km. Latupohjalenkkeilyä

PE 27.9. 4.6km/4:53min/km Aamuhölkkä

LA 28.9. 8.3km/4:03min/km. Alkuverkka ja sitten vähän VK-juoksun kokeilua eli 6km/22:20. Loppunostokilsa 3:23/km.

Aika kevyttä harjoittelua siis. Nyt viikon päästä olisi Vaarojen 65km yö edessä ja sitten siitä viikkoa myöhemmin olen lupautunut sub-3h-jänikseksi kaverille Munchenissä. Jälkimmäinen oikeastaan jännittää enemmän. Onko liikaa kisakuormaa siihen että pystyy kohtuu vauhtia maran juoksemaan. Huomenna sitä pohtimaan semipitkiksellä (joku 20-25km)

• Like 5

Sunnuntailenkki 22km, 4:32min/km keskivauhdilla. Alkuun lähdin kevyttä PK:ta juoksemaan vähän vaihtelevaa vauhtia 4:20-4:55. Sitten 13km kohdalla intouduin vähän kiihdyttämään vauhtia 7km ajaksi 4:02-4:16 sektorille kun jalat tuntui hyviltä. Vähän siinäkin mielessä että tosiaan parin viikon päästä pitäisi olla jänisjuoksijana maran viivalla.

Ensi kesän suunnitelmatkin alkavat hahmottua. Olin jo kesällä suuntaamassa ensi kesällä pitkien polku-ultrien (UTTF) pariin mutta parin viikon takainen maratonsuoritus toi uskoa siihen että ehkä vielä on paras maraton juoksematta. Eli play it again Sam, määrätietoinen treenaaminen, tällä kertaa varmaan taas niin että talvellakin haen myös nopeaa juoksua hiihtämisen lomassa.

Jotain uutta harjoitteluun pitäisi tietysti keksiä. Nyt on kaksi kesää sovellettu sitä J Hollmenin sub-2:45 -ohjelmaa ja johonkin suuntaan harjoittelua pitää kehittää jotta saisi tasonnoston aikaan. Ehkä taas voimaharjoittelua talven aikana ja vetoharjoittelua ohjelmistoon?

• Like 5

Ja taas vähän päivitystä tänne.

Ma 30.9 Aamuhölkkä 3km lähipolkuja 6:38/km. Samalla vähän orientaatiota lampun käyttöön juostessa

Ip Puijon päällä käväisy polkuja; 5.6km/ 5:49/km

Ti 1.10. Aamupolkuhölkkä 3.1km/6:25/km

Ke 2.10. Vikat polkuhölkät ennen Kolia, 4.3km/6:53/km

To 3.10. Aamuplkuhölkkä 3.2km/5:56/km. Jalat tuntuivat kivasti kevyiltä

Pe 4.10.-La 5.10. Vaarojen yö-65km. 9:28;51. Tulipas nyt tämä kuitattua. Juoksun alku lähti käyntiin oikein hyvin ja Rykiniemeen asti meni melkein samaa vauhtia kuin viime vuonna päivällä. Vähän oli kuitenkin reipas alku joka sitten paljastui Eteläpään ryteiköissä. Mitään erityistä yksittäistä ongelmaa reissun aikana en havainnut mutta ajankohtaiseen polkukuntoon suhteutettuna vauhdinjako ei ollut järkevä. Toisaalta sitä maratonenkan jälkeen on omnipotenteissa huuruissa ja tartteehan sitä joskus nyt ajaa seinääkin päin että muistaa miltä se tuntuu. Muuten oli yllättävän helppoa teknisesti juosta yöllä, mutta vireystaso mielestäni jonkin verran vaikutti suorituskykyyn. Jotenkin ne aamuyön synkimmät tunnit klo 2-5 oli mollivoittoisen tuntuisia. Taas tämän jälkeen tuntuu siltä että kyllä mä ehkä ens vuonna vielä sileän maratonenkkaan panostan ennemmin kuin tällaisten ryynäysten vetämiseen tuplakierroksen verran!

