perttu Lähetetty 28. joulukuuta , 2006 Share Lähetetty 28. joulukuuta , 2006 http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/bikefit.html http://home.hia.no/~stephens/aero.htm http://www.byrn.org/gtips/cobb_fit.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
jupis Lähetetty 28. joulukuuta , 2006 Share Lähetetty 28. joulukuuta , 2006 Asiaa!! Tässä vielä yksi hyvä kalkulaattori pyörän mitoitukseen. http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO Jossakin näin myös hienon ja simppelin taulukon erilaisten osasten vaikutuksesta aerodynamiikkaan. Olikohan Mike Finchin Triathlon kirjassa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oppressor Lähetetty 29. joulukuuta , 2006 Share Lähetetty 29. joulukuuta , 2006 Uusimmassa Tour-magazinessä on kerrottu watteina aerodynamiikan (ajoasennon) vaikutukset, melko karua kertomaa vaikkakin tolpat oli tilastollisesti ajatellen piirretty päin persettä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiivee Lähetetty 29. joulukuuta , 2006 Share Lähetetty 29. joulukuuta , 2006 Myös Ahlroosin kirjassa oli muutamia säätövinkkejä, jotka humanistikin ymmärtää . Täytyy joku ehtoo raahata fillari sisään ja alkaa ruuvata. Pukki toi muuten Profilen t2 peesivapaan aerotangon. Tämä on siitä hyvä tanko, että tällä kertaa se sopii pyörääni:kapa: ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jupis Lähetetty 29. joulukuuta , 2006 Share Lähetetty 29. joulukuuta , 2006 Jaa, tämmöisen vai sait:http://www.profile-design.com/2006_product_pages/aerobars/t2_DL.html Hieno! Näitä tankoja juuri ite mietinkin. Mulla nyt ei matkat ole vielä niin pitkiä, että en usko tangosta merkittävää hyötyä itselleni vielä irtoavan. Vielä on vauhdeissa muutenkin petraamista. Vai olenko ihan väärässä? Mieli tekisi kyllä kokeilla Mitenhän tuo ajoasento sitten aerobaarilla maantiepyörässä? Maantievehkeen yläputki kun näyttäisi olevan melko pitkä varsinaisiin tri-pyöriin verrattuna. Tietysti lyhyempi tanko kompensoi sitä..hmm.. Edukkaana tankona katselin myös tätä Syntace XXSsää Tuossa vaan ei taida olla mitään säätöjä vrt tuo T2 jossa taitaa pystyä pituutta säätää. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiivee Lähetetty 29. joulukuuta , 2006 Share Lähetetty 29. joulukuuta , 2006 Jaa, tämmöisen vai sait:http://www.profile-design.com/2006_product_pages/aerobars/t2_DL.html Hieno! Näitä tankoja juuri ite mietinkin. Mulla nyt ei matkat ole vielä niin pitkiä, että en usko tangosta merkittävää hyötyä itselleni vielä irtoavan. Vielä on vauhdeissa muutenkin petraamista. Vai olenko ihan väärässä? Mieli tekisi kyllä kokeilla Mitenhän tuo ajoasento sitten aerobaarilla maantiepyörässä? Maantievehkeen yläputki kun näyttäisi olevan melko pitkä varsinaisiin tri-pyöriin verrattuna. Tietysti lyhyempi tanko kompensoi sitä..hmm.. Edukkaana tankona katselin myös tätä Syntace XXSsää Tuossa vaan ei taida olla mitään säätöjä vrt tuo T2 jossa taitaa pystyä pituutta säätää. Jep, tuollaisen juuri. Tuossa xxs:ssa on ainakin se, että siihen pitäisi perusmatkaaa varten hankkia "bridge" jolla saa päät yhteen. T2:ssa se tulee mukana, mutta halutessaan se on myös helppo poistaa. Oma kokemukseni on rajallinen, mutta sanoisin kuitenkin että esim. Viime kesänä Kokkolassa tangosta oli hyötyä yksin vastatuuleen ajettaessa sekä vetovuorossa oltaessa. Mutta nythän sen vasta kunnolla näkee itekin, kun viime kesän kurvailin sillä suoratankoisella fitness-pyörällä. Puolimatkalla ainakin tuo on mainio kapistus. (Ahlroosia tankanneena:) 2/3 vastuksesta tulee aerodynamiikasta ja loppu maan vetovoimasta ja kitkasta. Mutta ajajahan siitä vauhdista kyllä vastaa hyvin suurilta osin. Että kai sitä pitää lenkille raahautua vaikka lisätanko onkin...:kapa: Link to comment Share on other sites More sharing options...
perttu Lähetetty 29. joulukuuta , 2006 Author Share Lähetetty 29. joulukuuta , 2006 Jos laittaapi kovin pitkän aerotangon tavalliseen maantiegeometriaan, niin yleensä joutuu tosiaan kurottelemaan käsillä liian kauas ja kyynärtaive on melkeen suorana jolloin homma ei toimi... Periaatteessa tuosta maantiepyörästä voi kuitenkin tehdä tri-pyörän kaltaisen käyttämällä eteenpäin kallistettua satulatolppaa, jolloin satulan sijainti vastaa likimain noita 76-78 asteisella pystyputkella varustettuja tri-pyöriä, vaikka pyörän ajettavuus ei silloin muuten olekaan yhtä hyvä. Tuossa eka linkissä on mm. tämä juttu selitetty varsin selkeästi kun sen jaksaa lukea. Kirjoittaja suunnitteli noita pyöriä ennen Quintana Roo -firmassa. EDIT: Niin tärkeää aerodynaamisuuden ja voiman lisäksi on tietysti pitkällä matkalla se, että asento on mukava ajaa, sillä jos paikat menee ihan jumiin niin siinä häviää hetkessä ne minuutit jotka tuolla matalalla asennolla saa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
perttu Lähetetty 29. joulukuuta , 2006 Author Share Lähetetty 29. joulukuuta , 2006 Ekasta viestistä unohtui näköjään pari hyvää alasivua.. Yleistä juttua pyörien geometriasta: http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/geometry.html Kaikki loput.. http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/techctr.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now