Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Arsi 69

Polar M430

Recommended Posts

On 25.1.2019 at 13.07, blueberry06 kirjoitti:

En jaksanut kahlata koko ketjua ja kysyisin tästä välistä millaisia kokemuksia teillä on hihnan kestävyydestä entä akun kestävyydestä GPS tiuhimmalla asetuksella päällä? Entä onko kellään vertailukohtaa GARMIN forerunner 35 lähinnä sykemittauksen tarkkuudessa=? Voiko kummmankaan mallin syketarkkuutta parantaa vyöllä?

Oletko varma, ettei rannemittaus toimi sinulla riittävän tarkasti? Itse olen juossut muutaman lenkin kahdella mittarilla; M430 on mitannut pulssin ranteesta ja toinen mittari sykkeen vyöllä. Olen lenkin jälkeen verrannut molempien raakadatoja, ja tasavauhtisella lenkillä rannemittauksen ja sykevyön arvot ovat hyvin lähellä toisiaan. Ylämäissä voi nähdä, että rannemittaus reagoi hitaammin, mutta keskisykkeessä ero on ollut ±0.5 lyöntiä.

Itse ajattelin, että rannemittaus on vain kiva kuriositeetti ja harjoittelussa käyttäisin aina sykevyötä. Testien perusteella rannemittaus toimii minulla kuitenkin varsin hyvin, joten olen käyttänyt oikeastaan pelkästään sitä.

40 minuuttia sitten, Duffman kirjoitti:

Itse ajattelin, että rannemittaus on vain kiva kuriositeetti ja harjoittelussa käyttäisin aina sykevyötä. Testien perusteella rannemittaus toimii minulla kuitenkin varsin hyvin, joten olen käyttänyt oikeastaan pelkästään sitä.

Ei Polarin sykevyökään anna täysin luotettavaa dataa. Itselläni varsinkin kun talvella, kun on tekninen hiihtopaita alla, niin vaikka kastelisin vyön, niin ekalla kilsalla se näyttää ihan vääriä sykkeitä (tyyliin 170-210, vaikka juoksen hidasta pk:ta) ja lisäksi lenkin aikana aina jossain vaiheessa tulee joku haamusykepiikki tyyliin 216 tms.

Tuosta vyön käyttämisen tai käyttämättömyyden syystä minulla on eri näkemys. On nimittäin niin monta syytä, miksi harjoittelussa ei pidä mukana vyötä, joten se rannesykemittari mahdollistaa ylipäätänsä sykedatan saamisen, mitä muuten ei saisi. Yksi syy on se, että kun salille lähtee, niin vyötä ei jaksa tai muista ottaa mukaan. Niinpä juoksumatolta ja ryhmäliikunnoista ei tule välttämättä mitään sykedataa, vaikka se kovempien harjoitusten osalta olisi ihan kiva. Toinen ongelma on se, että ainakin mulla nahka kuluu rinnasta veke. Yhtenä kesänä se meni niin verille lämpimällä säällä, että nahka on ollut sen jälkeen jotenkin ohut siitä kohdasta. Nyt vyötä ei tarvitse käyttää kuin kerran vähän hikisemmissä olosuhteissa, niin se on taas kauttaaltaan verinen tuosta vyön kohdalta. En siis missään tapauksessa käyttäisi vyötä joka harjoituksessa. Se on kätevämpää ja myös mukavampaa (kun suihkussa käyminen ei satu niin paljon), jos sykkeen saa harjoituksessa ranteesta ja jos se näyttää sykkeen edes sinnepäin, on se riittävän tarkkaa dataa. Sykkeet vaihtelevat muutenkin päivittäin, joten en lue niitä kuin piru raamattua. 

On 12.2.2019 at 09.28, Baltsu kirjoitti:

Ei Polarin sykevyökään anna täysin luotettavaa dataa. Itselläni varsinkin kun talvella, kun on tekninen hiihtopaita alla, niin vaikka kastelisin vyön, niin ekalla kilsalla se näyttää ihan vääriä sykkeitä (tyyliin 170-210, vaikka juoksen hidasta pk:ta) ja lisäksi lenkin aikana aina jossain vaiheessa tulee joku haamusykepiikki tyyliin 216 tms.

Tuosta vyön käyttämisen tai käyttämättömyyden syystä minulla on eri näkemys. On nimittäin niin monta syytä, miksi harjoittelussa ei pidä mukana vyötä, joten se rannesykemittari mahdollistaa ylipäätänsä sykedatan saamisen, mitä muuten ei saisi. Yksi syy on se, että kun salille lähtee, niin vyötä ei jaksa tai muista ottaa mukaan. Niinpä juoksumatolta ja ryhmäliikunnoista ei tule välttämättä mitään sykedataa, vaikka se kovempien harjoitusten osalta olisi ihan kiva. Toinen ongelma on se, että ainakin mulla nahka kuluu rinnasta veke. Yhtenä kesänä se meni niin verille lämpimällä säällä, että nahka on ollut sen jälkeen jotenkin ohut siitä kohdasta. Nyt vyötä ei tarvitse käyttää kuin kerran vähän hikisemmissä olosuhteissa, niin se on taas kauttaaltaan verinen tuosta vyön kohdalta. En siis missään tapauksessa käyttäisi vyötä joka harjoituksessa. Se on kätevämpää ja myös mukavampaa (kun suihkussa käyminen ei satu niin paljon), jos sykkeen saa harjoituksessa ranteesta ja jos se näyttää sykkeen edes sinnepäin, on se riittävän tarkkaa dataa. Sykkeet vaihtelevat muutenkin päivittäin, joten en lue niitä kuin piru raamattua. 

Mitää rasvaa vyön kasteluun vesi kuivaa pian ja jos haluaa yön sykkeen mitata...?

12 minuuttia sitten, Kristiina kirjoitti:

Hei mä huomasin saman! Näytti 160 vaikka kävelin useamman sata metriä enkä tosiaankaan ollut enää hengästynyt. Eikö tää tykkää talvikelistä vai mikä riivaa? Kesällä ja syksyllä toimi ihan normaalisti.

On 24.2.2019 at 12.08, Juha Tuomola kirjoitti:

Tää alkaa nyt joka lenkillä nostamaan sykelukeman jonnekim 160bpm tienoille ja ei laske sitä ennenkuin lopettaa harjotuksen mittarissa. Aika turha toiminto alkaa olemaan ainakin ulkokäytössä. 

Ihon pinnassa olevat verisuonet supistuvat kylmässä ja se häiritsee rannesykemittauksen luotettavuutta.

Sama huomattu Garmin FR 645:ssä. Kesällä meni todella tarkasti yhteen sykevyön näyttämän kanssa, viime lenkeillä näyttänyt ajoittain n. 20 lyöntiä liikaa. Ilmat ovat olleet kylmemmät ja olen pitänyt hihaa hieman ylempänä, että kello näkyy. Tänään vedin hihan (tai oikeammin kaksi) peittämään ranteen kunnolla ja hetken kuluttua mittari alkoi näyttää tuntemuksen mukaisia lukemia.

Onko kellään kokemusta M430:n GPS-ongelmista ja/tai takuukuvioista? Vuoden ja kahden kuukauden ikäisessä kellossa lakkasi GPS kokonaan toimimasta. Ei auttanut synkronointi tietokoneen kautta eikä tehdasasetusten palautus ja uudelleen käyttöönotto. Kellon tiedoista löytyi tieto: "A-GPS päättyy 03-04-2019". Vaikuttaa siltä, että paikannus on lakannut toimimasta maaliskuun alkupuolella (tarkkaa päivää on vaikea sanoa, koska siinä main on sattumalta ollut vain "matkattomia" harjoituksia). Voisikohan tuo päiväys siis olla amerikkalaiseen tyyliin merkattu 4. maaliskuuta? Polarin sivujen mukaan vanhentunut A-GPS pitäisi päivittyä synkronoinnin yhteydessä, mutta ei se kyllä minua auttanut. Polarin sivuilla kerrotaan takuuajaksi 2 vuotta, pitääkö tosiaan paikkansa vai voiko myyjä rajoittaa takuun yhteen vuoteen? En ole vielä muistanut tarkistaa takuuta kuitista, koska olen ensin koittanut selvitellä, josko ongelman pystyisi korjaamaan itse. 

4 tuntia sitten, Maantiehiipijä kirjoitti:

Onko kellään kokemusta M430:n GPS-ongelmista ja/tai takuukuvioista? Vuoden ja kahden kuukauden ikäisessä kellossa lakkasi GPS kokonaan toimimasta. Ei auttanut synkronointi tietokoneen kautta eikä tehdasasetusten palautus ja uudelleen käyttöönotto. Kellon tiedoista löytyi tieto: "A-GPS päättyy 03-04-2019". Vaikuttaa siltä, että paikannus on lakannut toimimasta maaliskuun alkupuolella (tarkkaa päivää on vaikea sanoa, koska siinä main on sattumalta ollut vain "matkattomia" harjoituksia). Voisikohan tuo päiväys siis olla amerikkalaiseen tyyliin merkattu 4. maaliskuuta? Polarin sivujen mukaan vanhentunut A-GPS pitäisi päivittyä synkronoinnin yhteydessä, mutta ei se kyllä minua auttanut. Polarin sivuilla kerrotaan takuuajaksi 2 vuotta, pitääkö tosiaan paikkansa vai voiko myyjä rajoittaa takuun yhteen vuoteen? En ole vielä muistanut tarkistaa takuuta kuitista, koska olen ensin koittanut selvitellä, josko ongelman pystyisi korjaamaan itse. 

Itselläni samaa vikaa, samoin myös eräällä kaverilla. Tuo A-GPS päivittyy synkronoinnin yhteydessä ja on voimassa muistaakseni pari viikkoa, joten siitä ei pitäisi olla kiinni.

VHS

50 minuuttia sitten, VHS kirjoitti:

Itselläni samaa vikaa, samoin myös eräällä kaverilla. Tuo A-GPS päivittyy synkronoinnin yhteydessä ja on voimassa muistaakseni pari viikkoa, joten siitä ei pitäisi olla kiinni.

VHS

Ok, kiitos tiedosta. Tää on ensimmäinen kerta, kun mulla on tällaista ongelmaa ollut. Aiemmin paikannus on toiminut moitteettomasti, joskus on pitänyt odotella vähän mutta kuitenkin on lopulta aina löytynyt. Pitää käyttää kelloa kaupassa josta sen ostin, takuu on kuitinkin mukaan 2 vuotta. 

On 22.3.2019 at 16.41, Maantiehiipijä kirjoitti:

Ok, kiitos tiedosta. Tää on ensimmäinen kerta, kun mulla on tällaista ongelmaa ollut. Aiemmin paikannus on toiminut moitteettomasti, joskus on pitänyt odotella vähän mutta kuitenkin on lopulta aina löytynyt. Pitää käyttää kelloa kaupassa josta sen ostin, takuu on kuitinkin mukaan 2 vuotta. 

Tilannepäivitys: kaupasta sanottiin, ettei heidän takuu kata ohjemistovikoja. Nyt on laitettu Polarille viestiä ja odotellaan vastausta, osaavatko neuvoa korjauksen vai vahvistavatko ettei ole kyse ohjemistoviasta, jolloin kelloa voisi tarjota uudelleen kauppaan korjattavaksi. 

Tajusin tuossa, etten edes muista, milloin kelloon olisi ollut tarjolla joku päivitys. Puolison Vantageen niitä on tullut useita. Mutta kaipa niiden pitäisi jotenkin ilmineerata itsestään, vai pitääkö ne itse osata jostain etsiä? 

@Maantiehiipijä Koita käynnistää ja resetoida kello ensin, jos ei toimi oikein sen jälkeen, tee Polarin huoltoon huoltopyyntö (netistä lomake) ja lähetä kello Polarille takuuhuoltoon. Kun tekee huoltopyynnön niin saa tiedot miten se lähetetään yms. Mikäli siinä on jokin laitteeseen liittyvä fyysinen vika niin se ehkä vaihdetaan ja mikäli johtuu vain softasta niin huollossa ne asentaa kaiken uusiksi.

Sitä ennen voit kokeilla https://support.polar.com/en/support/how-do-i-reset-the-m430 tuota factory resettiä