Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
_figu

1. puolimaraton - kysymyksiä/apua/vinkkejä

Recommended Posts

Morjes juoksufoorumi,  

 

Eksyin foorumille ja päätin samantien tehdä tunnukset nyt kun motivaatio juoksemiseen pitkästä aikaa jälleen löytynyt! Josko täältä saisi lisää infoa kaikkeen mahdolliseen mitä nyt mieleen tulee. Luin noita aikaisempia ketjuja, mutta useammat niistä eivät olleet aktiivisessa keskustelussa, joten päätin avata uuden. Toivottavasti tämä ei ole vastoin foorumin käytäntöjä. 

Taustaa: 

- urheillu koko ikäni (27v)

- 175cm, 77.5km

- lopetin kilpaurheilun (jääkiekko & salibandy) 20v kieppeillä

- välissä muutama pidempi ajanjakso ilman aktiivista urheilua ja surkeilla elämäntavoilla

- nykyään juoksemisen lisäksi satunnainen kuntosaliharjoittelu (+lihaskunto kotona), salibandy (0,5 - 1 krt vk), sqush (1 krt vk). Lisäksi kesällä ahkera golffaaja.

 

Juoksutaustaa:

- aina tykännyt juoksemisesta, enemmän se aloittaminen ja harjoittelun pitkäjänteinen ylläpitäminen ollut vaikeaa

- peruskunto harjoittelun alkaessa luokkaa surkea (syksyllä Midnight Run 55min jollain kuukauden harjoittelulla ja sen jälkeen taas katosi talveksi motivaatio)

- tämän hetkistä juoksukuntoa sanoisin jo kohtalaiseksi


Nyt treenannu 6 vk aktiivisesti 2-3krt viikossa muun em. kuntoilun ohella. Kerran viikkon vetänyt kovatempoisen, lyhyemmän lenkin ja/tai käynyt juoksemassa Keinukallion portaita Keravalla. Nopeaa kehitystä tietysti tapahtunut heikosta lähtötasosta johtuen, joka motivoinut ahkeraan harjoitteluun. 

Tästä johtuen ilmoittauduinkin puolimaratonille niin on joku konkreettinen päämäärä. HCR olisi tullut vähän liian aikaisin, joten ilmoittauduin Helsinki Half Marathonille (10.6. klo 8:45) Tavoiteaika 2:00:00. (onko tavoiteaika liian hidas?)


Tänään meni vajaa 11km (10,92 km) 56:40. Viimeset 2km tuntu jo vähän tiukoilta ja lopun tulin vielä ylämäkeen. Siihen asti rullas oikein kivasti. Tuota pidempiä lenkkejä en ole vielä juossut. Näissä reilun 10km lenkeissä ei enää ole viimeisinä viikkoina jalat kipeytyneet ollenkaan. Tuohon tosin uudet lenkkaritkin varmasti osaltaan vaikuttavat. Tuntuu, että kroppa kestää jo pidempiä matkoja. 

 

1) Nyt kun tuolle puolikkaalle on kuukausi aikaa niin miten tämä aika kannattaisi harjoitella? Vähän jotain ohjelmia löytänyt, mutta mitään selkeää suunnitelmaa minulla ei ole. Kannattaisiko tällainen laatia? 

 

Kerran viikossa pitkä? Kuinka pitkiä noiden pidempien lenkkien tulisi olla? Ja millä keskivauhdilla tulisi juosta? Tavoiteaikaan/hitaampaa/nopeampaa?

 

Mites tempotreenit? Jonkinlaisia ntervalleja ajattelin vetää kerran viikkoon tämän 3vk, viimeisellä ei varmaan enää kannata?

 

2) Valmistautuminen - mitä tehdä ja jättää tekemättä juoksuaamuna? En oikein aamuihminen ole ja vähän toi aamulla juokseminen hirvittää :015: Yleensä tulee juostua aikaisintaan iltapäivällä viikonloppuisin, arkisin usein illalla. Pitäisikö käydä muutamia aamulenkkejä juoksemassa ja kuunnella vähän miltä kroppa tuntuu aamuisin. Mites tankkaus? Tarviiko puolikkaalle tankata hiilareita / nestettä? 

3) Vinkkejä teiltä kokeneemmilta juoksijoilta. Ihan mitä vaan neuvoja mihin tahansa liittyen otan mielelläni vastaan!

 

 

Vähän wall of text tästä nyt tuli :024: toivottavasti joku jaksaa minulle vastata. Kiitokset jo etukäteen!

 

- Henkka

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole todella mikään kovin pro itsekään, mutta kun toistaseksi kukaan fiksumpi ei olevastannut, niin lyhyesti sanoisin seuraavaa

 

1) Kuukaudessa ei ehdi ihmeitä. Jatkaisin sinuna kuten tähänkin asti, 1-2 pidempää (esim. 13-14km,  miksei 15kin jos ei tunnu pahalta) lenkkiä ehtii vielä tehdä. Tekisin nuo tavoitevauhtia selvästi hitaammin, sillä muuten niistä muodostuu jo melkosen kovia treenejä. Tavotevauhdilla sitten vois tehdä jonkun lyhyemmän viikottaisen juoksutreenin (tasavauhtisen tai intervalleja, jotka voi tehdä kyllä tavotevauhtia selvästi reippaamminkin). Juoksukertoja viikkoon en tässä vaiheessa lisäisi enää, ettei käy niin et jalat määrän lisäyksestä kipeytyy just ennen tapahtumaa. Eli 2-3 lenkkiä + muuta kuntoilua kuten tähänkin asti olis mun veikkaus siitä, mikä ois nyt paras "ohjelma". Vika viikko tosiaan kannattaa ottaa kevyemmin ja koska jalat ei oo vielä tottunu pitkiin lenkkeihin, niin ehkä vikan pidemmän lenkin tekisin 1,5-2 viikkoa ennnen, jotta siitä varmasti ehtii palautua. 

 

2) Älä tee mitään, mitä et ole kokeillut treeneissä. Jos lähtee kokeilemaan esim uusia safkoja, niin äkkiä on pakki vaan sekasin. Jos halaut käyttää geelejä tms. kisan aikana, testaa nekin valmiiksi. Jos kellonaika ei ole mikään kropalle tuttu juoksuaika, niin sitäkin voisi harjoitella ja samalla kokeilla, millainen syöminen tuntuu hyvältä. Itse söisin varmaan n. 2-3 tuntia ennen esim reilun lautasellisen puuroa lisukkeilla ja tunti ennen banaanin, jos menisin aamutapahtumaan. Mutta kaikilla maha ei kestä noinkaan lähellä juoksua syömistä.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy