Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Forssan suvi-ilta 2007

Recommended Posts

Ensi vuoden tavoitteita tässä pähkäilen.

Eka maraton ois haaveissa, ja Forssa olisi vahva vaihtoehto sijainnin ja ajankohdan suhteen. Mutta sitten minut pelästytti tuo tämänvuotinen ketju, jota kävin tsiigailemassa. Oli ollut melkoisen kova sää. Mitenhän tuo on? Uskaltaisiko sitä ensikertalaisena yrittää keskikesän maratonia, vallankin kun ei ole hirveästi kokemusta hellejuoksusta muutenkaan? Loppukesää kohti helleriski vain kasvaa. Ja jos maran sinne jättää, kovimmat harjoitusviikot on kesällä.

Mikä neuvoksi?

Onko Forssa sen verran suuri tapahtuma, ettei tarvitsisi yksin raahustaa peränpitäjänä? ;)

• Replies 151
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vuodet eivät ole veljeksiä eli ensi kesänä taivaalta voi tulla vaikka räntää Suvi-illan juoksussa. No, keli on mikä on, harvoin tosin Suomessa vielä kesäkuussa on tämän vuoden kaltaisia kelejä.

Itse tapahtuma -osallistuin siis 2006 - on hyvin järjestetty, runsas yleisö (myös reitin varrella) on kannustavaa ja järjestäjät osaavat asiansa. Huolto toimi, vaikka varmaan joutui ennätyslujille helteen takia. Kaiken kaikkiaan tunnelma oli erinomainen.

Sitten itse reitistä: reitti on mallia "sinne ja takaisin" eli puolivälissä käännös 180 astetta ja takaisin kohti Forssaa. Tämä on ensimmäinen miinus, minun mielestäni. Reitti menee suurimmalta osin maantien "pientareella" eli autoja menee virtanaan ohi. Maantielenkkeilijöillehän tämä on kuin kotimaisemissa juoksisi. Jos on tottunut pyöräteillä juoksemaan, niin autot voivat tuoda lisäjännitystä matkaan.

Tie on kalteva, etenkin puolimaratonin kääntöpaikan jälkeen. Tämä voi tuottaa tottumattomalle yllätyksellisiä jalkakipuja. Vuoden 2006 reittiprofiili oli melko armelias, yksi isompi ylämäki n, 27 km:n kohdalla (Saaren kansanpuisto?), muutoin melko tasaista.

Ei muuta kuin ilmoittautumaan. Aikahajonta vastaa lähestulkoon HCM aikahajontaa, joten Forssan maalivaatteen alle mahtuu kaikentasoisia ja -kuntoisia juoksijoita.

Sitä minä tuossa pohdiskelinkin, että mahtoi se viimekesäinen hellekeli olla Forssan aikaan melko harvinainen. Että harvoin niin aikaisin on semmoista.

Maantielenkkeilijäksi itsekin lähinnä lukeudun, harvemmin täällä maalla pyöräteitä tapaa. Jotta autojen kanssa joutuu tekemisiin, ja kaltevilla pinnoilla kulkemaan. Vaikka eihän se aina niin kivaa ole.

Täytyy vakavasti harkita Forssaa. Katsella kevään mittaan, miten kunto kehittyy ja paikat kestää, josko sitä jo niin aikaisin kykenisi maratonille.

Helteestä ei ollut tietoakaan vuonna 2000 kun juoksin eka maran Forssassa. Enpä usko että ilmasto olisi 7 vuodessa niin paljoa muuttunut etteikö mahdollisuudet ole todennäköisemmät alle 20 astetta kuin yli. No, "huonolla tuurilla" voi helleraja paukkua etelässä jo huhtikuussa eli esim.Tuusulanjärven maratonilla. Selkeä lämmin tai kylmä on hyvä, se on rasittavaa kun pitää arpoa pukeutumista eli uskaltaako lähteä lyhkäsillä shortseilla vai ei. Yhteenkään kolmesta maratonistani en ole uskaltanut lähteä lyhkäsillä(forssa 2000, tukholma 2005 ja kankaanpää 2006)

Yyteri on muuten kanssa huippujuttu. Hyvä reitti ja hyvä ajankohta.

Puolikkailla kauden paras tullut joko siellä tai joskus syksyllä jossain muualla.

Olen mukana :-)

Yyterin puolikkas v.2007 on ensimmäinen ensi vuoden tavoiteeni. Puolikkaan ennätykseni juoksin sattumoisin just Yyterissä, tosin silloin reitti oli muistaakseni edestakainen ja erinomaisen suoraa asvalttia. Joten hyvät muistot on ko. tapahtumasta.

Olen juossut Forssan Suvi-illassa kolme kertaa ja kokemukset ovat olleet

pääosin hyvät. Tosin reitti voitaisiin mielestäni sulkea autoliikenteeltä esim.

viideksi tunniksi. Hälytys- ja huoltoajo tietysti sallien. Tapahtuman viihtyisyys

olisi varmasti kauniin luonnon keskellä vielä paljon suurempi, jos autoja

ei olisi jatkuvalla syötöllä viuhumassa ohitsesi. Mutta tässäkin asiassa

joudumme valitettavasti todistamaan länsimaisen autoilukulttuurin

hegemonista asemaa. Siis: tuskinpa asia nykyisestä miksikään muuttuu.

Se, että Suomessa on kesällä helle-mara, on silkkaa tuuria. Paitsi viime kesänä, kun muita ei ollutkaan, joten siitä ei vielä etukäteen kannata murhetta ottaa. Jos sattuu kuuma keli, niin himmaa vähän vauhtia sen mukaan ja tankkaa yms yms.

Pari kirjoittelijaa ylempänä moitiskelivat valtavaa autovirtaa samalla baanalla, mutta mielestäni liikenne oli sellaista normaalia kylätiehuristelua, eli auto silloin tällöin. Itse en ainakaan kokenut sitä häiriöksi, vaan juoksin ihan rauhassa vaikka keskellä kaistaa. Mielestäni autot voivat tuolloin ajella siellä toisella, kun juoksijoita on liikkeellä tai odottamaan, jos molemmat kaistat ovat täynnä.

Tie on tosiaan kalteva paikoitellen, mutta jos hakeutuu pientareen tuntumaan, niin sitäkin voi välttää. Itse en näin aina tehnyt, vaan juoksin kaverin rinnalla. Liekö se ollut syy polvien kipuiluihin, tiedä häntä.

Tunnelmaa ja järjestelyjä onkin jo kehuttu, eikä minullakaan niistä ollut moittimista. Dexal olisi voinut olla vähän paksumpaa, oli aika lirua.

Uskallan suositella (vankalla yhden maran kokemuksella) Forssaa muillekin, ja itsellänikin taas tähtäimessä.

Forssan kokemukset rajoittuvat juuri tuohon rankkaan hellepuolikkaaseen, mutta itse tapahtuma vaikutti erinomaisesti järjestetyltä.

Hellettä ei kannata pelätä - riittää, että sitä kunnioittaa eikä lähde yltiöpäisesti tiukkojen aikatavoitteiden perässä säntäilemään (ainakaan, jos ei tunne vielä kroppansa reaktioita ja varoitusmerkkejä entuudestaan hyvin). Kyllähän tuo kesällä juostu M.BoneS-GP (kolmekymppisen kolmekymppinen) juostiin vielä huomattavasti rankemmissa olosuhteissa, mutta sen aikana ei ollut mitään ongelmia, kun jätti turhat höntyilyt pois.

• 4 weeks later...