Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
Guest _figu

1. puolimaraton - kysymyksiä/apua/vinkkejä

Recommended Posts

Guest _figu

Morjes juoksufoorumi,  

 

Eksyin foorumille ja päätin samantien tehdä tunnukset nyt kun motivaatio juoksemiseen pitkästä aikaa jälleen löytynyt! Josko täältä saisi lisää infoa kaikkeen mahdolliseen mitä nyt mieleen tulee. Luin noita aikaisempia ketjuja, mutta useammat niistä eivät olleet aktiivisessa keskustelussa, joten päätin avata uuden. Toivottavasti tämä ei ole vastoin foorumin käytäntöjä. 

Taustaa: 

- urheillu koko ikäni (27v)

- 175cm, 77.5km

- lopetin kilpaurheilun (jääkiekko & salibandy) 20v kieppeillä

- välissä muutama pidempi ajanjakso ilman aktiivista urheilua ja surkeilla elämäntavoilla

- nykyään juoksemisen lisäksi satunnainen kuntosaliharjoittelu (+lihaskunto kotona), salibandy (0,5 - 1 krt vk), sqush (1 krt vk). Lisäksi kesällä ahkera golffaaja.

 

Juoksutaustaa:

- aina tykännyt juoksemisesta, enemmän se aloittaminen ja harjoittelun pitkäjänteinen ylläpitäminen ollut vaikeaa

- peruskunto harjoittelun alkaessa luokkaa surkea (syksyllä Midnight Run 55min jollain kuukauden harjoittelulla ja sen jälkeen taas katosi talveksi motivaatio)

- tämän hetkistä juoksukuntoa sanoisin jo kohtalaiseksi


Nyt treenannu 6 vk aktiivisesti 2-3krt viikossa muun em. kuntoilun ohella. Kerran viikkon vetänyt kovatempoisen, lyhyemmän lenkin ja/tai käynyt juoksemassa Keinukallion portaita Keravalla. Nopeaa kehitystä tietysti tapahtunut heikosta lähtötasosta johtuen, joka motivoinut ahkeraan harjoitteluun. 

Tästä johtuen ilmoittauduinkin puolimaratonille niin on joku konkreettinen päämäärä. HCR olisi tullut vähän liian aikaisin, joten ilmoittauduin Helsinki Half Marathonille (10.6. klo 8:45) Tavoiteaika 2:00:00. (onko tavoiteaika liian hidas?)


Tänään meni vajaa 11km (10,92 km) 56:40. Viimeset 2km tuntu jo vähän tiukoilta ja lopun tulin vielä ylämäkeen. Siihen asti rullas oikein kivasti. Tuota pidempiä lenkkejä en ole vielä juossut. Näissä reilun 10km lenkeissä ei enää ole viimeisinä viikkoina jalat kipeytyneet ollenkaan. Tuohon tosin uudet lenkkaritkin varmasti osaltaan vaikuttavat. Tuntuu, että kroppa kestää jo pidempiä matkoja. 

 

1) Nyt kun tuolle puolikkaalle on kuukausi aikaa niin miten tämä aika kannattaisi harjoitella? Vähän jotain ohjelmia löytänyt, mutta mitään selkeää suunnitelmaa minulla ei ole. Kannattaisiko tällainen laatia? 

 

Kerran viikossa pitkä? Kuinka pitkiä noiden pidempien lenkkien tulisi olla? Ja millä keskivauhdilla tulisi juosta? Tavoiteaikaan/hitaampaa/nopeampaa?

 

Mites tempotreenit? Jonkinlaisia ntervalleja ajattelin vetää kerran viikkoon tämän 3vk, viimeisellä ei varmaan enää kannata?

 

2) Valmistautuminen - mitä tehdä ja jättää tekemättä juoksuaamuna? En oikein aamuihminen ole ja vähän toi aamulla juokseminen hirvittää :015: Yleensä tulee juostua aikaisintaan iltapäivällä viikonloppuisin, arkisin usein illalla. Pitäisikö käydä muutamia aamulenkkejä juoksemassa ja kuunnella vähän miltä kroppa tuntuu aamuisin. Mites tankkaus? Tarviiko puolikkaalle tankata hiilareita / nestettä? 

3) Vinkkejä teiltä kokeneemmilta juoksijoilta. Ihan mitä vaan neuvoja mihin tahansa liittyen otan mielelläni vastaan!

 

 

Vähän wall of text tästä nyt tuli :024: toivottavasti joku jaksaa minulle vastata. Kiitokset jo etukäteen!

 

- Henkka

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 tuntia sitten, Guest _figu kirjoitti:

Tavoiteaika 2:00:00. (onko tavoiteaika liian hidas?)


Tänään meni vajaa 11km (10,92 km) 56:40. Viimeset 2km tuntu jo vähän tiukoilta ja lopun tulin vielä ylämäkeen.

 

Ilman muuta kannattaa lähteä tavoittelemaan 1:50 alitusta johon tuo keskivauhti riittää kevyesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuuttia sitten, jogo3000 kirjoitti:

 

Ilman muuta kannattaa lähteä tavoittelemaan 1:50 alitusta johon tuo keskivauhti riittää kevyesti.

 

1:50 vaikuttais tiukalta. Miltei tuplamatka tuolla 5.11/km keskivauhdilla eikä vielä ollenkaan kokemusta pidemmistä matkoita. 1:55 vois olla realistisempi aloitustahti ja kiristää sitten jos tuntuu kevyeltä. Johonkin noiden väliin jos aika asettuu olen tyytyväinen ensimmäisellä puolikkaalla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaankin riippuu juoksijasta, mutta kun on numerolappu rinnassa se usein auttaa juoksemaan kovempaa kuin treeneissä. Aikanaan kun itse juoksin ensimmäisen puolimaran Vantaalla, olin treeneissä juossut nopeimmillaan 12 km n. 5.20 vauhtia. Olin ihmeissäni kun Vantaalla kulki hieman yli 5 min vauhtia kuin itsestään. Aika taisi olla joku 1.49.

Toki itse olin juossut tuolloin pitkiksinä 17 km lenkkejä, joten suosittelen varovasti pidentämään pitkiksiä.

Toki ensimmäisen puolikkaan voi ottaa varovaisemmin, koska huono muisto jää, jos joutuu juoksemaan loppumatkan jalat hapoilla.

Vaikka vauhti on koventunut, menee vieläkin niin, että jos juoksen pk-sykkeillä omana lenkkinä puolikkaan niin kisassa menee yli 10 min kovempaa ihan vain sen adrealiinin vuoksi

 

Muuten treenisi kuulostaa hyvältä, eli yksi pitkis (tosin sitä voi pidentään ajan kanssa vaikka n. 20 km, riippuen mille matkalle tähtäät) ja yksi kovempi treeni, jossa haetaan vauhtia ja isompia sykkeitä. Muut lenkit pk:ta

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9.5.2017 at 19.05, Jim kirjoitti:

Varmaankin riippuu juoksijasta, mutta kun on numerolappu rinnassa se usein auttaa juoksemaan kovempaa kuin treeneissä. Toki ensimmäisen puolikkaan voi ottaa varovaisemmin, koska huono muisto jää, jos joutuu juoksemaan loppumatkan jalat hapoilla.


Toki itse olin juossut tuolloin pitkiksinä 17 km lenkkejä, joten suosittelen varovasti pidentämään pitkiksiä.

 

Olet varmasti täysin oikeassa. Tiedostan olevani kilpailuhenkinen ihminen ja noin toivottavasti tulee käymään minullakin.  Lisää virtaa kilpailutilanteesta ja yleisöstä. Positiivisia juttuja. Pitää kuitenkin varoa ettei tule alussa lähdettyä täysin päättömään vauhtiin adrenaliini pumpeissa. Nuorempana oli sitä ongelmaa juostessa ettei osannut/malttanut juosta riittävän matalalla sykkeellä eikä harjoittelu ollut tarkoituksenmukaista. Aina hampaat irvessä :D Nyt kun vähän vanhempana on ymmärtänyt sen, ettei jokaista lenkkiä tarvitse täysiä vetää :Bolt:

 

Viime keskiviikkona 1. pitkis 17,35km 1.33.15 (5.22/km). Todella positiivinen lenkki. Elämäni pisin juoksu, aiemmat pisimmät varmaan luokkaa 12km.  Vähän yllärinä tuli et tuolla vauhdilla pystyi kohtuu kivuttomasti juoksemaan. Kaikki nopeampivauhtiset lenkit (esim 11 kilsaa 5.10/km ym) tuntunut huomattavasti raskaammilta. Tuntui, että olisi kevyesti jaksanut sen 4km lisää. Kävi mielessä. Ehkei ihan tarkoituksenmukaista. Lähtiessä satoi vielä räntää/vettä, mutta noin vartin jälkeen loppui ja aurinko alkoi paistamaan. Aika optimi juoksukeli.


Mukavaa, että ihmiset jaksavat vastailla. Kiitoksia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuuttia sitten, _figu kirjoitti:

 

 Tiedostan olevani kilpailuhenkinen ihminen ja noin toivottavasti tulee käymään minullakin.  Lisää virtaa kilpailutilanteesta ja yleisöstä.:Bolt:

 

Viime keskiviikkona 1. pitkis 17,35km 1.33.15 (5.22/km). Todella positiivinen lenkki. Elämäni pisin juoksu, aiemmat pisimmät varmaan luokkaa 12km. 

Aika monella menee kisassa kovempaa vaikka ei sinänsä ole valtavan kilpailuhenkinen. Jo tuntia ennen kisaa on syke toisinaan 100 paikkeilla, vaikka ei tunne itse jännittävänsä. Siinä sitä adrealiinia latautuu.

Itse juoksin aavistuksen hiljempaa 17 km silloin, kun juoksin puolikkaan 1.49. Kisassa ainakin itse pystyn juoksemaan 10-15 lyontiä kovemmalla keskisykkeellä ja siitä se nopeusero tulee.

Ekan puolikkaan jälkeen aloin pikku hiljaa pidentämään pitkistä yli 20 km. Aina kun matkaa pidentää, tuntuvat jalat puutuvan loppumatkasta, mutta siihen tottuu ja taas voi pidentään matkaa. Eli pikku hiljaa voi lenkkejä pidentää. Tuolloin puolikkaan kisassa ei mene jalat helposti tönköksi. Tosin 12 km matkasta en lähtisi kovin nopeasti pidentämään tuota 17 km pidemmäksi tai pitää ainakin kuunnella itseään tarkkaan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy