Jump to content
Juoksufoorumi.fi

TeroYK (2021: UTTF vai SAUL M45 Sm-Mara?)

Recommended Posts

Pari päivää nyt sulateltu ajatuksia. Takareiden kuntoutusohjelmat haettu jälleen tietokannoista framille ja kuukauden päähän fysioterapeutillekin aika. Pari kuntosalikäyntiä otettu, painonpudotus aloitettu ja uudet kengätkin hankittu (ks kuva). Ja ennenkaikkea uusi tavoite hahmoteltu. Tiedän että kunto olisi sallinnut ehkä n 2:42 ajan tänä kesänä enkä keksi mitään järjellistä absoluuttista syytä siihen miksei siitä vielä napsun kovemmaksi voisi kehittyä.

Lihashuollon tulen ottamaan osaksi harjoittelua, se oppi on nyt tullut perille ja vielä hieman lisää motivaatiota. Vaikka viimeisen vuoden aikana yhtään lenkkiä en jättänyt laiskotuksen vuoksi väliin niin nyt yritän vielä panostaa jokaiseen harkkaan ajatukset mukaan.

Lähitulevaisuus tulee menemään erittäin varovaisella linjalla, uskoisin että n 2kk päästä voisi päästä taas hieman kuntoa kohottavaankin harjoitteluun käsiksi. Täältä tullaan vielä!

IMG_2998.jpg

• Like 5
  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vähän ollut hiljaiseloa tällä foorumilla. Lapsiperheen elämä, juoksuharjoittelu ja kohtuu napakasti työllistävä duuni vievät kokonaan ajan koneelle kirjoittelulta. Keväältä lähtien olen nyt toista vuo

Kiitos onnentoivotuksista.   Aamu valkeni Joutsenossa tavanomaisin kisajännitystunnelmin. Pitkin viikkoa ollut jotenkin kumma olo että onko flunssa iskemässä päälle vai ei. Sama fiilis oli t

@Seppovaihdatko otsikon tavoitteeksi TeroYK (2021: UTTF vai SAUL M45 Sm-Mara?) Ja tässä nyt sitten kisaraportti minultakin.   PROLOGI:   La 29.8. aamulla Puijon Mahdin virtuaali

Posted Images

• 3 weeks later...

Reisivamman kuntouttaminen jatkuu. Tällä viikolla:

su pyörälenkki 45km @28,3km/h

ma kuntosalitreeni

ti varovainen aamuhölkkäkokeilu 1,5km

ke hölkkäkokeilu 3km @4:58/km

to pyörälenkki 37,5km @30km/h

pe 6,4km @4:46/km

la Puijolla mäessä vertikaalitonni 

Polulla mäkeä ylösalas meno tuntui yllättävän vähän kuormittavan jänteitä. Tämän viikon perusteella sellainen tuntuma että hyvä sileän juoksuvauhti tulee kyllä olemaan kadoksissa aika pitkään. Muutenkin ajatukset sen verran selkiytyneet että ensi kauden juoksut aloittanen Karhunkierroksen 80km vedolla. Vähän jopa himottaisi kokeilla 160km matkaa mutta silloin kyllä saattaisi olla ensi kesän sileän maratonit käytännössä taputeltu jos palautuminen moisesta vie yli kuukauden. 80km matkasta jo parin kerran kokemus ja tuntuma että tuosta olen näillä kerroilla kohtuullisen sujuvasti palautunut. Tältä pohjalta joka tapauksessa tänä talvena aion juoksuharjoittelussa painottaa aika lailla polkukisaan valmistautumista ja pk-harjoittelua tehdä paljolti hiihtämällä. Sitten kun kevät taputeltu niin napakka kesäharjoittelu. Hieman tästä kesästä nimittäin jäi tuntuma että 12kk jatkuva maantien rynkytys voi olla vähän kuluttavaa ja toisaalta paras juoksuterä mulla oli kesällä mielestäni noin 1-1,5kk ennen päätavoitetta. Eli ensi kauteen kevättavoitteena polku ja syksyllä sitten sileää ja kovaa. Onks ihan typerä suunnitelma, häh?

Ei ole. Yleensä kehittävän harjoittelun perusta on kasvava kuormitus (josta palautuu) ja tämän ylläpitämiselle on rajansa. Jossain vaiheessa tulee väistämättä lasku vaikka kuormitusta lisäisi. Suunnittelemasi paletti ajatustasolla toimisi paremmin toisinpäin. 

Erittäin hienosti vedetty vuosi joka tapauksessa. Itse miettisin vielä pitkien (>30 km ) asemaa harjoittelussa. Jos kisamatka on maraton on viikon tärkein lenkki kunnollinen pitkä lenkki. 25 km pitkällä lenkillä jaksaa kisassa noin 30 km, kärjistetysti. 

• Like 1
5 tuntia sitten, TeroYK kirjoitti:

Hieman tästä kesästä nimittäin jäi tuntuma että 12kk jatkuva maantien rynkytys voi olla vähän kuluttavaa ja toisaalta paras juoksuterä mulla oli kesällä mielestäni noin 1-1,5kk ennen päätavoitetta. Eli ensi kauteen kevättavoitteena polku ja syksyllä sitten sileää ja kovaa. Onks ihan typerä suunnitelma, häh?

Erinomainen suunnitelma. Itse olen harrastanut samanlaista rytmitystä viimeiset kolme kesää eli kesällä polkua ja syksyllä asfalttia. Toki kesäisinkin asfalttia mukana, mutta esimerkiksi kaikki pitkikset maastossa. Lisukkeena kesäisin myös maantiepyöräilyä. Peruskuntoa voi tehdä hyvin muillakin lajeilla ja kyllä kovatempoinen pyöräily vaikuttaa positiivisesti myös hapenottokykyyn. Itsellä ollut sen verran erilaisia jalkavaivoja, että yli kahta kuukautta en uskalla tehdä putkeen kovaa maratontreeniä.

• Like 1
14 tuntia sitten, TeroYK kirjoitti:

Polulla mäkeä ylösalas meno tuntui yllättävän vähän kuormittavan jänteitä. Tämän viikon perusteella sellainen tuntuma että hyvä sileän juoksuvauhti tulee kyllä olemaan kadoksissa aika pitkään. Muutenkin ajatukset sen verran selkiytyneet että ensi kauden juoksut aloittanen Karhunkierroksen 80km vedolla. Vähän jopa himottaisi kokeilla 160km matkaa mutta silloin kyllä saattaisi olla ensi kesän sileän maratonit käytännössä taputeltu jos palautuminen moisesta vie yli kuukauden. 80km matkasta jo parin kerran kokemus ja tuntuma että tuosta olen näillä kerroilla kohtuullisen sujuvasti palautunut. Tältä pohjalta joka tapauksessa tänä talvena aion juoksuharjoittelussa painottaa aika lailla polkukisaan valmistautumista ja pk-harjoittelua tehdä paljolti hiihtämällä. Sitten kun kevät taputeltu niin napakka kesäharjoittelu. Hieman tästä kesästä nimittäin jäi tuntuma että 12kk jatkuva maantien rynkytys voi olla vähän kuluttavaa ja toisaalta paras juoksuterä mulla oli kesällä mielestäni noin 1-1,5kk ennen päätavoitetta. Eli ensi kauteen kevättavoitteena polku ja syksyllä sitten sileää ja kovaa. Onks ihan typerä suunnitelma, häh?

Polkujuoksutreeni ja hiihtäminen (meinaatkos tulla Pogostalle?) parantaa myös mukavasti jalkojen voimatasoja, jonka voi sitten muuttaa täsmätreenillä vauhdiksi syksyn maraa varten. Kuulostaa siis ihan hyvältä suunnitelmalta. KK:lla varmasti tuo 80 km on fiksu veto, sillä 160 km vaatii aika lailla erilaista treeniä ja palautuminen kestää huomattavasti pidempään. Ja silloin ei myöskään olla Kuusamossa samalla viivalla =)

• Like 1

Kiitos palstalaisille kommenteista - ajatukset siis vahvistuu. Ja veritaksen kanssa sikäli kääntymässä samoille linjoille että lisään pitkäkestoista PK:ta. Tämän kesän alussa tuntui että peruskunto on ihan hyvä mutta tuo KK80km kyllä jo vaatii vähän pitkää lenkkiä puskemaan.

Tänään oli taas pyöräilypäivä mahtavassa ruskasäässä. 55km/2h. Jaloissa tunne että lihaksia on vähän kiusattu eilisillä mäkinousuilla + tällä pyörälenkillä. Huomenna ehkä pikku aamuhölkkä ennen Espanjaan lähtöä jossa ajattelin tunnustellen taas juoksemista lisätä. Jos ei tule takapakkeja...

• Like 1
  • 2 weeks later...

Lomamatka takana ja raikkaaseen syyssäähän palattu.

Kuntoutuminen etenee kohtuullisesti. Espanjassa pidensin lenkkiä ad 1h juoksut ja toissapäivänä meni jo 15km @4:38/km. PK-lenkkien lomaan olen tehnyt erilaisten kuntoutusohjelmien mukaisia takareisi-/keskivartaloharjoitteita ja niillä tuntuu olevan positiivinen vaikutus.

Vaikka vielä on sellainen olo että VK-vauhtiin jalka ei mielellään lähde mukaan, niin ajattelin ensi viikolla käydä uudet kengät koeajamassa Kuopio-hallilla ja vetää maltillisesti ehkä noin 5kpl tonnin vetoja 4:00/km vauhdilla. 

Vaikka mieli tahtoo olla malttamaton, niin varovaisesti edelleen fiilis että kyllä kai tämä tästä.

• Like 1
  • 3 weeks later...

millaisia harjoituksia teet? Itselläni on sama ongelma ja pakko ottaa toi oheisharjoittelu mukaan.

Olen samaa mieltä siitä, että maantiejuokseminen yksinomaan on huono juttu, mutta toisaalta kesällä jos haluaa treenata riittävän vauhdikkaasti, jotta on syksyn maratonilla iskussa, ei oikein ole vaihtoehtoja. Juoksumatto on kyllä hyvä lisä ja nyt tähän vuodenaikaan täytyy kyllä iskeä lähes yksinomaan matolla, niin paikat pysyvät paremmin kunnossa. 

Paljon muuten pitää mennä kymppi, jotta voi haaveilla sub 2.40 ajasta? Itsellä ei nyt ihan tollainen ole mahdollista/ajankohtaista, mutta mietin sitä, että kun enkkani on 3000km vuodessa treeniä ja sen jälkeen on ollut aika vähäisiäkin vuosia todella vähällä treenillä, niin nyt kun olen viime päivinä todella innostunut juoksusta, niin mietin sitä, että jos lisää määrää niin korreloiko se automaattisesti niin, että vauhditkin paranevat. Ikuistavoite on se sub 2.50, mikä tuntuu jo kovalta, mutta ihan mielenkiinnosta kuulla heidänkin näkemyksiä, jotka pyrkivät kovempaan vauhtiin. Luulisi, että määrää tuo vaatii jo joku 5000km tai sitten pitää olla kestävyysurheilutaustaa ja valmiiksi hyvä kunto.

• 7 months later...

Palautetaanpa nyt pitkästä aikaa tätä ketjua kehiin. Jäät ehti tulla Kallaveteen ja sulaakin sitten viime päivityksen. Enkä oo ihan varma että kehtaako tuota otsikkoa pitää entisellään. No, eihän ne kovat tavoitteet oo ketään koskaan tappaneet. Kai.

Syksyisten päivitysten jälkeen talvi meni aika paljolti juostessa, mutta myös hiihtäessä. Ykköstavoitteena oli mukauttaa harjoittelu niin että takareittä ehtii kuntouttamaan ja jossain määrin tossa onnistuin sikäli että juoksemaan on kyetty. Talvella Finlandiassa pertsa-50km meni pakkaskelissä lähelle 3h rajaa -  ihan ookoo suoritus. Kevätkauden aikana päädyin sitten ottamaan päätavoitteeksi Karhunkierroksen kasikympin ja maratonvauhtinen juoksu oli aikalailla pannassa koko talven ajan. Pääasiassa siis peekoo-vauhtista ja aika paljon polkua tuli juostua. Se, mikä jäi ehkä tuota tavoitetta ajatellen tekemättä oli yli 3h pitkikset. En tiedä johtuiko siitä vai muuten vaan huonosta päivän kunnosta, mutta KK 80km ei ollut suoranainen menestystarina. Maaliin tultiin, mutta yli 11h ajassa, kun pari vuotta sitten meni selvästi alle 10h.

Jo etukäteen olin päättänyt että Kuusamosta toipumisen jälkeen lähden puskemaan taas VK-vauhtista juoksua kehiin ja katsomaan kestääkö jalat sen vetämistä. Reilu kuukausi tuota takana ja toistaiseksi ilman pahoja takapakkeja. Painoa on ehkä 1.5kg enemmän kuin viime kesänä, mutta kyllä sen ehtii syksyyn mennessä trimmaamaan. Alla siis viimeisen viikon harkat - verrattuna muihin viikkoihin kokonais-kilometrit aika matalat, parhaimmillaan olen vetänyt 100km viikkojakin. Luulen että tänä kesänä en maksimikilsoja tuosta paljoa kyllä yritäkään kiristää. Fokus täsmäharjoitteissa ja siinä että kokonaisrasitus ei karkaa käsistä.

Ma 2.7. Perheristeilyllä Visbyssä. Ennen laivan lähtöä sataman viereisillä (sinänsä hienoissa maisemissa) poluilla Barefoot-tossuilla 7.2km/34min (4:43/km)

Ti 3.7. Lepo

Ke 4.7. Verr - VK 50min /12.6km (3:57/km, keskisyke 153/min). Hyvä fiilis jaloissa ja oli hieno aamulenkki tyynessä kelissä

To 5.7. Verr, 1x3km (3:43/km), 1x2km (3:32/km), 1x1km (3:27). 2min palautukset, keskisyke 154/min

Pe 6.7. Aamuhölkkä 6km 4:45/km, keskisyke 129/min

La 7.7. Verr - 10km "testi" 36:20, keskisyke 168/min (viime kesänä meni 20s kovempaa, mutta ei nyt olla ihan eri planeetalla kuitenkaan)

Su 8.7. Mökkipolkua teknisessä mutta mäettömässä maastossa 6.1km/43min (syke 121/min)

Ma 9.7. verr - VK 65min/16.1km (4:01/km, keskisyke 151/min). Tästä jäi hyvä tunnelma, vauhti tuntui kontrolloidulta ja olisi voinut jatkaa helposti pidemmällekin.

Varsinkin tämänaamuinen vahvisti ajatusta siitä että kyllä tässä voi kuvitella olevansa alle 2:50 -maratonkunnossa. Eli eiköhän tässä harjoitukset ns. jatku.

• Like 4
On 14.11.2017 at 17.26, Guest Baltsu kirjoitti:

millaisia harjoituksia teet? Itselläni on sama ongelma ja pakko ottaa toi oheisharjoittelu mukaan.

Olen samaa mieltä siitä, että maantiejuokseminen yksinomaan on huono juttu, mutta toisaalta kesällä jos haluaa treenata riittävän vauhdikkaasti, jotta on syksyn maratonilla iskussa, ei oikein ole vaihtoehtoja. Juoksumatto on kyllä hyvä lisä ja nyt tähän vuodenaikaan täytyy kyllä iskeä lähes yksinomaan matolla, niin paikat pysyvät paremmin kunnossa. 

Paljon muuten pitää mennä kymppi, jotta voi haaveilla sub 2.40 ajasta? Itsellä ei nyt ihan tollainen ole mahdollista/ajankohtaista, mutta mietin sitä, että kun enkkani on 3000km vuodessa treeniä ja sen jälkeen on ollut aika vähäisiäkin vuosia todella vähällä treenillä, niin nyt kun olen viime päivinä todella innostunut juoksusta, niin mietin sitä, että jos lisää määrää niin korreloiko se automaattisesti niin, että vauhditkin paranevat. Ikuistavoite on se sub 2.50, mikä tuntuu jo kovalta, mutta ihan mielenkiinnosta kuulla heidänkin näkemyksiä, jotka pyrkivät kovempaan vauhtiin. Luulisi, että määrää tuo vaatii jo joku 5000km tai sitten pitää olla kestävyysurheilutaustaa ja valmiiksi hyvä kunto.

Ventiloidaanpa näitäkin ajatuksia nyt "pikku" viiveellä.

Itse en oo  niin hirveästi pohtinut totaalikilometrien merkitystä. Tällä hetkellä tämän vuoden osalta mennään n 3000km vauhdissa, alkuvuodesta tosin oli paljon hiihtoa juoksun sijasta. Vähän on ajatus että syksystä sileän maraton-tavoitteen jälkeen juoksisin huvikseen paljon pitkää PK:ta niin että 4000km saattaisi mennä rikki tänä vuonna. Määrien suhteen olen itse ajatellut asian niin että maraton-tuloksen suhteen ainakin omalla tasolla tärkeintä on saada viikossa VK-vauhtista juoksua ainakin se pari tuntia, mikä tarkoittaa n 30km VK-juoksua. Siihen sitten palauttavaa PK:ta + yksi PK-pitkis /viikko ja enemmän yritän varoa sitä että totaalimäärä ja rasitus ei karkaa liian kovaksi. Tämä väheksymättä PK:n juoksun taloudellisuutta kehittävää vaikutusta. Henk koht uskon vahvasti että alle 2:40 voi juosta alle 4000km vuosimäärälläkin. Enemmän olen taipuvainen ajattelemaan että ennen ennätysjuoksua olisi oltava ehjä n 4kk mittainen nousujohteinen harjoitusjakso.

Kympin aika? Olen melko varma että viime vuonna loppukesästä olisin ilman reisiongelmia ollut kyllä ainakin n 2:42 -marakunnossa ja ratakymppi meni soolona itsekseen juostuna 35:27. Meillä toki suorituskykyprofiili on kaikilla erilainen mutta ainakin itseni tyyppinen juoksija minun mielestäni ei alle 3:30 -vauhtista kympin aikaa tarvitse alittaakseen maratonilla 2:40/km. 

Lomareissulla Ylläksen lämmössä.

Eilen 17km/1h30, nousua 394m, syke 135/min

Vaellusreiteillä pääasiassa ja pitihän sitä käväistä PIrunkurun päälläkin (tosin helpompaa reittiä). Iltapäivällä vielä perheretkellä Aakenuksella vierähti rauhallisessa kävelyssä kuutisen tuntia.

Tänä aamuna tuohon suhteutettuna erittäin hyvän tuntuiset jalat, tavoite oli 12km /46min30s. Lämpimähkö (+21C) aamu mutta juoksu tuntui varsin hyvältä. 12km meni 46:00, keskisykkeellä 158/min ja varsin kontrolloitua puuhaa. 

Ja jep, olen nyt näköjään päätynyt pitämään harkkarunkona sitä "J Hollmen" -pohjaa, muistuttaa sikäli viimevuotista harjoittelua että tavoitevauhtista tai sitä lähellä olevaa juoksua melko paljon. Tuottihan se viime kesänäkin tulosta. Ajallisesti Suomimaratoneista Kullervo voisi natsata parhaiten mun harjoitteluun joten eiköhän sitä sinne tähdätä. Alle 2:40 nyt tuntuu ehkä tänä kesänä vähän mahdottomalta mutta 2:45 ei välttämättä. We'll see.

Ja NB 1500v3 taitaa valikoitua VK-juoksu ja kisäkengäksi. Mukavan tuntuiset pelit.

• Like 2

Ylläkseltä suuntailtiin sitten kohti pohjoista ja Kilpisjärven kautta päädyttiin raikkaaseen pohjois-norjalaiseen keliin. Lyngenissä tänä aamuna +8C, vähän kevyempi juoksukeli kun Äkäslompolossa oli. Pari palauttelupäivää eilisen jälkeen ja tänä aamuna sit pitkä lenkki jonka vika kymppi mara-vauhtia. Vastatuuli ja norjalainen rantatie pitää yllättävästi sisällään vähän nousumetrejäkin mutta jalat hyvässä kunnossa ja tavoitteeseen meni. Hyvät tunnelmat siis.

12.7. -maastopyörällä Ylläksellä 1h40min/26km (Kukaksen ylitys), syke 110/min

-illalla rinkka selässä Saanajärvelle Kilpparilta

13.7. -aamulenkkinä Saanajärvellä polkua 4.8km/38min (syke 121/min)

- päivällä vaellus takaisin ja matkalla Saanalle kiipeäminen

14.7. 26km / 1h57min, vika kymppi 39:30, koko matkan keskisyke 134/min, vikalla kympillä noin 150 luokkaa

• Like 5

Pohjoisesta matkaillaan kohti koti-Kuopiota. Lyngenissä tuli vielä ennen kotimatkan aloitusta todettua norjalaisten vaelluspolut aavistuksen haastaviksi reitillä pysymisen suhteen, suota vuorenrinteillä, ei oikein selkeitä polkuja jne. Saattoi tosin olla vähän vähemmän kuljettu reitti kyseessä. Ylläkselle palailtiin eilen ja tänään aamulla jälleen 16km tavoiteajalla 65min. Lämmin aamu, semi-mäkinen reitti mutta edelleenkin tuo vauhti tuntuu ns kontrolloidulta ja syke pysyy kohtuulukemissa. Eli uskoisin että tämänhetkisellä kunnolla 2:50 alitus maratonilla voisi olla mahdollinenkin. Syyskuussa tuon sitten viimeistään näkee onko.

Siis:

Su 15.7. polulla 10,3km/1:08 (6:35/km), nousumetrit 339m, keskisyke 120/min

Ma 16.7. alkuverr - 16.2km / 65min (16km 64:10) (4:00/km), keskisyke 153/min

• Like 2