Ma 7.10. Aamuhölkkä 5.2km/5:15/km. Työreissussa aamupalaa ennen.

Pojan kanssa iltapyöräily 15.3km/59min. Kevyttä rullailua ja happojen poistoa

Ti 8.10. Aamuhölkkä 3.9km/5:07/km

Ke 9.10. Semireipas PK/AerK 10.1km/ 4:25/km, keskisyke 147/min. Vähän tätä vauhtia joutui puskemaan mutta sellainen fiilis oli että sunnuntain maratonstartti on mahdollinen

Pe 11.10. Aamuhölkkä 6.1km /4:27/km, sisälsi 2km/7:25. Nyt jo sitten Munchenissä ja kyllähän tämä nyt jo siltä tuntuu että sunnuntaina sitä 3h vauhtia pystyn juoksemaan

La 12.10. Aamuhölkkä 3.9km / 5:12/km

Ja huomenna sitten pitäisi lähteä juoksukaverille Sub-3h yritykseen jänikseksi täällä Baijerissa. Lämmintä keliä lupaa mutta eiköhän myö toi selätetä. Omalta kohdalta sellainen fiilis että vaikka Vaaroista aika lyhyt aika niin kyllä mä tuota vauhtia pystyn juoksemaan. Mukava fiilis itse asiassa startata lähtökohtaisesti rennoilla fiiliksillä, vähän sama juttu kuin viime perjantaina Vaaroillakin. 4vko sitten Jyväskylässä oli paljon enemmän "at the stake".

Ja tän jälkeen kisastartit on sitten tältä kesältä ohi. Alkaa keskittyminen hiihtokauteen ja Finlandia-treeni. 

• Like 6

Nyt on sitten ulkomaanmaratoneista myös München käyty tsekkaamassa. Tavoiteasetteluna oli siis toimia sub-3h jäniksenä juoksukaverina. Tapahtuma sellainen "semi-iso", vissiin n 5000 maratonille starttaajaa + puolimaraton. Järjestelyissä esim varustesäilytyksen osalta vähän säätöä esim Berliiniin verrattuna. Säätiedotus lupasi lämmintä päivää jollainen siitä tulikin. Mentiin aamulla aika varhain stadionille viemään juomapulloja ja silloin oli vielä puolivilpoinen keli. Auringon noustessa lämpö ja tunnelmakin rupesivat kohoamaan ja kuuluuhan sitä juoksuharrastajan nyt kerran elämässä käydä katsomassa missä Vireeni kaatui joskus melkein 50v sitten.

Startti oli klo 10 ja lähdettiin hyvällä jalalla liikkeelle. Starttiruuhka oli aika minimaalista ja omalle vauhdille päästiin heti. Meitä oli kaksi jänistä itse päätähdelle ja eka kymppi meni aika eleettömästi n 4:13/km vauhdilla. 3h jänisporukka jäi meistä vajaa 100 metrin matkan. Englisch Garteniin siirtyessä reitti noudattali kevyen liikenteen väyliä katujen sijasta ja se tuntui mukavalta vaihtelulta. Puolimaraton-väliaika meni alle 1:29, oltiin aikataulussa. Sitten kuitenkin jossain 23-24 kohdalla Mikko alkoi hengittämään vähän raskaasti ja epäilyt tavoitteen saavuttamisesta vähän hiipivät takaraivoon. Samaa tahtia kuitenkin yritettiin jatkaa vaikka jänikset saivatkin meidät kiinni. Jojo-ilmiö kuitenkin johti odotettuun lopputulokseen jossain kolmenkympin jälkeen. Meistä jäniksistä toinen irtaantui tässä vaiheessa kun tavoitteena oli kuitenkin juosta alle 3h maratoni tänäkin kesänä. Minä jäin Mikon kanssa hölkkäämään kun ei nyt ollut erityisiä aikatavoitteita itsellä. Loppu hyytyi sen verran pahasti että aika painui vähän yli 3:15. Lämpöä oli stadionilla varmaan jo melkein 25C joten tosi lämmin tuo loppu oli.

Nyt odottelen lentokentällä paluukyytiä Suomeen ja hyvä fiilis on siitä että kisakausi on nyt taputeltu. Omat tavoite eli maratonenkka onnistui niin hyvin että olen kyllä päätynyt siihen että sitä lähdetään viilaamaan vielä ensi kaudellakin. Mitään ihan periaatteellista estettä en näe sillekään että otsikon aika kova tavoite (tosin vuosi pitää päivittää) olisi saavutettavissa.

• Like 9

Elämää Münchenin jälkeen:

Hyppäsin tekemään hiihtokauteen valmistavaa harjoittelua, jolla mennään ainakin Finlandiaan asti. Sen jälkeen mahd taas shiftaus juoksupainotteiseen treenaukseen vaikka mahd Ylläs-Levin käyn tuskailemassa.

Ma 14.10 Ajo Rukalle jossa 20min hölkkä + 35min kuntopiiri iltasella

Ti 15.10 Sauvahölkkä Valtavaaralle 10.8km/1h24min, keskisyke 113/min

Laskettelukauden avaus 3h

Ke 16.10. Perhekävelynä Valtavaaran lenkki 5,5km

Saunahölkkälenkki vaimon ja keskimmäisen kanssa 3km/25min

To 17.10. VK-mäkitreeni juoksuna. 5x5min ylämäkeen/3min pal. 14,6km/1h15min, keskisyke 127/min

Oulangassa perhekävelyä 8,5km/2h15min

Pe 18.10. Sauvahölkkä Pyhävaaralle 13,4km/1h35min, keskisyke 115/min

Laskettelua 3h 

Hiihtokauden avaus vaimon kanssa vaparia 7,3km/41min, keskisyke 87/min(?)

La 19.10. Aamuhölkkä 2,6km/14min, 5:14/km, keskisyke 121/min

Su 20.10. Hölkkä keskimmäisen lapsen kanssa 1,5km/12min

Pyöräilyä 41km/2h20min, keskisyke 98/min esikoisen kanssa. "lentokentän lenkki". Viileätä oli illasta.

Ma 21.10. Verr 22min/4,7km + 35min kuntopiiri

Ti 22.10. Sauvahölkkä Puijolla 12,5km/1h33min, syke 118/min, nousua 490m

Ke 23.10. Verr - 5x6min/3min Puijolla, vedot ylämäkiin - verr. 16,6km/1h23min, keskisyke 137/min, nousua 390m. Hyvä mäkijuoksutreeni!

To 24.10. Hölkkä keskimmäisen kanssa. Vilho pyörällä, minä juosten. 5,5km/30min; 5:22/min, syke 122/min. Ed päivän treeni tuntui jaloissa, hyvä

pe 25.10. Sauvakävelyä Puijolla 10,8km/1h31min, keskisyke 104/min, nousua 410m. Lämmittelyt ennen KuPSin kultajuhlia.

La 26.10. Esikoisen kanssa Ritisenlahden lenkki pyöräillen 51,5km/2h57min. Keskisyke 96/min.

Aika paljon siis matalasykkeistä harjoittelua sauvojen kanssa. Rullahiihtoakin vois tietty tehdä, mutta vähän tää "lehdet tiellä + tihkusade" -kombo ohjaa tekemään muuta harjoitusta. Hyvä fiilis kuitenkin vaihtaa harjoittelu erilaiseksi maratreenistä. Siihen sitten taas kiinni kevättalvella!

• Like 6

2 viikon päästähän Puijolla taidetaan avata säilölumilatu, joten varmaan hiihtoa ehtii tekemään tarpeeksi ennen Finskiä. Itsekin olen miettinyt tuon Ylläs-Levin hiihtämistä, mutta taitaa siivutus(/valokuvaus) viedä voiton kisaamisesta, vaikka Ylläksellä silloin olenkin.