Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Urheilujuoma + malto


roadrunner
 Share

Recommended Posts

  • Replies 36
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Aiheesta on toki keskusteltu aikaisemminkin täällä, mutta oma reseptini Masokistin unelmassa oli: Puhti-urheilujuomaa 0,5dl + maltodekstriiniä reilu 1,5dl litraan vettä. Lisäksi hyppysellinen suolaa. Sama resepti oli käytössä Vaajakosken maastoultrassa. Olen lenkillä kokeillut myös Maximia ja Gutzya kutakuinkin samassa suhteessa jatkettuna enkä ole kovin dramaattisia eroavuuksia havainnut.

Nyrkkisääntönä olen pitänyt, että kisan aikana juotavan juoman hh-pitoisuuden olisi syytä olla noin 10%, sillä sen vahvempi juoma ei välttämättä enää imeydy kunnolla. Sekin on tosin yksilöllistä, joku pystyy ehkä ryystämään jopa 30% hh-seosta vauhdissa, mutta minä en.

Link to comment
Share on other sites

Satasella toimii hyvin melkein pelkkä urheilujuomakin, ja itse olen juossut kaksi satasta, ja yhden 12 h noin 8%:lla Maximilla. Maximia siis 90 g litraan. Tämä on niin väkevä seos että imeytyy jo selvästi huonommin kuin laimeampi, mutta menettelee viileällä kelillä. Masokistissa tuli ongelmia lopussa -05 kun ilma lämpeni.

Maltoa pystyy laittamaan noin kaksi kertaa enemmän kuin sokereita (urheilujuomissa sokereita paljon), joten mitä enemmän haluat saada juomastasi energiaa, sitä enemmän suhteessa maltoa, ja mitä pidempi matka, sitä vähemmän kannattaa laittaa sokereita. Malto imeytyy huomattavasti hitaammin kuin sokerit, mutta ultrilla on aikaa on, ja muutaman tunnin kuluttua startista alkaa alusta asti nautitut maltot sitten imeytyä, ja energiaa riittää.

Spartathlonilla laitoin puoleen litraan vettä 55- 60 g maltoa, ja vain 10 g urheilujuomaa. Tätä join tunnissa noin 7 desiä, ja muutaman vettä. Loistavasti toimi.

Sokereita kannattaa suosia lyhemmillä matkoilla, maratonilla esim., koska hiilarit opitää tietysti saada saman tien imeytymään, eikä maaliintulon jälkeen. Ultrilla taas tilanne on aivan toinen.

Litraan vettä voi laittaa jopa 150 g maltoa, ja se imeytyy vielä suht hyvin, kunhan on suolaa riittävästi seassa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos tiedoista !

Sitten ihan off topic: Pitäiskö esim kotirata juosta 100km vauhtia vai ihan kevyesti ylipitkänä ?

Kevyesti, eli satasen vauhtia. Tai minä ainakin olen nämä viiskymppiset ylipitkät juossut aika tasan 6 min/km, eikä ole satasen enkkakaan kun 9.56. Koitappa itekkin miltä tuntuu mennä tuota vauhtia. Ei se sinun maratulokseen nähden kovaa ole. Oikeestaan sun satkun vauhti pitäis olla justiinsa tuo 3*3.23, joka teettää 6.05/km. Saisit vähän samalla tuntumaa, miten se saattais kesällä mennä sillä vauhdilla.

Link to comment
Share on other sites

Sitten ihan off topic: Pitäiskö esim kotirata juosta 100km vauhtia vai ihan kevyesti ylipitkänä ?

Tämä on mielenkiintoista, sillä sinulla 100km:n tavoitevauhti on tosiaan selkeästi kovempi kuin kevyen pitkän lenkin vauhti.

Mun mielestä sataselle harjoittelu ei ole pelkästään happisysteemin tunaamista yhtä korostetusti kuin lyhyemmille matkoille, vaan etenkin näillä ylipitkillä lenkeillä on tärkeä rooli jalkojen kestävyyden harjoittamisessa. Tavoitevauhdin hakeminen saattaisi siis olla eduksi jo tässä vaiheessa.

Jos tuntuu, että kokonaisrasitus sopivalla lenkkivauhdilla muodostuu tuommoisella lenkillä liian kovaksi, niin mulla on tapana poiketa kahville tai hampurilaiselle tai sitten ihan vaan kävellä välillä.

Link to comment
Share on other sites

Pakko tunnustaa etten ole juossut yhtään kotirataultraa edes satasen ennätysvauhdillani, saati sitten satasen ensimmäisen puolikkaan vauhdilla. Minulle kotirataultrat ovat ensisijaisesti pitkiä lenkkejä ja sosiaalisia tapahtumia, joissa vauhti määräytyy muilla kuin harjoituksellisilla perusteilla.

Toisaalta esim. satasella minua selvästi nopeampi Edwin on yleensä juossut kotirataultrat satasen kilpailuvauhdilla tai jopa vauhdikkaammin.

Link to comment
Share on other sites

Toisaalta esim. satasella minua selvästi nopeampi Edwin on yleensä juossut kotirataultrat satasen kilpailuvauhdilla tai jopa vauhdikkaammin.

Niin sellaista normaalia pitkän lenkin vauhtia 4:40-5:00/km, paitsi viimeisessä kotirataultrassa vähän hassuteltiin ja kiihdyteltiin loppua kohden kun oli niin mukavaa juosta Esport Areenassa sisäoloissa;

3:42:42 (4:27/km), keskisyke 135

Ennätysatasellani keskivauhtini oli 4:37/km.

PS.

Vierumäen mattotestin 13.12.2006 tuomio:

"Maksimihapenottoon (VO2max 52,8 & max.syke 173) nähden kynnysarvot erittäin korkealla tasolla: AerK 147 & AnK 159 johtuen harjoittelutaustasta."

Kynnysvauhteja en nyt muista ulkoa.

Joten vauhtitreeniä lissää. Kohta lähdenkin tässä matolle vetämään vk 10km 4:00/km +1ast. kulmalla + verkat; kymppi sykkeellä 147-154, ka.151 (näin viikko sitten). Matolla ei tule vedettyä liian kovaa ja saa juosta tasaista tahtia ilman pelkoa liukkaudesta.

Tammikuussa aloitan myös tonnin vedot, jotta myös maxkestävyyttä tulisi edes vähän. Siis sataselle aivan maratonmetodeilla. Siis vauhtireserviä lisää, jotta 4:30/km tuntuisi kevyeltä hölkyttelyltä monen tunnin jälkeenkin.

Link to comment
Share on other sites

Tämä on mielenkiintoista, sillä sinulla 100km:n tavoitevauhti on tosiaan selkeästi kovempi kuin kevyen pitkän lenkin vauhti.

No just ! tämä on yksi pointti mitä olen pähkäillyt !

Joudun todellakin juoksemaan PK.n ylärajalla tuohon 6min vauhtiin päästäkseni, kun norm. TV kevyt on alle 70% max. tehoista, taitaa monella olla juuri niin että ultravauhti löytyy juoksemalla normi kevyttä hitaampaa :shocked:

Tiedä sitten kuinka äijän käy, kotiradassa sitä voisi kokeilla, mutta...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ostin purkin Gutzyä, koska sitä mainostaa ainoa tietämäni ultrajuoksija, joten päättelin sen olevan sopivaa näihin hommiin.

Nyt on sitten tähtäin asetettu kesäkuun 100 km:lle ja funtsin sopivia seossuhteita. Olen muutaman kerran tehnyt seoksen 3-6% hh-pitoisuuden mukaan, mutta maha tuntuu vähän ähkyltä. Yleensä maha on kestänyt mitä vaan. Kuitenkin näissä keskusteluissa on puhuttu luokkaa 10% ja ylikin hh-pitoisuudesta, ja muistaakseni jollain muulla merkillä olen tehnytkin tiukempia sörsseleitä. Onkohan se maltosta kiinni tuo mahan pömpötys?

Olisiko kuitenkin parempi ottaa geeliä+ kevyttä urheilujuomaa, jos nämä maltoilut ei toimi? Ja eikös periaatteessa aika laihakin seos hiilareita auta asiaa?

Link to comment
Share on other sites

Olisiko kuitenkin parempi ottaa geeliä+ kevyttä urheilujuomaa, jos nämä maltoilut ei toimi? Ja eikös periaatteessa aika laihakin seos hiilareita auta asiaa?

Mun mahalle ainakin sopii malto maustettuna tujauksella Mehukattia paljon paremmin kuin urheilujuoma + geelit. Aika paljon halvemmallakin selviää. En oikein ymmärrä mihin viittaat, kun sanot laihan seoksen hiilareita auttavan. Ilmeisesti tarkoitat, että juot nestettä hieman enemmän, jolloin hiilihydraattitarve täyttyy.

Itse käytin seosta, jossa oli noin 100 grammaa hiilihydraattia nestelitrassa + hieman suolaa. Kisassa nautittu määrä tietenkin riippuu painosta, kelistä ja vauhdista. Helteellä ei edes ihramammutti ihan noin vahvaa litkua pysty hörppimään.

Link to comment
Share on other sites

Nyt on sitten tähtäin asetettu kesäkuun 100 km:lle ja funtsin sopivia seossuhteita. Olen muutaman kerran tehnyt seoksen 3-6% hh-pitoisuuden mukaan, mutta maha tuntuu vähän ähkyltä.

Kuinka usein juot? Entä jos kokeilet tihentää juomisrytmiä alle 10min, niin väheneekö ähkyys?

Link to comment
Share on other sites

Siis juon milloin mitenkin. Pari kertaa on ollut 0,5 litraa 1,5 -2 h lenkillä. Nyt sunnuntaina katujuoksua ennen hörpin n. 0,5 litraa ja maha oli vähän outo koko matkan ajan, toki ei haitannut mitään eikä estänyt juomasta juottoasemilla.

Eilen sitten oli metsätöissä juomana 1,5 litaa vissyä ja reilu litra tätä gutzia. Oli kuuma päivä ja kaikki meni ja piti vielä hakea limpparia kaupasta... Sen jälkeen on ollut pala kurkussa ja on vieläkin...

Laihasta seoksesta ajattelin niin että jos pitää juoda aika paljon nestettä, niin siinähän tulee samalla hiilareita laihastakin sopasta. En ole kyllä laskenut sen tarkemmin, minkä verran mtäkin tulee.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy