Jump to content
Juoksufoorumi.fi



huuhaa

Terveiset kaikille 2h alituksesta haaveilijoille

Recommended Posts

Kuulun siis itse tähän joukkoon.

 

Aloitin juokseminen tyhjästä ilman liikuntataustaa reilu 3v sitten. Ensin "sohvalta 5km kuntoon". Sitten perään 5kto10k ohjelmalla 10km juoksukuntoon. Toisena kesänä ensimmäinen puolimaratoni 2h22min aikaan. Kolmantena keväänä HCR 2h12min aikaan. Ja nyt keväällä HCR 2h ja 38sek aikaan.

 

Juoksen ympäri vuoden 3 x viikossa. Kilometreja tulee reilu 1000. Kehittyminen on kuitenkin ollut omasta vinkkelistä hidasta (ensimmäistä vuotta lukuunottamatta), mikä varmaan johtuu 25v tauosta liikunnasta. 

 

Kaikki perusvirheet on tehty. Juoksin pari vuotta kaikki lenkit tasooni nähden liian kovaa. Lenkit olivat liiaksi samankaltaisia vaikka pituudet vaihtelivat. 1-2 kertaa vuodessa tulikin jotain kremppaa jalkoihin ja piti huilata hetki.

 

Tänä keväänä harjoittelin HCR:n sivuilta löytyvällä ohjelmalla. 4 x viikossa. Ohjelmassa 3 juoksukertaa olivat oikeasti hitaita lyllerryksiä (niihin muuten tottuu yllättävän nopeasti).  Yhden kerran viikossa tein 4-5 x 1000m vetoja. Lähtövauhtina puolikkaan tavoitevauhti ja siitä sitten kiristyen. Ja mikä tärkeintä, joka kolmas viikko oli kevyt. Silloin en juossut vetoja enkä pitkistä vaan ainoastaan 2-3 lyhyempää köpöttelyä. 

 

Tällä systeemillä paikat pysyi kunnossa. Ja vaikken olisi koskaan uskonut, myös vauhti nousi. Vielä pari viikkoa ennen HCR:ää tuntui aivan utopistiselta painella 21km 5.41 vauhtia.

 

Ja mikä tämän postauksen viesti oli?

 

  • Jos lähtee liikkumattomuudesta, niin tulosten saavuttaminen ottaa aikansa. Ei kannata murehtia vaikka muut palstalaiset nykäisee 1.55 aikoja "treenaamatta". Yleensä heillä on pohjat hieman erit.
  • Kyllä ne hitaatkin lenkit kehittää vaikka alkuhuuman jälkeen ne tuntuu urpoilta. Ei niitä turhaan kaikki tuputa.
  • On hyvä juosta myös niitä kovempivauhtisia lenkkejä. Mutta ei niitä tarvitse juosta kauheasti jotta tulokset näkyy. 
  • Kehityksen tappaa se että juoksee about samalla vauhdilla kaikki lenkit. 
  • Muista ne kevyet viikot. Olisin varmasti välttynyt joiltain vaivoilta jos olisin alusta asti säännöllisesti pitänyt löysempiä viikkoja. En minä siis kovaa ole koskaan harjoitellut. Silti olisi tehnyt hyvää vähentää joinain viikkoina

 

Mutta kyllä se 2h on meillä kaikilla ihan tehtävissä.

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloitin liki täysin nollasta elokuussa juoksemisen, pudotettuani edeltävän vuoden aikana painoa 144kilosta 84 kiloon ja kasvatettuani kuntoa uinnilla sekä kuntopyöräilyllä.  Alle 20 lenkkiä viimeiseen vuoteen pääasiassa erittäin raakoja mäkivetoja/intervalleja, sitä ennen 15v taukoa... Innostuksen saatuani otin Googlesta Sepon ohjelman puolimaratonille ja sitä kautta päädyin myös foorumille tutkiskelemaan.

 

     Nyt on mennyt puolivahingossa ensimmäinen 2:13 puolimaraton kevyellä lenkillä.

Polarin running index näyttää 1:45 pintaan menevän kisavauhdilla, kuten olen itsekin tutkiskellut kropan tuntemuksia ja kellon lukuja. Sepon ohjelma vaan oli niin suuripiirteisesti kirjoitettu, etten oikein tiennyt kuuluuko esim. 60min juoksuun vartin verryttely alkuun ja loppuun vai tuleeko ne siihen päälle. Joten otin varmuudeksi ne siihen päälle ja tuli juostua ilmeisesti ohjelman tarkoitusperiä enempi. Mutta hyvä näin. Kroppa ei ole pistänyt vastaan kertaakaan.

 

    Nyt on sitten elokuun alusta tähän päivään asti juostu 322km ja kävelty 121km, juoksupäivinä käyty myös salilla 2-4 kertaa viikossa. 3 päivää viikossa venytelty koko kroppa kunnolla, rullailtu, huollettu kehoa muillakin tavoilla ja levätty. Yksi 9 päivän flunssakin mahtui väliin, joka viivästytti aikataulua viikolla. Nyt viimeiset 2 viikkoa levätty huolella ja jätetty kuntosali pois hetkeksi, mutta juostu kuitenkin kalenteriin merkityt juoksut. Menohaluja on aikalailla paljonkin lenkeillä ollut, mutta rajoittaa on pitänyt... Kahta tuntia siis lähetään näillä eväillä alittamaan ja kaiken järjen mukaan sen alle pitäisi mennä nyt 28.10.2017 Maarianhaminan puolimaratonilla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulin olleeni maratoonipuolella , joten ihmettelin miten liikkumattomuudesta ohittaa kaikki kenialaiset.

 

Itselläni on vähän vastaava projekti. Kannattaisiko minun aluksi saada mahdollisimman kova aika vaikka 3000 metrin matkalle ja vähitellen siirtyä pidemmälle matkalle.  Kuinka paljon juoksutekniikan parantaminen ja painon tiputus vaikuttaa aikaan? Nyt 3000 menee 18 minuuttiin ja varaa painoa on tiputtaa 30 kiloa jolloin näyttäisin oikealta maratoonarilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy